Zita schreef:in mijn gemeente wordt ook met 'Schatgravers' gewerkt. Ik vind het wel jammer dat de kinderen het voor de preek hondsdruk hebben met het noteren van allerhande terzijdeinformatie (dominee, ouderling van dienst, organist, te zingen psalmen, te lezen bijbelgedeelte, samenvatting afkondigingen, voorbeden enzovoorts), en dat er veel minder vragen en opdrachten zijn over de preek zelf. Is ook lastig, als je werkt met een standaardboekje, dat alleen bij bijzondere diensten specifiek over de betreffende dienst zelf gaat. Maar verder een mooi initiatief. Wellicht letten de kinderen nu beter op dan ik vroeger (ik had het altijd erg druk met het optellen van alle getallen op het psalmbord, het tellen van de planken in het dak, het tellen van de lege plaatsen en de opgevulde plaatsen, het lezen van een Bijbelgedeelte dat mij interessanter leek dan de preek enzovoorts).
Over zondagsschool gesproken: ik luisterde onlangs een lezing van Paul Washer. Hij is een enorm tegenstander van zondagsscholen. Juist de zondag geeft ouders de tijd en gelegenheid om aan huisgodsdienst en geloofsopvoeding en -onderwijs te doen. En wat doen ouders? Ze besteden het uit aan relatief onbekenden. Ik geloof dat ik het wel met hem eens ben. Laat die zondagmiddag een mooie middag zijn, waarin je als ouders met je kinderen bezig bent met geloofszaken. Het doordeweekse excuus van weinig tijd kan dan niet opgaan.
huisgodsdienst zit toch niet in krampachtig zondagmiddag met de kinderen geloofsopvoeding doen, Deze waarde prediker heeft ws nog nooit van PDD nos of ADHD gehoord, vooral voor die kinderen een hele klus om twee x twee uur in de kerk te zitten, dan thuis nog eens dunnetjes over doen? Huisgodsdienst zit in het dagelijks leven ingebakken, het spelenderwijs leren van een bijbelgedeelte, uit de kinderbijbel lezen, ook boekjes voor kinderen met verwerkings materiaal zijn plenty te koop. Het is erg fijn en leuk om te doen, Een snoepie of chocolademelk erbij maakt het helemaal af, de zondagsschool zie ik ook als het contacten binnen de kerk verstevigen de kinderen hebben er vriendschappen aan overgehouden, bovendien leren ze structureel nog eens een psalm en een tekst. Je bent hiermee de duivel een stap voor die wil graag dat er andere liedjes en teksten in hun geheugen zitten! nee ik kan het niet met Paul Washer eens zijn, dan zou het doen op een reformatorische school ook uitbesteden zijn van de godsdienstige opvoeding toch?
gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?