Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Gebruikersavatar
judith
Berichten: 3809
Lid geworden op: 21 jul 2007, 11:29
Locatie: Geboren in Wageningen;)

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door judith »

denkertje21 schreef:
Gijs83 schreef: Dat wij zo rustig voortleven, dat komt toch door onze val(en nu probeer ik me er niet vanaf te maken!) Vanuit onszelf kunnen we daar ook niet uitkomen. :cry
En dus? Toch maar rustig gaan slapen?
Ergens in de Bijbel staat, 'Wie zoekt, zal vinden...'
Gijs, je zegt, vanuit ons zelf kunnen we daar ook niet uitkomen... Maar, de Heere Jezus kan ons daar wel helpen uit te komen, dat weet ik zeker...
Want Hij zegt toch, wie zoekt zal vinden?...
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Lourens »

judith schreef:
denkertje21 schreef:
Gijs83 schreef: Dat wij zo rustig voortleven, dat komt toch door onze val(en nu probeer ik me er niet vanaf te maken!) Vanuit onszelf kunnen we daar ook niet uitkomen. :cry
En dus? Toch maar rustig gaan slapen?
Ergens in de Bijbel staat, 'Wie zoekt, zal vinden...'
Gijs, je zegt, vanuit ons zelf kunnen we daar ook niet uitkomen... Maar, de Heere Jezus kan ons daar wel helpen uit te komen, dat weet ik zeker...
Want Hij zegt toch, wie zoekt zal vinden?...
Heb je helemaal gelijk in Judith.

En er staan nog zoveel mooie beloften in de Bijbel waar we mogen horen dat de Heere jezus ons wil helpen, ja, er voor ons wil zijn!!
Als Verlosser en als Middelaar.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Gijs83 »

fluitje schreef:
judith schreef:
denkertje21 schreef:
Gijs83 schreef: Dat wij zo rustig voortleven, dat komt toch door onze val(en nu probeer ik me er niet vanaf te maken!) Vanuit onszelf kunnen we daar ook niet uitkomen. :cry
En dus? Toch maar rustig gaan slapen?
Ergens in de Bijbel staat, 'Wie zoekt, zal vinden...'
Gijs, je zegt, vanuit ons zelf kunnen we daar ook niet uitkomen... Maar, de Heere Jezus kan ons daar wel helpen uit te komen, dat weet ik zeker...
Want Hij zegt toch, wie zoekt zal vinden?...
Heb je helemaal gelijk in Judith.

En er staan nog zoveel mooie beloften in de Bijbel waar we mogen horen dat de Heere jezus ons wil helpen, ja, er voor ons wil zijn!!
Als Verlosser en als Middelaar.
Ja, dat klopt dat Heere Jezus veel gewilliger dan wij. We kunnen het misschien droog zeggen, maar we slapen toch weer iedere keer 'in het opperste van de mast'. En, Judith, ik twijfel er niet aan dat de Heere Jezus jou en mij en ons allemaal daaruit kan helpen!
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door hervormde »

jvdg schreef:
denkertje21 schreef: Anderzijds roept het ook weer vragen op. Verkondigers kunnen dus kennelijk God in de weg staan en bekering verhinderen door de nauw te preken.
Onmogelijk!

Er zal geen klauw achterblijven.

Om het eenvoudig te zeggen:
God gebruikt zijn verkondigers wel, maar heeft ze niet aangesteld als wachters bij de hemelpoort
En hiermee kunnen we ons weer gerust onder een lijdelijke prediking zetten. Mochten we nog eens uitziende gemaakt worden. Hiermee dood en leven ontkennend. Alleen het licht van Christus maakt levend.

Met deze woorden verbaas ik me over het ontstaan van vele kerkverbanden. Zeker als het gaat om 'nuanceverschillen'.

Nee, jvdg, de HEERE plaats een verkondiger op heilige grond. Daar waar het Woord geopend ligt, wordt de gemeente doortrokken van Gods heiligheid. En zo moet ook de verkondigen doorgloed zijn van die heiligheid. Dood en leven. Vloek en zegen. De dood in ons en het leven in Christus. Geen prediking met allerlei voorwaarden, maar blazen op de bazuin van het Evangelie. Als een heraut op het kerkhof. De godsdienst begrijpt er niets van. Zullen doden horen? Ja, omdat het Zijn krachtige en levendmakende stem is. Daar waar de stem van Christus gehoord wordt, valt ook het licht op Hem.

Waar Christus niet verkondigd wordt of hooguit tot een groep ontdekte zondaren, wordt gruwelijk tekort gedaan aan Gods heilige opdracht. Het is een walg in Gods ogen. Hier klinkt het Woord van de HEERE Zelf in Jesaja 1. Doe uw handen weg. Ze zijn vol bloed. Allemaal schijnheilige godsdienst.

Kom dan doden. Je stinkt een uur in de wind. Je zonden hebben je lichaam doordrenkt zoals de scharlaken verf. Onuitwisbaar en onuitwasbaar. Onherstelbaar. Nee, toch niet. Kom, dan met uw scharlaken kleed want hoor het Woord van Mijn belofte: al waren uw zonden als scharlaken IK ZAL ze maken als witte wol.

Hoor je het mijn zoon, mijn dochter. Hij heeft je vuile kleed afgenomen en gewassen in het bloed van de Heere Jezus Christus. Ook voor mij? Ja, ook voor jou. Kom, kniel met al je zonden voor mij neer en ontvang het witte bruiloftskleed. Ik heb je zonden vergeven en vergeten. Nooit zal Ik er meer op terugkomen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Jongere »

Blijft dat deze boodschap er één is die moet staan in de kracht van de prediking.
Als ik eerlijk ben vind ik dat door het op deze manier in een topic te plaatsen we iets oneigenlijks doen. Want wat willen we dan, dat een onbekeerde wakker ligt? Nee, dat hij tot God gaat en leeft. Verwachten we eigenlijk dat een onbekeerde geraakt is door zijn slechte staat? Nee, zo iemand is dood tenzij hij tot leven wordt geroepen.
Ik kan het niet zo goed onder woorden brengen, maar we kunnen niet een klem uit de prediking als argument op een forum gaan hanteren. Je komt dan in een hele vreemde discussie terecht. Ieder mens die onbekeerd is, is verschrikkelijk van zijn plaats. En ik hoop dat iedere prediking daar op maximale manier de mensen bij bepaald, zodat de schuld wordt gelegd waar die hoort. Het doel van dit topic is misschien wel hetzelfde als van de preek; wakker schudden van de onbekeerden, confronteren met de eigen staat. Maar door dat in discussiecontext te plaatsen vererger je m.i. de situatie alleen maar.
Het maakt me niet zoveel uit of een onbekeerde slaapt of niet slaapt. Het maakt me uit of een mens leeft of niet leeft. Tegen de dood is niet op te discussieren. Daar is een kracht voor nodig waarvan ik hoop dat die in de prediking spoedig weer eens zó aanwezig zal zijn zoals die dat in het verleden vaak is geweest: op de pinksterdag, op de great awakenings. Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Luther »

Jongere schreef:Blijft dat deze boodschap er één is die moet staan in de kracht van de prediking.
Als ik eerlijk ben vind ik dat door het op deze manier in een topic te plaatsen we iets oneigenlijks doen. Want wat willen we dan, dat een onbekeerde wakker ligt? Nee, dat hij tot God gaat en leeft. Verwachten we eigenlijk dat een onbekeerde geraakt is door zijn slechte staat? Nee, zo iemand is dood tenzij hij tot leven wordt geroepen.
Ik kan het niet zo goed onder woorden brengen, maar we kunnen niet een klem uit de prediking als argument op een forum gaan hanteren. Je komt dan in een hele vreemde discussie terecht. Ieder mens die onbekeerd is, is verschrikkelijk van zijn plaats. En ik hoop dat iedere prediking daar op maximale manier de mensen bij bepaald, zodat de schuld wordt gelegd waar die hoort. Het doel van dit topic is misschien wel hetzelfde als van de preek; wakker schudden van de onbekeerden, confronteren met de eigen staat. Maar door dat in discussiecontext te plaatsen vererger je m.i. de situatie alleen maar.
Het maakt me niet zoveel uit of een onbekeerde slaapt of niet slaapt. Het maakt me uit of een mens leeft of niet leeft. Tegen de dood is niet op te discussieren. Daar is een kracht voor nodig waarvan ik hoop dat die in de prediking spoedig weer eens zó aanwezig zal zijn zoals die dat in het verleden vaak is geweest: op de pinksterdag, op de great awakenings. Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.
Mooie post!
M.n. de onderstreepte zinnen geven aan waar mijn intentie lag en ligt bij mijn antwoorden in dit topic.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door memento »

Luther schreef:
Jongere schreef:Blijft dat deze boodschap er één is die moet staan in de kracht van de prediking.
Als ik eerlijk ben vind ik dat door het op deze manier in een topic te plaatsen we iets oneigenlijks doen. Want wat willen we dan, dat een onbekeerde wakker ligt? Nee, dat hij tot God gaat en leeft. Verwachten we eigenlijk dat een onbekeerde geraakt is door zijn slechte staat? Nee, zo iemand is dood tenzij hij tot leven wordt geroepen.
Ik kan het niet zo goed onder woorden brengen, maar we kunnen niet een klem uit de prediking als argument op een forum gaan hanteren. Je komt dan in een hele vreemde discussie terecht. Ieder mens die onbekeerd is, is verschrikkelijk van zijn plaats. En ik hoop dat iedere prediking daar op maximale manier de mensen bij bepaald, zodat de schuld wordt gelegd waar die hoort. Het doel van dit topic is misschien wel hetzelfde als van de preek; wakker schudden van de onbekeerden, confronteren met de eigen staat. Maar door dat in discussiecontext te plaatsen vererger je m.i. de situatie alleen maar.
Het maakt me niet zoveel uit of een onbekeerde slaapt of niet slaapt. Het maakt me uit of een mens leeft of niet leeft. Tegen de dood is niet op te discussieren. Daar is een kracht voor nodig waarvan ik hoop dat die in de prediking spoedig weer eens zó aanwezig zal zijn zoals die dat in het verleden vaak is geweest: op de pinksterdag, op de great awakenings. Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten.
Mooie post!
M.n. de onderstreepte zinnen geven aan waar mijn intentie lag en ligt bij mijn antwoorden in dit topic.
Ik val Jongere bij, maar wel met de kanttekening:

Ik denk dat het feit dat er een topic over dit onderwerp geopend wordt, ook iets zegt over het gebrek van deze notie (op sommige plaatsen) in de prediking.
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door raka »

Zoals ik al eerder had gememoreerd schijnt het hier op refoforum niet mogelijk te zijn om te zeggen dat je bekeerd of onbekeerd bent. Als je zegt dat je bekeerd bent, staat er een hele rij te roepen dat ze aan je bekeerdheid twijfelen, als je zegt dat je onbekeerd bent wordt je onder het mom van 'liefdevol' zijn gebombardeerd met allerlei teksten en door sommigen haaast gedwongen om in een lek verbondsbootje te stappen. Of je onbekeerdheid ligt aan de prediking waaronder je verkeerd.
Nee, het is de doodstaat zelf, die het zo maakt dat zowel onder de donder des wets als onder de liefelijke klanken van het Evangelie, een mens gewoon doorgaat en rustig onbekeerd kan doorleven. Daar valt niemand of iets op aan te spreken dan de zondaar zelf.God heeft gezocht, en hij vond er geen een...
Daarnaast heeft een ieder (vooral degenen die op de erve des verbonds leven), dus ook ik, de plicht en de verantwoordelijkheid om Christus aan te nemen.
Maar het verbaast me enorm dat mijn eerste posting zoveel stof doet opwaaien, want het is een eeuwenlang algemeen verschijnsel binnen de kerk, hoe erg dat ook is. Ik vraag me me ook van sommigen af, die zeggen geen vreemdeling te zsijn van het genadeleven, hoe zij waren voor hun bekeerd zijn. Juist zij zouden ' onbekeerd en goed kunnen slapen' moeten kunnen begrijpen..........
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Luther »

raka schreef:Zoals ik al eerder had gememoreerd schijnt het hier op refoforum niet mogelijk te zijn om te zeggen dat je bekeerd of onbekeerd bent. Als je zegt dat je bekeerd bent, staat er een hele rij te roepen dat ze aan je bekeerdheid twijfelen, als je zegt dat je onbekeerd bent wordt je onder het mom van 'liefdevol' zijn gebombardeerd met allerlei teksten en door sommigen haaast gedwongen om in een lek verbondsbootje te stappen. Of je onbekeerdheid ligt aan de prediking waaronder je verkeerd.
Nee, het is de doodstaat zelf, die het zo maakt dat zowel onder de donder des wets als onder de liefelijke klanken van het Evangelie, een mens gewoon doorgaat en rustig onbekeerd kan doorleven. Daar valt niemand of iets op aan te spreken dan de zondaar zelf.God heeft gezocht, en hij vond er geen een...
Daarnaast heeft een ieder (vooral degenen die op de erve des verbonds leven), dus ook ik, de plicht en de verantwoordelijkheid om Christus aan te nemen.
Maar het verbaast me enorm dat mijn eerste posting zoveel stof doet opwaaien, want het is een eeuwenlang algemeen verschijnsel binnen de kerk, hoe erg dat ook is. Ik vraag me me ook van sommigen af, die zeggen geen vreemdeling te zsijn van het genadeleven, hoe zij waren voor hun bekeerd zijn. Juist zij zouden ' onbekeerd en goed kunnen slapen' moeten kunnen begrijpen..........
Nee, het gaat me er niet om dat ik het rationeel niet kan volgen. En ook niet dat ik het niet herken uit m'n eigen leven.
Maaaaarrr...... ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat je dat zomaar kil en koud neerzet, onbewogen. Zelfs al zou ik er onbewogenm onder zijn, dan zou ik me wegschamen om dat hardop te zeggen. Misschien komen daar dat bombardement vandaan.;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door raka »

Luther schreef:
raka schreef:Zoals ik al eerder had gememoreerd schijnt het hier op refoforum niet mogelijk te zijn om te zeggen dat je bekeerd of onbekeerd bent. Als je zegt dat je bekeerd bent, staat er een hele rij te roepen dat ze aan je bekeerdheid twijfelen, als je zegt dat je onbekeerd bent wordt je onder het mom van 'liefdevol' zijn gebombardeerd met allerlei teksten en door sommigen haaast gedwongen om in een lek verbondsbootje te stappen. Of je onbekeerdheid ligt aan de prediking waaronder je verkeerd.
Nee, het is de doodstaat zelf, die het zo maakt dat zowel onder de donder des wets als onder de liefelijke klanken van het Evangelie, een mens gewoon doorgaat en rustig onbekeerd kan doorleven. Daar valt niemand of iets op aan te spreken dan de zondaar zelf.God heeft gezocht, en hij vond er geen een...
Daarnaast heeft een ieder (vooral degenen die op de erve des verbonds leven), dus ook ik, de plicht en de verantwoordelijkheid om Christus aan te nemen.
Maar het verbaast me enorm dat mijn eerste posting zoveel stof doet opwaaien, want het is een eeuwenlang algemeen verschijnsel binnen de kerk, hoe erg dat ook is. Ik vraag me me ook van sommigen af, die zeggen geen vreemdeling te zsijn van het genadeleven, hoe zij waren voor hun bekeerd zijn. Juist zij zouden ' onbekeerd en goed kunnen slapen' moeten kunnen begrijpen..........
Nee, het gaat me er niet om dat ik het rationeel niet kan volgen. En ook niet dat ik het niet herken uit m'n eigen leven.
Maaaaarrr...... ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat je dat zomaar kil en koud neerzet, onbewogen. Zelfs al zou ik er onbewogenm onder zijn, dan zou ik me wegschamen om dat hardop te zeggen. Misschien komen daar dat bombardement vandaan.;)
kil, koud en onbewogen, jaja. Die suggestieve woorden komen meer voort door onze persoonlijke vete. Maar laten we vooral over onze doodstaat zwijgen, inderdaad dan klinkt alles veel mooier en minder kil.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Lourens »

raka schreef: kil, koud en onbewogen, jaja. Die suggestieve woorden komen meer voort door onze persoonlijke vete. Maar laten we vooral over onze doodstaat zwijgen, inderdaad dan klinkt alles veel mooier en minder kil.
Gelukkig is de mens die over zijn doodstaat kán zwijgen omdat hij het leven heeft gevonden in Christus.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door Luther »

raka schreef:kil, koud en onbewogen, jaja. Die suggestieve woorden komen meer voort door onze persoonlijke vete. Maar laten we vooral over onze doodstaat zwijgen, inderdaad dan klinkt alles veel mooier en minder kil.
Hoe kom je erbij dat ik een vete met je heb???
Ik ben zeer over je bewogen en over allen die leven zoals jij.
Nee, ik zwijg niet over onze doodstaat, maar (even heel scherp) het is wel confronterend als je de lucht van de ontbinding als het ware gewoon opsnuift uit postings.
Maar het ergste daarin is nog, dat je dat aanvaardt als de status quo en vervolgens doorleeft.
Wat doet een tekst als deze dan met je?
Jesaja 46:
12 Hoort naar Mij, gij stijven van harte, gij, die verre van de gerechtigheid zijt!
13 Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet verre wezen, en Mijn heil zal niet vertoeven; maar Ik zal heil geven in Sion, aan Israël Mijn heerlijkheid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door raka »

Luther schreef:
raka schreef:kil, koud en onbewogen, jaja. Die suggestieve woorden komen meer voort door onze persoonlijke vete. Maar laten we vooral over onze doodstaat zwijgen, inderdaad dan klinkt alles veel mooier en minder kil.
Hoe kom je erbij dat ik een vete met je heb???
Ik ben zeer over je bewogen en over allen die leven zoals jij.
Nee, ik zwijg niet over onze doodstaat, maar (even heel scherp) het is wel confronterend als je de lucht van de ontbinding als het ware gewoon opsnuift uit postings.
Maar het ergste daarin is nog, dat je dat aanvaardt als de status quo en vervolgens doorleeft.
Wat doet een tekst als deze dan met je?
Jesaja 46:
12 Hoort naar Mij, gij stijven van harte, gij, die verre van de gerechtigheid zijt!
13 Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet verre wezen, en Mijn heil zal niet vertoeven; maar Ik zal heil geven in Sion, aan Israël Mijn heerlijkheid.
Ik had mijn posting niet geplaatst om enige bewogenheid bij iemand op te roepen, want daar heb ik niets aan. Ik had aan de hand van een kenschets van mijn geestelijke status nu (ontspeend van enige persoonlijke diepgang en misschien daardoor kil geformuleerd, daar ik mij hoed voor de aasgieren), welke gemeengoed is in de gereformeerde gezindte, een antwoord willen hebben op de vraag wat te doen als teksten die jij allemaal aandraagt je inderdaad vaak niets of soms heel even wat doen. Hierop heb ik nog niemand bevindelijk horen antwoorden, behalve dode one-liners.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door hervormde »

raka schreef:
Luther schreef:
raka schreef:kil, koud en onbewogen, jaja. Die suggestieve woorden komen meer voort door onze persoonlijke vete. Maar laten we vooral over onze doodstaat zwijgen, inderdaad dan klinkt alles veel mooier en minder kil.
Hoe kom je erbij dat ik een vete met je heb???
Ik ben zeer over je bewogen en over allen die leven zoals jij.
Nee, ik zwijg niet over onze doodstaat, maar (even heel scherp) het is wel confronterend als je de lucht van de ontbinding als het ware gewoon opsnuift uit postings.
Maar het ergste daarin is nog, dat je dat aanvaardt als de status quo en vervolgens doorleeft.
Wat doet een tekst als deze dan met je?
Jesaja 46:
12 Hoort naar Mij, gij stijven van harte, gij, die verre van de gerechtigheid zijt!
13 Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet verre wezen, en Mijn heil zal niet vertoeven; maar Ik zal heil geven in Sion, aan Israël Mijn heerlijkheid.
Ik had mijn posting niet geplaatst om enige bewogenheid bij iemand op te roepen, want daar heb ik niets aan. Ik had aan de hand van een kenschets van mijn geestelijke status nu (ontspeend van enige persoonlijke diepgang en misschien daardoor kil geformuleerd, daar ik mij hoed voor de aasgieren), welke gemeengoed is in de gereformeerde gezindte, een antwoord willen hebben op de vraag wat te doen als teksten die jij allemaal aandraagt je inderdaad vaak niets of soms heel even wat doen. Hierop heb ik nog niemand bevindelijk horen antwoorden, behalve dode one-liners.

Raka het enige wat we hierop kunnen zeggen: geef jezelf over aan de HEERE. Leg je hele leven in Zijn handen en weet dan dat Zijn doorboorde handen vol ontferming zijn.
sela
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 okt 2007, 23:34

Re: Onbekeerd, en goed kunnen slapen?

Bericht door sela »

...
Laatst gewijzigd door sela op 13 jul 2009, 01:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie