Tweede Paasdag (en andere feestdagen) afschaffen?
Op 2e feestdag hoeft er toch niet perse over DAT heilsfeit gepreekt te worden? Onze ds had dat nu ook niet gedaan en zich toegespitst op de belijdenis. Heel mooi !! kan toch???
Maar dat afschaffen: ik weet het niet.
Als je 's morgens in de kerk al zit van: yes vanmiddag naar het strand of iets dergelijks denk ik: Heeft zo'n dienst dan nut?
Maar wel een vrije dag en dan maar geen kerk??
Waarom ook die dag geen samenkomst voor de Heere?? Ik vind het wel mooi.
Eigenlijk heb ik geen uitgesproken mening hierover.
Maar dat afschaffen: ik weet het niet.
Als je 's morgens in de kerk al zit van: yes vanmiddag naar het strand of iets dergelijks denk ik: Heeft zo'n dienst dan nut?
Maar wel een vrije dag en dan maar geen kerk??
Waarom ook die dag geen samenkomst voor de Heere?? Ik vind het wel mooi.
Eigenlijk heb ik geen uitgesproken mening hierover.
Beste Raike,
Beste Vlinder,
Ik pleit voor afschaffing van de tweede feestdag, en dat betekent dus voor mij gewoon aan het werk, en geen vrije dagen. Zie de eerdere opmerking van Luther.
Allen hartelijke groet,
Leonius
Natuurlijk is dat niet dé reden waarom dergelijke feestdagen afgeschaft moeten worden, maar wél een gelukkige bijkomstigheid. Bovendien getuigt het toch van weinig inlevingsgevoel naar mijn mening als je redeneert in de trand van: 's ochtends kerk, dus dan is tóch de helft van de dag voorbij... Alsof die mensen hun gedachten zó gemakkelijk kunnen verzetten tijdens de kerkdienst. Bovendien: dan hebben ze nog wel driekwart van de dag voor zich.... Ten slotte: het argument van de vrije zaterdag is flauwekul, omdat het verschil tussen een zaterdag en een tweede feestdag evident is. Bovendien zijn je mogelijkheden op een zaterdag groter dan op een tweede feestdag....Ik denk dat iedereen hier dat wel degelijk beseft, maar men probeert aan te geven dat dat geen reden is om tweede feestdagen af te schaffen. Volgens mij is eenieder het daar inmiddels wel over eens.
Ik zou zeggen, op een tweede feestdag kun je nog naar de kerk, dan is de helft van de dag al voorbij, dat geldt niet voor een vrije zaterdag.
Nee, dit gaat me te ver. Ik sluit me dan liever aan bij Calvijn en Luther, die het kerkelijk jaar wilden handhaven, maar dan de zondagen ervoor reserveerden. Dat de predikant weinig vrije weken heeft, is dan ook niet het geval, bovendien houdt het merendeel zich er niet eens aan. Zo werd er door onze predikant direct na Pasen over David en het beleg te Ziklag gepreekt, zonder ook verder maar één verband verder aan te geven tussen Pasen en David. Een ander voorbeeld was dat de predikant direct na Kerst overging tot gewone vrije stof, en verder ook nauwelijks heeft gesproken over Jezus' omwandeling op aarde.... Maar goed, dit kan een individueel geval zijn, dan nog ben ik er om reeds vermelde redenen tegen.Overigens zou ik er wel voor voelen om het hele kerkelijk jaar af te schaffen.
Beste Vlinder,
Ik pleit voor afschaffing van de tweede feestdag, en dat betekent dus voor mij gewoon aan het werk, en geen vrije dagen. Zie de eerdere opmerking van Luther.
Allen hartelijke groet,
Leonius
Ik ben en blijf voor de 2' feestdagen.
want met dezefde redenen die genoemd worden om de 2' feestdagen af te schaffen kun je dan ook de bid en dankdagen afschaffen!
De reden die genoemd blijft worden is het verdriet om het gemis van geliefden dat gevoeld wordt. Hoe zeer ik meeleef vind ik dat gewoon geen argument.
Ik ga ff heel kort en scherp door de bocht maar moeten we dan de doopdiensten maar afschaffen omdat er kinderloze echtparen zijn die met zo'n dienst die pijn, dat gemis zo voelen... dat is toch geen argument!!
want met dezefde redenen die genoemd worden om de 2' feestdagen af te schaffen kun je dan ook de bid en dankdagen afschaffen!
De reden die genoemd blijft worden is het verdriet om het gemis van geliefden dat gevoeld wordt. Hoe zeer ik meeleef vind ik dat gewoon geen argument.
Ik ga ff heel kort en scherp door de bocht maar moeten we dan de doopdiensten maar afschaffen omdat er kinderloze echtparen zijn die met zo'n dienst die pijn, dat gemis zo voelen... dat is toch geen argument!!
dré
--------
Credo in unum Deo
--------
Credo in unum Deo
Het probleem van de 2e feestdagen is: De achteruitgang van kerkelijk Nederland.
In mijn jeugd was er op de 2e feestdagen ook altijd twee keer kerk. Alleen door de secularisatie leven we nu in een tijd dat men vaak zelfs de ene kerkdienst die er op een 2e feestdag is zelfs maar overslaan.
Is het niet treurig dat we nietmeer bezig zijn om de mensen de kerk in te krijgen? maar inplaats daarvan bezig zijn om de 2e feestdag maar de nek om te draaien.
In mijn jeugd was er op de 2e feestdagen ook altijd twee keer kerk. Alleen door de secularisatie leven we nu in een tijd dat men vaak zelfs de ene kerkdienst die er op een 2e feestdag is zelfs maar overslaan.
Is het niet treurig dat we nietmeer bezig zijn om de mensen de kerk in te krijgen? maar inplaats daarvan bezig zijn om de 2e feestdag maar de nek om te draaien.
Beste Jelle,Oorspronkelijk gepost door Jelle
Natuurlijk is het treurig dat er zo weinig kerkbezoek is.... Maar, daar gaat deze discussie niet om, het gaat hier primair om de vraag dergelijke dagen Bijbels te funderen zijn. Of deze dagen dus ook echt noodzakelijk zijn.
Beste Dré,
Wat een onzin! Dit is appels met peren vergelijken. Dat geldt ook voor de vergelijking van tweede feestdagen met de zondag, of met de vrije zaterdag..... Bid- en dankdagen kennen bovendien naar mijn weten geen tweede bid- en dankdagen....Ik ben en blijf voor de 2' feestdagen.
Het is werkelijk verbazingwekkend hoe aan deze onzin wordt vastgehouden! Lees mijn eerdere postings eens goed. Daar betoog ik telkenmale dat het primair gaat om de bijbelse fundering/rechtvaardiging van de tweede feestdagen. Wat is de noodzaak ervan? Ik zie deze niet, dus kan je ze m.i. maar beter afschaffen. Een bijkomend voordeel is dan dat mensen niet meer onnodig meer pijn gedaan worden. Dat is mijn redeneertrant geweest tot nu toe....De reden die genoemd blijft worden is het verdriet om het gemis van geliefden dat gevoeld wordt. Hoe zeer ik meeleef vind ik dat gewoon geen argument.
Zie ook de redenen die Calvijn en Luther geven. Aan al deze redenen ga je echter voorbij, en doe je voorkomen alsof ik alleen maar de pijn en het verdriet van verlies aan dierbaren noem.........
Allen hartelijke groet,
Leonius
Leonius, je blijft maar vasthouden dat je PRIMAIR vindt dat er geen bijbelse argumenten zijn. Een aantal mensen hebben al aangetoond dat dat niet steekhoudend is. Toch reageer je steeds hetzelfde. Niet bijbels! niet bijbels! niet bijbels!
Je openingsposting gaat primair over persoonlijke zaken. In de loop van deze discussie wordt dat steeds duidelijker.
Je openingsposting gaat primair over persoonlijke zaken. In de loop van deze discussie wordt dat steeds duidelijker.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Lijkt mij dat er maar 1 woord te verzinnen is om de 2e feestdagen aan te duiden namelijk: traditie.
Geen Bijbelse argumenten voor en blijkbaar ook geen Bijbelse argumenten tegen. ALthans ik kan dat niet ontdekken in deze draad.
Wat ik niet snap is het volgende: Als de kerkgang het probleem niet is, wat is het probleem dan wel? Moeite met het invullen van een lege dag? Eenzaamheid? Verlies? Volgens mij zijn dat zaken/gevoelens die zich kunnen manifesteren en die als zodanig 'gewoon' bij het leven horen. Ontlopen of ontwijken zal verdriet en/of eenzaamheid er echt niet minder op maken. Ook niet als er geen 2e feestdagen meer zouden zijn.
Geen Bijbelse argumenten voor en blijkbaar ook geen Bijbelse argumenten tegen. ALthans ik kan dat niet ontdekken in deze draad.
Wat ik niet snap is het volgende: Als de kerkgang het probleem niet is, wat is het probleem dan wel? Moeite met het invullen van een lege dag? Eenzaamheid? Verlies? Volgens mij zijn dat zaken/gevoelens die zich kunnen manifesteren en die als zodanig 'gewoon' bij het leven horen. Ontlopen of ontwijken zal verdriet en/of eenzaamheid er echt niet minder op maken. Ook niet als er geen 2e feestdagen meer zouden zijn.
Bijbelse argumenten voor of tegen zijn er naar mijn idee niet echt te geven voor de Tweede Feestdagen. Zoals ik al heb aangegeven hoeven ze voor mij persoonlijk niet, maar mogen ze wel. Ik mag ook graag naar een doordeweekse bijeenkomst gaan. Dat is dus het probleem niet.
Misschien zijn er wel wat practische argumenten. Ik wil jullie het volgende schetsen. Dit gaat met name op rondom de kerstdagen.
Agenda voor de kerstdagen van ik dacht twee jaar geleden in onze kerkelijke gemeente.
Zondag 21 dec: 2 kerkdiensten
Donderdag 25 dec: 2 kerkdiensten
Vrijdag 26 dec: 1 kerkdienst
Zondag 28 dec: 2 kerkdiensten
Woensdag 31 dec: 1 kerkdienst
Donderdag 1 jan: 1 kerkdienst
Zondag 4 jan: 2 kerkdiensten
Daarnaast zijn er nog vele zangavonden, kerstnachtdiensten en de kerstviering van de clubs. Nu doen die niet geheel terzake.
Geconstateerd probleem in de kerkeraad, veel diensten met naar verhouding een lage bezetting. Nu gaat het mij niet specifiek om de 2e kerstdag, maar ik kan mij voorstellen dat je met een kalender die zo valt bijv. de 2e kerstdag laat vallen. Dan vier je alle zondagen, de Kerst en gedenk je Oud en Nieuw. Je hebt mijns inziens ook rekening te houden met de kinderen in de gemeente.
Wij nemen ze mee naar alle diensten die belegd worden (13,11 en 4 jr).
Nu valt de kerstkalender niet altijd zo, maar is het meestal tach wel vergelijkbaar. (behalve als kerst op zondag valt.
Daarnaast zou ik liever meer aandacht voor Goede Vrijdag zien. Hoewel het in ons land als een gewone vrijdag wordt gezien zij deze dag wat mij betreft als een zondag mogen zijn met 2 kerkdiensten. Dan kunnen we op de zondag die volgt Pasen vieren. Dan zou ik bereid zijn de dienst op de Tweede Paasdag in te leveren voor een extra invulling op Goede Vrijdag.
Zo zie ik ook de Hemelvaartsdag. Vieren als een zondag met 2 diensten. Extra invulling dus. Zoals gebruikelijk 10 dagen daarna op zondag viering van Pinksteren.
Zo worden mijns inziens alle heilsfeiten voluit gevierd.
Misschien zijn er wel wat practische argumenten. Ik wil jullie het volgende schetsen. Dit gaat met name op rondom de kerstdagen.
Agenda voor de kerstdagen van ik dacht twee jaar geleden in onze kerkelijke gemeente.
Zondag 21 dec: 2 kerkdiensten
Donderdag 25 dec: 2 kerkdiensten
Vrijdag 26 dec: 1 kerkdienst
Zondag 28 dec: 2 kerkdiensten
Woensdag 31 dec: 1 kerkdienst
Donderdag 1 jan: 1 kerkdienst
Zondag 4 jan: 2 kerkdiensten
Daarnaast zijn er nog vele zangavonden, kerstnachtdiensten en de kerstviering van de clubs. Nu doen die niet geheel terzake.
Geconstateerd probleem in de kerkeraad, veel diensten met naar verhouding een lage bezetting. Nu gaat het mij niet specifiek om de 2e kerstdag, maar ik kan mij voorstellen dat je met een kalender die zo valt bijv. de 2e kerstdag laat vallen. Dan vier je alle zondagen, de Kerst en gedenk je Oud en Nieuw. Je hebt mijns inziens ook rekening te houden met de kinderen in de gemeente.
Wij nemen ze mee naar alle diensten die belegd worden (13,11 en 4 jr).
Nu valt de kerstkalender niet altijd zo, maar is het meestal tach wel vergelijkbaar. (behalve als kerst op zondag valt.
Daarnaast zou ik liever meer aandacht voor Goede Vrijdag zien. Hoewel het in ons land als een gewone vrijdag wordt gezien zij deze dag wat mij betreft als een zondag mogen zijn met 2 kerkdiensten. Dan kunnen we op de zondag die volgt Pasen vieren. Dan zou ik bereid zijn de dienst op de Tweede Paasdag in te leveren voor een extra invulling op Goede Vrijdag.
Zo zie ik ook de Hemelvaartsdag. Vieren als een zondag met 2 diensten. Extra invulling dus. Zoals gebruikelijk 10 dagen daarna op zondag viering van Pinksteren.
Ik ben vóór de afschaffing van kerkelijke feestdagen. Niet omdat het niet in de bijbel staat (als zulke dingen ook in de bijbel hadden gemoeten was het wel een erg dik boek geworden!). Ook niet om allerlei persoonlijke argumenten die ik als objectief zie.
Maar gewoon omdat IK vind dat de heilsfeiten té groot zijn om te vatten in 1 dag. Veelal zie je dat men in de prediking de feestdagen volgt, en wordt een ds. raar aangekeken als hij in de zomer over de geboorte van Jezus spreekt, of rond kerstmis over de kruisiging. Ik zie er weinig nut in (ik zeg niet dat er totaal geen nut in is) om elk jaar strak een schema te volgen van gebeurtenissen om uit te preken.
Daarentegen zie ik wel veel praktisch nut van 2e feestdagen, mn op sociaal gebied. In veel gezinnen zijn 2e feestdagen een soort familie of gezinsdagen, waarop ná de kerk gezellig iets met het gezin, of de familie gedaan wordt. Of met JV of met een groep vrienden. IIg een dag waarop men over t algemeen sociaal en ontspannend bezig is.
Daarbij is het altijd heerlijk om weer naar de kerk te mogen. Zou het niet de begeerte moeten zijn van elke christen om elke dag naar Gods huis te mogen? Wat moet je anders strax in de hemel doen...
Maar gewoon omdat IK vind dat de heilsfeiten té groot zijn om te vatten in 1 dag. Veelal zie je dat men in de prediking de feestdagen volgt, en wordt een ds. raar aangekeken als hij in de zomer over de geboorte van Jezus spreekt, of rond kerstmis over de kruisiging. Ik zie er weinig nut in (ik zeg niet dat er totaal geen nut in is) om elk jaar strak een schema te volgen van gebeurtenissen om uit te preken.
Daarentegen zie ik wel veel praktisch nut van 2e feestdagen, mn op sociaal gebied. In veel gezinnen zijn 2e feestdagen een soort familie of gezinsdagen, waarop ná de kerk gezellig iets met het gezin, of de familie gedaan wordt. Of met JV of met een groep vrienden. IIg een dag waarop men over t algemeen sociaal en ontspannend bezig is.
Daarbij is het altijd heerlijk om weer naar de kerk te mogen. Zou het niet de begeerte moeten zijn van elke christen om elke dag naar Gods huis te mogen? Wat moet je anders strax in de hemel doen...
Mijn conclusie over de 2e feestdagen: er is geen Bijbelse grond voor om ze wel te vieren, maar er is ook geen Bijbelse grond voor om ze niet te vieren.
Het is een goede gewoonte en een extra mogelijkheid om ons in de heilsfeiten te verdiepen door bijv. de kerkdiensten op deze dagen te bezoeken. De teloorgang van deze goede gewoonte zou ons te denken moeten geven over het geestelijke gehalte in kerk en samenleving.
Het is een goede gewoonte en een extra mogelijkheid om ons in de heilsfeiten te verdiepen door bijv. de kerkdiensten op deze dagen te bezoeken. De teloorgang van deze goede gewoonte zou ons te denken moeten geven over het geestelijke gehalte in kerk en samenleving.
Dit is de bewijslast omdraaien! Ik constateer slechts dat er mensen zijn die zeggen dat de tweede feestdagen christelijk (en dus bijbels) gefundeerd zijn, en ik vraag slechts dit te tonen vanuit Gods Woord. Nergens in de Bijbel kom je een bevel in die richting tegen, dus hebben we hier te maken met pure traditie. Het is mijns inziens voluit reformatorisch om tradities tegen het licht van Gods Woord te houden. Blijvend reformeren heet zoiets meen ik…Leonius,
Wat is dan kort en goed jou Bijbels gegrond argument tegen de 2' feestdagen?
Dre
Kijk, nogmaals, ik heb niks tegen het kerkelijke jaar, maar wél, om voormelde redenen tegen die tweede feestdagen. Ze zijn in mijn ogen overbodig, en bevorderen de lediggang zoals Luther en Calvijn het uitdrukten. Ten slotte is nog het persoonlijke element die veel mensen voelen.
Óf je begrijpt me echt niet, óf je wilt me niet begrijpen. Is dat laatste het geval, dan zou ik zeggen: droom maar lekker verder!!Leonius, je blijft maar vasthouden dat je PRIMAIR vindt dat er geen bijbelse argumenten zijn. Een aantal mensen hebben al aangetoond dat dat niet steekhoudend is. Toch reageer je steeds hetzelfde. Niet bijbels! niet bijbels! niet bijbels!
Refo
Verdriet en eenzaamheid zijn op zich inderdaad niet te ontlopen. Maar, ik heb continue betoogd dat er een evident verschil is tussen de tweede feestdagen en andere dagen als zondagen, zaterdagen etc. Ook qua invulling en mogelijkheden. Als er geen tweede feestdagen meer zouden zijn, zou het gewone werkdagen zijn, waar je je aandacht moet richten op het werk.Wat ik niet snap is het volgende: Als de kerkgang het probleem niet is, wat is het probleem dan wel? Moeite met het invullen van een lege dag? Eenzaamheid? Verlies? Volgens mij zijn dat zaken/gevoelens die zich kunnen manifesteren en die als zodanig 'gewoon' bij het leven horen. Ontlopen of ontwijken zal verdriet en/of eenzaamheid er echt niet minder op maken. Ook niet als er geen 2e feestdagen meer zouden zijn.
Mariken
Ik snap niet dat het verschil tussen die dagen niet wordt gezien….
Ik ben het geheel met je eens Aorta. Het andere dreigt inderdaad wat ondersneeuwt te raken. Deze praktische argumenten ondersteunen dus nog meer het idee om de tweede feestdagen maar af te schaffen.Misschien zijn er wel wat practische argumenten. Ik wil jullie het volgende schetsen. Dit gaat met name op rondom de kerstdagen.
(…)
(…)
Natuurlijk zijn de heilsfeiten te groot om te vatten in één dag. Maar je kunt de heilsfeiten ook niet vatten in 365 dagen, of in 365 jaar. Dáár heb je de eeuwigheid voor nodig lijkt me…. Dit vind ik dus persoonlijk geen argument om het kerkelijk jaar af te schaffen.Maar gewoon omdat IK vind dat de heilsfeiten té groot zijn om te vatten in 1 dag.
Dat je de tweede feestdagen wilt handhaven, puur om sociale redenen, vind ik wel heel erg zwak. Dat was de oorspronkelijke bedoeling van die tweede feestdagen niet. Verder geloof ik niet dat er hier één iemand is geweest die beweert heeft dat het niet ‘heerlijk is om weer naar de kerk te mogen’…. De opmerking: “wat moet je straks anders in de hemel doen”, is een cliché die mij totaal niet aanstaat. Graag nuchterheid alsjeblieft, en on topic blijven...
Allen weer hartelijke groet,
Leonius
beste Leonius,Oorspronkelijk gepost door Leonius
Dit is de bewijslast omdraaien!
Ja, dat klopt. En daar is niets mis mee! De omgekeerde bewijslast komt ook in de rechtspraak wel voor dus kom maar met de Bijbels gefundeerde argumenten tegen de 2' feestdagen!
Overigens, jij komt met het statement om ze af te schaffen en daar wil ik dan de argumenten voor zien. Dat is meer van Wie eist bewijst!
groet
[Aangepast op 30/3/05 door dré]
dré
--------
Credo in unum Deo
--------
Credo in unum Deo