Genezingsbediening landt in Stolwijk

Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door Pugna
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door RefojongereVerder: Dr. M.J. Paul staat links in de GB. Met links bedoel ik niks negatiefs, hij werkt gewoon mee aan vernieuwende zaken in de kerk zoals medewerker van het NBV en het herinvoeren van ziekenzalving, uitwerpen van demonen etc.
Goed dat dat gebeurt en dat Gods beloften onder het stof vandaan gehaald worden. Demonen worden genegeerd of men weet niet eens van het bestaan af terwijl Paulus toch duidelijk zegt: Efe 6:12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.

Ik hoop dat ik mijn vinger wel bij deze tekst mag leggen zonder hem uit zijn verband te lichten.
Ik vraag me af waarom er tegenwoordig demonen uitgedreven moeten worden?

We doen dat blijkbaar al eeuwen niet meer. Ik heb ook nooit gehoord dat iemand bezeten was door een demoon.
Misschien raar, maar...
Tegenwoordig hebben we overal prachtige medische termen voor (bijv. CD). Zou dit vroeger niet bestempeld worden als bezeten? En zien we daar nu te snel overheen?

[Aangepast op 14/12/04 door Barryvrouw]
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Pugna

Bericht door Pugna »

Oorspronkelijk gepost door Lecram

Ik herhaal de tekst nog even:

Jak. 5:14 Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der Gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in den Naam des Heeren.
15 En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.
Telkens als gebedsgenezing te sprake komt wordt deze tekst aangehaald.

Er staat dat de ouderlingen bij de zieke moeten komen en niet omgekeerd.

Conclussie, genezings-bijeenkomsten zijn niet-bijbels.
Pugna

Bericht door Pugna »

Oorspronkelijk gepost door Barryvrouw
Oorspronkelijk gepost door Pugna
Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Oorspronkelijk gepost door RefojongereVerder: Dr. M.J. Paul staat links in de GB. Met links bedoel ik niks negatiefs, hij werkt gewoon mee aan vernieuwende zaken in de kerk zoals medewerker van het NBV en het herinvoeren van ziekenzalving, uitwerpen van demonen etc.
Goed dat dat gebeurt en dat Gods beloften onder het stof vandaan gehaald worden. Demonen worden genegeerd of men weet niet eens van het bestaan af terwijl Paulus toch duidelijk zegt: Efe 6:12 Want wij hebben den strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht.

Ik hoop dat ik mijn vinger wel bij deze tekst mag leggen zonder hem uit zijn verband te lichten.
Ik vraag me af waarom er tegenwoordig demonen uitgedreven moeten worden?

We doen dat blijkbaar al eeuwen niet meer. Ik heb ook nooit gehoord dat iemand bezeten was door een demoon.
Misschien raar, maar...
Tegenwoordig hebben we overal prachtige medische termen voor (bijv. CD).
Compact Disk?

Wat is dan het verschil tussen een 'geesteszieke' (ik neem aan dat die bedoeld worden) en een bezetene?

Waarom konden we eeuwen zonder het uitdrijven van demonen en nu niet meer?
parsifal

Bericht door parsifal »

Dit bericht vond ik vrij evenwichtig:

http://www.oneway.nl/nieuws_artikel.php?nieuwsID=16001
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door PugnaIk vraag me af waarom er tegenwoordig demonen uitgedreven moeten worden?
En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.
18 Slangen zullen zij opnemen; en al is het, dat zij iets dodelijks zullen drinken, dat zal hun niet schaden; op kranken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden.

Voor iets meer info: http://www.bijbelenonderwijs.nl/index.p ... ijkestrijd
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door SolaGratia
........................
Iedere avond is er dienst behalve a.s. woensdag en die woensdag erop, dan is er vanwege kersfeest s´morgens een dienst!

Gr. Sola
Je bedoelt donderdag.

([size=-2]en nog bedankt hé...[/size]) ;)

Hier een link van betreffende genezer. Blader de site is door, kijk het filmpje even, doe een donatie via het creditcard-logo (als je geld teveel hebt) en doe wat je er mee wilt.

Ik heb een wat bittere smaak in m'n mond na het zien van die site. Maar dat kan ook aan mij liggen...

Ik geloof niet echt dat Dr. Paul dit bedoelt.
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

Interessant artikel vanmorgen in Trouw. N.a.v. verschijnen boek van Vellenga
Geestige praktijken: Over de vitaliteit van religieuze heelwijzen in Nederland sinds 1850
Religieuze heelwijzen groeien tegen medische bewijslast in
door Lodewijk Dros

De medische wetenschap accepteert alleen empirisch bewijs, kerken ontvolken. Toch bloeien reiki, het aanroepen van heiligen of het gebed tot genezer Jezus als nooit tevoren. Het past bij het individualisme en heeft de toekomst. De vereniging tegen kwakzalverij gruwt ervan: religieuze geneeswijzen.

Evangelist Jan Zijlstra van de Leiderdorpse gemeente De Levensstroom adverteert zelfs met genezing, en met succes: hij laat een nieuwe kerk bouwen en trekt overal in het land volle zalen.

Genezend medium Jomanda, eerst in Tiel, later in 'Maria Vrede' te Valkenburg, lijkt wat op haar retour, maar er komen, schrijft Sipco Vellenga in zijn artikel 'Geestige praktijken', toch nog zo'n 10000 mensen per jaar op haar af. En rooms-katholieken weten (evenals anders- en nietgelovigen) bedevaartsplaatsen Heiloo en Dokkum te vinden.

Hoe is het mogelijk, want de kerk loopt leeg en de medische wetenschap schrijdt voort. Dat eerste klopt niet voor de pinksterbeweging, aldus Vellenga; die is juist gegroeid en nog wel ietsje bovengemiddeld opgeleid ook. Maar tegen ziekte kijken ze anders aan dan vroeger - geen afkeer meer van de gewone dokter, en als er op gebed géén genezing volgt, dan krijgt de zieke niet het verwijt van eigen schuld. Voor de zwarte hallelujakerken geldt trouwens dat 'healing ministry' (genezingsdienst) doodnormaal is.

New age is ook genezend, maar dan esoterisch. Nederland telt 200 reiki-masters (therapie door energie), en vele tienduizenden thuiswerkers. Het aantal praktijkjes, eenmans academies, scholen, opleidingen en therapieën is duizelingwekkend. En als de cliënt er niet beter van wordt, dan toch zeker de behandelaar; de belastingdienst zal vast wel eens belangstellend tijdschriften als Koörddanser en Onkruid doorbladeren.

Tot diep in de 19de eeuw werkte de overheid de bedevaartpraktijk tegen, noteert Vellenga. Protestantse kerken hadden een 'grote afkeer' van 'alles wat riekte naar magie'. Nu, anderhalve eeuw later, is de Verlichting ons hoogste goed en is de medische wetenschap evidence based, gestoeld op bewijs. Toch, concludeert Vellenga, is ,,de populariteit van religieuze geneeswijzen in de moderne tijd vermoedelijk eerder groter dan kleiner dan in de pre-moderne of vroeg-moderne tijd''.

Het helpt wel, al die hocus-pocus van allerlei aard, maar dan in de zin van 'heling'. Ziekte is wat de dokter wil behandelen, de patiënt ervaart zijn ziekte. Heling doet iets aan die ervaring, brengt een nieuwe omgang met ziekte, wat iets anders is dan dat je been er weer aan groeit - dat zou genezing zijn. Helen is 'bemoedigd worden, gesterkt'. Geen kleinigheid, het kan de ,,beslissende stoot geven tot herstel'', aldus Vellenga.

Tegenover de beweringen van onder anderen Zijlstra over genezing (zijn bijeenkomsten heten genezingsdiensten) zet Vellenga ontnuchterende cijfers. ,,Van de in totaal twee miljoen zieken die Lourdes tot 1984 hebben bezocht, hebben 6000 personen een wonderbaarlijke genezing geclaimd en daarvan zijn uiteindelijk 64 claims door de medische commissie, het Bureau des Constatations erkend.''

Genezing is de zeer zeldzaam toegekende hoofdprijs, velen nemen genoegen met de troostprijs, heling, stelt Vellenga vast.

Uit onderzoek van Trouw is gebleken dat het aanbod van geestelijke verzorging in verpleeghuizen ver onder de maat is, omdat de overheid haar eigen normen negeert. Vellenga wijst op de rol van zingeving bij ziekte, een ondergeschoven kindje in de reguliere gezondheidszorg. Ook stelt hij vast dat zowel de esoterische genezer als de gebedsgenezer ruimschoots de tijd neemt voor de patiënt - de onbetaalde rekening van de gewone medische zorg.

De opkomst van de charismatische genezing (pinksterbeweging), de heiligengenezing (rooms-katholieke kerk) en de energetische geneeswijze (esoterie) is een bewijs van individualisering. De kerk en de overheid hebben geen monopolie meer, ik beslis. Het zijn, meent Vellenga, 'vitale praktijken' die 'toekomst hebben', met heling als aanvulling op de 'gewone' genezing die de reguliere gezondsheidszorg biedt.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Plaats reactie