Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Bureaucraat

Re: Opwekkingsprediker Paul Washer komt naar Nederland

Bericht door Bureaucraat »

freek schreef: Hij vertelde toen ook dat hij - als zijn schoonvader blijvend geweigerd zou hebben - uiteindelijk toch met haar zou trouwen, omdat er in de bijbel niet staat 'volwassenen, wees uw ouders gehoorzaam', maar 'kínderen, wees uw ouders gehoorzaam'. En dat lijkt me wel een goede lijn. Ik ken een situatie waar een ouder tot op de dag van vandaag zijn zoon niet meer aankijkt, omdat hij de vrouw van zijn zoons keuze nog steeds niet kan accepteren. Het zou absurd zijn om bij zoveel onredelijkheid nog steeds naar je vader te luisteren.
Inderdaad. Bovendien is er geen sprake meer van een gezagsverhouding tussen ouder en kind.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bureaucraat schreef:
freek schreef: Hij vertelde toen ook dat hij - als zijn schoonvader blijvend geweigerd zou hebben - uiteindelijk toch met haar zou trouwen, omdat er in de bijbel niet staat 'volwassenen, wees uw ouders gehoorzaam', maar 'kínderen, wees uw ouders gehoorzaam'. En dat lijkt me wel een goede lijn. Ik ken een situatie waar een ouder tot op de dag van vandaag zijn zoon niet meer aankijkt, omdat hij de vrouw van zijn zoons keuze nog steeds niet kan accepteren. Het zou absurd zijn om bij zoveel onredelijkheid nog steeds naar je vader te luisteren.
Inderdaad. Bovendien is er geen sprake meer van een gezagsverhouding tussen ouder en kind.
Wanneer stopt die dan?
Bureaucraat

In ieder geval als iemand een eigen huishouding heeft.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Bureaucraat schreef:In ieder geval als iemand een eigen huishouding heeft.
Volgens mij blijft er altijd een gezagsverhouding tussen ouders en kinderen. Uiteraard krijgt die bij het klimmen der jaren wel een andere invulling, maar de gezagsverhouding op zich blijft. Er staat in de Bijbel niet zoiets als: eert uw vader en uw moeder totdat u volwassen bent geworden.
Jongere

Bericht door Jongere »

Bureaucraat schreef:
joepie schreef: Dat kun jij vinden, maar wil je zeggen dat wat jij vind de waarheid is?
Ik denk niet dat er een universele waarheid is m.b.t. dit onderwerp.
Het blijkt uit wat Paul zegt dat hij dus duidelijk wel wilde dat de vader van zijn huidige vrouw dus zeggenschap had.
En dan maakt het niet uit wat jij vind.
Dat hij dat heeft gedaan is prima. Maar hij moet anderen niet voorhouden/voorschrijven hetzelfde te doen.
In heel veel culturen is het wel 'voorgeschreven' om dat te doen. Jij vindt het dus blijkbaar wel een universele waarheid dat dat niet goed is?
Bureaucraat

Ik denk dat de persoon zelf een betere keuze kan maken dan de ouders. En misschien moet je eens gaan praten met mensen die worden uitgehuwelijkt, en kijken of alle mensen zo tevreden zijn met de keus van de ouders.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Grace schreef:Misschien is het goed om de lezing te beluisteren waarin hij dit uiteenzet. Het grote probleem is dat wij zover weggegleden zijn van Gods Woord en zo ver meegetrokken zijn in de tijdgeest en 'onze Westerse cultuur' dat we deze dingen extreem vinden en te radicaal vinden overkomen terwijl we ons oprecht af moeten vragen of de huidige 'verkeringscultuur' niet veelal een terrein is waar zeer veel problemen (psychisch, geestelijk en lichamelijk) ontstaan. Hoe komt dit? Heeft dat ons nog iets te zeggen?

Grace
Niet vaak dat we het hier eens zijn, Grace!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Grace

Bericht door Grace »

Bert Mulder schreef:
Grace schreef:Misschien is het goed om de lezing te beluisteren waarin hij dit uiteenzet. Het grote probleem is dat wij zover weggegleden zijn van Gods Woord en zo ver meegetrokken zijn in de tijdgeest en 'onze Westerse cultuur' dat we deze dingen extreem vinden en te radicaal vinden overkomen terwijl we ons oprecht af moeten vragen of de huidige 'verkeringscultuur' niet veelal een terrein is waar zeer veel problemen (psychisch, geestelijk en lichamelijk) ontstaan. Hoe komt dit? Heeft dat ons nog iets te zeggen?

Grace
Volgens mij heb ik niet zo heel veel over verschillende onderwerpen gesproken met je. Denk dat we meer overeenkomsten hebben dan verschillen.
Bert Mulder
Contacteer:

Grace schreef:
Bert Mulder schreef:

Grace
Volgens mij heb ik niet zo heel veel over verschillende onderwerpen gesproken met je. Denk dat we meer overeenkomsten hebben dan verschillen.
Laten we op de overeenkomsten concentreren dus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
mayflower

Bericht door mayflower »

Bureaucraat schreef:Dat neemt niet weg dat ik het filmpje van Mayflower vind getuigen van een radicale christelijke opvatting. En dat filmpje was de aanleiding van mijn opmerking over radicalisme.
Jou opmerking zou ik als ongelovige voor mijn bekering ook wel hebben gemaakt, maar ik heb sinds mijn bekering mogen ervaren dat het christelijk leven een radicaal leven is (terwijl jij hier aanstoot aan neemt!), dat zich niet alleen individueel maar ook relationeel uitstrekt . Jou individualisme en opmerking zoals, "ik heb geen toestemming nodig van mijn schoonvader" past typish bij onze postmoderne anti-gezag cultuur, waarin jij geen zicht hebt op wat het betekent dat de vader het hoofd is en verantwoordelijkheid voor zijn dochter (en zoon), wat niet alleen beperkt is tot de financielle afhankelijkheid van de kinderen.
Bureaucraat

mayflower schreef: Jou opmerking zou ik als ongelovige voor mijn bekering ook wel hebben gemaakt, maar ik heb sinds mijn bekering mogen ervaren dat het christelijk leven een radicaal leven is (terwijl jij hier aanstoot aan neemt!), dat zich niet alleen individueel maar ook relationeel uitstrekt . Jou individualisme en opmerking zoals, "ik heb geen toestemming nodig van mijn schoonvader" past typish bij onze postmoderne anti-gezag cultuur, waarin jij geen zicht hebt op wat het betekent dat de vader het hoofd is en verantwoordelijkheid voor zijn dochter (en zoon), wat niet alleen beperkt is tot de financielle afhankelijkheid van de kinderen.
Laat ik een concrete vraag stellen. Heeft een volwassen kind dat zelf verantwoordelijkheid draagt voor een eigen huishouden verantwoording af te leggen aan de ouders?
Bert Mulder
Contacteer:

Bureaucraat schreef:
mayflower schreef: Jou opmerking zou ik als ongelovige voor mijn bekering ook wel hebben gemaakt, maar ik heb sinds mijn bekering mogen ervaren dat het christelijk leven een radicaal leven is (terwijl jij hier aanstoot aan neemt!), dat zich niet alleen individueel maar ook relationeel uitstrekt . Jou individualisme en opmerking zoals, "ik heb geen toestemming nodig van mijn schoonvader" past typish bij onze postmoderne anti-gezag cultuur, waarin jij geen zicht hebt op wat het betekent dat de vader het hoofd is en verantwoordelijkheid voor zijn dochter (en zoon), wat niet alleen beperkt is tot de financielle afhankelijkheid van de kinderen.
Laat ik een concrete vraag stellen. Heeft een volwassen kind dat zelf verantwoordelijkheid draagt voor een eigen huishouden verantwoording af te leggen aan de ouders?
in bepaalde gevallen wel.
Bureaucraat

En in welke gevallen is dit dan het geval? Ik kan namelijk geen enkele situatie bedenken waarin een dergelijk iemand verantwoording is verschuldigd aan zijn of haar ouders.
joepie

Bericht door joepie »

Het gaat ook niet om verantwoording af leggen. Het gaat om respect!
Heel gewoon om het vijfde gebod.
Ps. 55: 23 Werp uw bekommernis op de HERE,
Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Bureaucraat

Iemand respectvol benaderen is niet hetzelfde als doen wat iemand wil of adviseert.
Plaats reactie