Goede Vrijdagdienst
- Miscanthus
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
- Locatie: Heuvelrug
Goede Vrijdagdienst
Vanavond was er een oratoriumdienst, waarbij schriftgedeelten werden afgewisseld met delen uit de Johannes Passion. Het geheel maakte diepe indruk op de aanwezigen. De predikant was vol van Christus en het was een heerlijke en ontroerende avond vanwege de boodschap van het kruis en de betekenis daarvan. Het was fijn om ook mee te werken aan de verkondiging van dit heilaanbrengend kruisevangelie en het richtte de blik op Jezus Christus.
...Herr Jesu Christ
erhore mich
ich will Dich preisen, ewiglich.
[Aangepast op 25/3/05 door Miscanthus]
...Herr Jesu Christ
erhore mich
ich will Dich preisen, ewiglich.
[Aangepast op 25/3/05 door Miscanthus]
Via deze link kunt u de preek beluisteren van kand. A. C. Baan uit Nieuw-Lekkerland.
Aanbevolen!
Het is volbracht! waren de kernwoorden in deze preek.
http://www.kerkomroep.nl/kerken/kerk.ph ... 0503251935
Aanbevolen!
Het is volbracht! waren de kernwoorden in deze preek.
http://www.kerkomroep.nl/kerken/kerk.ph ... 0503251935
Wat zul jij blij zijn dat je niet leeft in de tijd van Bach, toen elke zondag een cantate in de dienst klonk en de Goede Vrijdag-kerkdienst verschillende uren duurde, inclusief complete Matthäus Passion...Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oratoriumdienst? is dit dan ook wel een dienst waar ouderen zich in thuisvoelen?
~~Soli Deo Gloria~~
https://ict.freedomland.co.uk/web.php?d ... 5-1930.mp3Oorspronkelijk gepost door anemoon
en gisteravond hebben we een dienst gehoord die ik iedereen zou willen aanbevelen omdat er in de tweede helft van de preek iets bijzonder moois is
jullie kunnen hem horen op deze site:
http://www.ichthuskerksoest.nl/
en dan maar hopen dat ze de avonddienst van goede vrijdag er (nog) op hebben staan
Oorspronkelijk gepost door HendrikusWat zul jij blij zijn dat je niet leeft in de tijd van Bach, toen elke zondag een cantate in de dienst klonk en de Goede Vrijdag-kerkdienst verschillende uren duurde, inclusief complete Matthäus Passion...Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oratoriumdienst? is dit dan ook wel een dienst waar ouderen zich in thuisvoelen?
Dat vraag ik me wel eens af Hendrikus, of dat allemaal in kerkdiensten gebeurden.
Ik vraag me ook wel eens af of wij er tegenwoordig niet meer van maken dat toen gebruikelijk was.
Ik denk niet dat Calvijn dergelijke diensten organiseerden. toch!
Nee, maar Bach was ook geen Calvinist. Er zijn heel gewoon beschrijvingen bewaard gebleven van de gang van zaken tijdens de eredienst in Duitsland, notities van de koster! De Goede Vrijdag-dienst begon om 13.15 uur. Na het zingen van een gezang ("Da Jesus an dem Kreuze stund" ) werd het eerste deel van de 'musicirte Passion", de passiemuziek uitgevoerd. De preek die dan volgde, duurde gewoonlijk een uur. Aansluitend klonk het tweede deel van de passiemuziek, gevolgd door het motet "Ecce quomodo moritur". De lengte van Bachs Matthäus Passion in acht nemend kan zo'n dienst dus wel vijf uur hebben geduurd!Oorspronkelijk gepost door JelleOorspronkelijk gepost door HendrikusWat zul jij blij zijn dat je niet leeft in de tijd van Bach, toen elke zondag een cantate in de dienst klonk en de Goede Vrijdag-kerkdienst verschillende uren duurde, inclusief complete Matthäus Passion...Oorspronkelijk gepost door Jelle
Oratoriumdienst? is dit dan ook wel een dienst waar ouderen zich in thuisvoelen?
Dat vraag ik me wel eens af Hendrikus, of dat allemaal in kerkdiensten gebeurden.
Ik vraag me ook wel eens af of wij er tegenwoordig niet meer van maken dat toen gebruikelijk was.
Ik denk niet dat Calvijn dergelijke diensten organiseerden. toch!
En die cantates die zondags in de kerk werden uitgevoerd: dat was gewoon de taak van de kerkmusicus om daarvoor te zorgen.
Beste Jelle, je gelooft toch niet dat dat allemaal sprookjes zijn of zo?
~~Soli Deo Gloria~~
We hadden een preek uit de eerste helft van Matt. 27:51: En ziet, het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën.
Ik vond het een prachtige preek. Om onze zonden heeft Christus geleden en is gestorven. Goede Vrijdag is de betaaldag van de Kerk. De Heere scheurde dan het voorhangsel. Was eerste het Heilige der Heiligen de woonplaats van de Heere, dat is dan de gehele wereld, zowel die van Joden als van de heidenen. De cherubs die op het voorhangsel geborduurd stonden weken met het scheuren uiteen als waren het de cherubs die de ingang van het paradijs bewaakten om te voorkomen dat van de Boom des Levens gegeten zou worden. Die Boom des Levens is nu voor ons weer bereikbaar, door het geloof in Christus hebben we het eeuwige leven. Christus, niet gekomen om de wereld te veroordelen maar om die te behouden, heeft met zachtmoedigheid de straf ondergaan om Zijn Kerk daarmee het eeuwige leven te geven. Na het scheuren van het voorhangsel zijn geen ceremonien meer nodig maar is het "geloof alleenlijk" het enige en het alles.
Op één of andere manier vond de dominee het nodig zijn manier van preken te verdedigen. Het komt alles voort uit wat er op Goede Vrijdag gebeurde. Het voorhangsel scheurde. De woonplaats van de Heere niet meer alleen het Heilige der Heiligen maar de gehele wereld zowel de Joden als de heidenen. Christus moet aan iedereen gepredikt worden om zondaren te bewegen door het geloof in Hem behouden worden. Sommigen proberen het voorhangsel dicht te naaien en allerlei wegen te prediken. Wegen langs Christus of wegen tot Christus. Maar Christus Zelf is de Weg, de Waarheid en het Leven. Alle andere wegen lopen letterlijk dood. Zo moeten we dan om te behouden te worden geloof hebben in Christus, de versen en levenden weg die nooit verouderd en die het Leven zelf is. Er zijn er die van zo'n directheid niet willen weten maar toch: zo moet de predikant staan in de lijn van de apostelen en Christus zelf. De zondaar rechtvaardig voor God door het geloof in Christus, zonder omwegen of allerlei mechanismen. Of de dominee nou kritiek gehad heeft dat hij dit zo nog eens benadrukte weet ik niet. Hij heeft zich een keer eerder zo uitgesproken, dat was tijdens die artikelenserie in het RD over de standen in het genadeleven. Je moet dat ook niet iedere keer horen maar af en toe is het wel goed dat een dominee verteld waarom preekt zoals hij preekt. Dat het een kwartiertje later werd dan anders had ik geen eens in de gaten.
Ik vond het een prachtige preek. Om onze zonden heeft Christus geleden en is gestorven. Goede Vrijdag is de betaaldag van de Kerk. De Heere scheurde dan het voorhangsel. Was eerste het Heilige der Heiligen de woonplaats van de Heere, dat is dan de gehele wereld, zowel die van Joden als van de heidenen. De cherubs die op het voorhangsel geborduurd stonden weken met het scheuren uiteen als waren het de cherubs die de ingang van het paradijs bewaakten om te voorkomen dat van de Boom des Levens gegeten zou worden. Die Boom des Levens is nu voor ons weer bereikbaar, door het geloof in Christus hebben we het eeuwige leven. Christus, niet gekomen om de wereld te veroordelen maar om die te behouden, heeft met zachtmoedigheid de straf ondergaan om Zijn Kerk daarmee het eeuwige leven te geven. Na het scheuren van het voorhangsel zijn geen ceremonien meer nodig maar is het "geloof alleenlijk" het enige en het alles.
Op één of andere manier vond de dominee het nodig zijn manier van preken te verdedigen. Het komt alles voort uit wat er op Goede Vrijdag gebeurde. Het voorhangsel scheurde. De woonplaats van de Heere niet meer alleen het Heilige der Heiligen maar de gehele wereld zowel de Joden als de heidenen. Christus moet aan iedereen gepredikt worden om zondaren te bewegen door het geloof in Hem behouden worden. Sommigen proberen het voorhangsel dicht te naaien en allerlei wegen te prediken. Wegen langs Christus of wegen tot Christus. Maar Christus Zelf is de Weg, de Waarheid en het Leven. Alle andere wegen lopen letterlijk dood. Zo moeten we dan om te behouden te worden geloof hebben in Christus, de versen en levenden weg die nooit verouderd en die het Leven zelf is. Er zijn er die van zo'n directheid niet willen weten maar toch: zo moet de predikant staan in de lijn van de apostelen en Christus zelf. De zondaar rechtvaardig voor God door het geloof in Christus, zonder omwegen of allerlei mechanismen. Of de dominee nou kritiek gehad heeft dat hij dit zo nog eens benadrukte weet ik niet. Hij heeft zich een keer eerder zo uitgesproken, dat was tijdens die artikelenserie in het RD over de standen in het genadeleven. Je moet dat ook niet iedere keer horen maar af en toe is het wel goed dat een dominee verteld waarom preekt zoals hij preekt. Dat het een kwartiertje later werd dan anders had ik geen eens in de gaten.
Blijkbaar had je toen ook al verschillende kerken met ieder hun eigen stijl. De vraag is of het terecht is dat we de gang van zaken uit één van die kerken projecteren op onze huidige eredienst. De kerkdienst is er om Christus en Dien gekruisigd te verkondigen door het Woord. Concerten doen we wel op zaterdag ofzo.Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Nee, maar Bach was ook geen Calvinist. Er zijn heel gewoon beschrijvingen bewaard gebleven van de gang van zaken tijdens de eredienst in Duitsland, notities van de koster! De Goede Vrijdag-dienst begon om 13.15 uur. Na het zingen van een gezang ("Da Jesus an dem Kreuze stund" ) werd het eerste deel van de 'musicirte Passion", de passiemuziek uitgevoerd. De preek die dan volgde, duurde gewoonlijk een uur. Aansluitend klonk het tweede deel van de passiemuziek, gevolgd door het motet "Ecce quomodo moritur". De lengte van Bachs Matthäus Passion in acht nemend kan zo'n dienst dus wel vijf uur hebben geduurd!
En die cantates die zondags in de kerk werden uitgevoerd: dat was gewoon de taak van de kerkmusicus om daarvoor te zorgen.
Beste Jelle, je gelooft toch niet dat dat allemaal sprookjes zijn of zo?
Je reactie is duidelijk gekleurd door je achtergrond. Immers, je verwijst KERKMUZIEK - want dat waren de cantates en passionen - zomaar even naar de concertzaal. Wie zich iets meer verdiept in liturgie en kerkelijke tradities die misschien niet helemaal overeenkomen met de onze, kan daarvan soms heel waardevolle dingen leren. Laten we alles wat ànders is dan bij ons toch niet direct naar de prullenbak -of, in dit geval- naar de concertzaal- verwijzen!Oorspronkelijk gepost door limosa
Blijkbaar had je toen ook al verschillende kerken met ieder hun eigen stijl. De vraag is of het terecht is dat we de gang van zaken uit één van die kerken projecteren op onze huidige eredienst. De kerkdienst is er om Christus en Dien gekruisigd te verkondigen door het Woord. Concerten doen we wel op zaterdag ofzo.
~~Soli Deo Gloria~~
ik zou niet graag de concertzaal met een prullenbak vergelijken, maar aan de andere kant ook de eredienst niet met een concertOorspronkelijk gepost door HendrikusJe reactie is duidelijk gekleurd door je achtergrond. Immers, je verwijst KERKMUZIEK - want dat waren de cantates en passionen - zomaar even naar de concertzaal. Wie zich iets meer verdiept in liturgie en kerkelijke tradities die misschien niet helemaal overeenkomen met de onze, kan daarvan soms heel waardevolle dingen leren. Laten we alles wat ànders is dan bij ons toch niet direct naar de prullenbak -of, in dit geval- naar de concertzaal- verwijzen!Oorspronkelijk gepost door limosa
Blijkbaar had je toen ook al verschillende kerken met ieder hun eigen stijl. De vraag is of het terecht is dat we de gang van zaken uit één van die kerken projecteren op onze huidige eredienst. De kerkdienst is er om Christus en Dien gekruisigd te verkondigen door het Woord. Concerten doen we wel op zaterdag ofzo.
Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods, in de levende verkondiging door apostel, predikant of evangelist (afhankelijk van tijd en plaats). Prima om die prediking met Psalmen aan te vullen, dan zingt het hart van Kerk mee. Maar de verkondiging zelf hoeven we niet te zingen.
Omdat ik gisteravond de oppas had, ben ik gistermorgen naar Garderen geweest waar Ds. Pieters preekte over Mat. 27. Het spotten, het lijden en het gescheurde voorhangsel. Echt het lijdensevangelie: Ik voor u, daar gij anders...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)