Oorspronkelijk gepost door wim
En ik zou wel eens willen weten wat het curratorium graag zou willen horen?
Er is pas een keer een bijeenkomst (ik weet niet meer door wie georganiseerd) geweest waarbij dit aan de orde kwam. Ook ds. Moerkerken was daarbij aanwezig. Er werd gezegd dat kerkenraden vaak geen raad weten met iemand die predikant wil worden en die man dan zonder veel onderzoek doorsturen naar het curatorium. Als dan niet éénmaal de naam van Jezus genoemd wordt, moet het curatorium wel afwijzen. Dat werd gezegd door iemand van het curatorium!
Ik heb in de ger. gem. nog nooit een persoonlijke getuigenis van een predikant gehoord.
Ik wel hoor!!
Ow, maar ik ken ook wel dominees die ongetwijfeld kunnen getuigen van een persoonlijke band met God. Zo bedoelde ik dat ook weer niet trouwens. Tis echt niet zo dat er geen dominees zijn die niet het ware geloof bezitten. In tegendeel.
Maar toch ken ik persoonlijk 2 dominees die bewust niet willen en kunnen getuigen van een zekerheid dat Christus ook voor hun gestorven is en dan denk ik: Curratorium, wat heb jij voor een eisen?!
1 dominee flikte het om mij persoonlijk mee te delen dat hij grote twijfels had aan het feit dat Vreugdenhil dominee is kunnen worden.
En over Jezus kun je verschillend praten. De dominee die ik 1 keer per week hoor, preekt wel over Jezus, maar dan als die verborgen onuitsprekelijke kostbaarheid voor het ware volk. Jezus woorden gebruikt hij om de preek aan te scherpen zoals:"Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen", om aan te geven dat geloof niet genoeg is.