Manifest voor eenheid gelanceerd

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door Tiberius »

Manifest voor eenheid gelanceerd

HILVERSUM – Vijfduizend „kerkelijke leiders” in Nederland krijgen de komende dagen het boek ”Wij kiezen voor eenheid”, met daarin opgenomen een ”Manifest voor eenheid”, toegestuurd. Het manifest, dat christelijk Nederland oproept tot eenheid, werd donderdag in Hilversum gepresenteerd.

De presentatie had plaats in het Tulip Inn Media Park in Hilversum, in het bijzijn van de meeste van de dertien „kerkelijke leiders” die in het boek aan het woord komen. Op persoonlijke titel waren onder anderen aanwezig dr. J. Douma (GKV), ds. J. H. Eschbach (PKN), ds. A. Haasnoot (PKN), bisschop G. J. de Korte (RKK), dr. W. J. Ouweneel, dr. A. J. Plaisier (PKN) en P. Sleebos (VPE). Dr. W. van Vlastuin (HHK), die in het boek eveneens wordt geïnterviewd, was niet aanwezig. En dat had een reden, laat hij desgevraagd weten (zie kader hieronder).

In het manifest belijden de ondertekenaars –onder wie dr. Van Vlastuin– hun schuld aan het feit dat de christelijke kerk geen eenheid is en zeggen ze toe elkaar de broeder- en zusterhand te reiken. Het manifest stelt onder andere: „Wij belijden schuld tegenover God en elkaar. Als volgelingen van Jezus zijn we aan elkaar gegeven. We kunnen elkaar niet missen. We willen een verbond sluiten door elkaar de broeder- en zusterhand te reiken. Wij kiezen ervoor het geloof met elkaar te delen, elkaar te bemoedigen en elkaar te stimuleren.”

Het manifest is mede ontstaan als reactie op de rede die de toenmalige scriba van de Protestantse Kerk, dr. B. Plaisier, in 2007 hield ter gelegenheid van het eeuwfeest van de pinksterbeweging in Nederland. Dr. Plaisier bood bij die gelegenheid de excuses van de Protestantse Kerk aan. Peter Sleebos, voorzitter van het landelijk Platform van de Pinkster- en Volle Evangeliegemeenten, zei later dat die toespraak voor hem verpletterend was.

Dr. A. J. Plaisier, de huidige scriba, vindt eenheid meer dan samenwerken, zei hij donderdag tijdens de persconferentie. „Samenwerken is een zaak van burgerlijk fatsoen. Eenheid is meer. We kunnen niet om eenheid heen, anders blijft het bij burgerpraatjes.” Hij hoopt met name op de jonge generatie christenen die niet zo belast is met het kerkbesef en meer onbevangenheid zou tonen. Ook hoopt hij op steun van de migrantenkerken.

Bisschop De Korte van het bisdom Groningen-Leeuwarden, zei dat hij weliswaar op persoonlijke titel aanwezig was en daarom niet namens de bisschoppenconferentie iets kon zeggen, maar: ”Ik zit hier ook als bisschop”. Hij zei dat een volgende bijeenkomst in de Domkerk te Utrecht voor hem een goede optie zou zijn.

Wilkin van de Kamp, redacteur van het gepresenteerde boek, deelde mee dat de volgende stap is dat meer christelijke leiders bij elkaar komen, waarna, mogelijk in 2010, een ”nationale dag van verootmoediging en viering”, een „Christusdag”, gehouden kan worden.

Frank Pot van de stuurgroep denkt hierbij aan een bijeenkomst op bijvoorbeeld het Malieveld in Den Haag. „Het zou mooi zijn een gezamenlijk gebeuren te hebben op een openbare locatie, zodat iedereen kan weten dat christenen in Nederland gezamenlijke dingen doen.”

---------------

Reactie dr. W. van Vlastuin:

HILVERSUM – Het manifest voor eenheid is mede ondertekend door dr. W. van Vlastuin. „Ik wist hier niets van.”

De predikant verleende wel zijn medewerking aan de interviewbundel.

„Enige maanden terug werd ik gevraagd om een interview te geven over de christenheid in ons land en haar toekomst. Ik heb daar spontaan ‘ja’ op gezegd, vooral vanuit het motief dat we bereid moeten zijn tot verantwoording. Toen het interview zou beginnen, bleek dat er een manifest voor de bundel werd geschreven o.a. door dr. Plaisier, de scriba van de PKN. Toen heb ik een voorbehoud gemaakt. Ik vond het niet geloofwaardig om mee te werken aan een manifest voor eenheid van een representant van de PKN, terwijl juist door het fenomeen PKN de eenheid met de voorgeslachten en al de kerken van gereformeerde signatuur is gebroken, om het niet te hebben over hersteld hervormden die verweesd zijn achtergebleven. Toen bleek dat ik deze dingen uit kon spreken, was deze verhindering voor mij van de baan.
Klik hier!

Toen ik onlangs vroeg om de tekst van het manifest bleek dat mijn naam eronder was afgedrukt. Daar wist ik niets van. Naar mijn besef ging het om een woord vooraf in het boek dat de opstellers op persoonlijke titel schreven. In het manifest wordt gesproken over het sluiten van een verbond, terwijl ik niet eens de inhoud van de tekst van de andere scribenten kende. Voordat ik een verbond sluit met protestanten, evangelischen of rooms-katholieken moet er eerst een inhoudelijk gesprek plaatsvinden, omdat het christen-zijn niet losstaat van de geloofsinhoud. Ik heb aan alle scribenten en de redactie laten weten dat mijn naam niet op deze manier onder het manifest kan staan. Ook vanuit de kring van de scribenten vernam ik dat de dingen anders gingen dan was aangegeven. Bovendien bleek dat er een persbericht was uitgegaan waarin werd gesproken over een dag van verootmoediging. Daar wist ik evenmin iets van.

Toen ik daarop ik contact zocht met de redactie om mijn naam onder het manifest te verwijderen, bleek dat dit bij de drukker niet meer ongedaan kon worden gemaakt. Wilkin vd Kamp heeft als redacteur zijn excuses aan mij aangeboden over het gebrek aan communicatie. Omdat ik uitga van de integriteit van de redactie heb ik deze excuses aanvaard. In het persoonlijke vlak zijn de dingen uitgesproken, de zaak van het manifest blijft liggen.

Kortom, ik ben bereid om mij te verantwoorden over het christendom in ons land. Daarom heb ik meegewerkt aan het interview. Voor een manifest van een verbond moet er eerst grondig over de inhoud van het geloof worden doorgesproken."

Wilkin van de Kamp van de stuurgroep "Wij kiezen voor eenheid" zegt desgevraagd dat in het verspreidde persbericht abusievelijk stond dat het manifest „ondertekend” zou worden. „Dat veroorzaakte de onrust. We zouden het wel mooi vinden, maar we ondervonden dat het gevoelig lag.”

Van de Kamp zegt te begrijpen dat dr. Van Vlastuin zijn naam niet onder het manifest wil hebben, „gezien het feit dat er in de afgelopen nauwelijks contact is geweest tussen de Protestantse Kerk in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk. In zijn bevinding staat de praktijk in contrast met het manifest.” Daaruit verklaart Van de Kamp ook de afwezigheid van dr. Van Vlastuin gisteren in Hilversum.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33337
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door Tiberius »

Verbazingwekkend om zo'n gemêleerd gezelschap een eenheidsmanifest op te zien stellen.

Ik kan me wel vinden in de reactie van dr. Van Vlastuin:
Ik vond het niet geloofwaardig om mee te werken aan een manifest voor eenheid van een representant van de PKN, terwijl juist door het fenomeen PKN de eenheid met de voorgeslachten en al de kerken van gereformeerde signatuur is gebroken, om het niet te hebben over hersteld hervormden die verweesd zijn achtergebleven.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door Bonny »

Weer een poging om eenheid te creëren in de verscheidenheid. Zolang de verschillen nog als zeer wezenlijk worden ervaren, zal dit wel op niets uitlopen
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door jakobmarin »

volgens mij moet je dit vooral niet op papier willen regelen.

Nou ja, als we het op de oudste papieren houden komen we een heel end, nl. de 12 artikelen. Daar kan geen enkele bijbelgetrouwe christen iets tegen hebben en moeten we dan ook maar als basis houden.
De overige zaken die hier niet genoemd worden zijn ook vaak bijzaken.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door Avi »

Tiberius schreef:Verbazingwekkend om zo'n gemêleerd gezelschap een eenheidsmanifest op te zien stellen.

Ik kan me wel vinden in de reactie van dr. Van Vlastuin:
Ik vond het niet geloofwaardig om mee te werken aan een manifest voor eenheid van een representant van de PKN, terwijl juist door het fenomeen PKN de eenheid met de voorgeslachten en al de kerken van gereformeerde signatuur is gebroken, om het niet te hebben over hersteld hervormden die verweesd zijn achtergebleven.
Ik vind dit echt een lachertje Tiberius.
Heb je toendertijd alles wel gevolgd?
Wie bleef verweesd achter?
Ik vind het een domme opmerking van jou!
Zo veel verweesde Herstelden ben ik nog niet tegengkomen eerlijk gezegd! Jij wel?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
-DIA-
Berichten: 32775
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Verbazingwekkend om zo'n gemêleerd gezelschap een eenheidsmanifest op te zien stellen.
Dit kan nooit anders als een gekunstelde eenhied zijn... volgens mijn bescheiden mening.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door jvdg »

Avi schreef:
Tiberius schreef:Verbazingwekkend om zo'n gemêleerd gezelschap een eenheidsmanifest op te zien stellen.

Ik kan me wel vinden in de reactie van dr. Van Vlastuin:
Ik vond het niet geloofwaardig om mee te werken aan een manifest voor eenheid van een representant van de PKN, terwijl juist door het fenomeen PKN de eenheid met de voorgeslachten en al de kerken van gereformeerde signatuur is gebroken, om het niet te hebben over hersteld hervormden die verweesd zijn achtergebleven.
Ik vind dit echt een lachertje Tiberius.
Heb je toendertijd alles wel gevolgd?
Wie bleef verweesd achter?
Ik vind het een domme opmerking van jou!
Zo veel verweesde Herstelden ben ik nog niet tegengkomen eerlijk gezegd! Jij wel?
Dit antwoord vind ik nou een lachertje?
Wat heb jij meegemaakt.
Hoeveel, vindt jij veel?

Laat dit verder nu maar rusten.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door Mister »

Avi schreef:
Tiberius schreef:Verbazingwekkend om zo'n gemêleerd gezelschap een eenheidsmanifest op te zien stellen.

Ik kan me wel vinden in de reactie van dr. Van Vlastuin:
Ik vond het niet geloofwaardig om mee te werken aan een manifest voor eenheid van een representant van de PKN, terwijl juist door het fenomeen PKN de eenheid met de voorgeslachten en al de kerken van gereformeerde signatuur is gebroken, om het niet te hebben over hersteld hervormden die verweesd zijn achtergebleven.
Ik vind dit echt een lachertje Tiberius.
Heb je toendertijd alles wel gevolgd?
Wie bleef verweesd achter?
Ik vind het een domme opmerking van jou!
Zo veel verweesde Herstelden ben ik nog niet tegengkomen eerlijk gezegd! Jij wel?
Nee? Dan moet je toch eens goed je licht opsteken in den lande. Lees vooral de voorzieningen van de cbz eens goed door...
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10470
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door Zita »

Misschien zouden ze eens kunnen stoppen met het opstellen en vieren van allerlei manifesten, en gewoon op de werkvloer gaan samenwerken. Dan zie je eenheid. Niet bij een mooi stuk papier, een receptie en een glaasje en een hapje. Doe de VakantieBijbelWeek eens samen met andere kerken in het dorp. Organiseer met elkaar een verantwoorde zaterdagavondbesteding voor de jeugd. Kijk eens naar samenwerking bij het ouderenwerk. Probeer eens met elkaar een evangelisatieactie op te zetten. Dat is eenheid. Een pampiertje met wat kreten is niks.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zita schreef:Misschien zouden ze eens kunnen stoppen met het opstellen en vieren van allerlei manifesten, en gewoon op de werkvloer gaan samenwerken. Dan zie je eenheid. Niet bij een mooi stuk papier, een receptie en een glaasje en een hapje. Doe de VakantieBijbelWeek eens samen met andere kerken in het dorp. Organiseer met elkaar een verantwoorde zaterdagavondbesteding voor de jeugd. Kijk eens naar samenwerking bij het ouderenwerk. Probeer eens met elkaar een evangelisatieactie op te zetten. Dat is eenheid. Een pampiertje met wat kreten is niks.
:super
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:Verbazingwekkend om zo'n gemêleerd gezelschap een eenheidsmanifest op te zien stellen.

Ik kan me wel vinden in de reactie van dr. Van Vlastuin:
Ik vond het niet geloofwaardig om mee te werken aan een manifest voor eenheid van een representant van de PKN, terwijl juist door het fenomeen PKN de eenheid met de voorgeslachten en al de kerken van gereformeerde signatuur is gebroken, om het niet te hebben over hersteld hervormden die verweesd zijn achtergebleven.
De PKN een fenomeen noemen bind anders ook niet echt.

Jammer dat Ds Vlastuin niet meewerkt. Eenheid is een opdracht die boven signatuur en voorgeslacht gaat.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door Avi »

Mister schreef:
Avi schreef:
Tiberius schreef:Verbazingwekkend om zo'n gemêleerd gezelschap een eenheidsmanifest op te zien stellen.

Ik kan me wel vinden in de reactie van dr. Van Vlastuin:
Ik vond het niet geloofwaardig om mee te werken aan een manifest voor eenheid van een representant van de PKN, terwijl juist door het fenomeen PKN de eenheid met de voorgeslachten en al de kerken van gereformeerde signatuur is gebroken, om het niet te hebben over hersteld hervormden die verweesd zijn achtergebleven.
Ik vind dit echt een lachertje Tiberius.
Heb je toendertijd alles wel gevolgd?
Wie bleef verweesd achter?
Ik vind het een domme opmerking van jou!
Zo veel verweesde Herstelden ben ik nog niet tegengkomen eerlijk gezegd! Jij wel?
Nee? Dan moet je toch eens goed je licht opsteken in den lande. Lees vooral de voorzieningen van de cbz eens goed door...
Verweesd, wat is dat eigenlijk?
Hoe voel je je dan?
Ik heb niet de ervaring dat er bij Herstelden over de breuk getreurd wordt en zij zich verweesd voelen. :cry
Mijn laatste zin is net zo generaliserend als de laatste zin van het gequote stuk van Tiberius :tilt
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door Jongere »

Het lijkt wel nooit te lukken. Ook rond een manifest als dit wordt er driftig gezwartepiet door de betrokkenen, ook in dit topic weer.

Ik ben het wel met van Vlastuin eens dat eenheid zoeken natuurlijk niet zomaar een papiertje ondertekenen is. We doen nu wel eens alsof alles moet wijken voor de eenheid. Er zijn anders echt wel behoorlijke verschillen, theologisch (misschien gewoon zelfs Bijbels) die eerst zouden moeten worden opgelost.
Concreet: hoe zou ik eenheid kunnen ervaren met iemand als ds. Hendrikse?

Ps> Moderatoropmerking: ook in dit topic beginnen we niet opnieuw aan de discussie rond het de pkn.
Gebruikersavatar
Avi
Berichten: 509
Lid geworden op: 08 mar 2008, 21:07

Re: Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door Avi »

Sorry, ik doe niet meer mee met deze topic.
Het haalt te veel pijn naar boven.

Toevallig zijn er ook nog verweesde PKN-ers.
::salut
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Manifest voor eenheid gelanceerd

Bericht door Mister »

Avi schreef:Sorry, ik doe niet meer mee met deze topic.
Het haalt te veel pijn naar boven.

Toevallig zijn er ook nog verweesde PKN-ers.
::salut
Dat onkent ook niemand hier.
Maar niet alleen PKN 'ers kunnen zich verweesd voelen hoor. Goed om dit in evenwicht te zien. Verweesde gevoelens komen aan beide zijden van de breuklijn voor.
Plaats reactie