Asafs vraag

Plaats reactie
Zita
Moderator

Asafs vraag

Bericht door Zita »

In een inleiding voor een kring ga ik proberen iets zinnigs te zeggen over het 'probleem' van Asaf in psalm 73. Hij begrijpt niet waarom de goddelozen voorspoed hebben, en waarom het de gelovigen slecht gaat in het aardse leven. Nu ben ik op zoek naar andere Bijbelgedeelten waarin dit probleem aan de orde komt. Psalm 49 bijvoorbeeld. En Job. En Prediker 8. Zijn er meer gedeelten te vinden?
albion

Re: Asafs vraag

Bericht door albion »

Zita schreef:In een inleiding voor een kring ga ik proberen iets zinnigs te zeggen over het 'probleem' van Asaf in psalm 73. Hij begrijpt niet waarom de goddelozen voorspoed hebben, en waarom het de gelovigen slecht gaat in het aardse leven. Nu ben ik op zoek naar andere Bijbelgedeelten waarin dit probleem aan de orde komt. Psalm 49 bijvoorbeeld. En Job. En Prediker 8. Zijn er meer gedeelten te vinden?

de gelijkenis van Lazarus en de rijke man, misschien??
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Marnix

Bericht door Marnix »

Psalm 37. En Psam 146. Gaan beiden over het contrast tussen wie zonder God zijn en tijdelijk voorspoed lijken te ontvangen... en wie met Hem leven en zijn zegen ontvangen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

In het Nieuwe Testament wordt deze vraag vaak behandeld vanuit weer een ander licht; niet zozeer het 'einde', maar het doel van verdrukkingen nu. Tegenspoed kan juist in dit leven bedoelingen hebben. Wat betekenen deze woorden: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt; Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

In 1 Petrus en 1 Johannes vind je hier verschillende teksten over.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

dank jullie wel! :garde
Plaats reactie