subcultuur?

Plaats reactie
sela

subcultuur?

Bericht door sela »

in een bepaald topic over kanselboodschappen komt het wordt 'subcultuur' aan de orde.

wat wordt precies bedoeld met subculturen?
zoiets als de skatecultuur? of street-art of noem wat?
welke elementen bepalen dat het een subcultuur genoemd wordt?
zijn wij als reformatorischen ook een subcultuur?
memento

Re: subcultuur?

Bericht door memento »

Van een subcultuur is sprake als een bepaalde groep mensen er bepaalde gewoonten, gebruiken, regels en (eventueel) taalgebruik er op na houden. M.i. hebben kerken allen hun eigen subcultuur (ook linkse kerken).
sela

Bericht door sela »

van de skatecultuur kun je de indruk hebben dat bepaalde zaken wat overtrokken zijn
[zoals een broek op je knieeen]

maar zo zullen wij toch niet naar onszelf kijken?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

sela schreef:van de skatecultuur kun je de indruk hebben dat bepaalde zaken wat overtrokken zijn
[zoals een broek op je knieeen]

maar zo zullen wij toch niet naar onszelf kijken?
nou ja, na een dagje Wegwijs of Naar Buiten ben je wel weer helemaal "bij" als het om de refo-subcultuur gaat...
moet je echt eens doen :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
sela

Bericht door sela »

:) tot de volgende keer maar weer..

maar goed, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een subcultuur iets te maken heeft met een opgroeiend iemand die nog op zoek is naar een identiteit en bijv. uiterlijke zaken als houvast gebruikt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm nee, dat kan maar dat is niet altijd zo. Een subcultuur is gewoon de cultuur van een subgroep... of dat zou skaters zijn of refo's of wat dan ook maakt niet uit. Dat er een hoop subculturen zijn voor opgroeiende mensen die hun identiteit nog zoeken, wil nog niet zeggen dat alle subculturen er voor die mensen zijn. Het verklaart wel waar dat gevoel vandaan komt maar ik betwijfel of het helemaal klopt ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
sela

Bericht door sela »

oke, helder.
dan zal ik zonder verdere gene dit woord verder gebruiken.
Laatst gewijzigd door sela op 18 aug 2010, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

sela schreef:oke, helder.
dan zal ik zonder verdere gene dit woord verder gebruiken.

ik wilde even peilen hoe jullie hierover denken.
(kreeg pas een reprimande van een journaliste van het refdag voor het gebruik van dit woord)
tjsa, sommige mensen willen niet erkennen dat ook in refokring sprake is van een subcultuur...
~~Soli Deo Gloria~~
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Is er binnen de refocultuur dan ook weer sprake van subsubculturen?
The Groom's still waiting at the altar
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Bonny schreef:Is er binnen de refocultuur dan ook weer sprake van subsubculturen?
dat ligt aan je definitie van 'cultuur' en aan de breedte van je opvatting van de reformatorische gezindte. Ieder gezin heeft in principe zijn eigen cultuur, dus dan zouden er subsub...subculturen kunnen zijn. En als de eisen die je stelt aan 'refo' erg veel zijn (wie een bepaalde vertaling leest, bepaalde liederen zingt, bepaalde kleding draagt, is een refo), heb je grote kans dat je mensen die aan bepaalde kenmerken niet voldoen, niet tot jouw subcultuur behoren. Dat scheelt dan weer een hoop subsubculturen.
sela

Bericht door sela »

Bonny schreef:Is er binnen de refocultuur dan ook weer sprake van subsubculturen?
goede vraag..

en een undergroundscene?
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

sela schreef:
goede vraag..

en een undergroundscene?
De nederlandse hobby "in hokjes plaatsen" word hier weer naar hartelust uitgeoefend, lees ik.
subcultuur, is dat zoeiets als hokjes creeren in hokjes?M.i. is dit iets voor bange mensjes die zich alleen veilig voelen binnen een bepaalde groep met bepaalde gewoonten , afkeurenswaardige tradities, en kledingvoorschriften, waardoor ze zo nodig moeten laten zien dat ze bij die groep horen.
Laat liever uit je gedrag blijk, ndat je schatten in de hemel verzamelt, ipv hier op aarde.
Jezus verafschuwde de saduceers,farizeers en schriftgeleerden, de subculturen van toen.
Sola Scriptura
Jongere

Bericht door Jongere »

En hij had hoeren en tollenaren lief, weer andere subculturen van toen.
Ik vind dat je / jullie wel erg hard door de bocht vliegen nu. Bepaalde tradities, gebruiken en gewoontes zijn helemaal niet slecht. Het ageren tegen (sub)culturen vind ik veel meer iets 'provo-achtigs' dan christelijk. Je sleept Jezus' veroordeling er aan de haren bij.
Plaats reactie