Waarom zeg je dit nu in deze discussie?sela schreef:er zijn bijbelgedeelten die mij aanmoedigen niet al te snel uit te gaan van het eigen gelijk. God ziet het hart aan, niet wij.
vraag is uiteraard ook: wie ben ik nu ik dit post...Lukas 18: 9 En Hij zeide ook tot sommigen, die bij zichzelven vertrouwden, dat zij rechtvaardig waren, en de anderen niets achtten, deze gelijkenis: 10 Twee mensen gingen op in den tempel om te bidden, de een was een Farizeër, en de ander een tollenaar. 11 De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar. 12 Ik vast tweemaal per week; ik geef tienden van alles, wat ik bezit. 13 En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig! 14 Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
Homoseksualiteit in Bijbels licht
Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht
Wij lezen de laatste weken uit Job. Het zou onze gezindte wel tot verootmoediging moeten stemmen. Jos vrienden konden al sprekende theologisch van alles bewijzen, maar de lezer van het boek weet dat Job rechtvaardig was.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
om mijn voorgaande post iets uit te leggen heb ik deze post even gequote. misschien kan ik het hiermee uitleggen.J.C. Philpot schreef:In het uiterste geval, als we echt moeten kiezen, zullen we Hem moeten kiezen.refo schreef:En als het je kind, je broer, je zus of je vader is?
Mat 10:37
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
op het moment dat ik een naaste veroordeel ben ik voor mijn gevoel soms plaatsvervangend voor God bezig. in de zin dat ik voor Hem bedenk wie wel of geen zonde heeft. de gelijkenis die ik quote [of de man naast Jezus aan het kruis, etc.] bewijzen voor mij dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn. ik kan niet vatten wat God denkt en waarom sommige dingen gebeuren. het past daarom misschien beter niet te oordelen. God ziet het hart aan.
Het spijt me voor je betoog maar het gaat in de discussie niet over iemand veroordelen... ik ben bang dat je e.e.a. verkeerd opvat.sela schreef:om mijn voorgaande post iets uit te leggen heb ik deze post even gequote. misschien kan ik het hiermee uitleggen.J.C. Philpot schreef:In het uiterste geval, als we echt moeten kiezen, zullen we Hem moeten kiezen.refo schreef:En als het je kind, je broer, je zus of je vader is?
Mat 10:37
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
op het moment dat ik een naaste veroordeel ben ik voor mijn gevoel soms plaatsvervangend voor God bezig. in de zin dat ik voor Hem bedenk wie wel of geen zonde heeft. de gelijkenis die ik quote [of de man naast Jezus aan het kruis, etc.] bewijzen voor mij dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn. ik kan niet vatten wat God denkt en waarom sommige dingen gebeuren. het past daarom misschien beter niet te oordelen. God ziet het hart aan.
ik wil niemand voor het hoofd stoten. daarom hou ik het ook bij mezelf.
Toevallig ben ik ook juist in het boek Job bezig.refo schreef:Wij lezen de laatste weken uit Job. Het zou onze gezindte wel tot verootmoediging moeten stemmen. Jos vrienden konden al sprekende theologisch van alles bewijzen, maar de lezer van het boek weet dat Job rechtvaardig was.

Maar de vrienden van Job veroordeelden Job op iets wat ze niet hadden waargenomen, maar wat ze veronderstelden. "Je moet dat wel gedaan hebben, anders was dit je niet overkomen."
Als iemand echter openlijk als homosexueel leeft, is er sprake van een gans andere situatie.
- J.C. Philpot
Het niet mogen oordelen is een zeer veel misbruikt bijbelgedeelte. Wij worden zelfs vanuit de bijbel verplicht om te oordelen, en wel op basis van de schrift "Aan hun vruchten zult gij hen kennen" .sela schreef:om mijn voorgaande post iets uit te leggen heb ik deze post even gequote. misschien kan ik het hiermee uitleggen.
De apostel Johannes schreef: "Geliefden, gelooft niet iedere geest, maar beproeft [= test, beoordeel] de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld" (1Joh 4:1). En opnieuw schreef hij: "Want er zijn vele verleiders in de wereld gekomen, die niet belijden, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. … Indien iemand tot u komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Wees gegroet. Want die tot hem zegt: Wees gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken" (2Joh 7, 10-11). We worden hier verplicht te beproeven en te oordelen!
Lees verder:
http://www.verhoevenmarc.be/oordelen.htm
We kennen het hart van mensen niet, maar als een hart op God gericht is komt dat tot uiting in daden. De bijbel leert dat een goede boom goede vruchten, en een kwade boom kwade vruchten geeft.
Uiteraard moeten we eerst onszelf beproeven en ons bekeren, voordat we iemand anders wijzen op dezelfde zonden die wij mogelijk op een andere manier doen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
in het geloof gaat het niet alleen over zondaars, maar nog meer over God. en van Hem heb ik het beeld dat Hij altijd betere keuzes maakt dan ik.
de opmerking dat ik dit Bijbelgedeelte dan wellicht ook misbruik neem ik voor lief.
de opmerking dat ik dit Bijbelgedeelte dan wellicht ook misbruik neem ik voor lief.
Of ik die teksten niet kan citeren om door jou genoemde redenen vraag ik me af. De zonden die die hoeren en tollenaars deden, deden ze vast niet op het moment van het bezoek. Als iemand zondigt als ik op bezoek ben kan het zeker gevaarlijk zijn. Maar stel, ik heb contact met een prostituee. Die bezoek is af en toe, uiteraard als ze niet aan het werk is. Loop ik dan gevaar om verleidt te worden?artistiek schreef:@ Marnix, kan jij trouwens Bijbelse argumentaties vinden voor een relatie met hen die slechtigheid bedrijven? Dat zou je mening een stuk aannemenswaardiger maken.
En nee, je kunt daarvoor geen teksten citeren waar bijv. in staat dat de Heere Jezus aanzat met hoeren, tollenaren en zondaren... Hij de slechten bemint... e.d. want we moeten niet vergeten dat Hij dat kan vanwege Zijn onbevlekkelijkheid en heiligheid, omdat Hij geen zonden doen kan en daarin dus ook niet verleidt kan worden.
Ik ken iemand die bij De Rode Draad werkt. Die hebben en houden contact met prostituees in de stad. Ik heb nog nooit gehoord dat een van hen daardoor verleid is tot prostitutie of betaalde seks.
Maar bovenstaande teksten zijn denk ik om een andere reden niet relevant, omdat Jezus geen vaste verblijfsplaats had. Hij bezocht mensen, at met hoeren en tollenaars... maar ging vervolgens weer verder. Wat teksten betreft, daar moet ik me eens in gaan verdiepen, ik heb ze zo niet paraat.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Het ligt eraan wat jouw doel is om haar te bezoeken, heb je een missie, is het om haar van haar zondige wegen af te helpen of gewoon omdat je haar aardig vindt en 'gewoon' vriendschap hebt...Marnix schreef:Of ik die teksten niet kan citeren om door jou genoemde redenen vraag ik me af. De zonden die die hoeren en tollenaars deden, deden ze vast niet op het moment van het bezoek. Als iemand zondigt als ik op bezoek ben kan het zeker gevaarlijk zijn. Maar stel, ik heb contact met een prostituee. Die bezoek is af en toe, uiteraard als ze niet aan het werk is. Loop ik dan gevaar om verleidt te worden?artistiek schreef:@ Marnix, kan jij trouwens Bijbelse argumentaties vinden voor een relatie met hen die slechtigheid bedrijven? Dat zou je mening een stuk aannemenswaardiger maken.
En nee, je kunt daarvoor geen teksten citeren waar bijv. in staat dat de Heere Jezus aanzat met hoeren, tollenaren en zondaren... Hij de slechten bemint... e.d. want we moeten niet vergeten dat Hij dat kan vanwege Zijn onbevlekkelijkheid en heiligheid, omdat Hij geen zonden doen kan en daarin dus ook niet verleidt kan worden.
Zolang De Rode Draad meewerkt aan prostitutie i.p.v. dat ze het afwijzen kunnen we uit principe daar niet werken.Ik ken iemand die bij De Rode Draad werkt. Die hebben en houden contact met prostituees in de stad. Ik heb nog nooit gehoord dat een van hen daardoor verleid is tot prostitutie of betaalde seks.
Ze worden dan wel niet verleidt maar zijn mede schuldig door het in stand houden van prostitutie.
Ik denk dat de Heiland niet juist daarom naar zulke mensen gaat anders was het niet in Gods Woord op getekend maar daarin ligt de boodschap dat er geen mens te slecht is voor Hem, dat Hij hen verlossen kan van hun zondige wegen.Maar bovenstaande teksten zijn denk ik om een andere reden niet relevant, omdat Jezus geen vaste verblijfsplaats had. Hij bezocht mensen, at met hoeren en tollenaars... maar ging vervolgens weer verder. Wat teksten betreft, daar moet ik me eens in gaan verdiepen, ik heb ze zo niet paraat.
Maar inderdaad zie ik van jou graag een tekst die duidelijk maakt dat we met zulke mensen, die tegen vermaning en beter weten in openlijk in zonde leven, als vrienden om kunnen gaan.
- JolandaOudshoorn
Ik denk dat je nu de praktijk te zwart afschilderd. Helaas zijn er in onze omgeving ook een aantla mensen die God, maar vooral godsdienst hebben afgezworen. Toch blijven we met hen omgaan en ze op een voorzichtige wijze te laten zien wat ze missen. En ergens merk je dat ze toch nieuwsgierig worden of blijven wat het nu is, waar wij ons vertrouwen op zetten. En ja, meestal gebeurt het niet van de een op de andere dag dat ze bekeerd worden, maar dat vergt ons meer gedulld dan hen.artistiek schreef:
Dat klinkt plausibel maar ik vrees voor de praktijk... en er zijn maar weinig mensen zo verdraagzaam dat ze je vermaningen en evangelisatie geduldig blijven aanhoren, zeker als ze voor zichzelf daar bewust afstand van genomen hebben...
Maar zo iemand moeten we overigens niet aan zijn lot maar aan de God over laten.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik dat 'de' praktijk niet bestaat. En laten we ervoor oppassen niet tegen elkaar op te gaan bieden in het hoe-goed-we-met-onze- onchristelijke-naaste-omgaan!
Ik geloof inderdaad ook wel dat als je merkt dat men ontvankelijk is voor je boodschap je het blijft proberen. Maar stel nu dat die zelfde mensen op provocerende wijze openlijk de zonden gaan bedrijven en jou vijandig wegzetten als betweter e.d. dan denk ik dat je, hoeveel geduld je ook hebt, niet de moed meer op kan brengen hen nog te vermanen. En wat eerst 'vrienden' leken worden je grootste vijanden en krijg je de meest hatelijke verwensingen naar je hoofd geslingerd en dat bedoelde Salomo in Spreuken 9: Bestraf den spotter niet, opdat hij u niet hate... moeten we dan zo ver gaan?JolandaOudshoorn schreef:Ik denk dat je nu de praktijk te zwart afschilderd. Helaas zijn er in onze omgeving ook een aantla mensen die God, maar vooral godsdienst hebben afgezworen. Toch blijven we met hen omgaan en ze op een voorzichtige wijze te laten zien wat ze missen. En ergens merk je dat ze toch nieuwsgierig worden of blijven wat het nu is, waar wij ons vertrouwen op zetten. En ja, meestal gebeurt het niet van de een op de andere dag dat ze bekeerd worden, maar dat vergt ons meer gedulld dan hen.artistiek schreef:
Dat klinkt plausibel maar ik vrees voor de praktijk... en er zijn maar weinig mensen zo verdraagzaam dat ze je vermaningen en evangelisatie geduldig blijven aanhoren, zeker als ze voor zichzelf daar bewust afstand van genomen hebben...
Maar zo iemand moeten we overigens niet aan zijn lot maar aan de God over laten.
- JolandaOudshoorn
Maar dan is de eerste stap om een vriendschap te verbreken niet aan jou. Door zo te doen, gedragen zij zich immers niet als vrienden? En kan je je afvragen in hoeverre dit daadwerkelijk vrienden zijn.artistiek schreef:Ik geloof inderdaad ook wel dat als je merkt dat men ontvankelijk is voor je boodschap je het blijft proberen. Maar stel nu dat die zelfde mensen op provocerende wijze openlijk de zonden gaan bedrijven en jou vijandig wegzetten als betweter e.d. dan denk ik dat je, hoeveel geduld je ook hebt, niet de moed meer op kan brengen hen nog te vermanen. En wat eerst 'vrienden' leken worden je grootste vijanden en krijg je de meest hatelijke verwensingen naar je hoofd geslingerd en dat bedoelde Salomo in Spreuken 9: Bestraf den spotter niet, opdat hij u niet hate... moeten we dan zo ver gaan?JolandaOudshoorn schreef:Ik denk dat je nu de praktijk te zwart afschilderd. Helaas zijn er in onze omgeving ook een aantla mensen die God, maar vooral godsdienst hebben afgezworen. Toch blijven we met hen omgaan en ze op een voorzichtige wijze te laten zien wat ze missen. En ergens merk je dat ze toch nieuwsgierig worden of blijven wat het nu is, waar wij ons vertrouwen op zetten. En ja, meestal gebeurt het niet van de een op de andere dag dat ze bekeerd worden, maar dat vergt ons meer gedulld dan hen.artistiek schreef:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ik heb gehoord dat het vaak beiden is. Het een leidt tot het ander. Als je met een missie komt (liefde geven die die mensen niet kennen) en zo en ook door woorden van Hem die liefde is vertellen... en zo iemand vindt dat fijn, is dankbaar, gaat dingen met je delen etc. Moet je dan zeggen: Ho, ik kwam alleen met een missie maar kom niet te dichtbij, dat mag niet?Artistiek schreef: Het ligt eraan wat jouw doel is om haar te bezoeken, heb je een missie, is het om haar van haar zondige wegen af te helpen of gewoon omdat je haar aardig vindt en 'gewoon' vriendschap hebt...
Hoezo meewerkt aan prostitutie? Snap je eigenlijk wel waar je over praat? Je noemt dingen die totaal niet aan de orde zijn. De Rode Draad is tegen prostitutie maar ziet ook in dat het bestaat en dat er veel ellende in is. Dus zolang er prostitutie is proberen ze een steunpunt te zijn voor mensen die daar in vastzitten en die mensen te helpen. En natuurlijk sturen ze ook aan dat mensen de prostitutie verlaten.Zolang De Rode Draad meewerkt aan prostitutie i.p.v. dat ze het afwijzen kunnen we uit principe daar niet werken.
Ze worden dan wel niet verleidt maar zijn mede schuldig door het in stand houden van prostitutie.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."