Beamer in de kerk

marsm104
Contacteer:

Beamer in de kerk

Bericht door marsm104 »

Sinds kort hebben ze bij ons (GKV Ommen) een beamer geplaatst, compleet met een scherm en ophanging. Aangesloten op laptop met powerpoint.

Deze wordt zo af en toe gebruikt om bijvoorbeeld nieuwe liederen, punten van de preek, plaatjes of Bijbelteksten (van een andere vertaling) te projecteren. Ook met bruiloften wordt het complete programma geprojecteerd. (om gasten zonder goede vertaling, of helemaal geen Bijbel tegemoet te komen)

Mijn vraag is; wat vinden jullie van die ontwikkeling? Mag zo’n beamer ook bij jou in de kerk? Helemaal niet, of zeg je van: buiten de diensten om. Is het gepast of niet? Is het een goede manier van preken/communicatie anno 2004? Zou je zo'n ding in u/jou kerk willen?

Uit sommige onderzoeken blijkt dat als mensen (visueel) kunnen meelezen, dmv bijvoorbeeld preek-punten of een samenvatting, ze veel meer onthouden van de preek. Wat vind je van dit argument?

Ik hoop op een goede discussie met góede argumenten en of er andere ervaringen zijn.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik denk dat er twee punten aan zitten:

1. het kan juist heel goed zijn (net wat je zegt over het beter onthouden)
2. het kan juist ook verkeerd zijn (te makkelijk, dat je niet meer na hoeft te denken of de preek dat het allemaal wel makkelijk is om het te lezen, je concentratie).

Opzich zou ik het wel fijn vinden. Soms dan is mijn concentratievermogen na 20 min. al weer helemaal verdwenen en dan zit ik soms te draaien op de stoel/bank.
refo

Bericht door refo »

Wie een goed verhaal heeft, heeft toch geen beamer nodig? Hij krijgt dan vanzelf be-amers.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door refo
Wie een goed verhaal heeft, heeft toch geen beamer nodig? Hij krijgt dan vanzelf be-amers.
Maar dan kan het toch nog een hele goede aanvulling zijn? En wat dacht je van kinderen? Kunnen die misschien ook wat meer volgen.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Geen beelden in de kerk! ;)

Hebben ze daar de achterwand nog steeds paars zoals vroeger? Of is dat nu wit gemaakt voor de beamer?

Op zichzelf heb ik niets tegen een beamer in de kerk, maar wat je al bij de liturgie-blaadjes zag, zal nu helemaal erg (kunnen) worden: Mensen laten de bijbel thuis.
Lecram

Bericht door Lecram »

De een zal het niet nodig hebben, de ander heeft er baat bij. Moet je het dan niet doen vanwege die paar mensen die goed zonder kunnen? Op zich is dat egoistisch van die personen.

Ooit op een communicatietraining heb ik geleerd dat je auditief, visueel of sensitief ingestelde mensen heb. Dus je hebt niet een soort mens waar je mee te maken hebt.
In het zakenleven of school wordt ook volop gebruik gemaakt van visuele middelen. Waarom in de kerk dan niet? Als het helpt om de boodschap over te laten komen is daar niets mis mee. Op zondagsschool mag het ook.

Ik denk dat de grootste tegenstanders het eng vinden. Zo van: een verandering, dus fout.
gravo

Bericht door gravo »

Wanneer er samenkomsten zijn, waarin bij de bezoekers weinig of geen kennis beschikbaar is, kan ik me voorstellen, dat er een dergelijke onderwijs-medium gebruikt wordt. Wel moeten we het onderscheid goed aangeven tussen een gelikte, op kennisoverdracht gerichte cursus-methode en de liturgie, die in eerste instantie gericht is op vieren en op geloofsoverdracht.
Dat laatste is meer gebaat bij een stabiele, misschien niet zo toegankelijke, maar wel stijlvolle en eerbiedwaardige rite. Ook wanneer ik niets begrijp van de taal, die men in een eredienst bezigt, kan ik toch gesticht worden door het kennelijke eerbetoon aan het heilige / de Heilige.
Kortom: het is de toon en de stijl, die de geloofsoverdracht doen plaatsvinden. Wanneer die toon verkeerd is, lijk je direkt op cursus te zitten. Let nu goed op! Schrijf op! De aanwijsstok. Geldt ook voor liederen. Dat hinderlijke doorschuiven van de coupletjes! En dat met lege handen zitten. Kaal!

Maar al te vaak vind ik de beamer een te vluchtig medium, dat dezelfde negatieve emoties oproept als de TV: je bent passief, je voelt je lui en als het beeld uitfloept is er niets meer om mee naar huis te nemen of nog eens te overdenken.
En je krijgt er ook nog eens pijn van in je nek.
Het blijkt ook zeer onvoorspelbaar te zijn. De voorganger lijkt de grip soms een beetje kwijt te zijn op de handige jongen, die er allerlei leukigheidjes tussendoor powerpoint.
Kortom, toch een beetje een hightech-beurs- of auto-showroom-gevoel, met zo'n beamer.

Steek in het (verblindende licht van de 500-Watt lamp) nog eens een kaarsje aan! Hoezo kaarsje? We zitten even naar de beamer te kijken. hoor!

De ruimte is geheel gevuld door de beamer, die soms (symbolisch) ook nog eens een stukje preekstoel of katheder meeneemt.

Helemaal erg heb ik het een keertje meegemaakt, dat net voor het lied " Jezus vol liefde, U wilt ons leiden" er ploseling een irritante Bill Gates mededeling de voorrang krijgt: fatal error!!

Zo voelde het inderdaad.

Ik voel wel wat voor een cursus christendom (zoals de Alpha-cursus), maar dit gevoel heb ik liever niet in de eredienst. We hebben niet voor niets een onderscheid tussen kerkzaal en zaaltjes. De beamer hoort in de zaaltjes thuis.

gravo
Unionist

Bericht door Unionist »

Pas preekte Ds. Adrian Verbree in Zwolle over Ezechiël 1. Hij legde uit hoe al die diereneruit zagen en wat dat betekende. Met een beamer projecteerde hij tekeningen van die dieren. Dat was heel handig, want zo kon je alles perfect volgen en je er iets bij voorstellen.

Soms gebeurt het ook wel eens dat een gemeente liederen zingt uit verschillende bundels. Dan kun je de gemeenteleden vragen om 5 of 6 liedboeken mee te sjouwen, maar de tekst van de liederen projecteren is wel zo handig.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

6 liedboeken.
Toch typisch een GKV-probleem vind ik. ;)
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
6 liedboeken.
Toch typisch een GKV-probleem vind ik. ;)
Och, de CGK en NGK kunnen er ook wat van hoor.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Hebben ze daar de achterwand nog steeds paars zoals vroeger? Of is dat nu wit gemaakt voor de beamer?
Achterwand is nog steeds blauw ;) Rechts van de preekstoel hangt een groot uitrolbaar scherm. Die andere diensten omhoog hangt. Zelf vind ik het een hele mooie aanvulling. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een kaart van Israël te projecteren en zodoende uitleg te geven. Ik denk ook niet dat het afleidt, van de kern van de preek, je moeten het zien als een aanvulling, anno 2004

Trouwens, Unionist, was dat van Verbree niet toevallig in het Greydanus College???
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Achterwand is nog steeds blauw ;) Rechts van de preekstoel hangt een groot uitrolbaar scherm. Die andere diensten omhoog hangt. Zelf vind ik het een hele mooie aanvulling. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een kaart van Israël te projecteren en zodoende uitleg te geven. Ik denk ook niet dat het afleidt, van de kern van de preek, je moeten het zien als een aanvulling, anno 2004

Trouwens, Unionist, was dat van Verbree niet toevallig in het Greydanus College???
Het is idd een aanvulling vind ik.
Het zou regelmatig gebruikt kunnen worden, maar hoeft niet perse iedere dienst.
Unionist

Bericht door Unionist »

Nee, was in de Koningskerk in Zwolle-Zuid.

Aparte man, trouwens, die Verbree. Hij schrijft hele humoristische columns in het ND, maar als dominee is hij heel anders. Ik heb voor mijn verjaardag zijn boekje over Ezechiël gekregen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Hoe komt het dan dat ik de achterwand zo paars herinner? Herinneringen kunnen je dus voor de gek houden schijnbaar... Of is het misschien ergens na 1994 verandert?
(Lekker belangerijk. Ik bezef het... Mijn opa en oma hebben in Ommen gewoont.)

En over al die nieuwe wijzen dat tegenwoordig de dienst wordt ingevult: De Heilige Geest moet het nog steeds doen. In de bijbel lezen we dat de apostelen gewoon spraken. Het Woord van evangelie zelf heeft genoeg werkingskracht om mensen te overtuigen. Ik ben niet tegen nieuwe invullingen, maar ze zullen echt niet "effectiever" zijn dan de oudere "methoden" en dat is stiekum in onze gemeenten toch wel de reden van de verandering. De kerk ligt op zijn netst gezegt stil en mensen zoeken nieuwe dingen om het weer nieuw leven in te blazen. Zonder een herwaardering van de aloude kern (en dat is het evangelie) is het verspilde tijd en moeite.
Lambertus

Bericht door Lambertus »

De kerk moet natuurlijk geen bioscoop worden maar het gebruik van een medium zoals een beamer moet kunnen! Maar niet in de kerk of sacristie maar eerder in een zaaltje .

We moeten geen communicatie middel schuwen om Zijn woord te verkondigen en te verspreiden denk ik dan. Op tv is er al zo weinig aandacht voor dergelijke zaken dus.... laten we deze manier nou niet aan ons voorbij gaan!
Plaats reactie