Tweede Paasdag (en andere feestdagen) afschaffen?
Ik heb me vandaag op de 2' paasdag absoluut niet nutteloos gevoeld. Misschien is er geen bijbelse grond voor de 2'feestdagen maar dat ze dan maar afgeschaft moeten worden lijkt me veel te kort door de bocht! Vier uw vierdagen.
Vanmorgen eerst naar de kerk geweest:
En gij zijt getuige! Een mooie dienst waarin 2 jongen mensen hun geloof mochten belijden. Mijn vrouw maakte een praatje met een weduwe die ook mocht getuigen over het sterven van haar man! Vanzelf voor haar een zware dag. Maar, zo zei ze, de zondagen zijn zo zwaar, en misschien begrijp ik dat wel. Dan wordt het gemis gevoeld! Maar dat wordt niet minder als we die dag afschaffen.
Daarna met zijn allen naar een paasconcert geweest. Voor mij een fijne 2'paasdag.
Juist de 2' dag geeft aan de feestdagen, mede omdat er een dag op zondag valt een extra accent. Het is niet alleen een bijzondere zondag waarin dan een heilsfeit centraal staat.
Daarnaast gaat er naar de hele samenleving een signaal uit. Ik vind dat lastig uit te leggen maar als we de 2' feestdagen afschaffen weet over een aantal jaren denk ik niemand buiten de kerken meer wat Pasen is. 't Is nu al bedroevend met die paashaas en die eieren! Laat het een restant zijn van de geschiedenis van een christelijk Nederland maar laten we zuinig zijn op dat restant. Voor we het weten vieren we het suikerfeest of zoiets!
Vanmorgen eerst naar de kerk geweest:
En gij zijt getuige! Een mooie dienst waarin 2 jongen mensen hun geloof mochten belijden. Mijn vrouw maakte een praatje met een weduwe die ook mocht getuigen over het sterven van haar man! Vanzelf voor haar een zware dag. Maar, zo zei ze, de zondagen zijn zo zwaar, en misschien begrijp ik dat wel. Dan wordt het gemis gevoeld! Maar dat wordt niet minder als we die dag afschaffen.
Daarna met zijn allen naar een paasconcert geweest. Voor mij een fijne 2'paasdag.
Juist de 2' dag geeft aan de feestdagen, mede omdat er een dag op zondag valt een extra accent. Het is niet alleen een bijzondere zondag waarin dan een heilsfeit centraal staat.
Daarnaast gaat er naar de hele samenleving een signaal uit. Ik vind dat lastig uit te leggen maar als we de 2' feestdagen afschaffen weet over een aantal jaren denk ik niemand buiten de kerken meer wat Pasen is. 't Is nu al bedroevend met die paashaas en die eieren! Laat het een restant zijn van de geschiedenis van een christelijk Nederland maar laten we zuinig zijn op dat restant. Voor we het weten vieren we het suikerfeest of zoiets!
dré
--------
Credo in unum Deo
--------
Credo in unum Deo
Wat is tegenstrijdig?Oorspronkelijk gepost door refo
Ik zie in de openingsposting allemaal persoonlijke zaken staan. Als terloops staat er ook nog bij dat het bijbels niet te funderen is.
Dat is geen argument. Er is zoveel niet bijbels te funderen, terwijl we het toch niet als verkeerd zien. Daarom ga ik daar niet op in.
En dat van die 2e hemelvaartsdag is tegen aorta. In diens reactie is iets tegenstrijdigs.
De dichter van 84 zegt niet voor niets:
Hoe lieflijk, o Heer, en hoe rein
Zijn Uw woningen niet klein?
Lustig zijnz' en schoon boven mate;
Mijn hart verlangt met allen zeer
En zucht naar Uwen tempel, Heer,
Mijn ziel en lijf in dezen state,
Zijn in den waren God verblijd,
En zeer verheugd tot dezer tijd.
Hoe lieflijk, o Heer, en hoe rein
Zijn Uw woningen niet klein?
Lustig zijnz' en schoon boven mate;
Mijn hart verlangt met allen zeer
En zucht naar Uwen tempel, Heer,
Mijn ziel en lijf in dezen state,
Zijn in den waren God verblijd,
En zeer verheugd tot dezer tijd.
Graag sluit ik bij de opmerkingen van aorta aan, ze zijn mij uit het hart gegrepen.
Wat betreft de reactie van Refo:
het verbaast me werkelijk enorm hoe je de boel op de een of andere manier suggestief weet om te draaien. Zo schrijf je: "Ik zie in de openingsposting allemaal persoonlijke zaken staan. Als terloops staat er ook nog bij dat het bijbels niet te funderen is."
Dit, terwijl niet ík, maar jíj dit ervan gemaakt hebt. Bij mij gaat het wel degelijk om de Bijbelse fundering, en daarbij komt vervolgens dan het argument van het persoonlijke verdriet dat door veel mensen rondom deze dagen gevoeld wordt. Dat je dit niet begrijpt, getuigt mijns inziens niet van veel inlevingsvermogen.
Ook is het voor mij onbegrijpelijk waarom je geen belang hecht aan een bijbelse fundering en daarmee eigenlijk de traditie boven Gods Woord stelt....
Wat betreft de reactie van Dré:
Laten we eens eerlijk zijn: hoeveel mensen weten nu nog wat Pasen inhoudt?? Zelfs mensen die 'kerkelijk' zijn, begaan nog wel eens de misstap door Pasen te zien als de dag waarop de kruisiging van Christus wordt herdacht.... Dat het een restant is van christelijk Nederland, betwijfel ik zeer, volgens mij klopt dat historisch niet. En stel dat het wel zo is, dan zou ik eerlijk gezegd geen genoegen nemen met een 'restant'. Door juist de tweede feestdagen af te schaffen, voorkom je dat dergelijke dagen vervangen worden door suikerfeesten e.d.
Wat betreft de opmerking van Andre:
Psalm 84 is een prachtige psalm, die in deze discussie niets ter zake doet. Het gaat namelijk niet om de onwil om naar de kerk te gaan, het tegendeel is het geval, dus maak je maar geen zorgen. Nee, het gaat om de legitimiteit van dergelijke dagen. Dus, laten we de boel wel zuiver houden svp
Allen hartelijke groet,
Leonius
[Aangepast op 29/3/05 door Leonius]
Wat betreft de reactie van Refo:
het verbaast me werkelijk enorm hoe je de boel op de een of andere manier suggestief weet om te draaien. Zo schrijf je: "Ik zie in de openingsposting allemaal persoonlijke zaken staan. Als terloops staat er ook nog bij dat het bijbels niet te funderen is."
Dit, terwijl niet ík, maar jíj dit ervan gemaakt hebt. Bij mij gaat het wel degelijk om de Bijbelse fundering, en daarbij komt vervolgens dan het argument van het persoonlijke verdriet dat door veel mensen rondom deze dagen gevoeld wordt. Dat je dit niet begrijpt, getuigt mijns inziens niet van veel inlevingsvermogen.
Ook is het voor mij onbegrijpelijk waarom je geen belang hecht aan een bijbelse fundering en daarmee eigenlijk de traditie boven Gods Woord stelt....
Wat betreft de reactie van Dré:
Laten we eens eerlijk zijn: hoeveel mensen weten nu nog wat Pasen inhoudt?? Zelfs mensen die 'kerkelijk' zijn, begaan nog wel eens de misstap door Pasen te zien als de dag waarop de kruisiging van Christus wordt herdacht.... Dat het een restant is van christelijk Nederland, betwijfel ik zeer, volgens mij klopt dat historisch niet. En stel dat het wel zo is, dan zou ik eerlijk gezegd geen genoegen nemen met een 'restant'. Door juist de tweede feestdagen af te schaffen, voorkom je dat dergelijke dagen vervangen worden door suikerfeesten e.d.
Wat betreft de opmerking van Andre:
Psalm 84 is een prachtige psalm, die in deze discussie niets ter zake doet. Het gaat namelijk niet om de onwil om naar de kerk te gaan, het tegendeel is het geval, dus maak je maar geen zorgen. Nee, het gaat om de legitimiteit van dergelijke dagen. Dus, laten we de boel wel zuiver houden svp

Allen hartelijke groet,
Leonius
[Aangepast op 29/3/05 door Leonius]
Oorspronkelijk gepost door aortaHelemaal mee eens. Wat mij betreft geen zgn Tweede Feestdagen. Goede Vrijdag en Hemelvaartsdag mogen wel belangrijker worden.Oorspronkelijk gepost door astroguy... Calvijn was in zijn tijd een groot voorstander van het afschaffen van alle feestdagen, behalve de zondag. Dat is de dag die we afgezonderd hebben. ....Oorspronkelijk gepost door Leonius
Beste mensen,
..... Zie het echt als overbodige dagen, die van mij direct afgeschaft mogen worden. .....Leonius
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Als je dit nou eens goed leest, zie ik slechts persoonlijke zaken staan.Oorspronkelijk gepost door Leonius
Beste mensen,
Ik weet niet hoe het jullie vergaat, maar ik zie altijd als een berg tegen de tweede feestdagen op. Zie het echt als overbodige dagen, die van mij direct afgeschaft mogen worden. In de eerste plaats zie ik er in de Bijbel geen grond voor, in de tweede plaats is het een dag waar je je zo enorm nutteloos voelt, althans dat geldt voor mij, en ten slotte zijn het dagen waar de pijn van het verlies van dierbaren gevoelt worden. Dit laatste is op die manier makkelijk te voorkomen lijkt me.
Maar....hoe zien jullie dit?
Hartelijke groeten,
Leonius
Je ziet als een berg tegen feestdagen op.
Je voelt je nutteloos.
"Van mij mogen ze afgeschaft worden."
Je voelt verlies van dierbaren.
Als enig niet-persoonlijk argument staat er dan: in de eerste plaats zie ik er in de bijbel geen grond voor. Dat is op zichzelf helemaal geen argument, zoals ik al aangaf. Hiermee stel ik niet de traditie boven het woord. Dat zou ik b.v. doen als ik bv zou zeggen dat feestdagen belangrijker zijn dan zondagen.
Je hele posting heeft iets persoonlijks. Ik kan me voorstellen dat mensen die een dierbare verloren hebben (wie heeft dat eigenlijk niet?) op die 2e paasdag extra getroost worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Waar jij dus juist argumenten ziet om de 2'feestdagen af te schaffen zie ik dat juist als argumenten om ze te handhaven.Oorspronkelijk gepost door Leonius
Wat betreft de reactie van Dré:
Laten we eens eerlijk zijn: hoeveel mensen weten nu nog wat Pasen inhoudt?? Zelfs mensen die 'kerkelijk' zijn, begaan nog wel eens de misstap door Pasen te zien als de dag waarop de kruisiging van Christus wordt herdacht.... Dat het een restant is van christelijk Nederland, betwijfel ik zeer, volgens mij klopt dat historisch niet. En stel dat het wel zo is, dan zou ik eerlijk gezegd geen genoegen nemen met een 'restant'. Door juist de tweede feestdagen af te schaffen, voorkom je dat dergelijke dagen vervangen worden door suikerfeesten e.d.
Allen hartelijke groet,
Leonius
[Aangepast op 29/3/05 door Leonius]
Nu al weten , zo schrijf je, zelfs kerkelijke mensen niet meer wat pasen is. Als we dan de 2'dag er af gaan halen zal dat snel nog minder gaan worden.
Nu al wordt er gesproken over het inleveren van christelijke feestdagen voor andere, niet christelijke feesten. Het wordt dan wel bar als we daar zelf aan mee gaan werken!!!
geen genoegen nemen met een restant.... als er meer niet is zul je wel moeten, hoe graag je dat ook anders ziet.
Daarbij kan ik me goed vinden in de reacties van Refo.
dré
--------
Credo in unum Deo
--------
Credo in unum Deo
Uiteraard was dit een persoonlijke posting, in de zin van: hoe ík er tegen aan kijk.
Vervolgens had ik drie argumenten. In de eerste plaats!! zie ik er geen bijbelse grond voor, in de tweede plaats zie ik dergelijke dagen als overbodig (mede gezien in relatie met het eerste) en ten slotte zie ik veel persoonlijk verdriet rondom deze feestdagen die makkelijk voorkomen kan worden.
Wat dat laatste aangaat: op dergelijke dagen voel ík niet zozeer verlies van dierbaren, als wel vele anderen (ook mensen die ik goed ken). Dus dat laatste was geen spreken voor mezelf, maar voor anderen..... Dat er mensen op dergelijke dagen vertroost kunnen worden, zal zeker het geval zijn. Gelukkig maar! Maar...de praktijk is anders, en daar hebben we mee te maken.
Ik verbaas me er echt diep over dat je geheel voorbij gaan aan de vraag in hoeverre een tweede feestdag Bijbels gefundeerd is. Immers, dergelijke dagen die christelijk heten, dienen dan ook een christelijke fundering te hebben, ofwel een Bijbelse. Het is mij een volkomen raadsel dat je hieraan voorbij gaat. We hebben het immers niet over zomaar iets, nee we kennen aan deze dagen een christelijke betekenis toe. Welnu, dan is toetsing aan Gods Woord vereist.... Indien je dit niet doet, en zegt dat het nu eenmaal zo is, omdat het de traditie dit zo heeft bepaald (hetgeen je in je posting suggereert) dan stel je de traditie wel degelijk boven de Schrift. Wat dat betreft sluit ik me graag aan bij wat Calvijn betoogde.
Hartelijke groet,
Leonius
[Aangepast op 29/3/05 door Leonius]
Vervolgens had ik drie argumenten. In de eerste plaats!! zie ik er geen bijbelse grond voor, in de tweede plaats zie ik dergelijke dagen als overbodig (mede gezien in relatie met het eerste) en ten slotte zie ik veel persoonlijk verdriet rondom deze feestdagen die makkelijk voorkomen kan worden.
Wat dat laatste aangaat: op dergelijke dagen voel ík niet zozeer verlies van dierbaren, als wel vele anderen (ook mensen die ik goed ken). Dus dat laatste was geen spreken voor mezelf, maar voor anderen..... Dat er mensen op dergelijke dagen vertroost kunnen worden, zal zeker het geval zijn. Gelukkig maar! Maar...de praktijk is anders, en daar hebben we mee te maken.
Ik verbaas me er echt diep over dat je geheel voorbij gaan aan de vraag in hoeverre een tweede feestdag Bijbels gefundeerd is. Immers, dergelijke dagen die christelijk heten, dienen dan ook een christelijke fundering te hebben, ofwel een Bijbelse. Het is mij een volkomen raadsel dat je hieraan voorbij gaat. We hebben het immers niet over zomaar iets, nee we kennen aan deze dagen een christelijke betekenis toe. Welnu, dan is toetsing aan Gods Woord vereist.... Indien je dit niet doet, en zegt dat het nu eenmaal zo is, omdat het de traditie dit zo heeft bepaald (hetgeen je in je posting suggereert) dan stel je de traditie wel degelijk boven de Schrift. Wat dat betreft sluit ik me graag aan bij wat Calvijn betoogde.
Hartelijke groet,
Leonius
[Aangepast op 29/3/05 door Leonius]
Persoonlijk ben ik blij dat er een tweede feestdag is.
enerzijds om met mijn gezinnetje naar de kerk te gaan anderzijds om gezellig met mijn kinderen de dag gezellig thuis door te brengen.
Het leven is al zo gejaagd dat er weinig tijd overblijft om wat met je kinderen te ondernemen. Daarom is zo een tweede feestdag en dag bij uitstek om iets te doen.
Maar men moet de strekking van het feit van pasen niet uit oog verliezen dat het geen eetfeest of iets dergelijks wordt.
enerzijds om met mijn gezinnetje naar de kerk te gaan anderzijds om gezellig met mijn kinderen de dag gezellig thuis door te brengen.
Het leven is al zo gejaagd dat er weinig tijd overblijft om wat met je kinderen te ondernemen. Daarom is zo een tweede feestdag en dag bij uitstek om iets te doen.
Maar men moet de strekking van het feit van pasen niet uit oog verliezen dat het geen eetfeest of iets dergelijks wordt.
Het enig waarom ik 2e feestdagen wel zou willen afschaffen is, omdat ik me die dag extra eenzaam voel. Iedereen gaat gezellig met zijn/haar vriend of familie iets gezelligs doen en ik zit altijd alleen. Daarom baal ik van 2e feestdagen. Wij mensen hebben die 2e feestdag er zelf bijverzonnen.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.


Ik heb niets tegen een tweede feestdag (of het nou Pasen, Kerst of Pinksteren is). Op die dag kunnen we ons verder verdiepen in deze heilsfeiten door naar de kerk te gaan om naar de Woordverkondiging te luisteren, te zingen en te bidden. Als we bedenken dat de eerste christenen elke dag in de tempel te vinden waren (net als bijv. Simeon en Anna), dan zou het voor ons toch geen last moeten zijn om ook eens op een doordeweekse dag naar de kerk te gaan?
Dat mensen zich op deze dagen door persoonlijke omstandigheden bijv. eenzaam voelen kan ik wel begrijpen, maar als het goed is, kunnen we in onze kerkelijke gemeente iets ervaren van de gemeenschap der heiligen. Eerlijk gezegd ben ik wel bang dat het daar (nl. het omzien naar elkaar) in veel kerken/gemeenten ernstig aan schort en dat is ook iets waarin bezinning en hervorming nodig is, volgens mij.
[Aangepast op 29/3/05 door elbert]
Dat mensen zich op deze dagen door persoonlijke omstandigheden bijv. eenzaam voelen kan ik wel begrijpen, maar als het goed is, kunnen we in onze kerkelijke gemeente iets ervaren van de gemeenschap der heiligen. Eerlijk gezegd ben ik wel bang dat het daar (nl. het omzien naar elkaar) in veel kerken/gemeenten ernstig aan schort en dat is ook iets waarin bezinning en hervorming nodig is, volgens mij.
[Aangepast op 29/3/05 door elbert]
Wat Lizzy schrijft, is wat ik bedoelde met onnodig verdriet en pijn.....
Wat betreft hetgeen Andre schrijft:
uit je reactie meen ik op te maken dat je een tweede feestdag voornamelijk prettig vind omdat je samen als gezin gezellig maakt. Je plaatst dit voornamelijk in het kader van de onthaasting. Maar....is dit een goed argument om een tweede feestdag te handhaven? Is daar een zaterdag niet geschikter voor? Een tweede feestdag lijkt mij voor dit doel stukken minder geschikt. Bovendien: wat als je geliefden/dierbaren je ontnomen wordt. Dan zullen deze dagen altijd een pijnlijke herinnering zijn aan toen....
Nee, die tweede feestdagen zijn in mijn ogen gewoon luie dagen met een christelijk sausje overgoten.....
Hartelijke groeten,
Leonius
Wat betreft hetgeen Andre schrijft:
uit je reactie meen ik op te maken dat je een tweede feestdag voornamelijk prettig vind omdat je samen als gezin gezellig maakt. Je plaatst dit voornamelijk in het kader van de onthaasting. Maar....is dit een goed argument om een tweede feestdag te handhaven? Is daar een zaterdag niet geschikter voor? Een tweede feestdag lijkt mij voor dit doel stukken minder geschikt. Bovendien: wat als je geliefden/dierbaren je ontnomen wordt. Dan zullen deze dagen altijd een pijnlijke herinnering zijn aan toen....
Nee, die tweede feestdagen zijn in mijn ogen gewoon luie dagen met een christelijk sausje overgoten.....
Hartelijke groeten,
Leonius
Beste Elbert,
De tweede feestdagen kunnen weliswaar gebruikt worden voor extra verdieping in de heilsfeiten, maar ik denk dat je ook moet toegeven dat er in de praktijk weinig van komt.
Ook wil ik graag het misverstand wegruimen dat het voor mij een last zou zijn om op een doordeweekse dag naar de kerk te gaan. Dat is aperte onzin!
Wat je laatste opmerking betreft, denk ik dat je daar gelijk in hebt. De gemeenschap der heiligen is vaak een dode letter, of wordt nauwelijks ervaren. Hier schort het inderdaad aan. Wat meer bezinning en hervorming op dit punt, juich ik van harte toe!
Hartelijke groet,
Leonius
De tweede feestdagen kunnen weliswaar gebruikt worden voor extra verdieping in de heilsfeiten, maar ik denk dat je ook moet toegeven dat er in de praktijk weinig van komt.
Ook wil ik graag het misverstand wegruimen dat het voor mij een last zou zijn om op een doordeweekse dag naar de kerk te gaan. Dat is aperte onzin!
Wat je laatste opmerking betreft, denk ik dat je daar gelijk in hebt. De gemeenschap der heiligen is vaak een dode letter, of wordt nauwelijks ervaren. Hier schort het inderdaad aan. Wat meer bezinning en hervorming op dit punt, juich ik van harte toe!
Hartelijke groet,
Leonius
Probleem zit 'm in het gebrek aan naleving van hetgeen in Math. 25 het laatste gedeelte staat en niet in de 2e Feestdag.
Misschien zijn er mensen die zich op zaterdag ook wel eenzaam voelen. Een vrije zaterdag staat volgens mij ook niet in de bijbel. Moeten Christenen daarom maar 6 dagen gaan werken?
Misschien zijn er mensen die zich op zaterdag ook wel eenzaam voelen. Een vrije zaterdag staat volgens mij ook niet in de bijbel. Moeten Christenen daarom maar 6 dagen gaan werken?