Kerk in Duitsland

Jongere

Kerk in Duitsland

Bericht door Jongere »

As. zondag bevind ik me in Duitsland, dicht bij het plaatsje Stadtkyll (in Vulkaneifel). Weet iemand of je daar in de buurt kunt kerken? En dan bedoel ik nog een béétje in de richting van de forumregels, zeg maar. ;)
Of sowieso wat de kerken in Duitsland inhouden? Ik vond op een site drie soorten: Katholieke Kerk, Evangelische Godsdienst en Evangelische Vrije Gemeente (Baptisten). Iemand daar ervaring mee?
Gian

Re: Kerk in Duitsland

Bericht door Gian »

Als je geen Duits verstaat maakt het toch niet uit?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Jongere

Bericht door Jongere »

Gian schreef:Als je geen Duits verstaat maakt het toch niet uit?
Ik versta wel Duits.
refo

Bericht door refo »

Een 'Gottesdienst' is een kerkdienst.

Laat de forumregels thuis, ga gewoon naar de dichtstbijzijnde dienst van een Evangelische Gemeindeen neem de houding aan: spreek, Heere, Uw knecht hoort. Moet goed komen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
mayflower

Bericht door mayflower »

Gian schreef:Als je geen Duits verstaat maakt het toch niet uit?
Zo'n probleem was er ook een de gemeente te Korinte, mischien met een vertaler is het wel makkelijker,...of ging het niet over duitse tongentaal ??????????????????
Droelie
Contacteer:

Bericht door Droelie »

Er schijnt daar in de buurt ergens een kerk te zitten onder een bejaardentehuis o.i.d... Maar wat voor kerk het is weet ik niet... Ik ben wel eens bij een Duitse kerkdienst geweest, moest zeggen dat dat wel bijzonder is!!
« McCain, een vleugje magie »
« Il y a de la magie dans McCain ».

www.kralenjans.webs.com
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wat in Duitsland nog enigszins in onze richting ligt, is het Verband der Gemeinschaften in der Evangelischen Kirche. Een afzonderlijke groep binnen de Evangelische Kirche, die je met recht reformatorisch kunt noemen. Je vindt ze echter maar hier en daar. Een van de predikanten uit het Verband is een goede bekende van me, sprak hem gisteravond nog. Vraag hem waar je 't best zou kunnen kerken in die regio. Ik PB je zijn email-adres wel.
~~Soli Deo Gloria~~
golan

Bericht door golan »

Ga niet naar de kerk maar maak een boswandeling en verwonder je over de mooie natuur en neem een meditatief moment. Daar heb je meer aan dan een Duitse preek waar je je toch niet gastvrij voelt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

golan schreef:Ga niet naar de kerk maar maak een boswandeling en verwonder je over de mooie natuur en neem een meditatief moment. Daar heb je meer aan dan een Duitse preek waar je je toch niet gastvrij voelt.
Als je je niet gastvrij voelt, ligt dat aan jezelf.
In een Duitse kerk, hoe "licht" ook, zul je je niet gauw niet welkom voelen.
Integendeel: de mensen zijn zéér gastvrij en zijn vaak juist blij als er gasten zijn. Zeker wanneer het om jonge mensen gaat, want die zien ze niet zoveel in de kerk.
Maar wanneer je een preek wilt horen die wat dieper graaft, moet je wel eens zoeken.
Dit soort bordjes (gisteravond gefotografeerd) zijn zeldzaam.

Afbeelding

Een meditatief moment maakte ik vanmiddag nog mee in de Dom van een grote stad, waar elke dag (!) om 12 uur de Bijbel open gaat voor een "Andacht" van 10 minuten. Een stuk orgelspel, een moment van bezinning vanuit het Woord, en nogmaals een kort stuk muziek. En daarmee worden ook mensen bereikt die zondags nooit meer ter kerke gaan.
~~Soli Deo Gloria~~
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Wij hebben goede ervaringen met zowel Baptistengemeentes als Evangelische Gemeinde
De preken zijn prima te volgen als je een beetje Duits kunt. Als je meeleest in je eigen Bijbel kom je al een heel eind.

Voor de Baptisten kun je op hun website zoeken mbh een kaart of postcode.

Ik vind het altijd weer bijzonder, ook al wijkt de vorm wat af van wat je gewend bent.
"Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk" ..............

Goede dienst zondag
Jongere

Bericht door Jongere »

Ok, hartelijk bedankt allemaal!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

http://www.eifelbaptist.org/

Engelstalige baptistenkerk voor Amerikaanse militairen. Zijn erg gastvrij, en is iets van 50 km van jullie vandaan. Hebben 2 diensten per zondag.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik ben een keer in een Evangelische Gemeinde in Lindau geweest, was een goede dienst. Anders dan ik gewend ben maar dat is niet erg. Het is in ieder geval niet zoals evangelische gemeenten in Nederland, je hoeft niet bang te zijn dat er Opwekking wordt gezongen ;) Het is meer vergelijkbaar met de PKN (plus een hoop Duitse tradities, tenminste, in Bayern was dat wel zo :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Een 'Gottesdienst' is een kerkdienst.

Laat de forumregels thuis, ga gewoon naar de dichtstbijzijnde dienst van een Evangelische Gemeindeen neem de houding aan: spreek, Heere, Uw knecht hoort. Moet goed komen.
In dezen ben ik het met Refo eens: wij gaan ook altijd naar de dichtstbijzijnde kerk; zo ervaar je wat van de breedte van het christendom. Alleen niet naar de Roomse Kerk, dat vind ik dan weer een stap te ver.

Overigens hopen wij komende twee weken (vanaf morgen) ook in de Eifel te zitten (met achterlating van het forum), dus misschien lopen we elkaar nog wel tegen het lijf. :)
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm wij zoeken dan iets in de omgeving wat een beetje aansluit maar dat hoeft ook weer niet al te veel te zijn... die breedte is inderdaad wel interessant... mits het verstaanbaar is. Is het niet verstaanbaar, dan zoeken we naar een nederlandse dienst, is die niet in de buurt, dan luisteren we allicht een preek op mp3 :)

Hoe zit dat eigenlijk in Oostenrijk, wat betreft kerken? Beetje net als in Duitsland?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie