40 jaar geleden... en nu?

memento

Re: 40 jaar geleden... en nu?

Bericht door memento »

albion schreef:In Azië (Korea) is een opwekking aan de gang, maar er is ook veel vervolging. Ik denk dat Gods Kerk eerst in de benauwdheid komt voordat er een opwekking plaats zal vinden, of zie ik dat verkeerd?
Nee hoor. De meeste opwekking waarvan ik weet, hebben plaatsgevonden in landen als Engeland, Amerika en Nederland. Gewoon in alle vrijheid.
Democritus

Bericht door Democritus »

albion schreef:
Democritus schreef:Ik ben een boek aan het lezen van Stuart Pigging; Firestrom of the Lord. Dit boek gaat over opwekkingen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Mooi boek, maar er is een citaat wat wel in dit topic past. We kunnen klagen over de tijd waarin we leven en terecht denk ik. Maar brengt dit ons ook op de knieën zodat we gaan bidden om een opwekking.

If our churches don't really want souls an dwon't make room for them, then God won;t give souls. Would you put a baby into a freezer?

Hetgeen deze schrijver aangeeft is dat het de oorzaak van de kerk is dat een land in handen van de satan komt. Dat God een opwekking wil geven en dat hij hemelse engelenmachten wil sturen om het verloren terrein op satan terug te winnen. Maar daar moet wel iets aan vooraf schuldbelijdenis van de kerk. Maar zodra God vuur (Geest) weer in volle kracht door mensen stroomt dan wordt alles wat in het licht van Gods heiligheid niet kan bestaan uitgebannen. Er wordt een onuitblusbaar vuur ontstoken om andere te winnen.
In Azië (Korea) is een opwekking aan de gang, maar er is ook veel vervolging. Ik denk dat Gods Kerk eerst in de benauwdheid komt voordat er een opwekking plaats zal vinden, of zie ik dat verkeerd?
Zie ook de posting van Memento. De grote opwekkingen hebben plaatsgevonden in Engeland, Australië, Amerika in alle vrijheid. dus het is geen norm. Hetgeen je wel zag dat de kerkmensen benauwd werden door hun zonden tegenover een heilig God. De opwekking stelde Christus en Zijn werk centraal door een krachtige werking van de Geest.

Daardoor gingen mensen zien dat ze zondaar waren en gered moesten want de wraak van een heilig God is verschrikkelijk en tegelijk was de liefde van God onmetelijk. De mensen werden gedreven de straten op om zondaren die ten dode wankelen te grijpen.....en wij?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
denkertje21

Bericht door denkertje21 »

Iedere keer zag ik dit topic voorbij komen. En iedere keer heb ik het voorbij laten gaan.
Het gaat over iets waar ik eigenlijk altijd mee bezig ben: hoe kan het dat een land, een continent dat ooit de bakermat was van rechtzinnig christendom, zo is verworden tot een land als het onze...
Ja, het klopt: er zijn nog volle kerken, maar kijk eens in je straat: hoeveel mensen uit jouw straat gaan nog naar een kerk? Met hoeveel mensen uit jouw straat kun je nog over de grote daden van de Heere spreken?

En dan realiseer ik me dat we het wel erg vanuit ons benaderen. Als we eens proberen om het van Gods kant te zien, dan realiseer ik me dat God natuurlijk helemaal niet van ons of van ons land afhankelijk is. "Wat is er nog dat Ik niet aan hen heb gedaan"? Ik ben bang dat Gods Zijn handen meer en meer van ons aftrekt en VERDER GAAT...

Voor mijn werk kom ik veel in het buitenland. Als ik dan zie wat er in Afrika gebeurt en in Azië! Kleine kerkjes worden gtroot. Er is een honger naar Gods Woord en naar Zijn openbaring. Gods Koninkrijk zál vol worden. En als er in ons land dan geen meer zijn, omdat we allen afgeweken zijn en bezig zijn met onze dagelijkse dingen en dáár de handen vol aan hebben, dan denk ik dat de Heere hert wel genoeg vindt.
En als Hij dan toch nog steeds aan ons hart klopt, middels de prediking, dan is dat een niet te bevatten wonder. Als God ons nog steeds uitnodigt om de wereld te verzaken en ons tot Hem te wenden... En als we dan nog steeds vasthouden aan onze onbekeerlijkheid? Ja wat dan?

Iedereen kent het volgende stukje wel uit Lukas 14. Ik heb het meer eens neer gezet in de Herziene Statenvertaling...

Maar Hij zei tegen hem: Een zekere man bereidde een grote maaltijd en nodigde er velen.En hij stuurde zijn slaaf eropuit tegen de tijd van de maaltijd om de genodigden te zeggen: Kom, want alle dingen zijn nu gereed. En zij begonnen zich allen een voor een te verontschuldigen. De eerste zei tegen hem: Ik heb een akker gekocht en ik moet er nodig op uit om die te bekijken. Ik verzoek u: Houd mij voor verontschuldigd.
En een ander zei: Ik heb vijf span ossen gekocht en ik ga erheen om ze te keuren. Ik verzoek u: Houd mij voor verontschuldigd.
En weer een ander zei: Ik heb een vrouw getrouwd en daarom kan ik niet komen.
En die slaaf kwam terug en berichtte deze dingen aan zijn heer. Toen werd de heer des huizes toornig en zei tegen zijn slaaf: Ga er snel opuit naar de straten en stegen van de stad en breng de armen en verminkten en kreupelen en blinden hier binnen.
En de slaaf zei: Heer, het is gebeurd, zoals u bevolen hebt en nog is er plaats.
En de heer zei tegen de slaaf: Ga eropuit naar de landwegen en heggen en dwing hen binnen te komen, opdat mijn huis vol wordt. Want ik zeg u dat niemand van die mannen die genodigd waren, mijn maaltijd genieten zal.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Jongere

Bericht door Jongere »

memento schreef:
albion schreef:In Azië (Korea) is een opwekking aan de gang, maar er is ook veel vervolging. Ik denk dat Gods Kerk eerst in de benauwdheid komt voordat er een opwekking plaats zal vinden, of zie ik dat verkeerd?
Nee hoor. De meeste opwekking waarvan ik weet, hebben plaatsgevonden in landen als Engeland, Amerika en Nederland. Gewoon in alle vrijheid.
Wel vindt er zeer vaak verdrukking van de kerk plaats ná een opwekking (of in de 'uitloop' daarvan). Zie ook Pinksteren vandaag (Ian H. Murray), erg lezenswaardig boek hierover. Vaak wapent God Zijn kerk in een opwekking voor de komende tijd.
memento

Bericht door memento »

Jongere schreef:
memento schreef:
Wel vindt er zeer vaak verdrukking van de kerk plaats ná een opwekking (of in de 'uitloop' daarvan). Zie ook Pinksteren vandaag (Ian H. Murray), erg lezenswaardig boek hierover. Vaak wapent God Zijn kerk in een opwekking voor de komende tijd.
Dat kan. Maar ik zou zeggen: Dat zien we dan wel.
albion

Bericht door albion »

memento schreef:

Ik heb het niet over 'vroeger' maar over 'nu'.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
refo

Bericht door refo »

Een opwekking heeft plaats in een in slaap gevallen kerk.
Wat in China en Korea gebeurt is dat een heel land gaat geloven.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
memento

Bericht door memento »

albion schreef:
memento schreef:

Waarom zou het "nu" anders moeten dan "vroeger"?
albion

Bericht door albion »

memento schreef:
albion schreef:
memento schreef:

Waarom zou het "nu" anders moeten dan "vroeger"?

Jij hebt het over in alle vrijheid. Volgens mij zijn er veel vervolgingen in Korea. En als je de kranten leest dan lees je dat er in Zuid(?) Korea veel vervolging is, maar dat de gemeente groeit en er een honger en dorsten is..

Memento, ben je het nu met me eens of niet. Ik vraag zie ik het verkeerd? Dan zeg jij Nee hoor. En daarna quote je verder dat de meeste opwekking gewoon in alle vrijheid geschied.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
memento

Bericht door memento »

albion schreef:Jij hebt het over in alle vrijheid. Volgens mij zijn er veel vervolgingen in Korea. En als je de kranten leest dan lees je dat er in Zuid(?) Korea veel vervolging is, maar dat de gemeente groeit en er een honger en dorsten is..

Memento, ben je het nu met me eens of niet. Ik vraag zie ik het verkeerd? Dan zeg jij Nee hoor. En daarna quote je verder dat de meeste opwekking gewoon in alle vrijheid geschied.
Albion, Korea is geen opwekking, maar een zendingsgemeente die sterk groeit. Er is verschil tussen een kerk die uitbreid (dan is er een kleine levende gemeente die steeds groter wordt), en een opwekking (een opwekking is een bijna dode gemeente, waarin door Gods genade opeens enorm veel geestelijk leven komt).

Ik denk dat Nederland een opwekking nodig heeft. De kerken zijn soms stampensvol, maar het aantal bekeerden weinig. Zelfs de gemeenten die ik ken waarvan ik zou zeggen "die leven", daarvan is maar iets van 20% van de belijdende leden (10% tot 15% van alle leden) avondmaalsganger. Zolang een kerk voor de meerderheid bestaat uit onbekeerden, kan er geen wezenlijke aantrekkingskracht uitgaan op de wereld. Want de grootste anti-reclame voor de dienst des Heeren zijn de ongelovige leden. Alles wat die doen is namelijk enkel plichtsbetrachting, het naleven van bepaalde regels en gedragscodes, en de wereld merkt al snel dat daar geen levend hart onder klopt die die dingen doet uit liefde tot God en zijn naaste. Daarom geloof ik dat er eerst een opwekking moet plaatsvinden, om de kerk van buitenaf te kunnen laten groeien.

Nu kan het, dat God een verdrukking/vervolging beter acht. Dat kan. Maar ik vrees dat in zo'n geval de christelijke gemeenten zoals we die nu kennen uiteen zal vallen. Dat gemeenten met duizenden leden opeens maar iets van 30 leden kennen. Ik weet niet of we daarop moeten hopen, en daarom moeten bidden. Ik hoop liever op een opwekking, waarbij die grote meerderheid van onbekeerden behouden wordt.

Kortom, ik geloof dat God aangaande opwekking nog net zo werkt als vroeger, namelijk door in alle vrijheid plotseling, op het gebed van enkele getrouwen, de gemeente boven bidden en denken levend maakt door Zijn Geest. Dat het grootste gedeelte van de gemeente bekeerd wordt, en gaat geloven.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
albion schreef:Jij hebt het over in alle vrijheid. Volgens mij zijn er veel vervolgingen in Korea. En als je de kranten leest dan lees je dat er in Zuid(?) Korea veel vervolging is, maar dat de gemeente groeit en er een honger en dorsten is..

Albion, Korea is geen opwekking, maar een zendingsgemeente die sterk groeit. Er is verschil tussen een kerk die uitbreid (dan is er een kleine levende gemeente die steeds groter wordt), en een opwekking (een opwekking is een bijna dode gemeente, waarin door Gods genade opeens enorm veel geestelijk leven komt).

Ik denk dat Nederland een opwekking nodig heeft. De kerken zijn soms stampensvol, maar het aantal bekeerden weinig. Zelfs de gemeenten die ik ken waarvan ik zou zeggen "die leven", daarvan is maar iets van 20% van de belijdende leden (10% tot 15% van alle leden) avondmaalsganger. Zolang een kerk voor de meerderheid bestaat uit onbekeerden, kan er geen wezenlijke aantrekkingskracht uitgaan op de wereld. Want de grootste anti-reclame voor de dienst des Heeren zijn de ongelovige leden. Alles wat die doen is namelijk enkel plichtsbetrachting, het naleven van bepaalde regels en gedragscodes, en de wereld merkt al snel dat daar geen levend hart onder klopt die die dingen doet uit liefde tot God en zijn naaste. Daarom geloof ik dat er eerst een opwekking moet plaatsvinden, om de kerk van buitenaf te kunnen laten groeien.

Nu kan het, dat God een verdrukking/vervolging beter acht. Dat kan. Maar ik vrees dat in zo'n geval de christelijke gemeenten zoals we die nu kennen uiteen zal vallen. Dat gemeenten met duizenden leden opeens maar iets van 30 leden kennen. Ik weet niet of we daarop moeten hopen, en daarom moeten bidden. Ik hoop liever op een opwekking, waarbij die grote meerderheid van onbekeerden behouden wordt.

Kortom, ik geloof dat God aangaande opwekking nog net zo werkt als vroeger, namelijk door in alle vrijheid plotseling, op het gebed van enkele getrouwen, de gemeente boven bidden en denken levend maakt door Zijn Geest. Dat het grootste gedeelte van de gemeente bekeerd wordt, en gaat geloven.
Tja, misschien is het dus ook niet een tekort aan predikanten. Misschien zijn er gewoon te veel schijnleden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:Tja, misschien is het dus ook niet een tekort aan predikanten. Misschien zijn er gewoon te veel schijnleden.
Wat bedoel je met die laatste zin?
En als dat zo is, wat moet je daar dan mee?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:
Bert Mulder schreef:Tja, misschien is het dus ook niet een tekort aan predikanten. Misschien zijn er gewoon te veel schijnleden.
Dat is hoe Bert in het leven staat. Hoewel hij geen aanbod van genade aan alle hoorders kent, zijn wel alle hoorders kinderen van God. Zo kom je uiteindelijk op hetzelfde uit. Zelfs nog ruimer.

Ik ben wel voor een compilatie van Bert z'n kerk en de Gergemmen in Nederland. Geen schijnleden meer. En de aanboddiscussie is ook weg. Want het aanbod is voor een ieder, want waar lid.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:
Luther schreef:
Dat is hoe Bert in het leven staat. Hoewel hij geen aanbod van genade aan alle hoorders kent, zijn wel alle hoorders kinderen van God. Zo kom je uiteindelijk op hetzelfde uit. Zelfs nog ruimer.

Ik ben wel voor een compilatie van Bert z'n kerk en de Gergemmen in Nederland. Geen schijnleden meer. En de aanboddiscussie is ook weg. Want het aanbod is voor een ieder, want waar lid.
Refo, heb ik al eerder gesteld, zelfs vandaag nog....

Wij geloven niet dat alle hoorders kinderen van God zijn. En dat weet je. Dit is dus lastertaal.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
refo

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
refo schreef:
Luther schreef:

Refo, heb ik al eerder gesteld, zelfs vandaag nog....

Wij geloven niet dat alle hoorders kinderen van God zijn. En dat weet je. Dit is dus lastertaal.
Dat is geen lastertaal. Je zegt zelf herhaaldelijk dat bij jullie niet-avonmaalsgangers gecensureerd worden. Ergo: de gehele gemeente is kind van God.
--------------
Plaats reactie