Homoseksualiteit in Bijbels licht

Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door denkertje21 »

Afgewezen schreef:
denkertje21 schreef:Ik denk dat er weinig mensen in de refokring zijn die er meer over hebben gelezen.
Dat ga je wel doen als het jezelf aan gaat en het je leven op z'n kop zet!
In de refokring zijn de meeste mensen erg dom en bekrompen en ze verdiepen ze zich nergens in. Gelukkig dat er altijd wat ruimdenkender geesten zijn die om hen rondwaren. :hum
Complexje??

Ik behoor zelf tot de refokring, maar eerlijk gezegd blinkt de refokring er niet in uit om kennis te nemen van alle verschillende opvattingen over zulke heikele kwesties. Dat beperkt zich meestal tot 'eigen' schrijvers en de clubkrant.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Afgewezen »

denkertje21 schreef: Complexje??
Nee hoor, ík niet. ;)
denkertje21 schreef:Ik behoor zelf tot de refokring, maar eerlijk gezegd blinkt de refokring er niet in uit om kennis te nemen van alle verschillende opvattingen over zulke heikele kwesties. Dat beperkt zich meestal tot 'eigen' schrijvers en de clubkrant.
Dat kan. Maar ook al neem je kennis van andere opvattingen, dat betekent niet dat je dan vanzelf tot die andere opvattingen 'bekeerd' wordt.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Democritus »

denkertje21 schreef:
Complexje??
Tja die vraag kan je ook jezelf stellen!
denkertje21 schreef:Ik behoor zelf tot de refokring, maar eerlijk gezegd blinkt de refokring er niet in uit om kennis te nemen van alle verschillende opvattingen over zulke heikele kwesties. Dat beperkt zich meestal tot 'eigen' schrijvers en de clubkrant.
Met het feit dat jij tot de refokring behoort en wel kennis hebt genomen van deze heikele kwestie geeft jou mening blijkbaar meer gewicht dan die van anderen aangezien die maar in hun eigen beperkte hoekje blijven ronddwalen! Yeah right

Als ik jou onderschrift bekijk: Leer mij volgen met mijn vragen dan is dat wat anders als Leer mij volgen zonder vragen.

Hoe graag ik ook mijn homoseksuele medemens gun waarna zij verlangen..... op basis van Gods Woord kan ik dat niet en velen hier met mij. Ja dan blijven erbij mij ook vragen over.... dan stel ik ook wel eens de vraag Heere waarom moeten deze mensen zo'n moeilijke weg gaan?

Maar het vers gaat ook verder:
Vader wat GIJ doet is goed
Leer mij slechts het heden dragen
Met een rustig kalme moed.


Heer, ik wil Uw liefde loven,
al begrijpt mijn ziel U niet.
Zalig hij, die durft gelooven,
ook wanneer het oog niet ziet.
Schijnen mij Uw wegen duister,
zie, ik vraag U niet: waarom?
Eenmaal zie ik al Uw luister,
als ik in Uw hemel kom!


Laat mij niet mijn lot beslissen:
zoo ik mocht, ik durfde niet.
Ach, hoe zou ik mij vergissen,
Als Gij mij de keuze liet!
Wil mij als een kind behand'len,
dat alleen den weg niet vindt:
neem mijn hand in Uwe ha
nden
en geleid mij als een kind.

Waar de weg mij brengen moge,
aan des Vaders trouwe hand
loop ik met gesloten oogen
naar het onbekende land.


Dan geld voor mij ook in deze:
Laat mij niet mijn lot beslissen:
zoo ik mocht, ik durfde niet.
Ach, hoe zou ik mij vergissen,
Als Gij mij de keuze liet!


Niet ons vragen en niet onze worstelingen zijn de norm maar Gods Woord is de norm. Dit betekent niet dat er geen meningsverschillen kunnen zijn. Maar als ook grote hedendaagse christelijke denkers tot de conclusie moeten komen dat de homosexuele praxis Bijbels niet te verantwoorden is....... dan is het niet alleen 'domme RD lezende refo' die tot die conclusie komt.

Wel mag stellen dat door veel onkunde er niet op een juiste wijze wat deze mensen wordt omgegaan. Maar of het verminderen van die onkunde in de door jou gelezen literatuur ligt waag ik te betwijfelen. Deze onkunde kan m.i. alleen verminderd als wij onszelf als een even grote zondaar zien als de ander. Dan zal het bewogenheid geven maar dat is wat anders als alle maar goed praten.

Nogmaals ik schrijf dit niet om mij boven iemand te verheffen..... ik wil alleen naast mijn broeder en zuster in het geloof staan en deze in die moeilijke strijd helpen maar met als norm Gods Woord en niet allemaal hedendaagse theorieën.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door denkertje21 »

Democritus schreef:
denkertje21 schreef: Met het feit dat jij tot de refokring behoort en wel kennis hebt genomen van deze heikele kwestie geeft jou mening blijkbaar meer gewicht dan die van anderen aangezien die maar in hun eigen beperkte hoekje blijven ronddwalen! Yeah right
Je hebt me kenbaar verkeerd ingeschat. I ben van nature nieuwsgierig, Maar zeker in dit geval als zoiets je hele geloofsleven en je leven op stelten zet. Dat ga je zoeken, bidden, vragen. Omdat het jou aangaat

Democritus schreef:Als ik jou onderschrift bekijk: Leer mij volgen met mijn vragen dan is dat wat anders als Leer mij volgen zonder vragen.
De dichteres Jacqueline van der Waals, van wie dit gedicht is, heeft al heel veel voor me betekend. rechtzinnige, maar zeer emphatische dominee, vertelde mij een keer: "He, je mag dit lied ook ander zingen, Leer mij volgen mét mijn vragen, omdat de Heere geraag antwoorden geeft. Dat volgen kan ik alllen maar omdat ik blind op Hem vertrouw: Vader, wat Gij doet is GOED.

En dat alles gebaseerd op Jesaja 55 : 8 en 9
8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Afgewezen »

denkertje21 schreef:De dichteres Jacqueline van der Waals, van wie dit gedicht is, heeft al heel veel voor me betekend. rechtzinnige, maar zeer emphatische dominee, vertelde mij een keer: "He, je mag dit lied ook ander zingen, Leer mij volgen mét mijn vragen, omdat de Heere graag antwoorden geeft. Dat volgen kan ik alllen maar omdat ik blind op Hem vertrouw: Vader, wat Gij doet is GOED.

En dat alles gebaseerd op Jesaja 55 : 8 en 9
8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.
Maar helemaal snappen doe ik het niet...
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Marnix »

Dat staat ook in dat Bijbelvers, dat we het niet helemaal snappen ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door denkertje21 »

Afgewezen schreef:
denkertje21 schreef:De dichteres Jacqueline van der Waals, van wie dit gedicht is, heeft al heel veel voor me betekend. rechtzinnige, maar zeer emphatische dominee, vertelde mij een keer: "He, je mag dit lied ook ander zingen, Leer mij volgen mét mijn vragen, omdat de Heere graag antwoorden geeft. Dat volgen kan ik alllen maar omdat ik blind op Hem vertrouw: Vader, wat Gij doet is GOED.

En dat alles gebaseerd op Jesaja 55 : 8 en 9
8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.
9 Want gelijk de hemelen hoger zijn dan de aarde, alzo zijn Mijn wegen hoger dan uw wegen, en Mijn gedachten dan ulieder gedachten.
Maar helemaal snappen doe ik het niet...
Het was in eerste instantie de opmerking onder mijn berichten die een vraag op riep..

Wat ik weer gaf, dat ik vertrouw op Gods plan met mijn leven. Ik werd niet per ongeluk als homo geboren, net zo min als ik perongeluk uit christelijke ouders ben geboren. Dus daar heeft God een plan mee. Nou hoef ik niet alles klakkeloos aan te nemen van God, dus mag ik Hem daar eerbiedig op bevragen. En Hem vragen om volgzaamheid in de weg die Hij voor mij heeft uitgestippeld.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door raka »

er zijn op dit forum en in het refowereldje altijd 5 dingen moeilijk geweest
1. zeggen dat je bekeerd bent
2. zeggen dat je onbekeerd bent

3. zeggen dat je homo(sexueel) bent

4. netjes en correct te blijven jegens anderen
5. iemands bijdrage goed te interpreteren
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door denkertje21 »

raka schreef:er zijn op dit forum en in het refowereldje altijd 5 dingen moeilijk geweest
1. zeggen dat je bekeerd bent
2. zeggen dat je onbekeerd bent

3. zeggen dat je homo(sexueel) bent

4. netjes en correct te blijven jegens anderen
5. iemands bijdrage goed te interpreteren
au au, da's wel een haarscherpe analyse...

Dan heb ik al vrij snel heel wat moeilijkheden over het hoofd gezien.
Ik mág niet verhullen dat weet dat mijn Verlosser leeft. Oftewel ik weet zeker dat ik bekeerd ben.
Daarbij ben ik ook homo. En dat is goed zo, want de Heere God doet het nooit fout.
Leer mij volgen mét mijn vragen...
raka
Berichten: 150
Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:32

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door raka »

denkertje21 schreef:
raka schreef:er zijn op dit forum en in het refowereldje altijd 5 dingen moeilijk geweest
1. zeggen dat je bekeerd bent
2. zeggen dat je onbekeerd bent

3. zeggen dat je homo(sexueel) bent

4. netjes en correct te blijven jegens anderen
5. iemands bijdrage goed te interpreteren
au au, da's wel een haarscherpe analyse...

Dan heb ik al vrij snel heel wat moeilijkheden over het hoofd gezien.
Ik mág niet verhullen dat weet dat mijn Verlosser leeft. Oftewel ik weet zeker dat ik bekeerd ben.
Daarbij ben ik ook homo. En dat is goed zo, want de Heere God doet het nooit fout.
Tsja, ik ben op dit forum altijd duidelijk geweest betreffende punt 2. Punt 4 is iets waar ik me schuldig aan gemaakt heb en punt 5 vast ook wel. Punt 1 is uitgesloten en punt 3 sla ik maar over.

Je bent een bevoorrecht mens denkertje
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Luther »

raka schreef:
denkertje21 schreef:
raka schreef:er zijn op dit forum en in het refowereldje altijd 5 dingen moeilijk geweest
1. zeggen dat je bekeerd bent
2. zeggen dat je onbekeerd bent

3. zeggen dat je homo(sexueel) bent

4. netjes en correct te blijven jegens anderen
5. iemands bijdrage goed te interpreteren
au au, da's wel een haarscherpe analyse...

Dan heb ik al vrij snel heel wat moeilijkheden over het hoofd gezien.
Ik mág niet verhullen dat weet dat mijn Verlosser leeft. Oftewel ik weet zeker dat ik bekeerd ben.
Daarbij ben ik ook homo. En dat is goed zo, want de Heere God doet het nooit fout.
Tsja, ik ben op dit forum altijd duidelijk geweest betreffende punt 2. Punt 4 is iets waar ik me schuldig aan gemaakt heb en punt 5 vast ook wel. Punt 1 is uitgesloten en punt 3 sla ik maar over.
Raka, hoe voelt dat om dat zo neer te zetten?
Waarom is dat uitgesloten?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
NRC
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jun 2009, 21:08
Locatie: usa

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door NRC »

Moeilijk voor gay people in NRC. Paar studies gemaakt, maar conclusions zijn al in begin gemaakt: mag niet van God. Alleen de bijble text wordt er nog bijgezet.
Gebruikersavatar
denkertje21
Berichten: 318
Lid geworden op: 09 okt 2008, 21:19

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door denkertje21 »

raka schreef:
denkertje21 schreef:
raka schreef:er zijn op dit forum en in het refowereldje altijd 5 dingen moeilijk geweest
1. zeggen dat je bekeerd bent
2. zeggen dat je onbekeerd bent

3. zeggen dat je homo(sexueel) bent

4. netjes en correct te blijven jegens anderen
5. iemands bijdrage goed te interpreteren
au au, da's wel een haarscherpe analyse...

Dan heb ik al vrij snel heel wat moeilijkheden over het hoofd gezien.
Ik mág niet verhullen dat weet dat mijn Verlosser leeft. Oftewel ik weet zeker dat ik bekeerd ben.
Daarbij ben ik ook homo. En dat is goed zo, want de Heere God doet het nooit fout.
Tsja, ik ben op dit forum altijd duidelijk geweest betreffende punt 2. Punt 4 is iets waar ik me schuldig aan gemaakt heb en punt 5 vast ook wel. Punt 1 is uitgesloten en punt 3 sla ik maar over.
Ik krijg het hier koud en warm van tegelijk. Hoe kun je dan nog één nacht rustig slapen... "Gij die niet GEWILD hebt..."
En dan maken we ons hier druk of iemand homo mag zijn?
Leer mij volgen mét mijn vragen...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Afgewezen »

NRC schreef:Moeilijk voor gay people in NRC. Paar studies gemaakt, maar conclusions zijn al in begin gemaakt: mag niet van God. Alleen de bijble text wordt er nog bijgezet.
Tja, er zijn ook maar twee mogelijkheden: 'mag wel van God' of 'mag niet van God'.
Smytegelt
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:03

Re: Homoseksualiteit in Bijbels licht

Bericht door Smytegelt »

Niemand is goed dan Een, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden.

Een mens, wie hij ook is, en van welke geaardheid dan ook, mag nooit zeggen dat hij met een zondige geaardheid berust in die geaarheid met de argumentatie: God heeft me gemaakt dus het is goed.
O, mensen, besef toch dat God u NIET zo gemaakt heeft. De Heere heeft de mens goed en naar Zijn evenbeeld geschapen.
Een mens moet leren om geheel verdorven te zijn en nooit tevreden te zijn met eigen natuur en geaardheid die voortkomt uit onreine ouders. Wie kan een reine geven uit een onreine?
Zowel hetero's als homo's hebben een verdorven natuur. Dit openbaart zich in de zondige begeerten die uit die gevallen natuur voortkomen.
Laat niemand menen God te kunnen dienen in berusting met zijn natuur waarmee hij geboren is. Er is een nieuwe schepping voor nodig die de oude natuur geheel doodt. Vasthouden aan de natuur die voortkomt uit de eerste geboorte is niet overeenkomstig Gods Woord:
Indien gij dan met Christus opgewekt zijt, zo zoekt de dingen, die boven zijn, waar Christus is, zittende aan de rechter hand Gods. Bedenkt de dingen, die boven zijn, niet die op de aarde zijn. Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God. Wanneer nu Christus zal geopenbaard zijn, Die ons leven is, dan zult ook gij met Hem geopenbaard worden in heerlijkheid. Doodt dan uw leden, die op de aarde zijn, namelijk hoererij, onreinigheid, schandelijke beweging, kwade begeerlijkheid, en de gierigheid, welke is afgodendienst. Om welke de toorn Gods komt over de kinderen der ongehoorzaamheid; In dewelke ook gij eertijds hebt gewandeld, toen gij in dezelve leefdet.
Gesloten