Satan afhankelijk?

Plaats reactie
Alexander CD

Satan afhankelijk?

Bericht door Alexander CD »

werkt satan onafhankelijk van God?
Zonderling

Re: Satan afhankelijk?

Bericht door Zonderling »

Alexander CD,

Ik weet niet of deze vraag aan de deelnemers van dit forum wel besteed is of alleen maar twisten zal oproepen.
Het antwoord is trouwens een beslist: nee.
Want de macht van satan is begrensd en de satan is wel machtig, maar niet almachtig.
Verder gaat ook Gods besluit en voorzienigheid over alle dingen, dus ook over het kwaad, dat Hij toelaat en bestuurt tot de doeleinden die Hij beoogt. Maar zo dat God Zelf op generleiwijze de oorzaak of bewerker is van het kwaad.
Voor ons verstand is het moeilijk hoe wij deze zaken rijmen moeten, maar Gods Woord leert ons dat God ook de werken des satans kent en bestuurt tot Zijn heilige doeleinden.
Het kan ook niet anders, want niet de satan regeert, maar God alleen.

Z.
refo

Bericht door refo »

Bewijsplaatsen zijn altijd nuttig....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

refo schreef:Bewijsplaatsen zijn altijd nuttig....
* Farao, diverse teksten zoals Ex. 4:10, 9:16 e.a.

* De daad van de broers van Jozef die hem verkochten: Genesis 45:5, 7, 8.

* De profetie aan Eli dat zijn nageslacht zou worden vermoord.

* De profetie van Nathan aan David dat een ander (Absalom) bij zijn vrouwen zou liggen voor het oog van de zon: 2 Samuël 12:11, 12.

* 2 Koningen 12:15, de dwaze daad van Rehabeam:
15 Alzo hoorde de koning naar het volk niet; want deze 22omwending was van den HEERE, opdat Hij Zijn woord bevestigde, hetwelk de HEERE door den 23dienst van Ahía, den Siloniet, dgesproken had tot Jeróbeam, den zoon van Nebat.

22 Of: omgang, omkering; insgelijks oorzaak. De zin is hier, dat deze geschiedenis of handeling waardoor de staat des lands dus omkeerde en omgewend werd, geschiedde naar het beleid der voorzienigheid Gods, opdat Hij Zijn straf, die Hij Salomo om zijn afwijking gedreigd had, uitvoeren zou, zonder nochtans dat God van der mensen doen enige besmetting heeft gekregen. Vgl. vers 24. Insgelijks Gen. 45:5, 7, 8; 50:20. Ex. 9:16. 2 Sam. 12:12. 2 Kron. 25:20.
Enz. enz.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Alexander CD schreef:werkt satan onafhankelijk van God?
Ik ben het met de posting van Zonderling eens. Mijn vraag was eigenlijk direct: Waarom stel je deze vraag?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Alexander CD

Zonderling schreef:Alexander CD,

Ik weet niet of deze vraag aan de deelnemers van dit forum wel besteed is of alleen maar twisten zal oproepen.
Het antwoord is trouwens een beslist: nee.
Want de macht van satan is begrensd en de satan is wel machtig, maar niet almachtig.
Verder gaat ook Gods besluit en voorzienigheid over alle dingen, dus ook over het kwaad, dat Hij toelaat en bestuurt tot de doeleinden die Hij beoogt. Maar zo dat God Zelf op generleiwijze de oorzaak of bewerker is van het kwaad.
Voor ons verstand is het moeilijk hoe wij deze zaken rijmen moeten, maar Gods Woord leert ons dat God ook de werken des satans kent en bestuurt tot Zijn heilige doeleinden.
Het kan ook niet anders, want niet de satan regeert, maar God alleen.

Z.
Zonderling, het gaat mij niet om twisten op te roepen maar dat er eens overna gedacht wordt.
In veel kerken ziet men die afhankelijkheid van satan en zijn beperktheid niet meer, het leek mij goed dit zo eens naar voren te brengen.
En hoewel wij in eigen kracht niet tegen satans misleidingen kunnen standhouden, moeten we weten dat God regeert en Hij alleen.
overigens met jouw antwoord ben ik het helemaal eens.
groeten ACD
Grace

Bericht door Grace »

zie voor een duidelijk voorbeeld Job 1 en 2
refo

Bericht door refo »

Satan is inderdaad onafhankelijk van God. Dat blijkt wel duidelijk uit alle geschiedenissen waar hij in de bijbel optreedt. Hij doet altijd precies het omgekeerde van Gods wil. Als je wilt stellen dat God ook door de Satan werkt, dan klopt dat niet. Hoe zou dat kunnen? God bestuurt de gangen van de Satan zo dat hij doet wat God niet wil?

Het is ook de onafhankelijkheid van God die hem een beklagenswaardig schepsel maakt. Zegt zondag 1 niet dat het eigendom van Christus te zijn de énige troost is? Die afhankelijkheid is voor Satan niet weggelegd. Zijn (door hem zelf gekozen) onafhankelijkheid zal hem uiteindelijk de kop kosten. En als wij onafhankelijk van God blijven zal ons dat ook het leven kosten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

refo schreef:Satan is inderdaad onafhankelijk van God. Dat blijkt wel duidelijk uit alle geschiedenissen waar hij in de bijbel optreedt. Hij doet altijd precies het omgekeerde van Gods wil. Als je wilt stellen dat God ook door de Satan werkt, dan klopt dat niet. Hoe zou dat kunnen? God bestuurt de gangen van de Satan zo dat hij doet wat God niet wil?
Zijn dit voor jou vragen, refo?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Alexander CD

refo schreef:Satan is inderdaad onafhankelijk van God. Dat blijkt wel duidelijk uit alle geschiedenissen waar hij in de bijbel optreedt. Hij doet altijd precies het omgekeerde van Gods wil. Als je wilt stellen dat God ook door de Satan werkt, dan klopt dat niet. Hoe zou dat kunnen? God bestuurt de gangen van de Satan zo dat hij doet wat God niet wil?

Het is ook de onafhankelijkheid van God die hem een beklagenswaardig schepsel maakt. Zegt zondag 1 niet dat het eigendom van Christus te zijn de énige troost is? Die afhankelijkheid is voor Satan niet weggelegd. Zijn (door hem zelf gekozen) onafhankelijkheid zal hem uiteindelijk de kop kosten. En als wij onafhankelijk van God blijven zal ons dat ook het leven kosten.
Dat satan tegen Gods wil ingaat maakt niet niet onafhankelijk.
Ook daarin is satan zelfs Gods dienaar neem de kruisiging van Jezus.
Door zijn blinde haat tegen Christus, die duidelijk wordt in satans werk in de Joodse leiders wordt Christus gedood, maar daarin bereikt God Zijn doel om Zijn uitverkoren te redden.
Satan werkt zelfs Gods werk als tegenstander!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Dat laatste ben ik met je eens, maar onafhankelijk kun je op 2 manieren opvatten. De topic-vraag bedoelt volgens mij, of de Satan zo onafhankelijk is, dat God hem niet kan sturen, tegenhouden of begrenzen. Dat lijkt me wel, anders zou er een macht zijn die hoger is dan God zelf.
Het tweede is: wat bedoelen we met Gods wil? Als je bedoelt wat Hem behaagt, dan klopt het dat de satan altijd het tegenovergestelde zal doen en willen. Maar als je bedoelt dat de satan dingen kan doen, die God niet wil (ook naar Zijn verborgen raad), dan kan dat niet, want dan zou Hij ophouden God te zijn. Want er zou dan opnieuw een macht zijn die zich boven Hem uitstrekt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie