Demonisch
Demonisch
Ik ben de laatste week nogal wat opmerkingen over demonen en occult e.d. tegengekomen. Wat is precies demonisch, waar ligt de grens, hoe gevaarlijk is het?
Ik lag op een concurrentenforum het volgende en vroeg me af: kan dit echt: kan een voorwerp echt ongeluk in huis brengen? Moet je daar dan niet eerst in geloven?
Souvenir weggooien
Mag je, wanneer je een bezoek brengt aan bijvoorbeeld Italië, een beeldje van een (Romeinse) god(in) als souvenir meenemen? Ik heb dit in het verleden gedaan, moet ik het nu weggooien? Ik zou het niet in m'n hoofd halen om dit beeldje eer te bewijzen, maar toch...
Antwoord
Ik zou er in ieder geval voorzichtig mee zijn. Nu zal een goedkoop beeldje uit Italië wel meevallen. Het gaat echter niet alleen om de vraag of jij het eer bewijst, maar ook met het afgodsbeeldje zelf kan een en ander gebeurd zijn. Vooral in Afrikaanse landen waar nog toverdokters actief zijn, gebeurt het dat beelden betoverd worden met bezweringen en magische formules.
Ik geef 2 voorbeelden: 1. Een zendeling die werkte voor 3 x M (More Message in the Media) in Swaziland kocht een souvenir voor thuis. Een masker. “Ben je daarmee naar de toverdokter geweest?”, vroeg hij aan de verkoopster. Die giechelde en zei: “Nee.” De naïeve zendeling kocht het aarzelend. Thuis kreeg het een plek bij andere souvenirs, o.a. een aantal stenen dierenbeeldjes uit datzelfde land. Er kwam echter onrust in het gezin toen het masker eenmaal hing. De zendeling vertelt: “Mijn vrouw en ik, los van elkaar, kregen tot tweemaal toe een ernstig ongeluk, waarbij de auto total loss was. De stenen beeldjes gingen op den duur zweven en vielen kapot op de grond.” De zendeling ging de Heere bidden om wijsheid en kwam tot de overtuiging dat hij van het masker af moest en ook hoe dat dan moest. Kapotzagen. Zodat het helemaal vernietigd werd en daarna in de prullenbak. Toen keerde de rust weer. Later sprak hij er over met Afrikaanse christenen. Die zeiden dat het masker wel degelijk behandeld was door toverdokters. Het kwade kan zich hechten aan hout en steen en kan zich ook uiten in ziekte en ongelukken! Zelfs kamers kunnen demonisch besmet raken.
Enerzijds zijn godenbeelden slechts van hout of steen, zilver of goud (zie Psalm 115). Maar er is ook een andere kant in de Bijbel: achter de beelden kunnen wel degelijk reële onzichtbare machten en geestelijke grootheden zitten. Demonen dus, gevallen engelen. Zie 1 Kor. 10:20 en Op. 9:20. Boze geesten kunnen er achter schuilgaan. Er is een relatie tussen boze geesten en bijv. Boeddhabeelden waar stokjes wierook voor gezet worden. Vooral als ze door een toverdokter behandeld of in een heiligdom van afgoderij hebben gefunctioneerd. Het kan dus gevaarlijk zijn.
2. Ik denk aan de internationaal bekende Bijbelleraar Derek Prince. Hij erfde eens vanuit China een doek met vier schitterend geborduurde draken erop, dat een plaats kreeg aan de muur van de huiskamer. De kleurschakering was hoofdzakelijk purper en scharlaken. De draken hadden vijf klauwen aan iedere poot en dat wees erop dat het keizerlijke draken waren. Juist omtrent die tijd ging hij tegenstand ervaren in zijn bediening die hij van de Heere had gekregen. Zoekend naar de oorzaak liet God hem zien dat het drakendoek de boosdoener was. Als hij naar ze keek, moest hij denken aan de Bijbel. Wie wordt er in de Bijbel als draak afgebeeld? Dat was de satan, Op. 12! Past het vervolgens mij als knecht van Christus, in mijn huis voorwerpen uit te stallen die de grote tegenstander van Christus, satan, symboliseren? Nee dat kan niet. Hij besloot de draken weg te doen. De barrière werd werkelijk opgeheven. De geborduurde draken hadden een vloek gebracht in zijn huis. Door ze radicaal weg te doen werd hij ervan bevrijd en werd het kanaal voor het ontvangen van Gods zegen weer geopend.
Lees tenslotte Deuteronomium 7:25-26: “De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en goud, dat daaraan is, zult gij niet begeren, noch voor u nemen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt; want dat is den HEERE, uw God, een gruwel. Gij zult dan den gruwel in uw huis niet brengen, dat gij een ban zoudt worden, gelijk datzelve is; gij zult het ganselijk verfoeien, en ten enenmaal een gruwel daarvan hebben, want het is een ban.”
Ds. M. M. van Campen,
Rotterdam-Zuid
Ik lag op een concurrentenforum het volgende en vroeg me af: kan dit echt: kan een voorwerp echt ongeluk in huis brengen? Moet je daar dan niet eerst in geloven?
Souvenir weggooien
Mag je, wanneer je een bezoek brengt aan bijvoorbeeld Italië, een beeldje van een (Romeinse) god(in) als souvenir meenemen? Ik heb dit in het verleden gedaan, moet ik het nu weggooien? Ik zou het niet in m'n hoofd halen om dit beeldje eer te bewijzen, maar toch...
Antwoord
Ik zou er in ieder geval voorzichtig mee zijn. Nu zal een goedkoop beeldje uit Italië wel meevallen. Het gaat echter niet alleen om de vraag of jij het eer bewijst, maar ook met het afgodsbeeldje zelf kan een en ander gebeurd zijn. Vooral in Afrikaanse landen waar nog toverdokters actief zijn, gebeurt het dat beelden betoverd worden met bezweringen en magische formules.
Ik geef 2 voorbeelden: 1. Een zendeling die werkte voor 3 x M (More Message in the Media) in Swaziland kocht een souvenir voor thuis. Een masker. “Ben je daarmee naar de toverdokter geweest?”, vroeg hij aan de verkoopster. Die giechelde en zei: “Nee.” De naïeve zendeling kocht het aarzelend. Thuis kreeg het een plek bij andere souvenirs, o.a. een aantal stenen dierenbeeldjes uit datzelfde land. Er kwam echter onrust in het gezin toen het masker eenmaal hing. De zendeling vertelt: “Mijn vrouw en ik, los van elkaar, kregen tot tweemaal toe een ernstig ongeluk, waarbij de auto total loss was. De stenen beeldjes gingen op den duur zweven en vielen kapot op de grond.” De zendeling ging de Heere bidden om wijsheid en kwam tot de overtuiging dat hij van het masker af moest en ook hoe dat dan moest. Kapotzagen. Zodat het helemaal vernietigd werd en daarna in de prullenbak. Toen keerde de rust weer. Later sprak hij er over met Afrikaanse christenen. Die zeiden dat het masker wel degelijk behandeld was door toverdokters. Het kwade kan zich hechten aan hout en steen en kan zich ook uiten in ziekte en ongelukken! Zelfs kamers kunnen demonisch besmet raken.
Enerzijds zijn godenbeelden slechts van hout of steen, zilver of goud (zie Psalm 115). Maar er is ook een andere kant in de Bijbel: achter de beelden kunnen wel degelijk reële onzichtbare machten en geestelijke grootheden zitten. Demonen dus, gevallen engelen. Zie 1 Kor. 10:20 en Op. 9:20. Boze geesten kunnen er achter schuilgaan. Er is een relatie tussen boze geesten en bijv. Boeddhabeelden waar stokjes wierook voor gezet worden. Vooral als ze door een toverdokter behandeld of in een heiligdom van afgoderij hebben gefunctioneerd. Het kan dus gevaarlijk zijn.
2. Ik denk aan de internationaal bekende Bijbelleraar Derek Prince. Hij erfde eens vanuit China een doek met vier schitterend geborduurde draken erop, dat een plaats kreeg aan de muur van de huiskamer. De kleurschakering was hoofdzakelijk purper en scharlaken. De draken hadden vijf klauwen aan iedere poot en dat wees erop dat het keizerlijke draken waren. Juist omtrent die tijd ging hij tegenstand ervaren in zijn bediening die hij van de Heere had gekregen. Zoekend naar de oorzaak liet God hem zien dat het drakendoek de boosdoener was. Als hij naar ze keek, moest hij denken aan de Bijbel. Wie wordt er in de Bijbel als draak afgebeeld? Dat was de satan, Op. 12! Past het vervolgens mij als knecht van Christus, in mijn huis voorwerpen uit te stallen die de grote tegenstander van Christus, satan, symboliseren? Nee dat kan niet. Hij besloot de draken weg te doen. De barrière werd werkelijk opgeheven. De geborduurde draken hadden een vloek gebracht in zijn huis. Door ze radicaal weg te doen werd hij ervan bevrijd en werd het kanaal voor het ontvangen van Gods zegen weer geopend.
Lees tenslotte Deuteronomium 7:25-26: “De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en goud, dat daaraan is, zult gij niet begeren, noch voor u nemen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt; want dat is den HEERE, uw God, een gruwel. Gij zult dan den gruwel in uw huis niet brengen, dat gij een ban zoudt worden, gelijk datzelve is; gij zult het ganselijk verfoeien, en ten enenmaal een gruwel daarvan hebben, want het is een ban.”
Ds. M. M. van Campen,
Rotterdam-Zuid
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Re: Demonisch
Als je bepaalde predikanten hebt is hun advies: Alles wegdoen wat occult kan zijn...
Het valt me trouwens op, dat vooral predikanten uit de hoek van de HHK, CGK en linkerflank van de GG ervover beginnen. Waarom weet ik niet, maar predikanten uit de rechterflank van de Geref. Gezindte wordt het bijna nooit met name genoemd, heel zelden...
Voor hun ligt de nadruk meer op het 'vlieden van alle kwaad' en 'het met ernst zoeken van je behoud van de ziel in Christus, de redding van je verlorten ziel', het gewicht van de verloren ziel weegt zwaar.
Onder het noemen van het kwaad valt vanzelf ook het occulte, waar we ons niet mee moeten inlaten...
Het lijkt haast of dingen als occult belast modegrillen of trends zijn geworden.
In de jaren 80/begin 90 was er ook enorm veel aandacht voor. Het lijken golfbewegingen.... Vooral ds. Koppelaar en uit de evangelische hoek de heren Doornbos en Ouweneel waren toen erg actief op het 'demonengebied'...
Boeken als Het domein van de slang waren toen wel populair...
Het valt me trouwens op, dat vooral predikanten uit de hoek van de HHK, CGK en linkerflank van de GG ervover beginnen. Waarom weet ik niet, maar predikanten uit de rechterflank van de Geref. Gezindte wordt het bijna nooit met name genoemd, heel zelden...
Voor hun ligt de nadruk meer op het 'vlieden van alle kwaad' en 'het met ernst zoeken van je behoud van de ziel in Christus, de redding van je verlorten ziel', het gewicht van de verloren ziel weegt zwaar.
Onder het noemen van het kwaad valt vanzelf ook het occulte, waar we ons niet mee moeten inlaten...
Het lijkt haast of dingen als occult belast modegrillen of trends zijn geworden.
In de jaren 80/begin 90 was er ook enorm veel aandacht voor. Het lijken golfbewegingen.... Vooral ds. Koppelaar en uit de evangelische hoek de heren Doornbos en Ouweneel waren toen erg actief op het 'demonengebied'...
Boeken als Het domein van de slang waren toen wel populair...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Demonisch
Als je gaat denken dat de rampen die je overkomen door die beelden/ doeken komen, dan geloof je in die beelden/ doeken. Daar gaat het fout.
Maar goed, dat zeg ik als nuchtere Hollander. Want ik geloof ook wel dat de satan macht heeft.
Maar goed, dat zeg ik als nuchtere Hollander. Want ik geloof ook wel dat de satan macht heeft.
Re: Demonisch
Of die doeken/beelden/etc macht kunnen hebben, weet ik niet. Wel weet ik dat satan machtig is. Waarom onnodig een risico lopen? Dus: mijdt het domein van de slang.Erasmiaan schreef:Als je gaat denken dat de rampen die je overkomen door die beelden/ doeken komen, dan geloof je in die beelden/ doeken. Daar gaat het fout.
Maar goed, dat zeg ik als nuchtere Hollander. Want ik geloof ook wel dat de satan macht heeft.
Re: Demonisch
Het boek Geestelijke strijd van M.J. Paul heb ik als erg leerzaam ervaren.
Je hebt daar enerzijds niet de overtrokken reactie die je soms in charismatische kringen tegen komt. Waarbij zelfs de psychiater wordt gewantrouwd en in de eerste plaats altijd aan demonie wordt gedacht. Dat kan juist heel gevaarlijk zijn voor iemand en mensen erg beschadigen.
Anderzijds levert het wel meer dan de houding die ik in onze gemeenten veel tegenkom. Waarbij de satan wel wordt erkend, maar in feite met zijn werk geen rekening wordt gehouden. Wat dat betreft zijn we dan allemaal opeens heel erg door de tijd beïnvloed (hoewel het tegenwoordig weer omdraait in de samenleving). Want er is heel veel onkunde op dit gebied. En ik weet dat er een groep mensen is (ik ben bang dat we zouden schrikken van het aantal!) dat op een bepaalde wijze belast is en hulp nodig heeft van de gemeente. Maar daar totaal geen herkenning of aandacht voor dit probleem vindt. Juist ook hierdoor worden gevaren niet onderkend. In de vroege kerk (dus niet alleen de Roomse!) is excorcisme altijd een wezenlijk onderdeel in de gemeente geweest.
Zie ook deze post van mij uit een ander topic hierover ter illustratie:
Ook iets waarmee we moeten rekenen is familie. Er zijn veel voorbeelden van kinderen van zendelingen die bevrijding nodig hadden.
Nogmaals: voor alles past nuchterheid en realiteitszin. Maar juist een christen met realiteitszin moet op de hoede zijn voor het werk van satan. Nuchter zijn en waken is niet de verlichte nuchterheid van de 21e eeuwse Nederlander hierin. Dan onderschatten we absoluut wat er gebeurd in de samenleving en wereld. Praat met een willekeurige zendeling uit bijv. India en er valt niets te ontkennen over de reeële macht van satan. Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden.
Waakt, wees voorzichtig! Maar er is geen reden tot angst, de satan is gebonden. Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde.
Je hebt daar enerzijds niet de overtrokken reactie die je soms in charismatische kringen tegen komt. Waarbij zelfs de psychiater wordt gewantrouwd en in de eerste plaats altijd aan demonie wordt gedacht. Dat kan juist heel gevaarlijk zijn voor iemand en mensen erg beschadigen.
Anderzijds levert het wel meer dan de houding die ik in onze gemeenten veel tegenkom. Waarbij de satan wel wordt erkend, maar in feite met zijn werk geen rekening wordt gehouden. Wat dat betreft zijn we dan allemaal opeens heel erg door de tijd beïnvloed (hoewel het tegenwoordig weer omdraait in de samenleving). Want er is heel veel onkunde op dit gebied. En ik weet dat er een groep mensen is (ik ben bang dat we zouden schrikken van het aantal!) dat op een bepaalde wijze belast is en hulp nodig heeft van de gemeente. Maar daar totaal geen herkenning of aandacht voor dit probleem vindt. Juist ook hierdoor worden gevaren niet onderkend. In de vroege kerk (dus niet alleen de Roomse!) is excorcisme altijd een wezenlijk onderdeel in de gemeente geweest.
Zie ook deze post van mij uit een ander topic hierover ter illustratie:
Ten slotte wat de vraag betreft van spullen die belast zouden kunnen zijn. Het is uiteindelijk altijd de satan die belast. Maar daar kunnen inderdaad ook 'middelen' voor worden gebruikt. Computerspellen, pornografie(!), dingen uit landen die in bezit van bv. een tovenaar geweest zouden kunnen zijn, etc. Wat je ook veel tegenkomt in de geschiedenis die we kennen over bevrijding is belasting in een huis. Waar bijvoorbeeld vroeger machten actief zijn geweest (heksen oid).Jongere schreef:Hebben jullie deze uitzending gezien?
http://player.omroep.nl/?aflID=9824602
Is er in jullie gemeenten aandacht voor deze dingen? En op welke manier? In de preek, of ook in pastoraat?
Ook iets waarmee we moeten rekenen is familie. Er zijn veel voorbeelden van kinderen van zendelingen die bevrijding nodig hadden.
Nogmaals: voor alles past nuchterheid en realiteitszin. Maar juist een christen met realiteitszin moet op de hoede zijn voor het werk van satan. Nuchter zijn en waken is niet de verlichte nuchterheid van de 21e eeuwse Nederlander hierin. Dan onderschatten we absoluut wat er gebeurd in de samenleving en wereld. Praat met een willekeurige zendeling uit bijv. India en er valt niets te ontkennen over de reeële macht van satan. Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden.
Waakt, wees voorzichtig! Maar er is geen reden tot angst, de satan is gebonden. Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde.
Re: Demonisch
Duidelijk teken dat die mannen uit de 'linkerflank' érnst maken met Gods Woord!-DIA- schreef:Als je bepaalde predikanten hebt is hun advies: Alles wegdoen wat occult kan zijn...
Het valt me trouwens op, dat vooral predikanten uit de hoek van de HHK, CGK en linkerflank van de GG ervover beginnen. Waarom weet ik niet, maar predikanten uit de rechterflank van de Geref. Gezindte wordt het bijna nooit met name genoemd, heel zelden...
Voor hun ligt de nadruk meer op het 'vlieden van alle kwaad' en 'het met ernst zoeken van je behoud van de ziel in Christus, de redding van je verlorten ziel', het gewicht van de verloren ziel weegt zwaar.
Onder het noemen van het kwaad valt vanzelf ook het occulte, waar we ons niet mee moeten inlaten...
Het lijkt haast of dingen als occult belast modegrillen of trends zijn geworden.
In de jaren 80/begin 90 was er ook enorm veel aandacht voor. Het lijken golfbewegingen.... Vooral ds. Koppelaar en uit de evangelische hoek de heren Doornbos en Ouweneel waren toen erg actief op het 'demonengebied'...
Boeken als Het domein van de slang waren toen wel populair...
Re: Demonisch
In ieder geval "maakten"; we zijn inmiddels wat verder dan de jaren 80/begin 90.freek schreef:Duidelijk teken dat die mannen uit de 'linkerflank' érnst maken met Gods Woord!-DIA- schreef:Als je bepaalde predikanten hebt is hun advies: Alles wegdoen wat occult kan zijn...
Het valt me trouwens op, dat vooral predikanten uit de hoek van de HHK, CGK en linkerflank van de GG ervover beginnen. Waarom weet ik niet, maar predikanten uit de rechterflank van de Geref. Gezindte wordt het bijna nooit met name genoemd, heel zelden...
Voor hun ligt de nadruk meer op het 'vlieden van alle kwaad' en 'het met ernst zoeken van je behoud van de ziel in Christus, de redding van je verlorten ziel', het gewicht van de verloren ziel weegt zwaar.
Onder het noemen van het kwaad valt vanzelf ook het occulte, waar we ons niet mee moeten inlaten...
Het lijkt haast of dingen als occult belast modegrillen of trends zijn geworden.
In de jaren 80/begin 90 was er ook enorm veel aandacht voor. Het lijken golfbewegingen.... Vooral ds. Koppelaar en uit de evangelische hoek de heren Doornbos en Ouweneel waren toen erg actief op het 'demonengebied'...
Boeken als Het domein van de slang waren toen wel populair...

Re: Demonisch
„Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;”Jongere schreef:
Waakt, wees voorzichtig! Maar er is geen reden tot angst, de satan is gebonden. Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde.
hoe sta je tegenover deze tekst dan, jongere? Moet dat nog komen of is dat al geweest?
„En hij greep den draak, de oude slang, welke is de duivel en satanas, en bond hem duizend jaren;”
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Demonisch
Matth. 12:28 Maar als Ik door de Geest van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen.albion schreef:„Zijt nuchteren, en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende, wien hij zou mogen verslinden;”Jongere schreef:
Waakt, wees voorzichtig! Maar er is geen reden tot angst, de satan is gebonden. Mij is gegeven alle macht in de hemel en op aarde.
hoe sta je tegenover deze tekst dan, jongere? Moet dat nog komen of is dat al geweest?
„En hij greep den draak, de oude slang, welke is de duivel en satanas, en bond hem duizend jaren;”
29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst de sterke gebonden heeft? En dan zal hij zijn huis leegroven.
Hier lees ik dat Jezus de Satan gebonden heeft, anders had Hij de duivelen niet kunnen uitwerpen.
Re: Demonisch
Leg je laatste zin eens uit? Waarom zou Jezus de duivelen niet hebben kunnen uitwerpen als de Satan niet gebonden was?Afgewezen schreef:
Matth. 12:28 Maar als Ik door de Geest van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen.
29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst de sterke gebonden heeft? En dan zal hij zijn huis leegroven.
Hier lees ik dat Jezus de Satan gebonden heeft, anders had Hij de duivelen niet kunnen uitwerpen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Demonisch
Zie vs. 29.albion schreef:Leg je laatste zin eens uit? Waarom zou Jezus de duivelen niet hebben kunnen uitwerpen als de Satan niet gebonden was?Afgewezen schreef:
Matth. 12:28 Maar als Ik door de Geest van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen.
29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst de sterke gebonden heeft? En dan zal hij zijn huis leegroven.
Hier lees ik dat Jezus de Satan gebonden heeft, anders had Hij de duivelen niet kunnen uitwerpen.
Re: Demonisch
Sorry, de strekking ontgaat me ten enenmale. Jezus hoeft toch de Satan niet te binden om de duivelen uit te kunnen werpen?Afgewezen schreef:Zie vs. 29.albion schreef:Leg je laatste zin eens uit? Waarom zou Jezus de duivelen niet hebben kunnen uitwerpen als de Satan niet gebonden was?Afgewezen schreef:
Matth. 12:28 Maar als Ik door de Geest van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen.
29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst de sterke gebonden heeft? En dan zal hij zijn huis leegroven.
Hier lees ik dat Jezus de Satan gebonden heeft, anders had Hij de duivelen niet kunnen uitwerpen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Re: Demonisch
De Heere Jezus linkt dit Zelf aan Zijn uitwerpen van de duivelen in vs. 28. Wat wil je nog meer horen?albion schreef:Sorry, de strekking ontgaat me ten enenmale. Jezus hoeft toch de Satan niet te binden om de duivelen uit te kunnen werpen?Afgewezen schreef:Zie vs. 29.albion schreef:Leg je laatste zin eens uit? Waarom zou Jezus de duivelen niet hebben kunnen uitwerpen als de Satan niet gebonden was?Afgewezen schreef:
Matth. 12:28 Maar als Ik door de Geest van God de demonen uitdrijf, dan is het Koninkrijk van God bij u gekomen.
29 Of hoe kan iemand het huis van de sterke binnengaan en zijn huisraad roven, als hij niet eerst de sterke gebonden heeft? En dan zal hij zijn huis leegroven.
Hier lees ik dat Jezus de Satan gebonden heeft, anders had Hij de duivelen niet kunnen uitwerpen.
Re: Demonisch
Ik loop de laatste tijd ook rond met vragen op dit gebied en mijn verhaal sluit m.i. goed aan op dit topic dus ik plak het er hier maar bij.
Sinds kort is bij mij in het studentenhuis een heks komen wonen. Ik heb weinig kennis van occulte dingen dus hoe het precies in elkaar steekt weet ik niet. Als ik zijn verhaal goed begrepen heb houdt hij zich niet bezig met kwade geesten of demonen (zwarte magie?), maar gelooft hij in een godin. Wicca is het volgens hem niet. Hij voert verschillende rituelen uit voor verschillende godinnen (die samen één godin zijn) afhankelijk van de zaak waar het om gaat. Hij vertelde bijvoorbeeld dat hij een keer een ritueel heeft uitgevoerd voor de godin van de liefde om een vriendin te vinden die bij hem past. Ook voor het vinden van zijn kamer heeft hij een ritueel uitgevoerd.
Zoals een christen vertelt over een gebedsverhoring en hoe God iemand kan leiden zo vertelt hij over het resultaat van zijn rituelen. Er lijkt dus daadwerkelijk iets te gebeuren. Dat blijkt ook uit hoe serieus hij het neemt als iemand zijn altaar en andere attributen aanraakt. Hij zegt dat hij dat meteen voelt en dat als je zijn spullen aanraakt dat het dan oorlog is tussen jou en hem.
Wat ik hem niet op de man af heb durven vragen is of hij mij als 'vijand' ziet als christen zijnde. Hij laat het in ieder geval niet merken. Hij zegt dat dit het best bij hem past. Voor iedereen ligt dat weer anders en iedereen moet gewoon zijn eigen ding doen. Toch is er een soort spanning merkbaar als we elkaar tegenkomen in huis.
Wat ik me afvraag is of ik nu daadwerkelijk gevaar loop en wat er zou kunnen gebeuren. Hij gelooft in een godin en is dus volgens mij geen zwarte heks die satan als god heeft en daarmee recht tegenover een christen staat. Wel houdt hij zich bezig met occulte dingen en kan hij als heks geesten oproepen of andere dingen doen. Ik vraag me dan af wie er nu daadwerkelijk de macht en controle heeft: hij of de geesten (satan)? Ik denk dan meer in de richting van alles wat niet uit God is, is van de duivel.
Hij weet waarschijnlijk heel goed hoe ik over hem denk, want hij is christelijk opgevoed en kent de bijbel van voor tot achter en weet precies wat het christelijke geloof inhoudt. Tijdens een gesprek met andere huisgenoten wist hij het zelfs nog beter onder woorden te brengen dan dat ik dat kon.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier mee om zouden gaan en wat jullie mening is over wat deze heks allemaal uitspookt.
Sinds kort is bij mij in het studentenhuis een heks komen wonen. Ik heb weinig kennis van occulte dingen dus hoe het precies in elkaar steekt weet ik niet. Als ik zijn verhaal goed begrepen heb houdt hij zich niet bezig met kwade geesten of demonen (zwarte magie?), maar gelooft hij in een godin. Wicca is het volgens hem niet. Hij voert verschillende rituelen uit voor verschillende godinnen (die samen één godin zijn) afhankelijk van de zaak waar het om gaat. Hij vertelde bijvoorbeeld dat hij een keer een ritueel heeft uitgevoerd voor de godin van de liefde om een vriendin te vinden die bij hem past. Ook voor het vinden van zijn kamer heeft hij een ritueel uitgevoerd.
Zoals een christen vertelt over een gebedsverhoring en hoe God iemand kan leiden zo vertelt hij over het resultaat van zijn rituelen. Er lijkt dus daadwerkelijk iets te gebeuren. Dat blijkt ook uit hoe serieus hij het neemt als iemand zijn altaar en andere attributen aanraakt. Hij zegt dat hij dat meteen voelt en dat als je zijn spullen aanraakt dat het dan oorlog is tussen jou en hem.
Wat ik hem niet op de man af heb durven vragen is of hij mij als 'vijand' ziet als christen zijnde. Hij laat het in ieder geval niet merken. Hij zegt dat dit het best bij hem past. Voor iedereen ligt dat weer anders en iedereen moet gewoon zijn eigen ding doen. Toch is er een soort spanning merkbaar als we elkaar tegenkomen in huis.
Wat ik me afvraag is of ik nu daadwerkelijk gevaar loop en wat er zou kunnen gebeuren. Hij gelooft in een godin en is dus volgens mij geen zwarte heks die satan als god heeft en daarmee recht tegenover een christen staat. Wel houdt hij zich bezig met occulte dingen en kan hij als heks geesten oproepen of andere dingen doen. Ik vraag me dan af wie er nu daadwerkelijk de macht en controle heeft: hij of de geesten (satan)? Ik denk dan meer in de richting van alles wat niet uit God is, is van de duivel.
Hij weet waarschijnlijk heel goed hoe ik over hem denk, want hij is christelijk opgevoed en kent de bijbel van voor tot achter en weet precies wat het christelijke geloof inhoudt. Tijdens een gesprek met andere huisgenoten wist hij het zelfs nog beter onder woorden te brengen dan dat ik dat kon.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier mee om zouden gaan en wat jullie mening is over wat deze heks allemaal uitspookt.
Re: Demonisch
Volgens mij kun je het beste een ander studentenhuis opzoeken. 
