memento schreef:Je hebt het echter nog geen 1 keer bewezen vanuit de Schrift. En dat is het enige wat telt.DWW schreef:@ Memento,
Jij schreef me : "Kortom, voor zover ik jouw uitleg begrijp, wijkt deze nogal af van de uitleg die gewoon is in de gereformeerde traditie. Volgens mij kunnen die teksten niet dienen voor de sterk gesystematiseerde bekeringsweg (met het sterven aan de wet als hét belangrijke punt). De Schrift stelt juist het geloof in Christus als het middelpunt, en laat zich niet zo uit over hoe dat bevindelijk beleefd wordt."
DWW : Nu begrijp ik dat jij niet ziet, c.q. niet begrijpt, c.q. niet verstaat, dat het ware zaligmakende geloof pas daar is, en pas daar geschonken wordt aan een verloren zondaar, wanneer deze zondaar aan het doen der Wet is gestorven, in een weg van recht en gerechtigheid. Je stelt namelijk het geloof voor alles, ook voor de bevindelijke geestelijke doorleving van Gods heilig Recht. Dat is mis, Memento. Ik heb je misschien wel honderd keren verklaard waarom.
De Schrift spreekt zeer vaak over het geloof. Een simpele zoekopdracht op het woordeke geloof leert dat al. Maar voor jouw "bevindelijke geestelijke doorleving van Gods heilig Recht" heb je nog geen enkel Schrift-bewijs aangedragen, alleen wat losse teksten die bij nader onderzoek blijken iets heel anders te zeggen (niet alleen bij mijn uitleg, maar ook bij die van bv de kanttekenaren)
Ik heb al een en ander over het heilige Recht Gods aan Luther geschreven. Maar ik zal je er nog een paar noemen:
1. Safnath Pahaneah, de behouder des levens van het OT (Jozef), kon zich pas aan zijn broederen openbaren toen het recht der Wet in de zielen van zijn broederen door Jozef was opgeëist geworden, eisende : ‘Wat hebt gij met Jozef gedaan?’ Lees daartoe: Gen. 42 – Gen. 45. Alzo zal het vergoten bloed van die Meerdere Jozef ook eens bij ons allen worden opgeëist.
2. Neem ook de gelijkenis van de koopman van schone paarlen. Toen hij die ene grote schone Parel gezien had, had hij die Parel nog NIET. Deze kon hij pas kopen toen hij alles had verkocht. Weet je waar dat was, Memento? Op de markt van vrije genade, waar Jes. 55:1-3 over spreekt, zeggende : “O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen. Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort, en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken, en u geven de gewisse weldadigheden van David.” De Heere Jezus heeft met deze gelijkenis geen andere markt bedoeld. Een verloren zondaar kan pas kopen, wanneer hij niets meer heeft tot betaling. Dat is alleen in Gods heilige Recht, Memento. Denk hierbij ook weer het beeld van de moordenaar naast Jezus en het beeld van de verloren zoon.
3. Het beeld van de schat in de akker is werkelijk niet anders. Hij had die schat gezien, maar de schat was pas van hem toen hij die akker had gekocht.
Beste Memento, al deze beelden heb ik je meerdere malen theologisch proberen te verklaren vanuit de Romeinen- en de Galatenbrieven. In deze brieven staat theologisch verwoord welke zaken die zondaar aldaar geestelijk ondervind. Ik heb het ook nogmaals willen verduidelijken met dit geschreven stuk aangaande Gods rechtvaardigheid en Gods barmhartigheid. Hierbij heb ik Gods Woord op de eerste plaats gezet, en NIET de bevinding der heiligen. Al Gods volk verstaan deze zaken zielsbevindelijk, alhoewel zij lang niet allen de gaven verkregen hebben om dit theologisch te kunnen verklaren. Wanneer je deze verborgen zaken nu niet in het Woord ziet liggen, dan versta je werkelijk NIETS van de verborgenheden die er in Gods Woord verborgen liggen, Memento. Met alleen wijsheid en kennis kom je er niet, alleen diegenen die de wijsheid/kennis met een erfdeel hebben is het gegeven deze dingen te verstaan. Ik heb je in het vorige topic laten lezen wat Kohlbrugge, Van der Groe en Thomas Boston over het heilige Recht Gods hebben geschreven. Je schreef me dat zij met twee woorden spraken. Ik doe niet anders dan zij. Het ging mij ten eerste om de theologie waarin verwoord staat wat een verloren zondaar doorleefd wanneer hij door het geloof met Christus wordt verenigd. Ik heb je ook meerdere malen betuigd, dat trap en mate van deze doorleving kan verschillen. De Bijbel spreekt daarom van klein, zwak, groot en sterk geloof. Het geloof wat daarentegen niet wordt beproefd en niet vermeerdert c.q. niet opwast in de kennisse Gods, is geen geloof.