Kerk in Duitsland

J.C. Philpot

Re: Kerk in Duitsland

Bericht door J.C. Philpot »

Marnix schreef:Hoe zit dat eigenlijk in Oostenrijk, wat betreft kerken? Beetje net als in Duitsland?
Daar heb je de evangelisch-reformiert Kirche Westminster Bekenntnis, die met bepaalde GKV kerken een relatie heeft.

http://www.reformiert-wb.ch/en/home/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:As. zondag bevind ik me in Duitsland, dicht bij het plaatsje Stadtkyll (in Vulkaneifel). Weet iemand of je daar in de buurt kunt kerken? En dan bedoel ik nog een béétje in de richting van de forumregels, zeg maar. ;)
Of sowieso wat de kerken in Duitsland inhouden? Ik vond op een site drie soorten: Katholieke Kerk, Evangelische Godsdienst en Evangelische Vrije Gemeente (Baptisten). Iemand daar ervaring mee?
Beste Jongere,
Als ik in Duitsland op vakantie ga, bezoek ik vrijwel altijd de diensten van de Neu Apostolische Kirche. Had ik nooit gedacht dat ik daar vaak een Bijbelse prediking beluister. De Sacramentsopvatting en gemeentevisie is heel anders dan we gewend zijn. Elke dienst is er HA en iedereen loopt langs om de ouwel te nemen. (Dat is het laatste kwartier van de dienst.)
Maar de preek zijn inhoudelijk, begrijpelijk, praktisch en Bijbels.
http://www.neuapostolischekirche.de/
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marnix

Bericht door Marnix »

J.C. Philpot schreef:
Marnix schreef:Hoe zit dat eigenlijk in Oostenrijk, wat betreft kerken? Beetje net als in Duitsland?
Daar heb je de evangelisch-reformiert Kirche Westminster Bekenntnis, die met bepaalde GKV kerken een relatie heeft.

http://www.reformiert-wb.ch/en/home/
Hm ja, daar heb ik wel eens wat over gelezen. Maar die hebben een gemeente in Wenen en in de buurt van Linz... en in Zwitserland. En dat is allemaal niet te doen vanuit Karinthie.

Dus, ik zocht iets voor in Karinthie en aangezien we pas eind augustus gaan denk ik niet dat het die kerk wordt... en ook geen Nederlandstalige dienst. Ik weet alleen niet wat voor stromingen je in Oostenrijk hebt en wat een beetje oke is :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Marnix

Bericht door Marnix »

Graz is 226 kilometer :)

We gaan naar Millstatt, Millstattersee, zo'n 45 km noordwestelijk van Villach en 86 km west-noordwestelijk van Klagenfurt af.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
golan

Bericht door golan »

Wat er in Duitsland gezongen wordt mag niet Nederland (refokerken) niet. Heel veel liederen zijn liederen uit een bundel die bij ons (nog) niet gezongen wordt. Hoe kun je in een andere kerk uit volle borst meezingen met liederen die in eigen kerk niet gezongen worden.
Ik heb in Duitsland gewoond en vond de kerkgang maar niets. DE gebruiken rondom de dienst druisen in tegen onze gewoontes op zondag. (bier drinken in de plaatselijke kroeg, de Maibaum verering, de Schuetzenverein, Kirchensteuer). Als je dan toch graag een preek wilt horen neem dan een laptop mee met een aantal preken. Daar heb je meer aan dan het zogenaamd gemakkelijk te verstaan en te volgen Duits. Duits lijkt makkelijk maar kent zoveel nuances dat heel veel je ontgaat. Overigens is de Duitser niet zo gastvrij als een Nederlander.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

golan schreef:Wat er in Duitsland gezongen wordt mag niet Nederland (refokerken) niet. Heel veel liederen zijn liederen uit een bundel die bij ons (nog) niet gezongen wordt. Hoe kun je in een andere kerk uit volle borst meezingen met liederen die in eigen kerk niet gezongen worden.
Ik heb in Duitsland gewoond en vond de kerkgang maar niets. DE gebruiken rondom de dienst druisen in tegen onze gewoontes op zondag. (bier drinken in de plaatselijke kroeg, de Maibaum verering, de Schuetzenverein, Kirchensteuer). Als je dan toch graag een preek wilt horen neem dan een laptop mee met een aantal preken. Daar heb je meer aan dan het zogenaamd gemakkelijk te verstaan en te volgen Duits. Duits lijkt makkelijk maar kent zoveel nuances dat heel veel je ontgaat. Overigens is de Duitser niet zo gastvrij als een Nederlander.
ik geloof in een algemeen Nedelandse gereformeerde gezindte... :bobo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

golan schreef:Wat er in Duitsland gezongen wordt mag niet Nederland (refokerken) niet. Heel veel liederen zijn liederen uit een bundel die bij ons (nog) niet gezongen wordt. Hoe kun je in een andere kerk uit volle borst meezingen met liederen die in eigen kerk niet gezongen worden.
Het Evangelisches Gesangbuch heeft een groot overlap met het Liedboek voor de kerken, en die overlap zal alleen maar groter worden als in 2012 het nieuwe Liedboek verschijnt.
golan schreef:Ik heb in Duitsland gewoond en vond de kerkgang maar niets. DE gebruiken rondom de dienst druisen in tegen onze gewoontes op zondag. (bier drinken in de plaatselijke kroeg, de Maibaum verering, de Schuetzenverein, Kirchensteuer). Als je dan toch graag een preek wilt horen neem dan een laptop mee met een aantal preken. Daar heb je meer aan dan het zogenaamd gemakkelijk te verstaan en te volgen Duits. Duits lijkt makkelijk maar kent zoveel nuances dat heel veel je ontgaat. Overigens is de Duitser niet zo gastvrij als een Nederlander.
Je reactie zegt meer over jezelf dan over de Duitsers. Er zijn ook Duitsers die niet meedoen aan die Maibaumtoestanden en zo. Het verschil tussen Kirchensteuer en actie Kerkbalans is niet zo heel groot. En er zijn ook Nederlanders die wél goed Duits volgen. Tot slot breng je me bijna in de verleiding om te vragen waar die gastvrije Nederlanders dan wel wonen :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
scape

Bericht door scape »

Afbeelding

Op een of andere manier loop ik in Duitsland altijd op straat christenen tegen het lijf die mij uitnodigen voor kerkdiensten in achterafsteegjes. Bovenstaande foto was de voordeur van een gemeente in Hanover. Misschien niet geheel conform de reformatorische diensten. Maar de Bijbel ging volledig open, er werd eerlijk gebeden en er sprak een diepe verbondenheid in hun gemeenschapsleven.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

weet iemand of er in de buurt van Huttingen am Lahr een kerk zit die enigszins binnen de forumregels valt? Huttingen/Lahr ligt ter hoogte van Bitburg tegen de Luxemburgse grens, in het Duits-Luxemburgse natuurpark.
albion

Bericht door albion »

Zita schreef:weet iemand of er in de buurt van Huttingen am Lahr een kerk zit die enigszins binnen de forumregels valt? Huttingen/Lahr ligt ter hoogte van Bitburg tegen de Luxemburgse grens, in het Duits-Luxemburgse natuurpark.

Ik vind dit het paard achter de wagen spannen. Ik zoek eerst een kerk uit of ga in de buurt zitten van een kerk waar ik (denk ik dan) kan kerken en dan bespreek ik mijn vakantiehuisje in de buurt.

Zo wilde ik een paar jaar geleden naar Drente maar wist niet waar te kerken. Totdat iemand (ik denk van het forum) me attendeerde op een kerk in Emmen. Dus heb ik iets geboekt in de buurt van Emmen en ben daar ter kerke gegaan en dat is me uitstekend bevallen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

albion schreef:
Zita schreef:weet iemand of er in de buurt van Huttingen am Lahr een kerk zit die enigszins binnen de forumregels valt? Huttingen/Lahr ligt ter hoogte van Bitburg tegen de Luxemburgse grens, in het Duits-Luxemburgse natuurpark.

Ik vind dit het paard achter de wagen spannen. Ik zoek eerst een kerk uit of ga in de buurt zitten van een kerk waar ik (denk ik dan) kan kerken en dan bespreek ik mijn vakantiehuisje in de buurt.

Zo wilde ik een paar jaar geleden naar Drente maar wist niet waar te kerken. Totdat iemand (ik denk van het forum) me attendeerde op een kerk in Emmen. Dus heb ik iets geboekt in de buurt van Emmen en ben daar ter kerke gegaan en dat is me uitstekend bevallen.
Voor een reguliere woning zou ik dat zeker doen. Voor een vakantiehuisje voor een week vind ik dat enigszins genuanceerder liggen. Het is prettig om dan naar een plaatselijke dienst te kunnen gaan, maar voor een enkele keer een preek lezen of luisteren vind ik geen bezwaar. Ook vraag ik me op dit moment af of al mijn vakantiegenoten 1) bereid zijn dusdanig over kerkmuren heen te kijken dat ze een dienst bezoeken waarin liturgisch het een en ander anders kan zijn dan thuis en 2) voldoende Duits kunnen verstaan om iets mee te maken van de dienst.
Jongere

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:In dezen ben ik het met Refo eens: wij gaan ook altijd naar de dichtstbijzijnde kerk; zo ervaar je wat van de breedte van het christendom. Alleen niet naar de Roomse Kerk, dat vind ik dan weer een stap te ver.

Overigens hopen wij komende twee weken (vanaf morgen) ook in de Eifel te zitten (met achterlating van het forum), dus misschien lopen we elkaar nog wel tegen het lijf. :)
Voor de duidelijkheid: dat bedoelde ik ook met "binnen de forumregels". Bijna alles hier is "katholisch" en ik ga liever naar de Evangelische Kirche. Morgen zit ik in Gerolstein in de E.K.
Is een van de zeer weinige in de buurt, dus misschien tot ziens, T.

groeten uit de Eiffel,
Jongere
BJD

Bericht door BJD »

In Vianden/walsdorf is morgenochtend een dienst op de Beter Uit camping om 22:00 uur.. Voorganger Jan Baan. ?? Ik zit in Heiderscheid, volgens mij is het alleen maar Rooms in de omgeving. Dus als iemand nog een andere suggestie heeft
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

BJD schreef:
In Vianden/walsdorf is morgenochtend een dienst op de Beter Uit camping om 22:00 uur.. Voorganger Jan Baan. ?? Ik zit in Heiderscheid, volgens mij is het alleen maar Rooms in de omgeving. Dus als iemand nog een andere suggestie heeft
Dat is de vader van ds. G.J. Baan (GG Kapelle) en de oprichter van Baan Company
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie