Wat we dus nodig hebben is een 'bevindelijk' boek wat dat benadrukt. Ik ben bang dat de boeken die nu negatieve belangstelling krijgen kritiek leveren op de leer, ipv dat ze een praktikaal en Schriftuurlijk-bevindelijk antwoord geven op vragen die er rond dit onderwerp liggen.Nu komen er een aantal publicaties die enorm benadrukken dat alles wat buiten Christus de dood is, dat er geen leven is buiten de geloofskennis in Christus.
'Bezwaren aan verkeerde adres'
Men leze bijvoorbeeld: Alles uit Hem - door: ds CG Vreugdenhil. Of: Levend Geloof van dezelfde schrijver.Oorspronkelijk gepost door mementoWat we dus nodig hebben is een 'bevindelijk' boek wat dat benadrukt. Ik ben bang dat de boeken die nu negatieve belangstelling krijgen kritiek leveren op de leer, ipv dat ze een praktikaal en Schriftuurlijk-bevindelijk antwoord geven op vragen die er rond dit onderwerp liggen.Nu komen er een aantal publicaties die enorm benadrukken dat alles wat buiten Christus de dood is, dat er geen leven is buiten de geloofskennis in Christus.
- ndonselaar
- Contacteer:
Dat een 'bevindelijk' boek op waardering zou kunnen rekenen vraag ik me af. Ten eerste ontkom je nooit aan subjectivisme. Voor bevindelijke geschriften die in traditie van de Reformatie staan moet je bij Kohlbrugge zijn. Deze persoon wordt met de naam veel geroemd, maar gelezen???? Weinig, ook hij breekt de 'vrome' mens af.Oorspronkelijk gepost door mementoWat we dus nodig hebben is een 'bevindelijk' boek wat dat benadrukt. Ik ben bang dat de boeken die nu negatieve belangstelling krijgen kritiek leveren op de leer, ipv dat ze een praktikaal en Schriftuurlijk-bevindelijk antwoord geven op vragen die er rond dit onderwerp liggen.Nu komen er een aantal publicaties die enorm benadrukken dat alles wat buiten Christus de dood is, dat er geen leven is buiten de geloofskennis in Christus.
Terug naar de hypothese Memento. Volgens mij ligt daar de pijn.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ik denk dat je wel een punt hebt met deze analyse. Opmerkelijk dat men ook/zelfs in de kringen die in zo'n synode zitten hier niet doorheen weet te prikken en op een meer zakelijk manier reageert.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Terug naar de Reformatie of vasthouden aan de Nadere Reformatie?
Die claim kan niemand leggen. Wel kunnen er 'raakvlakken' zijn.
De bevinding? Graag, wel de bevinding dan die opkomt uit het Woord en niet uit wat ik beleef, ervaar of voel. Christus heeft tijdens zijn omwandeling niet gerefereerd aan de hoorbare stem uit de hemel, maar aan de Schrift 'want Die zijn het die van Mij getuigen'.
Spreken over de standen in de genade naar aanleiding van een Nadere Reformator als Th. a Brakel? Graag, maar dan wel zoals hij het deed!
De kramp waarmee sommigen reageren op recente publicaties is moeilijk te verklaren. Wel kun je proberen een hypothese samenstellen. Die hypothese is voor mij als volgt:
- er zijn kerkenraadsleden en leden die naar de woorden van de Schrift geen leven kennen. Er is geen enkele kennis van Christus.
- er zijn leden en ook kerkenraadsleden die het hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Ze missen echter het zekere zicht op Gods beloften in Christus Jezus.
Nu komen er een aantal publicaties die enorm benadrukken dat alles wat buiten Christus de dood is, dat er geen leven is buiten de geloofskennis in Christus.
De reactie van die mens die buiten die kennis, maar die jarenlang is opgebouwd is vol wrevel. Zij worden op deze manier van hun voetstuk gestoten. Argumenten die worden geuit zijn 'zij stoten de kleinen in de genade'. Dat laatste argument vindt juist zo'n ingang bij de 'ware' groep, want zij voelen zich waarlijk als 'kleinen in de genade' al durven ze soms dat laatste nog niet eens toe te voegen.
Aan de andere kant, jarenlang opgebouwd worden zonder dat er eigenlijk gevraagt wordt naar zicht op de Verlosser Zelf is een inderdaad een oorzaak wellicht. Het zo over geloof en bekering spreken is een cultuur geworden en de wijze van reageren op boeken of meningen die daar niet mee stroken ook.
Kohlbrugge, tja, ik ben er wel een liefhebber van maar in het algemeen wordt hij in de rechterflank (waar Kohlbrugge zeker thuishoort) te weinig gelezen denk ik.