Onafhankelijke hervormde/gereformeerde kerken/gemeenten
Onafhankelijke hervormde/gereformeerde kerken/gemeenten
Ik hoorde van iemand dat er onafhankelijke hervormde kerken zijn, dus kerken die niet onder een synode vallen, maar dus onafhankelijk zijn.
Kan iemand me hier iets meer over vertellen ? En waar zijn deze kerken te vinden ?
Kan iemand me hier iets meer over vertellen ? En waar zijn deze kerken te vinden ?
zo zijn er nog een stuk of 10; vaak gaat het in feite om losse Hervormd-gereformeerde samenkomsten of evangelisaties. Of die nou 'hervormder' zijn dan bijv een vrije groep met de naam 'gereformeerd' vraag ik me af. Mocht je een overzichtelijk en objectief overizcht van (alle) gemeenten, verbanden en groepen willen, dan kan ik je het boek 'Wegwijs in kerkelijk en religieus Nederland' aanbevelen (kok, kampen)
Oorspronkelijk gepost door anemoon
er staat er 1 in ijsselmuiden
ds. van oussoren is daar predikant
dat is alles wat ik er van weet
en in werkendam weet ik er ook 1
daar was destijds een ouderling freeke de 'leider' of hoe je dat ook noemen wilt
Klopt, die zijn uit de hervormde kerk gegaan. En diie kerk (vrije hervormde gemeente) is weer een soort scheuring gekomen nu zijn er twee gemeentens. De kerk van Ds. Oussoren is grote gemeente. En die andere gemeente is een kleine (huis) gemeente (waar Ds. Taverne in voor gaat).
Zo zitten er in Scheveningen/Den Haag en in Drenthe ergens ook een gemeente van de vrije hervormde gemeente.
-
- Contacteer:
-
Die gemeente van Ds Taverne, dat zijn die mensen die nog steeds de euro boycotten. Heel boeiend. Die gemeente in Hoogeveen is er ook nog. Ze geven een blad uit "Uitzicht". Ongelofelijk radicaal. Ds. G. Taverne was o.a. een vriend van Ds. Paauwe en Ds. Ian Paisley. Hij was zo kerkistisch, dat kun je je haast niet voorstellen. Rik Valkenburg heeft hem geïnterviewd in zijn boek "Waar het om gaat". Daar zegt Taverne op de vraag: "Zijn er nog oprechte gelovigen in de afgeschieden kerken?" "Soms lijkt het erop, maar de eeuwigheid zal uitwijzen dat het niet zo is."
Hier hebben we erover gediscussieerd toen het in het nieuws was.
Ik heb in het verleden nog wel eens ontact gehad met Willy, de dochter van de oude Ds. T. Ik schreef toen een scriptie over de traditie van de Oranje-optochten in Noord-Ierland , dat was in de tijd dat ik zelf ook nog antipapistisch was. Willy is wat het conflict Rome-Reformatie betreft echt een wandelende Encarta. Hoelang die gemeenten nog bestaan zullen, ik weet het niet. Ik hoorde dat Ds. Oussoren wel preekt in de HHK, maar van ds. Taverne kan ik me dat niet voorstellen.
[Aangepast op 25/9/04 door Unionist]
Ik heb in het verleden nog wel eens ontact gehad met Willy, de dochter van de oude Ds. T. Ik schreef toen een scriptie over de traditie van de Oranje-optochten in Noord-Ierland , dat was in de tijd dat ik zelf ook nog antipapistisch was. Willy is wat het conflict Rome-Reformatie betreft echt een wandelende Encarta. Hoelang die gemeenten nog bestaan zullen, ik weet het niet. Ik hoorde dat Ds. Oussoren wel preekt in de HHK, maar van ds. Taverne kan ik me dat niet voorstellen.
De gemeente van Ds. Taverne is behoorlijk gaan uitbreiden, ze kunnen niet meer in zijn eigen huis, dus zijn ze gaan zoeken naar een lokatie.Oorspronkelijk gepost door anemoonoch ja, dat is waar ookEn diie kerk (vrije hervormde gemeente) is weer een soort scheuring gekomen nu zijn er twee gemeentens. De kerk van Ds. Oussoren is grote gemeente. En die andere gemeente is een kleine (huis) gemeente (waar Ds. Taverne in voor gaat).
die ds taverne is er ook nog
ik heb wel eens gehoord dat daar 3 mensen naar de 'kerk' gaan...
ds taverne is een zoon van de meer bekende ds g taverne (die is al jaren geleden overleden) heeft in hoogeveen jarenlang een vrije gemeente gehad
en als ik me niet vergis heb ik daar ook nog wel een paar preken van (op papier) dan zou ik de vliering nog eens moeten doorzoeken...
best goeie preken, maar zeer extreme uitspraken over de kerk(en) in nederland
En over die euro's? zij betalen alles met pin i.p.v. muntgeld of papiergeld.