Ambtsdragers in de kerk, wat voor rol?

Hendrikus

Re: Ambtsdragers in de kerk, wat voor rol?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Er is nu zo'n andere wind gaan waaien op het kerkelijk erf... Een vreemde
wind, waar de wind des Geestes niet meer in vernomen wordt...
Dit vind ik nou zo triest... Het verleden idealiseren, dat is tot daar aan toe, dat doen oude mensen ook wel.
Maar zeggen dat de Geest niet meer werkt... Kijk, als jij niet meer opmerkt dat de Geest werkt, zegt dat hooguit iets over het milieu waarin je verkeert. Maar geloof maar gerust dat de Geest nog werkt! En dat zal zo blijven, tot de voleinding van de wereld. Dus houd toch eens op met dat gesomber, kijk eens wat verder dan je kleine kringetje!
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Er is nu zo'n andere wind gaan waaien op het kerkelijk erf... Een vreemde
Dit vind ik nou zo triest... Het verleden idealiseren, dat is tot daar aan toe, dat doen oude mensen ook wel.
Maar zeggen dat de Geest niet meer werkt... Kijk, als jij niet meer opmerkt dat de Geest werkt, zegt dat hooguit iets over het milieu waarin je verkeert. Maar geloof maar gerust dat de Geest nog werkt! En dat zal zo blijven, tot de voleinding van de wereld. Dus houd toch eens op met dat gesomber, kijk eens wat verder dan je kleine kringetje!
Inderdaad. Stop nu eens met het 'alles was vroeger beter'. Je doet het werk van God tekort wat er nu ook absoluut is!
vlinder

Bericht door vlinder »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Op google vond ik deze definitie voor ambtskleding:

ambtskleding
Kleding die een rang of functie binnen de kerk of staat aanduidt.
Tja, Google. ;)

Maar met deze definitie zou ik alleen een toga, bisschoppelijk gewaad o.i.d. daaronder laten vallen. Als je daar ook een gewoon zwart kostuum onder gaat scharen, is het einde een beetje zoek. Want in genoeg kerken hebben ouderlingen en diakenen ook wel een grijs, blauw of andersgekleurd pak aan. En anderzijds zijn er in een gemeente waar de dresscode zwart is, ook wel niet-ambtsdragers die ook in het zwart lopen. Het lijkt er nu een beetje op dat iets ambtskleding wordt, omdat een ambtsdrager het draagt. Dat is toch niet echt logisch.
Hè hè, eindelijk iemand die het snapt. Maar ik snap het wel.
Mijn moeder vind de toga ook nooit mooi. (misschien de kift dat haar predikant geen toga aan mag...) :huhu
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
vlinder

Bericht door vlinder »

Gijs83 schreef:
Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:Praktijkgeval: is een predikant die een vrije zondag heeft en gewoon met vrouw en kinders in de kerk zit, op dat moment ambtsdrager? Zo ja, dan zou hij -als enige gemeentelid buiten de kerkenraad en de dienstdoende predikant- gaan staan tijdens het gebed. Zo niet, dan kan hij blijven zitten net als alle andere gemeenteleden.
Nee, hij is in dat geval geen ambtsdrager, althans: hij oefent op dat moment zijn ambt niet uit.
Evenmin wanneer hij bijvoorbeeld in zijn tuin aan de BBQ staat.
Of als hij met zijn gezin een eindje in de omgeving fietst. Dan hoeft hij van mij z'n zwarte pak niet aan te hebben. Doet onze dominee zelfs ook niet.
En mag hij op vakantie een afritsbroek aan?
Sommigen vinden van niet. Zelfs niet van kandidaten...niet op vakantie, niet in de achtertuin... :bobo
vlinder

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:
Bureaucraat schreef:
-DIA- schreef:[

Als je enig besef had van de ernst zou je dat niet durven zeggen.
Die ouderlingan waren niet alsof zij de waarheid in pacht hadden,
geen 'grote christenen', geen betweters, of wetsvoorschrijvers...
Het waren eenvoudige mensen, soms niet meer geleerd ald de lagere school...
maar er ging een 'reuke christi' van uit. dat legde beslag, en dat dat
voor zo'n groot deel weg is, moest ons wat te zeggen hebben...
Romantiseer jij de boel niet een beetje?
Nee, ik zou je aan kunnen raden de laatste 2 boekjes die ds. E. Venema heeft geschreven,
waar hij terugblikt op het 'aloude kerkenpad' Nooit is de kerk na de val goed geweest,
maar toch... Er is nu zo'n andere wind gaan waaien op het kerkelijk erf... Een vreemde
Lees die boekjes, ze lezen heel makkelijk, dat hoeft geen excuus te zijn..
Die ouderlingen zijn ws. allang overleden. Heb jij ook een reuke christi? Kunnen mensen aan jou "ruiken" dat Christus in je woont?

Verder jeuken mijn handen om hierop te reageren, maar dat wordt allemaal wel erg off-topic...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Ja, de Geest blijf wel werken... maar het is zo verborgen, en ook hij merkte dat:

DIE GOEIE OUDE TIJD

De tijden zijn veranderd. Niet alleen in het dagelijks leven, en zelfs niet alleen in het wereldgebeuren. Ook op het kerkenpad zien we grote veranderingen.
Veranderingen die niet zomaar uit de lucht zijn komen vallen. We zijn er naartoe gegroeid. Zonder dat we er erg in hadden. We zijn niet waakzaam geweest, en velen hebben niet gelet op het woord van de apostel Paulus: ‘Velen wandelen anders’.

Met schaamte moeten we belijden dat we geslapen hebben. Mijn oude vriend was een dagje bij mij langs gekomen. Voor mij een verademing, en ik meen ook voor mijn vriend zelf.

Niet dat we elke dag kunnen spreken uit het nieuwe leven. Zeker, dat mag ook wel eens gebeuren, en dan is het een dubbel wonder. Wie zegt dat hij er elke dag bij leeft, bedriegt zich grotelijks. Het is voor ons samen wel eens een wonder dat we over het verleden mogen spreken. Dat we met jaloersheid mogen terugdenken aan die ‘goeie oude tijd’.

Verder moet een ieder belijden dat vandaag de dood in de pot is. Mijn vriend kan er over wenen. Soms zitten we stilletjes op de bank onder de boom. Dan wenen we samen. Voornamelijk in deze droge tijd, waarin zelfs het gedierte schreeuwt om water. Het geboomte laat de bladeren geel worden. De weilanden vertonen de gedaante van een woeste, huilende wildernis.

Jeremia heeft ons hetzelfde beeld getoond. Zelfs de kinderen gaan uit naar een weinig water, doch het is er niet. Ook in zijn dagen schreeuwde het gedierte om gras, en het versmachtte van dorst.

Ik hoorde van een oude knecht des Heeren. Hij kon niet meer bidden om regen. En toen gebeurde het wonder: er was een flinke regenbui gevallen.
De oude leraar kwam die zondag op de preekstoel. Met tranen in zijn ogen bedankte hij zijn Koning, dat Hij de stem van het gedierte had gehoord.

Voor vele zonaanbidders was het volgens hem een oorzaak om de vuist naar de hemel op te heffen. De Heere had moeten wachten tot de vakantie voorbij was.

Dat we rust zoeken, is soms nodig, en de Heere gunt het ons nog. Vroeger was het er niet. Er was geen geld. Er moest gearbeid worden om in leven te blijven.

O, als het oude volk het nog eens zou moeten meemaken. Ze zouden zich omkeren in hun graf: kerkvolk op de stranden, in het buitenland. Wat er dan van terechtkomt? Dat weet de Heere van de sabbat alleen. Daarom is het een troost om zo nu en dan op het kerkenpad te mediteren over de dagen vanouds.
Ondanks alle verdriet, moeite en armoede, was het toen beter dan nu.

Mijn oude vriend zat naast me. Hij vertelde van zijn vader. Die was wat ouderwets. En bij het kerkvolk was hij ook niet in tel. Volgens hen was hij driehonderd jaar te laat geboren.
Ook hij sprak van die goeie oude tijd. Toen kwamen er reeds dingen voor, waarvan we nu de vruchten zien.

Ik vertelde mijn vriend van die oude moeder die ik goed heb gekend. Ze woonde in een nauwe straat, op een bovenverdieping. Verkeer was er bijna niet. In haar omgeving werd ze niet opgemerkt, maar het oude volk wist haar daar wel te vinden.

Zondags zag men haar naar Gods huis gaan. Dat was de enige verkwikking in haar leven. Meer begeerde ze niet en meer had ze niet nodig. Ze was arm grootgebracht, maar rijk van haar Koning onderhouden.

Plotseling openbaarde zich een kwaal waar veel oudjes aan lijden. Ze werd dement en kwam niet meer in de kerk. Ja, het werd zo erg, dat ze op vrijdag op kousenvoetjes naar de kerk wilde gaan, en op zondag met haar tasje onder de arm boodschappen wilde gaan doen.

Het kan verkeren, nietwaar? Zelfs van één van onze oudvaders lezen we dat hij met een poppetje zat te spelen, terwijl hij een ogenblik later, met Gods volk rondom zich, vertelde van de wegen des Heeren.

Zo verging het ook die oude moeder. Veel ben ik bij haar in haar woning geweest. Praten deed ze vrijwel niet meer, en wat ze vertelde was brabbeltaal.

Totdat ik haar vroeg: ‘Vertel nog eens waar God u vandaan gehaald heeft’. En toen het wonder: ze deed haar mond open, en vertelde helder haar gehele weg, van het begin tot het einde.
Met tranen in de ogen heb ik zitten luisteren, en ook zij weende als een kind. Ze was uitverteld, en toen praatte ze weer haar brabbeltaaltje.

Ze is verlost. God heeft haar welgedaan. Kunt u zich nu indenken waarom ik zo graag met mijn oude vriend naar het oude kerkenpad ga? Nieuws hebben we niet altijd, daarom doet het goed dat we nog eens over die goeie oude tijd mogen spreken.

Het is soms zo vreemd op het oude kerkenpad. Vreemde bekeringen worden er verteld. De een smult hier, en de ander smult daar. Men roept gezelschappen samen, maar anders dan voorheen.

U kunt zich misschien wel voorstellen dat Elia tenslotte klaagt dat hij alleen is overgebleven. Ja, zo denkt mijn oude vriend er ook wel eens over: alleen, verlaten, vergeten… Toch heeft de Heere Elia gezegd dat er nog zevenduizend waren. Zeker, ze waren er wel, maar Elia heeft er weinig steun van ondervonden. Volk des Heeren blijft er, dat is zeker, maar het is zo verborgen.

Mijn oude vriend zat aandachtig te luisteren. Hij heeft soms veel heimwee, en als zijn heimwee groot en veel wordt, verlangt hij naar mij, op het aloude kerkenpad.

Er is veel veranderd, maar bij de Heere is geen verandering noch schaduw van omkering. Gelukkig maar!

Tegen de avond ging mijn oude vriend weer naar huis. Met heimwee in zijn hart, naar de dagen vanouds…
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Heus

Bericht door Heus »

fluitje schreef:Overigens las ik laatst een vraag en antwoord over het staan bij het gebed door de kerkenraad:

Vraag:
Waarom gaan de ouderlingen altijd staan tijdens het gebed?

Antwoord:
Vanaf het begin van onze kerk was het gebruikelijk dat alle manslidmaten tijdens het gebed gingen staan. Een aantal oudere leden onder ons kunnen zich dit nog goed herinneren. Dat deed men bij het stille gebed bij aankomst voordat men ging zitten in de bank. Zij stonden ook bij alle gebeden die door de voorganger werden uitgesproken.
Bij het dopen van hun kind was het de gewoonte dat de man ging staan bij het gebed. Al deze dingen zijn in de loop der jaren verwaterd. In onze gemeente is gebleven dat in de zondagse kerkdiensten de ambtsdragers staan tijdens het uitspreken van een gebed.

Wie geknield bidt, toont dat hij zich onderwerpt aan de Koning der koningen.
Wie staande bidt, toont dat hij als dienaar, als slaaf voor zijn Meester staat, om Zijn bevelen in ontvangst te nemen.
Bij ons in de kerk heeft de kerkenraad het staan van alle mansleden (zover mogelijk) onder het stille gebed, en onder de andere gebeden een paar jaar geleden weer ingevoerd. Omdat ze het zeer oneerbiedig vonden hoe veel mannen er bij zaten of lagen. bijvoorbeeld met het hoofd op de bank. In het begin was het even wennen maar nu gaat het prima.
Bloempje28

Bericht door Bloempje28 »

vlinder schreef:
Gijs83 schreef:
Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:Praktijkgeval: is een predikant die een vrije zondag heeft en gewoon met vrouw en kinders in de kerk zit, op dat moment ambtsdrager? Zo ja, dan zou hij -als enige gemeentelid buiten de kerkenraad en de dienstdoende predikant- gaan staan tijdens het gebed. Zo niet, dan kan hij blijven zitten net als alle andere gemeenteleden.
Nee, hij is in dat geval geen ambtsdrager, althans: hij oefent op dat moment zijn ambt niet uit.
Evenmin wanneer hij bijvoorbeeld in zijn tuin aan de BBQ staat.
Of als hij met zijn gezin een eindje in de omgeving fietst. Dan hoeft hij van mij z'n zwarte pak niet aan te hebben. Doet onze dominee zelfs ook niet.
Sommigen vinden van niet. Zelfs niet van kandidaten...niet op vakantie, niet in de achtertuin... :bobo
Waarom zouden ambtsdragers zich anders moeten gedragen dan gemeenteleden qua kleding? Ze zijn ook maar mensen... daarom vind ik het echt onzin dat sommige mensen vinden dat een dominee of ambtsdrager altijd in een zwart pak moet op doordeweekse dagen en dat ze geen korte broek aan mogen in hun privétijd. daarnaast kun je je afvragen waarom ze allemaal in het zwart gaan zondags! Netjes gekleed in pak snap ik wel, maar waarom dat zwart moet zijn....??? En moet een dominee altijd in het zwart op bezoek gaan bij mensen of in pak? ik vind van niet hoor! Zal in de tijd van Paulus ook niet zo geweest zijn! Daar werden ze niet herkend door hun kleding alszijnde christenen, laat staat ambtsdragers. Back to the past!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Heus schreef:Bij ons in de kerk heeft de kerkenraad het staan van alle mansleden (zover mogelijk) onder het stille gebed, en onder de andere gebeden een paar jaar geleden weer ingevoerd. Omdat ze het zeer oneerbiedig vonden hoe veel mannen er bij zaten of lagen. bijvoorbeeld met het hoofd op de bank. In het begin was het even wennen maar nu gaat het prima.
"Ingevoerd": betekent dat dat de kerkenraad het verplicht heeft gesteld ("zover mogelijk")?
Tjonge...
Dus die mannen die anders met het hoofd op de bank lagen, staan nu te wiebelen, vooruit, achteruit? :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
albion

Bericht door albion »

Bloempje28 schreef:
vlinder schreef:
Zal in de tijd van Paulus ook niet zo geweest zijn! Daar werden ze niet herkend door hun kleding alszijnde christenen, laat staat ambtsdragers. Back to the past!
Vertel eens, hoe liepen ze er dan bij? Waar kan ik dt lezen? Waren christenen niet herkenbaar?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Heus schreef:Bij ons in de kerk heeft de kerkenraad het staan van alle mansleden (zover mogelijk) onder het stille gebed, en onder de andere gebeden een paar jaar geleden weer ingevoerd. Omdat ze het zeer oneerbiedig vonden hoe veel mannen er bij zaten of lagen. bijvoorbeeld met het hoofd op de bank. In het begin was het even wennen maar nu gaat het prima.
"Ingevoerd": betekent dat dat de kerkenraad het verplicht heeft gesteld ("zover mogelijk")?
Tjonge...
Dus die mannen die anders met het hoofd op de bank lagen, staan nu te wiebelen, vooruit, achteruit? :bobo
Ds. Goudriaan heeft de mannen er vanaf de kansel ook eens toe vermaand.
Niet zonder gevolg. Vanaf toen zijn veel meer mannen gaan staan tijdens het gebed.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

albion schreef:
Bloempje28 schreef:
vlinder schreef:
Zal in de tijd van Paulus ook niet zo geweest zijn! Daar werden ze niet herkend door hun kleding alszijnde christenen, laat staat ambtsdragers. Back to the past!
Vertel eens, hoe liepen ze er dan bij? Waar kan ik dt lezen? Waren christenen niet herkenbaar?
Jawel hoor, door hun voorbeeldige gedrag. Daarin begrepen zit natuurlijk nette kleding, maar ik denk niet dat die kleding een voorgeschreven kleur of vorm had. Dat is alleen nodig wanneer men niet uit is op een bepaald doel, namelijk je netjes kleden, maar wanneer er in het wettisisme grenzen worden gezocht.

Overigens vind ik het zwarte pak prima. Ik hoef dan tenminste op zondagmorgen niet meer na te denken wat ik moet aantrekken ;) De gemeente herkent me als kerkenraadslid. (gelukkig niet als drempel, maar gewoon praktisch) Ik weet niet of ik mag zeggen dat het mijn ambtskleding is. Naar mijn weten heeft het NT geen ambten zoals het priesterschap waarin bepaalde kleding is voorgeschreven. Het is in de praktijk handig, maar ik denk niet dat we het op het woord moeten willen baseren. Het is niet expliciet door God ingesteld.
Jongere

Bericht door Jongere »

albion schreef: Vertel eens, hoe liepen ze er dan bij? Waar kan ik dt lezen? Waren christenen niet herkenbaar?

De brief aan Diognetus

Het geheim van het christendom

"De christenen onderscheiden zich niet van andere mensen door taal, vaderland of kledij. Zij wonen immers nergens in eigen steden, gebruiken geen afwijkend dialect en leven geen uitzonderlijk leven. Hun leer is niet uitgevonden door de vindingrijkheid of het overleg van mensen die zich met nutteloze problemen bezighouden en zij zijn niet, zoals sommigen, de verdedigers van een menselijke leer. Zij wonen in steden van Grieken en barbaren, zoals aan ieder het lot beschoren was en zij leven volgens de zeden van het land, wat betreft kledij, voeding en andere levensomstandigheden, en geven zo blijk van een verwonderlijk en naar aller mening paradoxaal burgerschap.

Zij wonen in hun eigen vaderland, maar als vreemdeling;
zij kwijten zich van hun burgerplichten en verdragen als vreemdeling alles.
Ieder vreemd land is hun vaderland en ieder vaderland is een vreemd land.
Zij trouwen als ieder ander maar leggen hun kinderen niet te vondeling.
Zij delen hun tafel maar niet hun bed.
Zij leven in het vlees maar niet naar het vlees.
Zij wonen op aarde maar zijn thuis in de hemel.
Zij gehoorzamen de heersende wetten maar overtreffen ze in hun eigen leven.
Zij hebben iedereen lief en worden door iedereen vervolgd.
Zij worden miskend en veroordeeld; ze worden gedood en ten leven gewekt.
Zij zijn arm als bedelaars maar maken velen rijk.
Zij hebben aan alles gebrek maar leven in overvloed.
Zij worden veracht maar ze worden verheerlijkt door de verachting.
Ze worden belasterd maar worden gerechtvaardigd door de laster.
Zij worden bespot en ze zegenen. Ze worden beledigd en bewijzen eer aan zij die hen beledigen.
Hoewel zij goed doen, worden ze gestraft als misdadigers.
Zij die hen haten kunnen geen reden opgeven voor hun haat."

De ziel van de wereld

"In één woord, wat de ziel is voor het lichaam, dat zijn de christenen in de wereld. De ziel is verspreid over alle delen van het lichaam en de christenen over alle steden van de wereld. De ziel verblijft in het lichaam, maar is niet van het lichaam. Christenen zijn in de wereld maar niet van de wereld."

(Anoniem, Brief aan Diognetus, ong. 150 na Christus)
rekcor

Bericht door rekcor »

-DIA- schreef:
rekcor schreef:Wat ik me laatst afvroeg: waarom zitten de ambtsdragers bij ons allemaal vooraan (en in het zwart) in de kerk? Wanneer is dat zo gegroeid?

Zelf zou ik het beter vinden als de ambtsdragers 'gewoon' in de kerk zouden zitten, want nu krijg ik een beetje een 'zij-wij'-gevoel bij dat zwart-witte blok vooraan. Of is dat juist de bedoeling?

Misschien dat het al opgemerkt is, heb nu niet de tijd om alles te lezen,
maar als het onderscheid verdwijnt, dan leert de ptaktijk dat ook het gezag
van de kerkeraad gaat wijken.
Hier ben ik het niet mee eens. Als de kerkenraad haar gezag zou moeten verkrijgen door vooraan een blok van zwarte pakken te vormen, is het droevig gesteld in de gemeente. De enige reden waarom iemand gezag verdient, is omdat hij/zij dicht bij de Heere God leeft, iedere dag uit zijn/haar bijbel leest en daarnaar leeft.
memento

Bericht door memento »

rekcor schreef:Hier ben ik het niet mee eens. Als de kerkenraad haar gezag zou moeten verkrijgen door vooraan een blok van zwarte pakken te vormen, is het droevig gesteld in de gemeente. De enige reden waarom iemand gezag verdient, is omdat hij/zij dicht bij de Heere God leeft, iedere dag uit zijn/haar bijbel leest en daarnaar leeft.
Dat is post-moderne onzin. Een ambtsdrager verdient ons gezag, omdat hij een door God ingesteld ambt vervuld. Hij is over ons gesteld (door de gemeente, en daarmee door God!), en heeft op grond van het 5e gebod recht op gezag en gehoorzaamheid. Dat moet niet eerst "verdient" worden, maar is gegeven met het ambt.
Plaats reactie