Onafhankelijke hervormde/gereformeerde kerken/gemeenten

mayflower

Onafhankelijke hervormde/gereformeerde kerken/gemeenten

Bericht door mayflower »

Ik hoorde van iemand dat er onafhankelijke hervormde kerken zijn, dus kerken die niet onder een synode vallen, maar dus onafhankelijk zijn.

Kan iemand me hier iets meer over vertellen ? En waar zijn deze kerken te vinden ?
Wouter

Bericht door Wouter »

Ds. K van den Belt, volgens mij de vader van Ds. van den Belt uit Delft, was ook een vrije predikant. Stond hij niet in Katwijk?
Billy

Bericht door Billy »

ds. J. van der Sleen in Scherpenisse
( Vrije hervormde gemeente)
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
arend

Bericht door arend »

zo zijn er nog een stuk of 10; vaak gaat het in feite om losse Hervormd-gereformeerde samenkomsten of evangelisaties. Of die nou 'hervormder' zijn dan bijv een vrije groep met de naam 'gereformeerd' vraag ik me af. Mocht je een overzichtelijk en objectief overizcht van (alle) gemeenten, verbanden en groepen willen, dan kan ik je het boek 'Wegwijs in kerkelijk en religieus Nederland' aanbevelen (kok, kampen)
Lassie

Bericht door Lassie »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
er staat er 1 in ijsselmuiden
ds. van oussoren is daar predikant
dat is alles wat ik er van weet

en in werkendam weet ik er ook 1
daar was destijds een ouderling freeke de 'leider' of hoe je dat ook noemen wilt

Klopt, die zijn uit de hervormde kerk gegaan. En diie kerk (vrije hervormde gemeente) is weer een soort scheuring gekomen nu zijn er twee gemeentens. De kerk van Ds. Oussoren is grote gemeente. En die andere gemeente is een kleine (huis) gemeente (waar Ds. Taverne in voor gaat).

Zo zitten er in Scheveningen/Den Haag en in Drenthe ergens ook een gemeente van de vrije hervormde gemeente.
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Zo zitten er in Scheveningen/Den Haag en in Drenthe ergens ook een gemeente van de vrije hervormde gemeente.
En in Alblasserdam, Hendrik I A, Capelle ad Yssel (Sliedrecht, Waddinxveen?)
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
de Paus

Bericht door de Paus »

er staat er 1 in ijsselmuiden
ds. van oussoren is daar predikant
dat is alles wat ik er van weet
Ze heten in de volksmond 'de boerties en de zoerties'....

:) :) :)

[Aangepast op 25/9/04 door de Paus]
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

En je hebt natuurlijk ds. N. van de Want uit Schiedam. Dat vind ik toch wel een bijzondere man. Ik heb hem mee gemaakt op een reis door Israël. Heel boeiend hoe hij de Joodse achtergronden van de Evangelieën beziet. Een totaal andere uitleg dan de 'gewone' die wij zondags beluisteren.
Unionist

Bericht door Unionist »

Die gemeente van Ds Taverne, dat zijn die mensen die nog steeds de euro boycotten. Heel boeiend. Die gemeente in Hoogeveen is er ook nog. Ze geven een blad uit "Uitzicht". Ongelofelijk radicaal. Ds. G. Taverne was o.a. een vriend van Ds. Paauwe en Ds. Ian Paisley. Hij was zo kerkistisch, dat kun je je haast niet voorstellen. Rik Valkenburg heeft hem geïnterviewd in zijn boek "Waar het om gaat". Daar zegt Taverne op de vraag: "Zijn er nog oprechte gelovigen in de afgeschieden kerken?" "Soms lijkt het erop, maar de eeuwigheid zal uitwijzen dat het niet zo is."
Unionist

Bericht door Unionist »

Hier hebben we erover gediscussieerd toen het in het nieuws was.

Ik heb in het verleden nog wel eens ontact gehad met Willy, de dochter van de oude Ds. T. Ik schreef toen een scriptie over de traditie van de Oranje-optochten in Noord-Ierland , dat was in de tijd dat ik zelf ook nog antipapistisch was. Willy is wat het conflict Rome-Reformatie betreft echt een wandelende Encarta. Hoelang die gemeenten nog bestaan zullen, ik weet het niet. Ik hoorde dat Ds. Oussoren wel preekt in de HHK, maar van ds. Taverne kan ik me dat niet voorstellen.

[Aangepast op 25/9/04 door Unionist]

[Aangepast op 25/9/04 door Unionist]
limosa

Bericht door limosa »

In Krimpen aan de Lek is altijd een Hervormde Evangelisatie geweest maar die is sinds kort opgeheven. In Lekkerkerk bestaat ook een Hervormd (Geref) Evangelisatie, daar preken Hervormde (voorheen voornamelijk Gekrookte Rieters, nu dus Herstelden) en Oud-Gereformeerde predikanten.
Lassie

Bericht door Lassie »

En diie kerk (vrije hervormde gemeente) is weer een soort scheuring gekomen nu zijn er twee gemeentens. De kerk van Ds. Oussoren is grote gemeente. En die andere gemeente is een kleine (huis) gemeente (waar Ds. Taverne in voor gaat).
och ja, dat is waar ook
die ds taverne is er ook nog
ik heb wel eens gehoord dat daar 3 mensen naar de 'kerk' gaan...

ds taverne is een zoon van de meer bekende ds g taverne (die is al jaren geleden overleden) heeft in hoogeveen jarenlang een vrije gemeente gehad

en als ik me niet vergis heb ik daar ook nog wel een paar preken van (op papier) dan zou ik de vliering nog eens moeten doorzoeken...

best goeie preken, maar zeer extreme uitspraken over de kerk(en) in nederland
De gemeente van Ds. Taverne is behoorlijk gaan uitbreiden, ze kunnen niet meer in zijn eigen huis, dus zijn ze gaan zoeken naar een lokatie.

En over die euro's? zij betalen alles met pin i.p.v. muntgeld of papiergeld.
Plaats reactie