Bidden voor de GerGem!

Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Kislev
Oorspronkelijk gepost door refo
Negatief? Dat er voor de GG gebeden wordt?
Het ging over de tekst ‘nog een kleinen tijd, en de wereld zal Mij niet meer zien; maar gij zult Mij zien; want Ik leef, en gij zult leven’. Iets in de trant dat Gods ware volk in stilte bidt en sprak toen een beetje sarcastisch over het internet waar je ‘je puntjes’ kon indienen etc. etc.

Maar ach, 't was sowieso veel geschop rondom. Preek was gewoon niet voorbereid en dan krijg je dat.
En, heeft bovenstaande pastor de organisatoren van Bidden voor de GG ook in het gebed opgedragen?
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Echt heel jammer ja als er op de preekstoel zo negatief gedaan wordt Het is de bedoeling dat het evangelie gepreekt wordt en zonder zweep volgens mij. Gelukkig zijn niet alle predikanten zo. Ik vind de dank en bidpunten ook heel positief en wie weet wat het uitwerkt als er meer Gods aangezicht gezocht wordt. Dat er comentaar op komt is te verwachten.

Lizzy
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door RvP
Ga met de criticasers praten, en niet eenzijdig praten.
Precies! Ga eerst naar de ds. voor je kritiek op een forum spuiit.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
mmmmmh....

Dat was bedoeld voor de Dominee tov de kritiekhebbenden, maar idd omgedraaid geld dat ook !!!

Belangrijk is, dat er naar elkaar geluisterd wordt!!!

mvrgr.

RvP
Kislev

Bericht door Kislev »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Kritiek? Waar?
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Je kan het altijd proberen om met de desbetreffende dominee te gaan praten. Dat is inderdaad de juiste weg, maar mijn ervaring is, als ze ergens tegen zijn, dan zijn ze moeilijk te benaderen over zoiets! Ik hoorde ook reacties van jongeren, dat je je verre moet houden van de site "bidden voor de GerGem". Is dat niet een beetje bevooroordeeld? En als je ze er ermee confronteert weten ze niet eens wat het precies inhoud!! Hoezo oogkleppen? Daar wordt ik nou zo moe van!!! Na uitleg was het toch best een goed idee! pfff.

Lizzy

Afbeelding
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Sommige dominees accepteren niet dat de aloude schriftuurlijk bevindelijke prediking waar Gods volk de standen in het genadeleven en hun volgorde ordentelijk voor ogen wordt gesteld, bekritiseerd wordt door onbekeerde, tijdgelovige kinderen die vreemd zijn van elke vorm en kennis in de bevinding en de ware droefheid naar God.

Oftewel kort gezegt: Ze willen niet met je praten. De boodschap is: Je moet er maar veel om bidden. Nou, dat doen we dan maar.
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Sommige dominees accepteren niet dat de aloude schriftuurlijk bevindelijke prediking waar Gods volk de standen in het genadeleven en hun volgorde ordentelijk voor ogen wordt gesteld, bekritiseerd wordt door onbekeerde, tijdgelovige kinderen die vreemd zijn van elke vorm en kennis in de bevinding en de ware droefheid naar God.
Het bovenstaande wil ik niet bevestigen, te suggestief. Het kan toch ook zijn omdat ze zo stellig overtuigd zijn van.... en bang zijn voor een leer die "vals" zou zijn. Een ingebeelde Christus enz....

Laten we wel voorzichtig zijn en proberen met feiten onze gedachten te onderbouwen. Duidelijk is wel dat er weinig ruimte voor kritiek is. en dat is zeker te bewijzen.

mvrgr.

RvP
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Het bovenstaande wil ik niet bevestigen, te suggestief. Het kan toch ook zijn omdat ze zo stellig overtuigd zijn van.... en bang zijn voor een leer die "vals" zou zijn. Een ingebeelde Christus enz....

Laten we wel voorzichtig zijn en proberen met feiten onze gedachten te onderbouwen. Duidelijk is wel dat er weinig ruimte voor kritiek is. en dat is zeker te bewijzen.

mvrgr.

RvP
Ik kan die via U2U met feiten onderbouwen als je wilt.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Ik baal van al die negatieve kritiek! Wat is er tegen bidden? Omdat de gebedspunten via internet komen? In de kerk wordt er ook gebeden voor de zorgen en noden en gedankt voor alle weldaden aan ons betoond. Dit is ietsje breder, maar de bedoeling is net zo goed.

[Aangepast op 23/2/05 door Lizzy]

Afbeelding
RvP

Bericht door RvP »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Ik baal van al die negatieve kritiek! Wat is er tegen bidden? Omdat de gebedspunten via internet komen? In de kerk wordt er ook gebeden voor de zorgen en noden en gedankt voor alle weldaden aan ons betoond. Dit is ietsje breder, maar de bedoeling is net zo goed.

[Aangepast op 23/2/05 door Lizzy]
Ik kan je goed begrijpen!

mvrgr.

RvP
Albert

Bericht door Albert »

Voor ik ga reageren op wat er in deze topic geschreven is, zal ik me eerst even voorstellen. Ik ben Albert van Rees, student in Enschede, lid van de Ger. Gem. en één van de personen achter de website http://www.biddenvoordegg.nl.

In deze topic zijn verschillende vragen gesteld en opmerkingen gemaakt over de website en mailinglist van biddenvoordegg.nl. Sommige zal ik proberen te beantwoorden.

Waarom alleen bidden voor de Ger. Gem. en niet voor meer kerken?
Met onze website willen we vooral het gebed voor de Gereformeerde Gemeenten bevorderen. Op de website staan de redenen hiervoor. Samengevat komt het er op neer dat juist in deze kerk veel is om voor te bidden. Niet dat er geen goede dingen gebeuren. Juist voor de vele zegeningen mogen we God danken. Toch is er onenigheid, een predikantentekort, veel geloofsonzekerheid en een kloof tussen jongeren en ouderen. Voor deze punten willen we bidden en vertrouwen dat God kan geven, waar we Hem om vragen.

Hiermee sluiten we niet uit dat hetzelfde ook in andere kerken speelt, en dat er voor andere kerken geen gebedspunten zijn. Het is zeker niet de bedoeling om het gebed voor andere kerken en gelovigen tegen te houden. Het is juist mooi om te proberen geestelijke herkenning te zoeken bij mensen uit andere kerken en om samen met hen te bidden. We zijn, om een voorbeeld te noemen, als initiatiefnemers lid van de interkerkelijke studentenvereniging RSK Enschede. Binnen deze studentenvereniging doen we bijbelstudie en gebed met mensen met verschillende kerkelijke achtergronden.

Ondanks het zoeken naar geestelijke eenheid en herkenning, blijft het goed om rekening te houden met de situatie, zoals deze is. Namelijk dat er punten zijn waarvoor we kunnen bidden binnen de "kring onzer gemeenten".

Is de website voortgekomen uit de onmogelijkheid om als jongere je stem te laten horen en nu een eigen agenda te presenteren?
Nee! Ook binnen de Ger. Gem. wordt er naar je als jongere wel geluisterd. Ook al is het inderdaad de vraag of er iets mee gedaan wordt. Toch hebben we als jongeren niet de meeste levenservaring en lijkt het me niet goed om een eigen agenda te gaan presenteren. Sommige gebedspunten die op onze website stonden kwamen wel zo over. Deze punten zijn inmiddels aangepast. We proberen de gebedspunten zo te formuleren dat er geen discussie ontstaat over deze punten zelf. Toch is het onmogelijk om volledig objectief te zijn en alle discussie te voorkomen. Wat dat betreft hoop ik dat we nog een beetje verdraagzaam kunnen zijn t.o.v. van elkaar.

[Aangepast op 9/3/05 door Albert]
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Nou volgens mij weet onze predikant de gebedspunten ook, want hij haalt veel dingen juist uit die lijst aan in het grote gebed in de kerk. Albert ik ben er blij mee met deze site!

Afbeelding
Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Lizzy
Nou volgens mij weet onze predikant de gebedspunten ook, want hij haalt veel dingen juist uit die lijst aan in het grote gebed in de kerk. Albert ik ben er blij mee met deze site!
Kijk en daar is het nou mede voor bedoelt. Ga zo door.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
gravo

Bericht door gravo »

Oorspronkelijk gepost door Albert
Voor ik ga reageren op wat er in deze topic geschreven is, zal ik me eerst even voorstellen. Ik ben Albert van Rees, student in Enschede, lid van de Ger. Gem. en één van de personen achter de website http://www.biddenvoordegg.nl.

In deze topic zijn verschillende vragen gesteld en opmerkingen gemaakt over de website en mailinglist van biddenvoordegg.nl. Sommige zal ik proberen te beantwoorden.

Waarom alleen bidden voor de Ger. Gem. en niet voor meer kerken?
Met onze website willen we vooral het gebed voor de Gereformeerde Gemeenten bevorderen. Op de website staan de redenen hiervoor. Samengevat komt het er op neer dat juist in deze kerk veel is om voor te bidden. Niet dat er geen goede dingen gebeuren. Juist voor de vele zegeningen mogen we God danken. Toch is er onenigheid, een predikantentekort, veel geloofsonzekerheid en een kloof tussen jongeren en ouderen. Voor deze punten willen we bidden en vertrouwen dat God kan geven, waar we Hem om vragen.

Hiermee sluiten we niet uit dat hetzelfde ook in andere kerken speelt, en dat er voor andere kerken geen gebedspunten zijn. Het is zeker niet de bedoeling om het gebed voor andere kerken en gelovigen tegen te houden. Het is juist mooi om te proberen geestelijke herkenning te zoeken bij mensen uit andere kerken en om samen met hen te bidden. We zijn, om een voorbeeld te noemen, als initiatiefnemers lid van de interkerkelijke studentenvereniging RSK Enschede. Binnen deze studentenvereniging doen we bijbelstudie en gebed met mensen met verschillende kerkelijke achtergronden.

Ondanks het zoeken naar geestelijke eenheid en herkenning, blijft het goed om rekening te houden met de situatie, zoals deze is. Namelijk dat er punten zijn waarvoor we kunnen bidden binnen de "kring onzer gemeenten".

Is de website voortgekomen uit de onmogelijkheid om als jongere je stem te laten horen en nu een eigen agenda te presenteren?
Nee! Ook binnen de Ger. Gem. wordt er naar je als jongere wel geluisterd. Ook al is het inderdaad de vraag of er iets mee gedaan wordt. Toch hebben we als jongeren niet de meeste levenservaring en lijkt het me niet goed om een eigen agenda te gaan presenteren. Sommige gebedspunten die op onze website stonden kwamen wel zo over. Deze punten zijn inmiddels aangepast. We proberen de gebedspunten zo te formuleren dat er geen discussie ontstaat over deze punten zelf. Toch is het onmogelijk om volledig objectief te zijn en alle discussie te voorkomen. Wat dat betreft hoop ik dat we nog een beetje verdraagzaam kunnen zijn t.o.v. van elkaar.

[Aangepast op 9/3/05 door Albert]
Beste Albert,

Hoewel afkomstig uit de GG, kijk ik nu op afstand naar het kerkgenootschap, waarin ik ben opgevoed.
Zeer veel heb ik te danken aan opvoeding, onderwijs en prediking binnen de GG. Op kardinale punten werd het me echter onmogelijk om langer lid te blijven.

Eén van de punten, die voor mij zwaar hebben gewogen is de betrekkelijke geïsoleerde positie die de GG en haar leden hebben ten opzichte van andere christenen. (de distantie tov de wereld lijkt me wel goed).

Door de eigen plek en identiteit zo intens te koesteren ontstaat er een behoorlijke onwetendheid over de breedte van het christendom en dreigt er steeds weer een wat sceptische, afkeurende houding tegenover christenen, die anders zijn.

Je ideaal van een gezamenlijk optrekken van christenen uit de GG met andere christenen spreekt me dus zeer aan.

Echter, bovenvermelde isolatie heeft in het verleden nogals eens geleid tot een onmogelijkheid van samenwerking of gesprek over de muren heen.
Dat komt, doordat men zich als gunstige uitzondering binnen het wereldwijde christendom ziet. Daarmee wordt een zelfkritische beschouwing en enige zelfrelativering van de eigen kring ook niet wenselijk geacht.

Om scheefgroei in leer en leven ter sprake te brengen, moet men zeer omzichtig en met veel bekende uitweidingen, taal en gewoonten te werk gaan. Daarmee is het dus gewoon zo, dat op belangrijke punten nooit enige concessie gedaan zal worden. Immers, de geboden voorzichtigheid zorgt ervoor, dat er alleen maar stilletjes in een wijde en omslachtige boog om de eigenlijke zaken heen gelopen kan worden. Ik beschouw jullie inititaief als zo'n noodgedwongen wijde omweg, geheel ingekaderd in ongevaarlijke zaken als gebed en bezorgdheid. Ik vermoed toch, dat er in feite een krachtige behoefte aan ten grondslag ligt om nu eindelijk eens de vinger op de wonde plek te leggen van het alsmaar doorgaande vervreemdende taalgebruik, harde leerinterpretaties, dominante vorm van leidinggeven, koesteren van leerstellige stokpaardjes en een totaal gebrek aan inleving voor kerkmensen in deze moeilijk tijd.

Je hebt geen platform om dat te zeggen. En je zult het in de GG niet krijgen.
De GG zijn verrechtst, schurken hier en daar aan tegen de GGiN en jullie zien een alsmaar groeiende problematiek.

Bidden is goed, zeker. Maar intussen móeten er ook heldere en hoorbare vragen worden gesteld aan degenen die de identiteit van de GG nu bepalen.

Openlijke bewustwording van de huidige problematiek wordt natuurlijk direkt als openlijke kritiek gezien. Let wel: niet de kritiek wordt als gevaar gezien (die is er altijd geweest), maar het openlijke karakter.

Toch lijkt mij dit de enige weg. Voor die moed gaan jullie een prijs betalen van uitsluiting en heenzending. Maar dat is beter te dragen, dan je nu uit angst hiervoor slechts bedekt uit te laten en voor bidden als wapen te kiezen.

Een openlijke discussie en afweging in de GG zou dit kerkverband vlot kunnen trekken.

gravo

[Aangepast op 10/3/05 door gravo]
Plaats reactie