Openbaar vervoer

memento

Re: Openbaar vervoer

Bericht door memento »

albion schreef:Memento haalt haar op en brengt haar, alles opgelost, einde verhaal.
Dan is de zondag voor Memento ook geen rustdag meer. Moet hij of om 6.00 uur op, of moet hij de avondkerkdienst missen. En moet vlinder voortaan op zondag beide kerkdiensten missen, in plaats van slechts 1. Zeker dat laatste, het onnodig missen van kerkdiensten, lijkt me zeer ongewenst.
albion schreef: Maar als je eerlijk bent, heb je er helemaal geen moeite mee om in de bus te stappen, dus snap ik echt niet waarom je hierover een discussie op gang wilt zetten.
De casus is opzich best interessant, omdat er (1) meningsverschil over bestaat in onze gezindte, en (2) het een scenario is dat vaker voorkomt, en waar vaak zonder diep nadenken in gehandeld wordt. Een discussie kan de argumenten van beide zijden inzichtelijk maken.
vlinder

Bericht door vlinder »

albion schreef: Maar als je eerlijk bent, heb je er helemaal geen moeite mee om in de bus te stappen, dus snap ik echt niet waarom je hierover een discussie op gang wilt zetten.
Beste helderziende,

::bye ::bye Op deze manier discussier ik niet langer met mensen. Ik had er wel degelijk moeite mee. Ik hou niet van argumenten als deze. Jij weet helemaal niet hoe mijn geweten functioneert.
::bye
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
albion schreef:Memento haalt haar op en brengt haar, alles opgelost, einde verhaal.
Dan is de zondag voor Memento ook geen rustdag meer. Moet hij of om 6.00 uur op, of moet hij de avondkerkdienst missen. Zeker dat laatste lijkt me zeer ongewenst.
De casus is opzich best interessant, omdat er (1) meningsverschil over bestaat in onze gezindte, en (2) het een scenario is dat vaker voorkomt, en waar vaak zonder diep nadenken in gehandeld wordt. Een discussie kan de argumenten van beide zijden inzichtelijk maken.
Kom, kom, Memento. Zes uur is een normale tijd om op te staan (ds. van der Poel stond om vier uur op en er zullen er wel meer zijn. Ik ken hier mensen die staan zo vroeg op om een flinke wandeling te maken). En hoe oud ben je helemaal?? Nee een mens heeft vele vonden gezocht...

Punt twee. Zeg dan gewoon dat je er graag een discussie over wilt hebben, maar niet wat vind jij ervan? Als ik eerlijk moet zijn, sta ik achter Genade door recht, en JWG.
Mijn ouders waren daar gewoon heel consequent in. Ze verwachtte ook van ons, als kinderen, dat we voor hen zouden zorgen. We mochten niet eens in de auto stappen op zondag en we liepen anderhalf uur naar de kerk (in dezelfde plaats) en toen mijn vader in het ziekenhuis lag, werd ie of niet bezocht op zondag, of, toen hij erg ziek lag, gingen we lopen (2 uur), daarna in Scheveningen naar de kerk en vandaar weer lopend terug naar huis (Zuiderpark). En dat deed ik in Engeland ook. Ik werkte in Hove en ik liep naar Brighton. Nooit geen problemen en ik heb er ook nooit een gedachte aangewijd dat wij lopend gingen. Het hoorde zo.
Ik dacht dat het ds. Ledeboer was, die lopend naar de kerk ging en zijn knapzak alvast meenam omdat hij toch langs zijn werk kwam waar hij de volgende dag moest werken. Maar halverwege kreeg hij het zo benauwd dat hij zijn knapzak terugbracht. Hij kreeg een tekst en ik weet niet meer precies welke. Of hij is een huichelaar, of hij leefde zo nauw dat het hem tot zonde was.

Als je uit overtuiging dingen nalaat hoeft een ander daar niet over te oordelen. Wij worden verweten dat wij onze overtuiging opdringt op de ander, maar ik vind het omgekeerd ook zo.
Denk je er anders over, moet je gelijk met een oplossing komen...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion

Bericht door albion »

vlinder schreef:
Beste helderziende,

::bye ::bye Op deze manier discussier ik niet langer met mensen. Ik had er wel degelijk moeite mee. Ik hou niet van argumenten als deze. Jij weet helemaal niet hoe mijn geweten functioneert.
::bye
Nou mijn excuses dan, maar zo kwam het bij mij wel over.

Ik begrijp dat je er nu geen moeite meer mee hebt.
Laatst gewijzigd door albion op 24 aug 2009, 08:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Vlinder, wat mij betreft stap je gewoon in de bus om de zieken te verzorgen des zondags. Voorts heb ik er ook geen moeite mee om 's zondags met de auto naar de kerk te gaan. Lopend is toch veel vermoeiender .. :langue over de rustdag gesproken.... :)
The Groom's still waiting at the altar
albion

Bericht door albion »

Bonny schreef:Vlinder, wat mij betreft stap je gewoon in de bus om de zieken te verzorgen des zondags. Voorts heb ik er ook geen moeite mee om 's zondags met de auto naar de kerk te gaan. Lopend is toch veel vermoeiender .. :langue over de rustdag gesproken.... :)
:haha Ik denk dat je juist tot rust komt als je wandelt. Al dat gejacht.... :P
memento

Bericht door memento »

albion schreef:
Bonny schreef:Vlinder, wat mij betreft stap je gewoon in de bus om de zieken te verzorgen des zondags. Voorts heb ik er ook geen moeite mee om 's zondags met de auto naar de kerk te gaan. Lopend is toch veel vermoeiender .. :langue over de rustdag gesproken.... :)
Helemaal mee eens. Zelf ga ik 's zondags ook, tenzij het heeeeel hard regent, het liefst lopen. Heerlijk even je gedachten leeg lopen ter voorbereiding op de preek.
memento

Bericht door memento »

albion schreef:Ik dacht dat het ds. Ledeboer was, die lopend naar de kerk ging en zijn knapzak alvast meenam omdat hij toch langs zijn werk kwam waar hij de volgende dag moest werken. Maar halverwege kreeg hij het zo benauwd dat hij zijn knapzak terugbracht. Hij kreeg een tekst en ik weet niet meer precies welke. Of hij is een huichelaar, of hij leefde zo nauw dat het hem tot zonde was.
Even terzijde, dus NIET bedoelt als argument in de discussie, maar wel een aardig verhaal wat ik eens hoorde (schijnt waar gebeurt te zijn, ik vertel het zoals het mij uit betrouwbare bron is overgeleverd):

Het verhaal speelt enkele tientallen jaren geleden af. Een oud vrouwtje, een gezelschapsvrouwtje, in de 90 jaar, wonend in dé stad, had altijd de gewoonte om lopend naar de kerk te gaan. Eigenlijk was het haar te veel, maar principe is principe, dus stapte het dappere vrouwtje elke zondag 2 maal naar de kerk. Maar elke zondag werden haar benen zwaarder. Ze wierp weleens een steelse blik naar de tram, die vlak bij haar huis een halte had, en ook één vlak bij de kerk. Sommige gemeenteleden, zelfs enkele gezelschapsmensjes, maakten er wel eens gebruik van op zondag (zo ging dat in die tijd), maar hoezeer zij die kinderen Gods daarin vrijliet, en hoezeer haar benen ook tegensputterde, zij kon zich dat voor haar geweten niet veroorloven. Tot op een gegeven moment dit vrouwtje elke zondag vrolijk met de tram ter kerke ging. Dat kon natuurlijk niet onopgemerkt gaan, en enkele kerkmensen vroegen haar ook: Maar mevrouwtje, u was toch tegen het gebruik van de tram op den zondag. Ja, antwoorde het vrouwtje kwieks, dat was ik ook. Maar mijn benen, weet je, die hielden het niet meer, en elke zondag als ik liep, en de tram kwam voorbij, bad ik: "Heere, mijn arme benen houden het haast niet meer, mag ik niet, net als die andere kinderen van U, met de tram." En opeens kwam daar een antwoord in mijn ziel: "Ga heen, en voeg u bij deze wagen." En sindsdien kwam het vrouwtje altijd met de tram ter kerke.

Nogmaals, ik bedoel dit niet als argument in de discussie (je beroepen op de bevinding van kinderen Gods is immers een oneigenlijk argument in een discussie, nog even daargelaten dat een kind van God er ook wel eens naastzit), maar ik moest er, in het kader van deze discussie en in het kader van de opmerking van Albion over ds. Ledeboer, aan denken.
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
albion schreef:Ik dacht dat het ds. Ledeboer was, die lopend naar de kerk ging en zijn knapzak alvast meenam omdat hij toch langs zijn werk kwam waar hij de volgende dag moest werken. Maar halverwege kreeg hij het zo benauwd dat hij zijn knapzak terugbracht. Hij kreeg een tekst en ik weet niet meer precies welke. Of hij is een huichelaar, of hij leefde zo nauw dat het hem tot zonde was.
Even terzijde, dus NIET bedoelt als argument in de discussie, maar wel een aardig verhaal wat ik eens hoorde (schijnt waar gebeurt te zijn, ik vertel het zoals het mij uit betrouwbare bron is overgeleverd):

Het verhaal speelt enkele tientallen jaren geleden af. Een oud vrouwtje, een gezelschapsvrouwtje, in de 90 jaar, wonend in dé stad, had altijd de gewoonte om lopend naar de kerk te gaan. Eigenlijk was het haar te veel, maar principe is principe, dus stapte het dappere vrouwtje elke zondag 2 maal naar de kerk. Maar elke zondag werden haar benen zwaarder. Ze wierp weleens een steelse blik naar de tram, die vlak bij haar huis een halte had, en ook één vlak bij de kerk. Sommige gemeenteleden, zelfs enkele gezelschapsmensjes, maakten er wel eens gebruik van op zondag (zo ging dat in die tijd), maar hoezeer zij die kinderen Gods daarin vrijliet, en hoezeer haar benen ook tegensputterde, zij kon zich dat voor haar geweten niet veroorloven. Tot op een gegeven moment dit vrouwtje elke zondag vrolijk met de tram ter kerke ging. Dat kon natuurlijk niet onopgemerkt gaan, en enkele kerkmensen vroegen haar ook: Maar mevrouwtje, u was toch tegen het gebruik van de tram op den zondag. Ja, antwoorde het vrouwtje kwieks, dat was ik ook. Maar mijn benen, weet je, die hielden het niet meer, en elke zondag als ik liep, en de tram kwam voorbij, bad ik: "Heere, mijn arme benen houden het haast niet meer, mag ik niet, net als die andere kinderen van U, met de tram." En opeens kwam daar een antwoord in mijn ziel: "Ga heen, en voeg u bij deze wagen." En sindsdien kwam het vrouwtje altijd met de tram ter kerke.

Nogmaals, ik bedoel dit niet als argument in de discussie (je beroepen op de bevinding van kinderen Gods is immers een oneigenlijk argument in een discussie, nog even daargelaten dat een kind van God er ook wel eens naastzit), maar ik moest er, in het kader van deze discussie en in het kader van de opmerking van Albion over ds. Ledeboer, aan denken.
Ja, en je kan het met de ervaring van een ander niet doen. (Van Ledeboer staat het bij zijn levensbeschrijving, anders zou ik het niet weten).
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

albion schreef:
Nee hoor, je kunt ook rustig tuffen. Je kunt je ook in het zweet wandelen :langue
The Groom's still waiting at the altar
albion

Bericht door albion »

Bonny schreef:
albion schreef:
Nee hoor, je kunt ook rustig tuffen. Je kunt je ook in het zweet wandelen :langue
Dat kan ik me niet herinneren, ik geloof niet dat ik daar last van had. We zijn later verhuisd (dichter bij de kerk). (zo'n twintig minuten), we waren altijd op tijd. Mijn zus ging verhuizen naar een andere stad en woonde schuin tegenover de kerk en het was altijd hollen om op tijd in de kerk te zijn...
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Luther schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Ik pleit helemaal niet voor het nalaten van noodzakelijke werkzaamheden.
Klopt, je pleit alleen voor het onmogelijk maken om dat te kunnen uitvoeren.
Ook niet, sjonge zulke inlegkunde ben ik van jou niet gewend.
Nou, het is het één of het ander:
- Of je zegt: In dit geval mag je van het OV gebruik maken, zodat je je noodzakelijk werk kunt verrichten.
- Of je zegt: Geen gebruik maken van het OV, met de consequentie dat je de noodzakelijke zondagsarbeid niet kan uitoefenen.
In de situatie van Vlinder zou je dat kunnen zeggen ja. Dan gaan je stellingen op.
Maar in zijn algemeenheid is het niet zo.
Dan zeg ik, noodzakelijke arbeid op de dag des HEEREN mag zeker gebeuren, maar gebruik van Openbaar vervoer valt niet onder noodzakelijke arbeid.

En stel dat ik in de situatie van Vlinder zat, dan zou het een dilemma voor mij zijn, want ik zou geen anderen mensen voor me willen laten werken. Dat vind ik hypocriet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Johann Gottfried Walther schreef: In de situatie van Vlinder zou je dat kunnen zeggen ja. Dan gaan je stellingen op.
Dan zeg ik, noodzakelijke arbeid op de dag des HEEREN mag zeker gebeuren, maar gebruik van Openbaar vervoer valt niet onder noodzakelijke arbeid.

En stel dat ik in de situatie van Vlinder zat, dan zou het een dilemma voor mij zijn, want ik zou geen anderen mensen voor me willen laten werken. Dat vind ik hypocriet.
Nee? En als je zelf medische zorg nodig hebt in het ziekenhuis? Dan laat je op zondag de apparatuur uitzetten?
memento

Bericht door memento »

Mister schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: In de situatie van Vlinder zou je dat kunnen zeggen ja. Dan gaan je stellingen op.

Nee? En als je zelf medische zorg nodig hebt in het ziekenhuis? Dan laat je op zondag de apparatuur uitzetten?
Op zich is dat natuurlijk inconsequent: Dat we mensen van de elektriciteitscentrale voor ons laten werken op zondag (nota bene voor onnodige zaken, zoals eten koken, verlichting thuis, cd-speler, etc) is voor niemand een probleem.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mister schreef:

Zou dat van jou moeten?

Ik begrijp jullie niet zo, ik dacht dat jullie toch ook wel tegen niet noodzakelijk werken op zondag waren.
Zouden jullie alle buschauffeurs en conducteurs en treinbestuurders ect. in onze christelijke gemeenten ook oproepen om op zondag te gaan werken?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie