De toekomst van de gereformeerde gemeente in Nederland (buit

ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Okay, even dacht ik aan een beroep door de GGiN van een predikant in de GGiN BV.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Gabrielle
ger.gem in ned binnen en buiten verband
ze wisselen elkaar af
Waarschijnlijk het enige kerkgebouw ter plaatse met vier diensten per zondag...
~~Soli Deo Gloria~~
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
ze wisselen elkaar af
vijf!
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Lecram

Bericht door Lecram »

ze wisselen elkaar af
In Barendrecht is ook een gebouw met 4 diensten.
Sogges: CGK
Smiddags: GG en CGK
Savons: GG
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Lecram
ze wisselen elkaar af
In Barendrecht is ook een gebouw met 4 diensten.
Sogges: CGK
Smiddags: GG en CGK
Savons: GG
Waarschijnlijk het enige kerkgebouw ter plaatse met vijf diensten per zondag...
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
astroguy

Bericht door astroguy »

Oorspronkelijk gepost door astroguy
Oorspronkelijk gepost door Kislev
kHeb 1 x per ongeluk een dienst bij ds. Wink bijgewoond. Nou ben ik heel wat gewend, maar toen heb ik echt met grote ogen zitten kijken.

kBen geloof ik niet bepaald dom en kan ook wel onderscheid horen, maar aan die preek kon ik wer-ke-lijk geen touw vastknopen.

[size=-2]Maar 't was wel vermakelijk [/size]

Dat iedereen hier zegt dat een samengaan met de GGiNet binnen verband pas kan na de dood van ds. Wink lijkt me niet zo positief. Het is iig niet te hopen dat ze als kerkverband zonder predikanten en zonder sacramenten verder gaan, dat is zeer verre van gezond.

[Aangepast op 22/11/04 door Kislev]
En ds Wink heeft nu een beroep naar Rijssen. Betekent dit dat de bv gemeenten of althans sommigen nog niet zo staan te springen om weer terug te gaan naar de GGiN?
Goed. Nu we de diensten geteld hebben, kunnen we weer terugkeren tot de oorspronkelijke vraag?
Atze
joost85

Bericht door joost85 »

Eerst even een klein lesje kleine kerkgeschiedenis:

Inderdaad in de Eskerk te Rijssen worden zondag´s 5 diensten belegt. Ik geloof 3 door de GGIN en 2 door de GGINBV. Dit wordt al gedaan sinds de jaren zestig!!! Ten tijde moet er rond ds. D. L. Aangeenbrug een kwestie hebben gespeeld, rond ambstdragers. Ik weet het fijne er niet van, dus ik ga niet speculeren. Er zijn toen een paar kerkenraadsleden uit de GGIN gestapt, en toen een vrije gemeente gevormd. Ds. C. P. Groenenwegen (een vrij predikant) diende deze gemeente een aantal jaren. In 1993 is de gemeente weer teruggekeert naar de GGIN.

Inmiddels had in 1980 het grootste gedeelte van de GGIN van Rijssen, de kant van de kerkenraad en ds. De Groot geschaart. Een kleine minderheid die het kerkverband trouw wilde blijven, scheidde zich af. Ze kerkten een aantal jaren in een gebouw aan de Wierdensestraat. Deze gemeente is geloof ik in januari opgeheven.

Dus Rijssen had van 1993 tot 2005:

2 GGIN
1 GGINBV
Nu dus:
1 GGIN
1 GGINBV

Als het onduidelijk is, vraag maar raak!
astroguy

Bericht door astroguy »

Oorspronkelijk gepost door joost85
Eerst even een klein lesje kleine kerkgeschiedenis:

Inderdaad in de Eskerk te Rijssen worden zondag´s 5 diensten belegt. Ik geloof 3 door de GGIN en 2 door de GGINBV. Dit wordt al gedaan sinds de jaren zestig!!! Ten tijde moet er rond ds. D. L. Aangeenbrug een kwestie hebben gespeeld, rond ambstdragers. Ik weet het fijne er niet van, dus ik ga niet speculeren. Er zijn toen een paar kerkenraadsleden uit de GGIN gestapt, en toen een vrije gemeente gevormd. Ds. C. P. Groenenwegen (een vrij predikant) diende deze gemeente een aantal jaren. In 1993 is de gemeente weer teruggekeert naar de GGIN.

Inmiddels had in 1980 het grootste gedeelte van de GGIN van Rijssen, de kant van de kerkenraad en ds. De Groot geschaart. Een kleine minderheid die het kerkverband trouw wilde blijven, scheidde zich af. Ze kerkten een aantal jaren in een gebouw aan de Wierdensestraat. Deze gemeente is geloof ik in januari opgeheven.

Dus Rijssen had van 1993 tot 2005:

2 GGIN
1 GGINBV
Nu dus:
1 GGIN
1 GGINBV

Als het onduidelijk is, vraag maar raak!
Wierdensestraat is opgeheven in oktober 2004, zie bericht in RD http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=118259

Daarin word ook van ds Roos gezegd dat hij hoopt dat de overblijvende leden zich bij de Eskerk willen voegen. Als ik het stukje kerkgeschiedenis van joost85 zo lees wil het mij voorkomen dat daar misschien redenen voor zorg zijn of dat zou gebeuren. Het was overigens natuurlijk al betrekkelijk vreemd dat van 1 kerkverband, nl. GGiN, er twee kleine gemeenten (elk minder dan 100 leden) konden bestaan in het dorp.
Atze
Plaats reactie