.

Erasmiaan

Re: Verloren gaan...

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:
refo schreef:
Erasmiaan schreef: Al meermalen betoogd: het gaat niet over een bepaalde groep mensen, nee telkens een ander adres.
Dat is onjuist.
Het gaat in iedere zaligspreking om dezelfde mens(en).
Welnee. Daar heb ik geen enkele aanwijzing voor.
Nou Erasmiaan, ik zou weleens willen weten waar je dat op baseert. Want volgens mij gaat het echt om dezelfde mensen!
Waar staat dat dan?

Ik hoef niets te bewijzen, er worden armen, treurenden, barmhartigen en zachtmoedigen aangesproken, dat zijn toch al verschillende mensen (soorten van mensen)?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Ik hoef niets te bewijzen, er worden armen, treurenden, barmhartigen en zachtmoedigen aangesproken, dat zijn toch al verschillende mensen (soorten van mensen)?
Ja maar waarom zou dat niet op dezelfde mensen kunnen slaan. Een barnhartige kan toch ook een treurende zijn en tegelijkertijd ook zachtmoedig?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Ik hoef niets te bewijzen, er worden armen, treurenden, barmhartigen en zachtmoedigen aangesproken, dat zijn toch al verschillende mensen (soorten van mensen)?
Ja maar waarom zou dat niet op dezelfde mensen kunnen slaan. Een barnhartige kan toch ook een treurende zijn en tegelijkertijd ook zachtmoedig?
Leg er Psalm 72 eens naast (door mij eerder geciteerd): gaat het in de zaligsprekingen niet over dat 'Uw volk'?
Dat is toch één groep mensen, van wie geldt, dat ze treuren, hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, reinen zijn van hart, vreedzaam, etc. etc.?
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

PvS schreef:‘Gods natuur is dat Hij uit niets iets maakt; daarom wie nog niet niets is, uit die kan God ook niet iets maken.’
(Maarten Luther)
En wat wil je hiermee zeggen?
Als God iets wil maken van een gevallen mens, zal Hij die mens ook tot niets maken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
Het kan wel. De vraag is alleen of het zo is. Je hoeft volgens mij niet aan alle voorwaarden te voldoen om zalig (lees het in de goede context, de KJV zegt: "Blessed") te zijn. Dus dan is het toch niet relevant of de barmhartige gelijk treurt vervolgd wordt etc?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

PvS schreef:
RJVerhoeks schreef:...dat de nieuwelingen in de genade nog maar een weinig onderscheidend vermogen hebben ten aanzien van het gestorven zijn aan de wet. Een zakelijke uiteenzetting van het sterven aan de wet, en het verloren gaan onder het recht moet verklaard worden vanuit de Schrift, en niet vanuit een bekeringsgeschiedenis. Dat velen hiervan vijanden zijn, namelijk verloren gaan door recht, is een gegeven feit. Maar dat neemt niet weg om rekening te houden met de nieuwelingen in de genade, die wel gestorven zijn aan de wet, maar dit nog niet zakelijk kunnen verstaan, omdat zij nog opmoeten wassen in de kennis en de genade van onze Heere Jezus.
Helder antwoord RJVerhoeks.
Helemaal niet helder.
Want ik mis hier het andere aspect. Naast het buigen onder Gods recht is er nog een dieper buigen, namelijk dat onder Gods goedertierenheid.
Marnix

Bericht door Marnix »

Wil je dat misschien even toelichten?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marnix schreef:Wil je dat misschien even toelichten?
Als de Heilige Geest je leert zien wie je zelf bent en wat de Heere van je mag eisen. En dat Hij naar recht je voorbij kan gaan, dan is dat verdiend. Dan buig je.

Maar als Gods Geest iets laat zien van Zijn genade in Christus en het de gerechtigheid van Christus in Zij n goedheid aan je ziel toepast, dan is dat een groot onbevattelijk wonder. Dan buig je nog dieper.
Marnix

Bericht door Marnix »

Oke, mee eens. Een gelovige moet beiden leren. Dat het Gods recht is om je te straffen... en dat Hij ons rechtvaardigt door Christus en je zo naar recht vrijspreekt. Als een van beiden ontbreekt, ontbreekt er een deel van het evangelie.
Plaats reactie