Waarom ergeren veel mensen zich zo aan het noemen van man en paard, met name op godsdienstig vlak....?
Lees onder hoe dr. Kohbrugge niet schroomde om man en paard te noemen. Persoonlijk denk ik dat velen vaak de kool en de geit willen sparen, c.q. allemansvriend willen blijven, c.q. niet gehaat willen worden. Het gaat mij in deze niet om op personen te spelen. Maar slechts inhoudelijk reageren op hetgeen die persoon leert, zegt, of preekt.
-------------------------------------------------------------------------
De kritische houding van dr. H.F. Kohlbrugge t.a.v. de Nadere Reformatie
’Maar waar vindt men dat in de boeken? Heiligings-systemen, ja, maar geen opgaan in alles ‘eis auton’ (in Hem = Christus). En voor zoveel de kerkhervormers dit gepredikt hebben, waren zij getuigen Gods, en met wat zij er bij gelapt hebben, hebben zij, zoo wel als die van niets dan van hervorming dromen, hun eigen werk (?) toen zij maar even aan het bouwen waren, weder afgebroken, meenende dat zij de wederdoopers, antinomianen, pelagianen enz. enz. met Mozes bevechten moesten. Zoo heeft de duivel half gewonnen spel gehouden in de protestantse kerk, heel spel in de Roomsche… Lees eens de tractaatjes van Musevoet, die Perkins vertaald heeft, achter Perkins, ja Perkins zelven, en gij vindt ook bij hem het zuurdesem der eigengerechtigheid over-gebleven. En Musevoet levert u een gehele methode hoe gij uw leven in hemelse of goddelijke meditatiën besteden zult. En vanwaar komt dat heirleger van Remonstranten reeds zoo vroeg? En waarom wist professor Saravia den volmaaktheidsdrijver Coolhaas of Coornhert (hoe heette hij ook?) niet neer te sabelen? Ach welk een lang dispuut en wat geschrijf? Waarom pakte men Arminius niet in de ribben aan? Waarom was de Delftsche en ook de Haagsche Conferentie meer het gelove predikende dan de Dordtsche Synode? En waarom heeft men zich laten verschalken en afbrengen van de justititia Christi tot de predestinatie, waardoor de Synode van 1618 zulk een ongelukkige houding heeft verkregen, moetende de Remonstranten uitwerpen, waar zij met de prediking der justitia Dei et Christi de Remonstranten op den loop gejaagd zou hebben, en veIer monden voor het toekomende gestopt waren geweest? En nu de vrucht van die Synode, de Staten-Bijbel, met de eigenlijke betekenis der Griekse woorden op den rand, en een systeem in den tekst. En kanttekeningen, voor zooveel als (?) de praktijk der godzaligheid, waarbij de eigenlijke essence van de paapse leer weder is ingemengd. En daarop Voetius, (lees zijn Politica), Brakel (lees zijn opstel over de waakzaamheid), de oude Brakel (de Trappen des Geestelijken Levens), Sara Nevius (de Zoekende Ziel gebracht tot Jezus), Lodenstein, Mej. Schuurman en Labadie (lees de uiteinde van zijn gemeente bij Fokke Sjoerds, Kerkel. Geschiedenis) vormen tezamen een godsdienstig kransje te Utrecht, om te bidden en om te bemediteren eene hervorming der kerken; hoe was hunne leer, en wat is er van die hervorming geworden? Nu Witsius, om te zwijgen van de Coccejanen !!! en hun schandelijke leer en gedrag aangaande het gebod van den Sabbath! om van hunne vleselijke exegese der profetiën te zwijgen. Maar Witsius tegen de Antinomianen…, waarin hij dingen van hen vergoelijkt of refuteert, stellingen die ik niet de moeite waard zou achten, ze zelfs te noemen, zoo walgen zij iemand, die het gevoelen Christi heeft… Zal ik verder gaan, -lees de meeste voorredens van de oude Theologische Geschriften! En dan uit den tijd van Groenewegen en zijn verdediging van Eswijler. Eindelijk de oefening van Kuipers en het bekeringswerk te Nijkerk, enz. Dan de quasi opwekking in het laatst der vorige eeuw, en nu wat er sedert hier in het land is voorgevallen. De joodse Hervorming onder da Costa en Capadoce. Zet bij dat alles tot resumé wat gij zelve schrijft: reeds vroegtijdig heeft men onder ons het wezen des geloofs verminkt en de duivel heeft zijn schip door het halve Pelagianisme doorgestuwd en het op het hele Pelagianisme en Socinianisme vastgezet. En dan nu ene afscheiding onder Scholte. Waarlijk ik zou de met Stephanus, den martelaar, van het geheel van kerkhervormingen en kerkreddingen geen ander getuigenis weten af te leggen, dan hij van de gehele kerkgeschiedenis van Abraham af tot op zijnen tijd toe heeft afgelegd. Wat is nu de somma der zake? De Heere heeft eens gebouwd een eeuwig huis in de hemelen en bouwt er al aan voort met louter van allen verworpene stenen, en toch heeft hij het eens voor al geheel afgebouwd, en het overige is toevoeging. Sedert heeft Hij al afgebroken, en de mensen geven den moed niet op met te bouwen en Hij niet met af te breken en van het afgebrokene stenen te verkiezen, die Hij in zijn gebouw voegt naar zijn zin. Verder komt alles neer op 1 Kor. 3:12-15. Het Woord Gods blijft in der eeuwigheid’. Amen
Over het noemen van man en paard
Over het noemen van man en paard
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
http://www.dewoesteweg.nl
Re: Over het noemen van man en paard
Ja, ja, Kohlbrugge wist het wel. 

Re: Over het noemen van man en paard
Het heeft niets met ergeren te maken maar met fatsoensnormen. Op dit forum hoort er met respect over ambtsdragers gesproken te worden en dat ontaardt 9 van 10x in het te buiten gaan van het fatsoen! Omdat iedereen de forumregels ondertekend hebben en ondanks dat toch zulke postings dreigen te komen, gaan we hier verder niet over in discussie!DWW schreef:Waarom ergeren veel mensen zich zo aan het noemen van man en paard, met name op godsdienstig vlak....?
Lees onder hoe dr. Kohbrugge niet schroomde om man en paard te noemen. Persoonlijk denk ik dat velen vaak de kool en de geit willen sparen, c.q. allemansvriend willen blijven, c.q. niet gehaat willen worden. Het gaat mij in deze niet om op personen te spelen. Maar slechts inhoudelijk reageren op hetgeen die persoon leert, zegt, of preekt.