opmerkelijke kleding van bijv. Amisch

MarthaMartha

Re: opmerkelijke kleding van bijv. Amisch

Bericht door MarthaMartha »

Zonderling schreef:
Bert Mulder schreef:
samanthi schreef:He bedankt ik ga het is onderzoeken, ik heb altijd belangstelling voor bepaalde groeperingen, ook veel van de amisch trekt me aan, de eenvoud de liefde voor het gezin e.d.
nou ik ga er eens in duiken gr Samanthi
Dan moet je toch de Amish een beetje beter onderzoeken.

Het is namelijk gewoon een ander voorbeeld van werksheiligheid. Ze moeten door angstvallig de wet te volgen hun eigen zaligheid verdienen.

En dat liefde voor het gezin valt ook wel tegen, als we wat dieper kijken. Als iemand van de gemeenschap verbannen wordt, dan wordt hij/zij door eigen gezin als dood zijnde behandeld. Als ze hem op straat tegen komen, wordt hij met de nek aangekeken. Als hij nog in zelfde huis wonen zou, dan zou hij aan een aparte tafel moeten zitten om te eten, en wordt met hem niet gesproken. Om over wreedheid te spreken....
Zijn dit jouw interpretaties of heb je ervaring met de Amish? Wat zijn je bronnen?
bovenstaande klopt wel hoor, wat Bert zegt.
Lees maar eens wat boeken over de amish, dan kom je dat al snel tegen
de eerste indruk trok mij namelijk ook aan: liefde, eenvoud, onderling omzien naar elkaar
maar de wereld erachter is echt hard. je zaligheid moet je er echt zelf verdienen...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Hij woont er in ieder geval een stuk dichterbij dan wij.
Dat dichter bij valt wel mee...

De Amish wonen meest in 'New England', dicht bij de oostkust dus in de US of A....

Ik woon in Alberta, in het westen van Canada dus,

Van Alberta naar Lancaster, Pennsylvania, waar er veel wonen, is zo'n 3,789 km....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
samanthi

Bericht door samanthi »

Ja veel reacties en veel wel terecht, wat mij in de amischtrekt is vooral de eenvoud en saamhorigheid, maar een fijn mazigecultuur kan zowel veilig als knellend zijn, je moet in de codes blijven anders leg je eruit, toch het leven, de rust... geen mobiel... niet snel snel de magnetron gebruiken... geen ellelange verkeringen omdat de studies nog afgemaakt moeten worden... kinderzegen die echt welkom is... geen gezeur over kleden... nooit meer niet weten wat je aan moet trekken... het gezin aLS SPIL... de naasteliefde en burenhulp... Daar zijn wij heel veel van verloren, daartegen moeten deze mensen van kleins af hard werken om het hoofd boven water te houden. Ook is het gewaar dat er in gemeentes een dictatuur heerst, wat de Bisschop zegt moet je doen, dit geldt trouwens voor alle kerken, waar mensen denken macht te hebben kunnen er vervelende dingen gebeuren. Ook het methodisme is niet goed te keuren, je moet tot God kunnen gaan met eigen woorden en niet de weg uitstippelen zoals God zou moeten werken.
Ik heb inmiddels eea over de broeders gelezen, dit trekt me dus niet aan.
Ook veel ongelijke machtsverhoudingen.
bedankt toto zover voor jullie reacties.

gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Kislev

Bericht door Kislev »

Typisch refoforum :oO

Even kijken of het idd het gezin is wat ik noemde. Maar het topic gaat inmiddels al weer ergens anders over.
Plaats reactie