Vergeven

Jelle

Vergeven

Bericht door Jelle »

maar dat vergeven he? waarover je het hebt?
geloof je echt dat je maar een beetje in het wilde weg moet gaan vergeven, ongeacht of daaraan ook behoefte is bij de ander?
(en koppel dit dan maar even los van het onderwerp, zie het als een nieuwe vraag)

Bovenstaand stukje heb ik even overgenomen van Anemoon.

Vergeven kan je volgens mij alleen maar als de andere partij vergeving vraagt of spijt betuigd.
Gisterenavond hield de dominee op de mannenvereniging ons voor dat we alleen maar kunnen vergeven als de andere partij ook zijn schuld wil erkennen of spijt wil betuigen.

Zolang de ander geen spijt heeft of vergeving vraagt kan men het ook niet geven.

De Heere vergeeft alleen hen die vol berouw Hem smeken. Als we ons zelf alleen maar goed zien, geen berouw hebben van onze zonden en ga maar door, dan zal ook de Heere geen vergeving kunnen geven.

Moeten we altijd vergeven?
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Ja, dat bedoelt anemoon waarschijnlijk ook,

kijk, jij kunt wel iemand iets willen vergeven, maar als die ander doet alsof hij niets gezegd heeft, en zich dus opsteld alsof er niks te vergeven is, dan kun je het wel vergeten.

ondanks jouw goede bedoelingen, als de ander er niet voor open staat is het einde verhaal.
maar dan ligt de schuld bij de ander vind ik, als jij er alles aan gedaan hebt om het uit de weg te ruimen en je krijgt geen respons, dan ben je er zelf vrij van.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Vader, vergeef ons onze schulden, gelijk wij vergeven onze schuldenaren.
Vergeven? Ja, nadat iemand schuld bekent of tenminste "sorry" zegt.
Dat laatste plak ik er maar achteraan, maar ik weet niet of God dat ook zo bedoeld heeft.

zeven maal zeventig maal
vergeef ik de ander zijn schuld...
zeven maal zeventig maal
de Heer heeft met mij ook geduld...
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Vader, vergeef ons onze schulden, gelijk wij vergeven onze schuldenaren.
Vergeven? Ja, nadat iemand schuld bekent of tenminste "sorry" zegt.
Dat laatste plak ik er maar achteraan, maar ik weet niet of God dat ook zo bedoeld heeft.

zeven maal zeventig maal
vergeef ik de ander zijn schuld...
zeven maal zeventig maal
de Heer heeft met mij ook geduld...
\

Klopt Miscantus, dat zei de dominee ook. iemand die schuld wil belijden of iemand die in onze tijd sorry zegt, ja die moeten wij altijd vergeven. je haalt het zelf al aan en op meerdere plaatsen in de Bijbel kunnen we dat lezen.

Maar indien iemand niet zijn schuld beleid, zijn schuld zei hem gehouden.
En daar kunnen we dan geen schuld vergeven omdat er niet om gevraagt wordt en omdat men zichzelf niet schuldig voelt.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Als je iemand vergeeft dan wil het nog niet altijd zeggen dat je kunt vergeten. Het kan soms zo diep zitten, dat je iemand wel vergeeft maar als je er weer aan denkt toch de pijn weer voelt.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Vergeven kan je volgens mij alleen maar als de andere partij vergeving vraagt of spijt betuigd.
ja idd jelle, dat geloof ik ook

iets anders is het om vergevingsgezind te zijn
we kunnen wel de bereidheid hebben om te vergeven, zelfs als de ander er niet om verlegen zit
Dat bedoel ik ook Anemoon, als we wel vergevingsgezind willen zijn maar de ander staat daar niet voor open omdat hij/zij vind dat spijtbetuigen of sorry zeggen niet nodig is, ja dan houdt het op.

De dominee zei gisteren dat dit ook de verharding van de maatschappij is. Men zegt maar wat en doet maar wat en of men elkaar kwetst of niet daar moet men dan maar rekening meehouden dat de tijd nu eenmaal zo is.
Een verharding die verre van het christen zijn ingaat.

De dominee had namelijk als onderwerp: Christen zijn in deze tijd.
Het was een mooie leerzame avond
Jelle

Bericht door Jelle »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Als je iemand vergeeft dan wil het nog niet altijd zeggen dat je kunt vergeten. Het kan soms zo diep zitten, dat je iemand wel vergeeft maar als je er weer aan denkt toch de pijn weer voelt.

Dat is ons menselijke gebrek Lizzy, wij zijn alleen maar instaat om te vergeven, maar verteen zullen ze nooit doen, want wat er ook gebeurd het zal altijd wel weer eens opgehaald en misbruikt worden.
Daarin is de Heere zo groot dat wanneer Hij vergeving geschonken heeft dan wordt alles in de eeuwige vergetelheid gedaan en zal de Heere er nooit meer aan gedenken of er iemand later nog eens op wijzen.

Wat dat betreft zijn en blijven wij mensen vol gebreken.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
ja idd jelle, dat geloof ik ook

iets anders is het om vergevingsgezind te zijn
we kunnen wel de bereidheid hebben om te vergeven, zelfs als de ander er niet om verlegen zit
Maar Annemoon waarom is het dan allemaal zo moeilijk? Ik heb er verder niets mee te maken, maar je gooit je probleem in de groep en eigenlijk kunnen alleen de mensen er iets mee die er bij betrokken zijn.
Waarom reageren die niet? Wij zitten nu dus met een topic waar we het fijne niet van weten en ik denk niet dat dit iets oplost.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Je kunt wel vergeven zonder de spijtbetuiging of schuldbekentenis van de ander.
Vergeving is iets dat je doet, actief niet in reactie op de ander.
Als jou iets is aangedaan (en dan denk ik echt aan iets ergs) is er voor jou slechts "herstel" als je vergeeft!!!
Het is nodig om zelf weer heel te worden!!
Je blijft een gevangene van de gebeurtenis als je niet vergeeft.Het is niet makkelijk, maar met Gods hulp kan dat!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Matthéüs 5,44
Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;

Hier staat dat je moet zegenen hen die je vervloeken en haten, niet: zegent die berouw hebben van hun daden en hun excuus aanbieden. Als we onze vijanden niet vergeven kunnen we het onze vader niet met ons hart bidden, waar staat: vergeef ons onze schulden, gelijk wij vergeven onze schuldenaren.
Jelle

Bericht door Jelle »

Volgens mij kan je niet vergeven, ja voor jezelf dan wel, maar niet naar de ander als hij/zij geen vergeving wil hebben omdat hij/zij het gewoon negeren en vinden dat ze niets gedaan hebben waar vergeving voor nodig is.

Vergeving kunnen we alleen maar geven als iemand daarom vraagt, zo niet dan is het alleen maar gepraat in de ruimte en gaat het alles verloren in het niet. je kunt dan toch niet iets vergeven als er niemand is die zich ergens schuldig over voelt.

Een beetje vreemd als ik tegen iemand zeg: ik heb je vergeven hoor en de persoon zegt dan: wat vergeven? waarvoor vergeven? ik heb je toch niks misdaan.
David J

Bericht door David J »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
C.S. Lewis heeft daar mooie dingen over geschreven, ik weet even niet meer waar. Hij zegt onder andere dat 'zeventig maal zeven maal vergeven' niet alleen slaat op iemand die je voortdurend opnieuw op de een of andere wijze onrecht aandoet, maar ook op het steeds opnieuw vergeven van dat ene grote onrecht dat je maar niet kunt vergeten.

Ik geloof overigens dat ons niet geboden is om dergelijke dingen behalve te vergeven ook te vergeten. Littekens blijven altijd zichtbaar, ook nadat de wond genezen is.
wim

Bericht door wim »

Volgens mij kan je niet vergeven, ja voor jezelf dan wel, maar niet naar de ander als hij/zij geen vergeving wil hebben omdat hij/zij het gewoon negeren en vinden dat ze niets gedaan hebben waar vergeving voor nodig is.

Vergeving kunnen we alleen maar geven als iemand daarom vraagt, zo niet dan is het alleen maar gepraat in de ruimte en gaat het alles verloren in het niet. je kunt dan toch niet iets vergeven als er niemand is die zich ergens schuldig over voelt.

Een beetje vreemd als ik tegen iemand zeg: ik heb je vergeven hoor en de persoon zegt dan: wat vergeven? waarvoor vergeven? ik heb je toch niks misdaan.
Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen. Denk je dat dit gebed onverhoord is gebleven? Christus wilde die vergeving.

Ze wisten niet wat ze deden en zouden zelf zeggen dat ze niets hadden misdaan. Ze hadden zeker niet om die vergeving gevraagd. Was het dus gewoon maar een gebed in de ruimte?
Plaats reactie