Kerk-keus

zwartwit

Bericht door zwartwit »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Leonius
Ik sluit me daarom aan bij de opvatting van refo. Voor mij hoef het gereis op zondag niet, en zeker niet als daarmee diverse kerkdeuren voorbij gereden wordt, waar Gods Woord recht gepredikt wordt....

Allen hartelijke groet,

Leonius
Dus volgens jou moet je naar de dichtstbijzijnde kerk, ongeacht in welk kerkverband je opgegroeid bent en/of belijdenis gedaan hebt?
Het zou mijns inziens een goed uitgangspunt zijn om geen kerken voorbij te rijden. Voorwaarde is wel dat het woord daar 'recht gepredikt wordt'. Bij ons in het dorp, niet zo groot dorp, hebben we één kerk. Je moet dan wel hele goede reden hebben om daar niet naar de kerk te gaan. Ik kan me echter voorstellen dat het in een groter dorp of stad wel anders ligt, omdat daar zoveel keus is. Mijn uitgangspunt zou dan wel zijn dat ik in eerste instantie geen kerken voorbij rijdt, als het woord daar recht gepredikt wordt.

Ik durf de stelling wel aan dat hoe meer er gereisd wordt, hoe meer denominaties er ontstaan. Trouwens, het praktisch gemeente zijn, is ook veel makkelijker als je allemaal dicht bij elkaar woont...
Eeuwig duurt het langst...
Marjan

Bericht door Marjan »

Er is toch niemand die wil dat ik gergem wordt omdat die kerk honderd meter dichter bij mijn huis ligt dan mijn eigen kerk?
Be yourself, there are plenty of others.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Misschien moeten we ff wachten tot Lecram weer langs komt.
Oorspronkelijk gepost door Lecram
Oorspronkelijk gepost door Pim
Ik sluit me daarom aan bij de opvatting van refo. Voor mij hoef het gereis op zondag niet, en zeker niet als daarmee diverse kerkdeuren voorbij gereden wordt, waar Gods Woord recht gepredikt wordt....

Allen hartelijke groet,

Leonius
Dus volgens jou moet je naar de dichtstbijzijnde kerk, ongeacht in welk kerkverband je opgegroeid bent en/of belijdenis gedaan hebt?
Dat zijn nu typisch kriteria die naar mijn mening er weinig toe doen om een bepaalde kerk te kiezen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Er is toch niemand die wil dat ik gergem wordt omdat die kerk honderd meter dichter bij mijn huis ligt dan mijn eigen kerk?
de geografische ligging lijkt me niks meer dan een praktisch argument, wat -vanwege de toegenomen mobiliteit van weinig belang is.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
de geografische ligging lijkt me niks meer dan een praktisch argument, wat -vanwege de toegenomen mobiliteit van weinig belang is.
Hee, wat zei Pim nou? ff wachten he!
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Sorry, maar achter mijn huis staat de OGG, maar ik zou me daar niet thuisvoelen. Die zijn bij ons weggegaan (gergem), dus dat ligt dan gevoeliger misschien. Verder rijd ik de samenopweg gemeente voorbij, maar ik heb er geen moeite mee.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Leonius

Bericht door Leonius »

Ik geloof niet dat er veel mensen zijn die mijn posting echt goed hebben begrepen. Mijn criterium lag primair bij de vraag of je een kerk mag voorbij rijden waar het volle Evangelie wordt gepredikt. Nu bedoelde ik uiteraard niet dat je van de één op de andere dag van kerkverband moet wisselen. Zo zou ik ook niet voor bepaalde kerkverbanden zo snel willen kiezen, omdat ik het niet met de leer eens ben. Maar, ik vind het wél laakbaar indien je een kerk voorbij rijdt die nota bene van hetzelfde kerkverband is, zoals dat door bepaalde mensen in mijn kerk gebeurt.
Het argument van de mobiliteit vind ik niet ter zake doende, het gaat om het principe.

Allen hartelijke groet,

Leonius
limosa

Bericht door limosa »

. . . een kerk waar het volle Evangelie wordt gepredikt . . .
wordt eens concreet, welke kerkverbanden reken je hiertoe?
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

De opmerking Limosa was 'een kerk waar het volle Evangelie gepredikt wordt'.

Het gaat ook hier denk ik om de plaatselijke gemeente. Een kerkverband is niet per definitie synoniem aan een gemeente.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Leonius

Bericht door Leonius »

Precies, het is niet aan mij om te zeggen welk kerkverband de juiste leer brengt.

We moeten denk ik twee dingen onderscheiden:

a.: het kerkverband, dat is dus breder, en gaat bijvoorbeeld over de 'officiele' leer
b.: de plaatselijke gemeente binnen die kerkverband: ik ken weinig kerkverbanden die geen verschillende stromingen hebben

Iedereen moet die afweging dus maar zelf maken.
limosa

Bericht door limosa »

Een kerkverband is inderdaad niet synoniem aan een gemeente, dat is zeker waar. Een kerkverband heeft echter wel grenzen waarbinnen de gemeenten zich bewegen.

Als je de term "kerk waar het volle Evangelie gepredikt wordt" niet concreet maakt is de hele discussie zinloos volgens mij. Je moet het over definities eens zijn alvorens je over principes kunt discussieren.
Leonius

Bericht door Leonius »

Maar dat zou betekenen dat ik concreet moet aangeven welke kerk de volle Christus verkondigt, en welke niet. Dit kan je toch onmogelijk verlangen op dit forum, waar leden afkomstig zijn uit meerdere kerkverbanden? Je zou daarmee niet alleen mensen kwetsen, maar het is bovenal hoogmoedig. Bovendien weten we dat er hier op aarde geen enkele kerkverband is die 100% zuiver is.

Wél wil ik zeggen dat als de verschillen zó klein zijn, je wel erg vermetel bent als je desondanks tientallen kilometers gaat rijden ....

Waar de grens precies ligt, moet dus ieder voor zichzelf uitmaken....

Hartelijke groeten,

Leonius
limosa

Bericht door limosa »

Tja, als je niet kunt aangeven waar we het precies over hebben is het niet netjes om mensen te beschuldigen van onterecht kerkdeuren voorbij te rijden. Tussen de regels door zeg je dat eigenlijk wel met je opmerking dat de verschillen zó klein zijn dat de mensen wel vermetel moeten zijn om verder te rijden. Je wil niet hoogmoedig zijn en concreet worden maar met de beschuldiging dat men kerken onterecht kerken voorbij rijdt zonder dat je aangeeft waar je het dan over hebt ben je toch nog hoogmoedig. Voor die mensen zijn de verschillen blijkbaar groot genoeg. Waarom daarover dan wel oordelen?
Lambertus

Bericht door Lambertus »

Welke kerkeuze zou ik maken............
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Lambertus
Welke kerkeuze zou ik maken............
geen idee, ik zou zeggen kies een kerk waarbij je je direct tot Christus en Dien gekruisigt kunt wenden om vergeving van je zonden en tot je eeuwige heil, zorg dat er niets of niemand tussen zit dat zou kunnen afleiden van de liefde en heerlijkheid van Christus Zelf

[Aangepast op 2/4/05 door limosa]
Plaats reactie