Beamer in de kerk
Om een beamer te verglijken met een bioscoop, vind ik iets té kort door de bocht. Er zijn genoeg verkeerde boeken, maar toch ook goede? Dan zijn toch ook niet álle boeken fout?Oorspronkelijk gepost door Lambertus
De kerk moet natuurlijk geen bioscoop worden maar het gebruik van een medium zoals een beamer moet kunnen! Maar niet in de kerk of sacristie maar eerder in een zaaltje .
We moeten geen communicatie middel schuwen om Zijn woord te verkondigen en te verspreiden denk ik dan. Op tv is er al zo weinig aandacht voor dergelijke zaken dus.... laten we deze manier nou niet aan ons voorbij gaan!
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Het was Calvijn of Luther dacht ik... Eentje noemde het orgel i.e.g. 'Duivelsfluitjes'. En zie, tegenwoordig is elke kerk getroond met een ornaat aan 'duivelsfluitjes'. Tijden veranderen, en visies nuanceren met de tijd. Een beamer is heerlijk om dingen mee uit te leggen aan mensen (tenzij je elke preek hetzelfde verteld, dan is het niet nodig natuurlijk..). Er zijn al best wat gemeentes waar ze wel een beamer gebruiken (hoewel dat enkel de wat charismatischere kringen zijn).
Daarnaast is een beamer praktisch voor de zoveelste nieuwe psalm-berijming in sommige gemeentes, best irri als je ineens solo aan het zingen bent
Daarnaast is een beamer praktisch voor de zoveelste nieuwe psalm-berijming in sommige gemeentes, best irri als je ineens solo aan het zingen bent

Toch m'n beste jongen is een kerk géén klaslokaal. Laat de predikant zijn uitlegkwaliteiten maar eens bijschaven.Oorspronkelijk gepost door QrunchyPlane
Het was Calvijn of Luther dacht ik... Eentje noemde het orgel i.e.g. 'Duivelsfluitjes'. En zie, tegenwoordig is elke kerk getroond met een ornaat aan 'duivelsfluitjes'. Tijden veranderen, en visies nuanceren met de tijd. Een beamer is heerlijk om dingen mee uit te leggen aan mensen (tenzij je elke preek hetzelfde verteld, dan is het niet nodig natuurlijk..). Er zijn al best wat gemeentes waar ze wel een beamer gebruiken (hoewel dat enkel de wat charismatischere kringen zijn).
Daarnaast is een beamer praktisch voor de zoveelste nieuwe psalm-berijming in sommige gemeentes, best irri als je ineens solo aan het zingen bent![]()
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Je mag van mij alles, ik ben niet zo moeilijk m'n andere beste jongen, maar voor mijn gevoel is het toch vreemd dat een predikant onder de preek met een aanwijsstokje, nee laten we helemaal modern zijn met een laserpen of muis tijdens de preek iedere keer zijn woorden moet bekrachtigen.Oorspronkelijk gepost door marsm104Geen klaslokaal? mag je dan niet op een visuele manier leren over God? en bijvoorbeeld de kaart van Israël tonen?Oorspronkelijk gepost door Egbert
Toch m'n beste jongen is een kerk géén klaslokaal. Laat de predikant zijn uitlegkwaliteiten maar eens bijschaven.
Nogmaals ik had het over gevoel, zoals die vliegtuigbouwer al zei "alles is aan verandering onderhevig". Maar voor mij mag het nog een poosje uitblijven die beamer. Gebruik hem maar eerst voor de catechisatie. Maar bedenk wel dat het een gewild object is bij ons boeven gilde.
- Miscanthus
Eerlijk gezegd denk ik dat het vooral een kwestie van (gebrek aan, met respect hoor!) inlevingsvermogen / fantasie is, waarom mensen zich niet thuis voelen bij een beamer en andere moderne snufjes. Wanneer je je het gevoel van 'gemeente-zijn' inbeeld, met de beamer in de kerk, dan komt het al snel heel anders over denk ik. Zo heb ik zelf al een keer een film in de kerkzaal gezien (over de MAF, zendingsorganisatie). Eerlijk gezegd had ik toen meer een gevoel van gemeente-zijn, dan wanneer iedereen volgens een vaststaande orde & ritueel in de kerkbank zit, vooruit kijkt, de kerkraad binnenloopt, kortom, alles verloopt. Maar dat laatste verschilt natuurlijk per gemeente en ligt aan de gemeente t.o.v. ieder persoonlijk.
Miscanthus, je kunt bidden in plaats van de door God gegeven middelen aangrijpen. Je begrijpt de intentie denk ik wel.. Maar het onderwerp 'middelen aangrijpen' is eigenlijk onder 'inenten of niet' (zoiets
Persoonlijk vind ik het een dooddoener, zo van, bid maar dat je geen ongeluk krijgt, ipv je gordel om te doen.
P.s. Ik wist niet dat je bij de boeven-gilde zat Egbert...
[Aangepast op 7/12/04 door QrunchyPlane]
Miscanthus, je kunt bidden in plaats van de door God gegeven middelen aangrijpen. Je begrijpt de intentie denk ik wel.. Maar het onderwerp 'middelen aangrijpen' is eigenlijk onder 'inenten of niet' (zoiets

Mijn inlevingsvermogen is groter dan jouw fantasie kan bewerkstelligen ouwe dc 10. Toch mag voor mij de beamer nog wegblijven. Persoonlijk.Oorspronkelijk gepost door QrunchyPlane
Eerlijk gezegd denk ik dat het vooral een kwestie van (gebrek aan, met respect hoor!) inlevingsvermogen / fantasie is, waarom mensen zich niet thuis voelen bij een beamer en andere moderne snufjes. Wanneer je je het gevoel van 'gemeente-zijn' inbeeld, met de beamer in de kerk, dan komt het al snel heel anders over denk ik. Zo heb ik zelf al een keer een film in de kerkzaal gezien (over de MAF, zendingsorganisatie). Eerlijk gezegd had ik toen meer een gevoel van gemeente-zijn, dan wanneer iedereen volgens een vaststaande orde & ritueel in de kerkbank zit, vooruit kijkt, de kerkraad binnenloopt, kortom, alles verloopt. Maar dat laatste verschilt natuurlijk per gemeente en ligt aan de gemeente t.o.v. ieder persoonlijk.
Waar staat de komma?
Nogmaals: we hebben meer aan be-amers dan aan beamers.
Als Jozef en Maria van Nazareth naar Bethlehem moeten lopen en de dominee geeft aan dat dat een heel eind is voor een zwangere vrouw, dan hoeft daar toch geen beamer bij met een kaart van Israel. (Nazareth rood kruisje, Bethlehem rood rondje). Want dan weet je nog niets.
Communicatierechnieken in een preek? Volgens mij gelden daar andere regels. Aan sommige kan wel tegemoet gekomen worden, zonder dat het karakter van de Woorddienst aangetast wordt (want zo zie ik het toch wel een beetje). Als bekend is dat een mens slechts 20 minuten de aandacht kan vasthouden, is de ds-v.d.Net-methode goed: 2 tussenzangen.
Als Jozef en Maria van Nazareth naar Bethlehem moeten lopen en de dominee geeft aan dat dat een heel eind is voor een zwangere vrouw, dan hoeft daar toch geen beamer bij met een kaart van Israel. (Nazareth rood kruisje, Bethlehem rood rondje). Want dan weet je nog niets.
Communicatierechnieken in een preek? Volgens mij gelden daar andere regels. Aan sommige kan wel tegemoet gekomen worden, zonder dat het karakter van de Woorddienst aangetast wordt (want zo zie ik het toch wel een beetje). Als bekend is dat een mens slechts 20 minuten de aandacht kan vasthouden, is de ds-v.d.Net-methode goed: 2 tussenzangen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
dooddoener:
nietszeggend, waardeloos argument waarmee een discussie wordt afgekapt
Volgens mij voldoet de wens van Miscanthus niet aan deze kwalificatie.
nietszeggend, waardeloos argument waarmee een discussie wordt afgekapt
Volgens mij voldoet de wens van Miscanthus niet aan deze kwalificatie.
--------------
Volgens mij werd er laatst nog door iemand hier op het forum geschreven dat er een oudere predikant een preek hield van meer dan een uur, waarbij het niet meer te volgen was wat hij zei. En de boodschap zal ongetwijfeld juist geweest zijn.Oorspronkelijk gepost door refo
Communicatietechnieken zijn dus van wezenlijk belang voor de boodschap.
Een preek is bij uitstek communicatie, dat is zo. De Bijbel lijkt echter de nadruk te leggen op 'het gesproken woord'. De HC zegt in het verband van de 'beelden' als boeken der leken dat we niet wijzer moeten zijn dan God.
En een oude predikant die niet te verstaan is? Daarvoor geldt dan wat Paulus over de tongen zegt: als het niet te verstaan is, hod je mond, tenzij iemand het uitlegge.
En een oude predikant die niet te verstaan is? Daarvoor geldt dan wat Paulus over de tongen zegt: als het niet te verstaan is, hod je mond, tenzij iemand het uitlegge.

--------------
Net zoals je je gedrukte Bijbeltje erbij kunt houden om de preek beter te volgen, kun je toch ook de punten op de muur projecteren? Volgens mij is het dan nog steeds "Woord".
Bij ons in de kerk hangt een bord met de psalmen erop die we gaan zingen. En dat terwijl de dominee ze ook nog afkondigt. Mag dat dan wel?
Bij ons in de kerk hangt een bord met de psalmen erop die we gaan zingen. En dat terwijl de dominee ze ook nog afkondigt. Mag dat dan wel?