Openbaar vervoer

Mister
Administrator

Re: Openbaar vervoer

Bericht door Mister »

Johann Gottfried Walther schreef:
Mister schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: In de situatie van Vlinder zou je dat kunnen zeggen ja. Dan gaan je stellingen op.
Maar in zijn algemeenheid is het niet zo.
Dan zeg ik, noodzakelijke arbeid op de dag des HEEREN mag zeker gebeuren, maar gebruik van Openbaar vervoer valt niet onder noodzakelijke arbeid.

En stel dat ik in de situatie van Vlinder zat, dan zou het een dilemma voor mij zijn, want ik zou geen anderen mensen voor me willen laten werken. Dat vind ik hypocriet.
Nee? En als je zelf medische zorg nodig hebt in het ziekenhuis? Dan laat je op zondag de apparatuur uitzetten?
Zou dat van jou moeten?

Ik begrijp jullie niet zo, ik dacht dat jullie toch ook wel tegen niet noodzakelijk werken op zondag waren.
Zouden jullie alle buschauffeurs en conducteurs en treinbestuurders ect. in onze christelijke gemeenten ook oproepen om op zondag te gaan werken?
Jij geeft aan dat je geen anderen voor je wil laten wil werken. Zoals Memento al aangeeft is dat erg lastig. Evengoed kan de benzine die je vandaag tankt op zondag gedistribueerd zijn. Voorbeelden te over. Er werken dus al mensen voor je, of je dat wil of niet.
rekcor

Bericht door rekcor »

albion schreef:en toen mijn vader in het ziekenhuis lag, werd ie of niet bezocht op zondag
Maar hoe rijm jij dit dan Lukas 6 en Mattheus 25?
Lukas 6:9 schreef:Zo zeide Jezus tot hen: Ik zal u vragen: Wat is geoorloofd op de sabbatten, goed te doen, of kwaad te doen, een mens te behouden, of te verderven?
Mattheus 25:36,40 schreef: Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd. (...)
Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.
@vlinder: van mij mag je gerust met de bus, dan zorg je er tenminste voor dat de buschauffeur in ieder geval 2x noodzakelijk werk verricht op zondag ;)
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mister schreef:
Mister schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: In de situatie van Vlinder zou je dat kunnen zeggen ja. Dan gaan je stellingen op.
Maar in zijn algemeenheid is het niet zo.
Dan zeg ik, noodzakelijke arbeid op de dag des HEEREN mag zeker gebeuren, maar gebruik van Openbaar vervoer valt niet onder noodzakelijke arbeid.

En stel dat ik in de situatie van Vlinder zat, dan zou het een dilemma voor mij zijn, want ik zou geen anderen mensen voor me willen laten werken. Dat vind ik hypocriet.
Nee? En als je zelf medische zorg nodig hebt in het ziekenhuis? Dan laat je op zondag de apparatuur uitzetten?
Zou dat van jou moeten?

Ik begrijp jullie niet zo, ik dacht dat jullie toch ook wel tegen niet noodzakelijk werken op zondag waren.
Zouden jullie alle buschauffeurs en conducteurs en treinbestuurders ect. in onze christelijke gemeenten ook oproepen om op zondag te gaan werken?
Jij geeft aan dat je geen anderen voor je wil laten wil werken. Zoals Memento al aangeeft is dat erg lastig. Evengoed kan de benzine die je vandaag tankt op zondag gedistribueerd zijn. Voorbeelden te over. Er werken dus al mensen voor je, of je dat wil of niet.
Ja ja lekker makkelijk. Omdat het toch al gebeurt kunnen er nog wel wat mensen bij? Maakt het allemaal niets meer uit?

Maar jullie vinden dat alle buschauffeurs en conducteurs en treinbestuurders ect. in onze christelijke gemeenten ook op zondag moeten gaan werken?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
freek

Bericht door freek »

memento schreef:
albion schreef:Ik dacht dat het ds. Ledeboer was, die lopend naar de kerk ging en zijn knapzak alvast meenam omdat hij toch langs zijn werk kwam waar hij de volgende dag moest werken. Maar halverwege kreeg hij het zo benauwd dat hij zijn knapzak terugbracht. Hij kreeg een tekst en ik weet niet meer precies welke. Of hij is een huichelaar, of hij leefde zo nauw dat het hem tot zonde was.
Even terzijde, dus NIET bedoelt als argument in de discussie, maar wel een aardig verhaal wat ik eens hoorde (schijnt waar gebeurt te zijn, ik vertel het zoals het mij uit betrouwbare bron is overgeleverd):

Het verhaal speelt enkele tientallen jaren geleden af. Een oud vrouwtje, een gezelschapsvrouwtje, in de 90 jaar, wonend in dé stad, had altijd de gewoonte om lopend naar de kerk te gaan. Eigenlijk was het haar te veel, maar principe is principe, dus stapte het dappere vrouwtje elke zondag 2 maal naar de kerk. Maar elke zondag werden haar benen zwaarder. Ze wierp weleens een steelse blik naar de tram, die vlak bij haar huis een halte had, en ook één vlak bij de kerk. Sommige gemeenteleden, zelfs enkele gezelschapsmensjes, maakten er wel eens gebruik van op zondag (zo ging dat in die tijd), maar hoezeer zij die kinderen Gods daarin vrijliet, en hoezeer haar benen ook tegensputterde, zij kon zich dat voor haar geweten niet veroorloven. Tot op een gegeven moment dit vrouwtje elke zondag vrolijk met de tram ter kerke ging. Dat kon natuurlijk niet onopgemerkt gaan, en enkele kerkmensen vroegen haar ook: Maar mevrouwtje, u was toch tegen het gebruik van de tram op den zondag. Ja, antwoorde het vrouwtje kwieks, dat was ik ook. Maar mijn benen, weet je, die hielden het niet meer, en elke zondag als ik liep, en de tram kwam voorbij, bad ik: "Heere, mijn arme benen houden het haast niet meer, mag ik niet, net als die andere kinderen van U, met de tram." En opeens kwam daar een antwoord in mijn ziel: "Ga heen, en voeg u bij deze wagen." En sindsdien kwam het vrouwtje altijd met de tram ter kerke.

Nogmaals, ik bedoel dit niet als argument in de discussie (je beroepen op de bevinding van kinderen Gods is immers een oneigenlijk argument in een discussie, nog even daargelaten dat een kind van God er ook wel eens naastzit), maar ik moest er, in het kader van deze discussie en in het kader van de opmerking van Albion over ds. Ledeboer, aan denken.
Haha, leuk verhaal!

Mijn opa wilde - als hij in het ziekenhuis lag - ook nooit bezocht worden, want dan moest er gereden worden. Een van de laatste keren dat hij er weer in lag, belde hij - op zondag! - naar ons, met de vraag of we toch alsjeblieft op visite konden komen; tranen met tuiten, hij voelde zich zo eenzaam. Dus toen was het ineens geen punt meer om toch maar met de auto te komen en gaf ie eerlijk toe dat het eigenlijk maar een vreemd standpunt was.
memento

Bericht door memento »

Johann Gottfried Walther schreef:Maar jullie vinden dat alle buschauffeurs en conducteurs en treinbestuurders ect. in onze christelijke gemeenten ook op zondag moeten gaan werken?
Maar jij vind dat alle elektriciteits-centrale-medewerkers en telefoonmaatschappij-medewerkers, ect. in onze christelijke gemeenten ook op zondag moeten gaan werken? Want zeker elektriciteit gebruik jij ook (en nog onnodig ook!) op zondag.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

memento schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Maar jullie vinden dat alle buschauffeurs en conducteurs en treinbestuurders ect. in onze christelijke gemeenten ook op zondag moeten gaan werken?
Maar jij vind dat alle elektriciteits-centrale-medewerkers en telefoonmaatschappij-medewerkers, ect. in onze christelijke gemeenten ook op zondag moeten gaan werken? Want zeker elektriciteit gebruik jij ook (onnodig!) op zondag.
Je beantwoord mijn vraag niet, ik heb toch gezegd mijn zienswijze is geen wetmatigheid, maar ik ben voor zondagsrust en voor zondagsheilig jah, en Christenen horen op zondag naar de kerk te gaan, en alleen voor noodzakelijke werkzaamheden is er een uitzondering, noodzakelijke werkzaamheden: zorg en veiligheid.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
memento

Bericht door memento »

memento schreef:
Maar jij vind dat alle elektriciteits-centrale-medewerkers en telefoonmaatschappij-medewerkers, ect. in onze christelijke gemeenten ook op zondag moeten gaan werken? Want zeker elektriciteit gebruik jij ook (onnodig!) op zondag.
Je beantwoord mijn vraag niet, ik heb toch gezegd mijn zienswijze is geen wetmatigheid, maar ik ben voor zondagsrust en voor zondagsheilig jah, en Christenen horen op zondag naar de kerk te gaan, en alleen voor noodzakelijke werkzaamheden is er een uitzondering, noodzakelijke werkzaamheden: zorg en veiligheid.
Maar jouw vraag gaat over gebruik van zaken waarvoor mensen moeten werken. Mijn tegenvraag gaat over precies hetzelfde: namelijk zaken die iedereen van ons gebruikt, waarvoor anderen moeten werken.

Mijn vraag (en daar ben ik zelf ook nog niet uit): Waarom vinden we onnodig gebruik van bv elektriciteit niet erg op zondag, en andere zaken wel? In beide gevallen moeten toch mensen voor ons werken op zondag. Daar zit m.i. toch een inconsequentie in.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Maar jij vind dat alle elektriciteits-centrale-medewerkers en telefoonmaatschappij-medewerkers, ect. in onze christelijke gemeenten ook op zondag moeten gaan werken? Want zeker elektriciteit gebruik jij ook (en nog onnodig ook!) op zondag.
Onze predikant gaf als voorbeeld een booreiland waar hij op had gewerkt, van maandag tot vrijdag. Ineens veranderde het rooster en moest dat 10 dagen achter elkaar worden. Daar had hij problemen mee want hij wilde liever niet op zondag werken. Dus een gesprek aangevraagd. Ja, zegt die voorman, we kunnen moeilijk die gasbel waar 360 atmosfeer opstaat een dagje afsluiten. Maar daar zit mijn probleem ook niet, zei onze dominee, het gaat erom hoe je ermee omgaat. Dat gas stroomt wel door maar daar moet je op zondag alleen wat controlewerkzaamheden laten verrichten om alles draaiiende te houden. Een zondagsrooster.

Overigens, nu de casus beter is uitgelegd zou ik er niet voor kiezen om met openbaar vervoer te gaan. Laat memento maar lekker vroeg uit zijn bed gaan, daar is nog nooit iemand ziek van geworden. Rustdag betekent geen slaapdag! En een kerkdienst kun je gerust op een ander tijdstip in een buurgemeente inhalen, of bij een ander kerkverband. Zo doen een heleboel verzorgenden in mijn kennissenkring dat (zeker als het maar een keer in de maand is).
Mijn vraag (en daar ben ik zelf ook nog niet uit): Waarom vinden we onnodig gebruik van bv elektriciteit niet erg op zondag, en andere zaken wel? Daar zit toch een inconsequentie in.
Ik gebruik geen onnodige elektriciteit op zondag. Wat dat betreft rusten de wasmachine, de vaatwasser en de computer ook.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef: Onze predikant gaf als voorbeeld een booreiland waar hij op had gewerkt, van maandag tot vrijdag. Ineens veranderde het rooster en moest dat 10 dagen achter elkaar worden. Daar had hij problemen mee want hij wilde liever niet op zondag werken. Dus een gesprek aangevraagd. Ja, zegt die voorman, we kunnen moeilijk die gasbel waar 360 atmosfeer opstaat een dagje afsluiten. Maar daar zit mijn probleem ook niet, zei onze dominee, het gaat erom hoe je ermee omgaat. Dat gas stroomt wel door maar daar moet je op zondag alleen wat controlewerkzaamheden laten verrichten om alles draaiiende te houden. Een zondagsrooster.
De vraag is: Is gas/elektriciteit dan zó belangrijk, dat we er een uitzondering op de zondagsrust voor mogen maken? Wie bepaald dat? De Amish kunnen toch ook zonder?
Erasmiaan schreef: Ik gebruik geen onnodige elektriciteit op zondag. Wat dat betreft rusten de wasmachine, de vaatwasser en de computer ook.
Dus jij doet 's avonds geen verlichting aan thuis? En je kookt niet, of warmt geen eten op (of je doet dat boven een gasbrandertje)? En de deurbel zet je ook zaterdagavond uit, en de telefoon trek je eruit, etc etc?

Wat ik maar wil aangeven: De scheidslijn tussen wat wel en niet geoorloofd is op zondag, is voor zover ik kan zien niet echt gebaseerd op enige logica, maar bevat een zekere willekeur, en een prioriteit geven aan dingen waarvan je in twijfel kan trekken of ze het waard zijn...
albion

Bericht door albion »

Nog even een vraag. Is Vlinder de hoofdkostwinner? Als dat niet zo is, en ze werkt part-time, dan zou ik het weekend niet werken.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
memento

Bericht door memento »

albion schreef:Nog even een vraag. Is Vlinder de hoofdkostwinner? Als dat niet zo is, en ze werkt part-time, dan zou ik het weekend niet werken.
Aangezien vlinder nog geen kinderen heeft, werkt ze fulltime ja. Ik ben ook tegen parttime-werk op zondag (zeker van die moeders die alleen in het weekend werken)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef: Onze predikant gaf als voorbeeld een booreiland waar hij op had gewerkt, van maandag tot vrijdag. Ineens veranderde het rooster en moest dat 10 dagen achter elkaar worden. Daar had hij problemen mee want hij wilde liever niet op zondag werken. Dus een gesprek aangevraagd. Ja, zegt die voorman, we kunnen moeilijk die gasbel waar 360 atmosfeer opstaat een dagje afsluiten. Maar daar zit mijn probleem ook niet, zei onze dominee, het gaat erom hoe je ermee omgaat. Dat gas stroomt wel door maar daar moet je op zondag alleen wat controlewerkzaamheden laten verrichten om alles draaiiende te houden. Een zondagsrooster.
De vraag is: Is gas/elektriciteit dan zó belangrijk, dat we er een uitzondering op de zondagsrust voor mogen maken? Wie bepaald dat?
Erasmiaan schreef: Ik gebruik geen onnodige elektriciteit op zondag. Wat dat betreft rusten de wasmachine, de vaatwasser en de computer ook.
Dus jij doet 's avonds geen verlichting aan thuis? En je kookt niet, of warmt geen eten op (of je doet dat boven een gasbrandertje)? En de deurbel zet je ook zaterdagavond uit, en de telefoon trek je eruit, etc etc?

Wat ik maar wil aangeven: De scheidslijn tussen wat wel en niet geoorloofd is op zondag, is voor zover ik kan zien niet echt gebaseerd op enige logica, maar bevat een zekere willekeur, en een prioriteit geven aan dingen waarvan je in twijfel kan trekken of ze het waard zijn...
Welnee. Die scheidslijn is voor mij heel duidelijk. Wat heb ik nodig om normaal te leven? En wat kan op een andere dag?
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:Welnee. Die scheidslijn is voor mij heel duidelijk. Wat heb ik nodig om normaal te leven? En wat kan op een andere dag?
Dus wat iemand vindt dat hij nodig heeft om normaal te leven, bepaalt de mate waarin hij anderen voor zich mag laten werken?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:Welnee. Die scheidslijn is voor mij heel duidelijk. Wat heb ik nodig om normaal te leven? En wat kan op een andere dag?
Dus wat iemand vindt dat hij nodig heeft om normaal te leven, bepaalt de mate waarin hij anderen voor zich mag laten werken?
Dat zeg ik helemaal niet. Het ging toch over elektriciteitsgebruik?
rekcor

Bericht door rekcor »

Ja, zolang het maar niet iedere week is en deze mensen ook naar de kerk kunnen.
Plaats reactie