Leer der Gereformeerde Gemeenten...

DWW
Contacteer:

Re: Leer der Gereformeerde Gemeenten...

Bericht door DWW »

jvdg schreef:
-DIA- schreef:
memento schreef:Het is ingewikkeld geworden....
Maar het is zo eenvoudig he? We hebben het zo enorm ingewikkeld gemaakt... jammer...
Ja.
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden, 1 Kor. 2:14

En Hij zeide tot hen: Het is u gegeven te verstaan de verborgenheid van het Koninkrijk Gods; maar dengenen, die buiten zijn, geschieden al deze dingen door gelijkenissen; Opdat zij ziende zien, en niet bemerken, en horende horen, en niet verstaan; opdat zij zich niet te eniger tijd, bekeren en hun de zonden vergeven worden, Markus 4:11-12.

----------------------------------------------------------------------

Hiermee doel ik op niemand persoonlijk....!! Ik wil hiermee slechts aangeven dat het een mens van God geopenbaard moet worden, anders ziet hij deze verborgen zaken niet, en kan hij ze nog minder verklaren.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Erasmiaan schreef:
Jongere schreef:
PvS schreef:Iets uit "de gangen van Gods Kerk" van Philpot. Deel 6, blz. 108.

...Sommigen van onze oude godgeleerden wilden niet toestaan dat een mens een verlossing zou kunnen hebben, totdat hij ertoe gebracht was God te verheerlijken in zijn verdoemenis. Zo overtuigd waren zij dat alvorens een mens op dit punt gebracht is, hij niet algeheel zijn verloren staat gevoelde...
Dit is absoluut een onjuiste gedachte die helaas nog steeds de kop op blijft steken.
Ten eerste: God wordt verheerlijkt in het zaligen van zondaren. Dát is Jezus naam: Zaligmaker. Te denken dat wij ertoe gebracht moeten worden God te verheerlijken in onze verdoemenis is ook absoluut een verkeerd beeld van God, Die het behoud van de zondaar op het oog heeft.
Ten tweede is het een misvatting om te geloven dat een mens 'algeheel zijn verloren staat zou moeten gevoelen'. Ieder mens zal zichzelf leren kennen als God met licht in het hart schijnt. Maar geen mens zal zichzelf volledig leren kennen. Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen? Ook de wedergeboren christen leert nog dagelijks meer kennen van zijn zonden, waarmee hij tot Christus moet gaan.
Dat deze leer ooit is ontstaan heeft al veel schade aangericht. En strijd met het volmaakte Borgwerk van Christus. Waarbij een zondaar zeker zal leren wáárom dat werk nodig is en dus zijn eigen zonden zal zien. Maar waarbij een zondaar geen straf meer hoeft te dragen. Ook niet geestelijk in dit leven. Alles is volbracht.
Ds. Huisman schreef:God wordt verheerlijkt in de zaligheid van zondaren, meer dan dat
Hij ooit verheerlijkt zal worden in de straf, die de ongelovigen
zullen ontvangen, wanneer zij van Hem zullen worden weggedaan.
Ook daarin zal God verheerlijkt worden. Verheerlijkt in Zijn
rechtvaardigheid. Maar nooit zal Hij zo verheerlijkt worden door
degenen die verloren gaan, want zij zullen de deugd van Gods
rechtvaardigheid nooit voldragen. Ze zullen eeuwig schuldenaar
blijven. Ze zullen nooit tegen God kunnen zeggen: Nu hebben wij
onze schuld afbetaald en nu hebt U Uw gerechtigheid gekregen. Ze
zullen eeuwig schuldig blijven door hun zonden tegen God. Daarom
zal de toorn van God eeuwig op hen blijven rusten. Maar met de
gelovigen is het anders. Met de schapen, door Christus bijeen vergaderd,
gewassen en gereinigd door Zijn bloed, gezaligd door Zijn
Heilige Geest en saamgebracht in het Vaderhuis, met die zal het
anders zijn, die zullen al Gods heerlijke deugden, al Gods volmaaktheden
tot in alle eeuwigheid bezingen. Want de eer van God
bestaat in de handhaving van Zijn gerechtigheid, en in de openbaring
van Zijn liefde, barmhartigheid, goedertierenheid en genade,
die vervuld zal worden in de gezaligde zondaar.
Jongere, wat DWW en PvS proberen te zeggen (en dat ben ik wel degelijk met hen eens, al zeggen ze het wat anders dan ik zou doen) is dat de mens in het stuk van zalig worden aan de zijde Gods terecht komt. Hij wordt het met God eens. Want als een mens gaat leren dat God waarheid is in Zijn bedreigingen en dat God Zijn recht handhaaft en men leert iets van zichzelf kennen van zijn hemelhoge schuld en zijn verdorven natuur, dan gaan ze zeggen: 't zou rechtvaardig zijn als Hij me voor eeuwig van Zich afwierp (en dat niet als een ingestudeerd praatje maar waarlijk in de beleving). Dan ben je het eens met Gods rechtvaardig oordeel. Dat dan Gods Zoon in hen geopenbaard wordt, leert DWW ook wel.
Amen
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:Moderator opmerking

Ik zie dat deze topic vol staat met persoonlijke aanvallen. Voor alle duidelijkheid: Onder persoonlijke aanvallen versta ik ook het direct of indirect in twijfel trekken van iemands geestelijke staat.

De volgende die zich hieraan schuldig maakt, kan rekenen op een ban van een week.

Uw Moderator
Als iemand niets gezegd heeft over zijn geestelijke staat kan die ook niet in twijfel getrokken worden. Ik zie daarom DWW's opmerkingen niet als een aanval op mijn geestelijke staat. Of had je wat anders voor ogen?
Ik bedoel opmerkingen als:

Ik hoop daarom ook van harte dat jij ook nog eens als zo'n huichelaar openbaar mag komen, want alleen hoeren en tollenaren worden met God in Christus verzoend.

Dit is een discussie-forum, waarbij dit soort persoonlijk-gerichte opmerkingen niet nodig zijn.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Je eist dat verkorenen hetzelfde doorleven als Christus heeft doorleefd.
Is dit misschien het punt in kwestie? Herken je je in deze weergave, DWW?
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
Luther schreef:Je eist dat verkorenen hetzelfde doorleven als Christus heeft doorleefd.
Christus Jezus heeft de volle last van de toorn Gods en de vloek over de zonden van Zijn volk weggedragen. Zijn volk gevoelt en beleefd daar maar een sprankeltje van, Rom. 7:4-6, wanneer zij door de Vader, door een weg van Zijn heilige recht, Rom. 8:30, worden getrokken tot de geloofsgemeenschap met Christus, Joh. 6:37-44, en gaan daarom verloren als in punt des tijds, c.q. als in een oogwenk, Matth. 18:11. Anders zouden zij onder die toorn Gods verdelgd en verteerd worden.

Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde, Rom. 6:5-7.
Laatst gewijzigd door DWW op 04 sep 2009, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:
Christus Jezus heeft de volle last van de toorn Gods en de vloek over de zonden van Zijn volk weggedragen. Zijn volk gevoelt en beleefd daar maar een sprankeltje van, Rom. 7:4-6, wanneer zij door de Vader, door een weg van Zijn heilige recht, worden getrokken tot de geloofsgemeenschap met Christus, Joh. 6:37-44, en gaan daarom verloren als in punt des tijds, c.q. als in een oogwenk, Matth. 18:11. Anders zouden zij onder die toorn Gods verdelgd en verteerd worden.

Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde, Rom. 6:5-7.
Het antwoord is dus 'ja'?
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:
Christus Jezus heeft de volle last van de toorn Gods en de vloek over de zonden van Zijn volk weggedragen. Zijn volk gevoelt en beleefd daar maar een sprankeltje van, Rom. 7:4-6, wanneer zij door de Vader, door een weg van Zijn heilige recht, worden getrokken tot de geloofsgemeenschap met Christus, Joh. 6:37-44, en gaan daarom verloren als in punt des tijds, c.q. als in een oogwenk, Matth. 18:11. Anders zouden zij onder die toorn Gods verdelgd en verteerd worden.

Dat is een behoorlijke nuancering van je eerdere posts...
DWW schreef: Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde, Rom. 6:5-7.
Wat wil je met deze tekst aantonen?
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:
Afgewezen schreef:

Het antwoord is dus 'ja'?
Het antwoord is wat ik je geschreven heb.... ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dan ga ik er vanuit het dat antwoord 'ja' is en dan zeg ik er meteen achteraan dat ik het absoluut oneens met je ben.
De tekst over het één plant worden met Christus trek je ook totaal uit zijn verband. Niet door te 'beleven' wat Christus heeft beleefd worden we één plant met Hem, maar door het geloof!

P.S. Overigens vind ik het erg laakbaar dat je geen opening van zaken wilt geven teneinde helderheid in de discussie te verschaffen.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Jean le Fontain schreef:
DWW schreef:
Afgewezen schreef:

Dat is een behoorlijke nuancering van je eerdere posts...
DWW schreef: Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding; Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde, Rom. 6:5-7.
Wat wil je met deze tekst aantonen?
Ik heb het vanaf het begin nooit anders bedoeld, beste Jean le Fontain.
Je kunt daarom ook iemands Bijbels standpunt moeilijk beoordelen vanuit een paar postings.

Lees daarom ook eens wat ik onlangs in een ander TOPIC schreef, over deze zelfde zaken :

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 67#p381467

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 39#p381539

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 81#p381581

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 03#p381703
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:Je kunt daarom ook iemands Bijbels standpunt moeilijk beoordelen vanuit een paar postings.
Natuurlijk wel. Als je maar helder bent en je niet verschuilt achter grote lappen tekst.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Afgewezen schreef:
DWW schreef:Je kunt daarom ook iemands Bijbels standpunt moeilijk beoordelen vanuit een paar postings.
Natuurlijk wel. Als je maar helder bent en je niet verschuilt achter grote lappen tekst.
Dit vind ik een gemene opmerking, Afgewezen. Ik verschuil me namelijk nergens achter. Waarom, schreef de apostel Paulus dan zulke lange zendbrieven aan de kleine vroegchristelijke gemeenten, waarin hij telkens vele zaken herhaalt? Vanwege dat hij bevreest was dat velen hem niet konden volgen, of dat zij het geestelijk nog moeilijk konden dragen. Ik ben natuurlijk geen Paulus, en óók geen apostel. Laat dat klaar en helder zijn! Maar, het gaat me in deze nu even om de vergelijking.

Ik spreek op menselijke wijze, om der zwakheid uws vleses wil; want gelijk gij uw leden gesteld hebt, [om] dienstbaar [te zijn] der onreinigheid en der ongerechtigheid, tot ongerechtigheid, alzo stelt nu uw leden, [om] dienstbaar [te zijn] der gerechtigheid, tot heiligmaking, Rom. 6:19.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DWW schreef:Ik spreek op menselijke wijze, om der zwakheid uws vleses wil; want gelijk gij uw leden gesteld hebt, [om] dienstbaar [te zijn] der onreinigheid en der ongerechtigheid, tot ongerechtigheid, alzo stelt nu uw leden, [om] dienstbaar [te zijn] der gerechtigheid, tot heiligmaking, Rom. 6:19.
Je kunt toch gewoon 'ja' of 'nee' zeggen? Daar hebben zwakke mensen nu juist behoefte aan: duidelijkheid!
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Vind ik ook, wees eens duidelijk
DWW, volgens jou moet een zondaar via de hel, of de inleving daarvan tot het Leven komen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Johann Gottfried Walther schreef:Vind ik ook, wees eens duidelijk
DWW, volgens jou moet een zondaar via de hel, of de inleving daarvan tot het Leven komen?
Wat is dan volgens jou de hel...?
Gesloten