bovenstaande klopt wel hoor, wat Bert zegt.Zonderling schreef:Zijn dit jouw interpretaties of heb je ervaring met de Amish? Wat zijn je bronnen?Bert Mulder schreef:Dan moet je toch de Amish een beetje beter onderzoeken.samanthi schreef:He bedankt ik ga het is onderzoeken, ik heb altijd belangstelling voor bepaalde groeperingen, ook veel van de amisch trekt me aan, de eenvoud de liefde voor het gezin e.d.
nou ik ga er eens in duiken gr Samanthi
Het is namelijk gewoon een ander voorbeeld van werksheiligheid. Ze moeten door angstvallig de wet te volgen hun eigen zaligheid verdienen.
En dat liefde voor het gezin valt ook wel tegen, als we wat dieper kijken. Als iemand van de gemeenschap verbannen wordt, dan wordt hij/zij door eigen gezin als dood zijnde behandeld. Als ze hem op straat tegen komen, wordt hij met de nek aangekeken. Als hij nog in zelfde huis wonen zou, dan zou hij aan een aparte tafel moeten zitten om te eten, en wordt met hem niet gesproken. Om over wreedheid te spreken....
Lees maar eens wat boeken over de amish, dan kom je dat al snel tegen
de eerste indruk trok mij namelijk ook aan: liefde, eenvoud, onderling omzien naar elkaar
maar de wereld erachter is echt hard. je zaligheid moet je er echt zelf verdienen...