Ik geef zelf de voorkeur voor het congregationalisme.
Hooguit iets als een unie, net als de baptisten hebben, meer niet.
Ben je van het meeste gezeur af. Geen kleur, geen etiket, geen vooroordeel, geen synodaal juk, geen kerkrecht, geen financieel gedoe enzo.
Onze landelijke kerkstructuren zijn denk voortgekomen uit de saamhorigheid rond de Reformatie. Dat is veel te ver door geïnstitutionaliseerd met alle gevolgen vandien.
Termen als 'de Hervormde Kerk' als planting Gods kan ik niets mee.
Handelingen 15 aanhalen doet niet terzake. Dat waren problemen binnen de overgangsperiode van Israel naar de Gemeente waarin de apostelen richting moesten geven voor de nieuwe Gemeenten uit de heidenen.
Bijbelse onderbouwing van zaken (uit: Jacobikerk ...)
Re: Bijbelse onderbouwing van zaken (uit: Jacobikerk ...)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
De kerk is wel een organisatie. Elk jaar wordt er op een gemeentevergadering de jaarrekening met begrotingen besproken. Het organogram wordt jaarlijks herzien. Er zijn elk jaar meer clubjes actief. Om het lezen van de jaarrekening (met astronomische bedragen) goed te kunnen lezenis een accountant ingehuurd. Van de gemeenteleden wordt elk jaar een grotere kerkelijke bijdrage verwacht om de kosten te kunnen dekken. Van alle geldingen zijn kascontroles en goedkeuringen. De verhuur van de kerkelijke gebouwen is commercieel geworden. begrafenissen moeten wijken voor zangkoren (die een contract hebben). Voor buitenkerkelijken is de kerk in zijn geheel een chaos. Waarom zijn er zoveel verschillende kerken. Als Paulus nu zou leven zou hij denk ik niet weten wat hij meemaakt. De kerk is geen instituut, instelling met winstbejag maar moet sober zijn. Kijk maar eens naar de kerk van jacobus.Tiberius schreef:Klopt. Maar zonder organisatie kan het ook niet, want dan krijg je een chaos.JolandaOudshoorn schreef:een kerk is geen organisatie maar een organisme.
Het is niet voor niets, dat met name Paulus regels gaf voor de eerste christengemeenten. Kennelijk was dat hard nodig.
JolandaOudshoorn schreef: Het is de vraag of het NT kerkelijk leven hetzelfde is als het kerkelijk leven vandaag. Ik ga mij steeds meer afvragen of onze kerkelijke structuren wel bijbels verantwoord zijn.
ben je bekend met de zoektocht van de emerging church?