Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum

Fjodor

Re: Draagvlak "bevindelijke" kerkverbanden binnen Refoforum

Bericht door Fjodor »

artistiek schreef:
Wat zegt de Bijbel over ons hart:
Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?
Wat zegt de Bijbel van de duivel:
...de satan zelf verandert zich in een engel des lichts

Als het werkelijk Gods werk is zál Hij het Zelf bevestigen.

Ja, en ik heb probeer te zeggen hoe Hij Zijn werk volgens mij bevestigt. Als ik daar fout in zeg dan hoop ik daarop gewezen te worden.
Met deze citaten sla je alle kennen van de waarheid dood.
Geef dan aan hoe je het wél kan weten. Waar die absolute zaligmakende bevinding dán uit moet bestaan, als mijn idee niet klopt..
Want met deze citaten ben ik het natuurlijk eens, wat ik me afvraag is hoe je hiermee verder wilt komen in onze discussie.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

artistiek schreef:
Wat zegt de Bijbel over ons hart:
Arglistig is het hart, meer dan enig ding, ja, dodelijk is het, wie zal het kennen?
Deze tekst wordt veel aangehaald in verband met zelfonderzoek, alsof een mens zijn eigen hart niet makkelijk kennen kan, hetwelk mijns insziens een foutieve toepassing is.

Dit zeggen de kanttekeningen over deze tekst:

34 Of: listig, bedrieglijk, achterhoudend, genegen tot vertreding. Het Hebreeuwse woord akob is hetzelfde waarvan de patriarch Jakob zijn naam gekregen heeft, omdat hij zijn broeder in de geboorte bij den hiel had; maar dat het ook de betekenis heeft van list, lage, bedrog, streken, vertreding, enz., blijkt niet alleen hier, maar ook Gen. 27:36. Joz. 8:13. 2 Kon. 10:19. Jer. 9:4

35 Des mensen na den val, zolang het door den Geest der wedergeboorte niet is vernieuwd; en zo boos van hart waren de huichelaars en afvallige Joden, die van God afweken en op Hem niet vertrouwden, hoewel zij het niet wilden weten, maar zichzelven in hun boosheid liefkoosden en de bestraffing der profeten verachtten, waarover God verklaart hun Rechter te zullen zijn, in het volgende vers.

36 Of: bovenal.

37 Ten dode strekkende , waar de dood aan vast is, ongeneeslijk, verdorven boos. Van het Hebreeuwse woord heeft de mens den naam van enosch, betekenende zijn sterfelijken of ellendigen staat, in welken hij door de zonde gevallen is.

Waaruit blijkt, dat de wedergeborene best weten kan dat hij wedergeboren is, en verder blijkt dat een huichelaar ook best weet dat hij huichelt.

Dus die angst voor een 'ingebeelde hemel' komt voort door degenen die over iemand anders hart probeert te oordelen.

Romeinen 8:16
Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Bert, denk jij dat de dwaze maagden wisten dat ze dwaas waren?
barjan

Bericht door barjan »

Door de maagden allen die den Christelijken naam voeren. Door de wijzen allen oprechte ware gelovigen. Door de dwazen alle mondchristenen en geveinsden. Door de lampen de belijdenis des Christelijken geloofs. Door de olie en het licht het ware geloof door de liefde krachtig. Door den middernacht den onverwachten tijd van Christus' komst. En door de bruiloft de vreugd des eeuwigen levens.

dit staat in de kanttekeningen en iedereen die geveinst is en de liefde mist kan zichzelf beproeven. Als je zegt dat je gelooft zonder dat je Jezus liefhebt dan weet je dat je veinst. iedereen kan het wel weten of hij Jezus liefheeft en waarom hij Jezus liefheeft.
Marnix

Bericht door Marnix »

Genade door recht schreef:Bert, denk jij dat de dwaze maagden wisten dat ze dwaas waren?
Misschien niet maar ze hadden het wel kunnen weten.

Waar wil je precies naartoe Fjodor?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
artistiek

Bericht door artistiek »

Fjodor schreef: Geef dan aan hoe je het wél kan weten. Waar die absolute zaligmakende bevinding dán uit moet bestaan
Als je met Stefanus, te midden van zware verdrukking, kan zeggen: Ziet, ik zie de hemelen geopend, en den Zoon des mensen, staande ter rechter hand Gods
Wat is dat een wonder! Daar is een eeuwigheid voor nodig omdat te kunnen begrijpen...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Genade door recht schreef:Bert, denk jij dat de dwaze maagden wisten dat ze dwaas waren?
Als ze eerlijk met zichzelf waren: JA!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

artistiek schreef:
Fjodor schreef: Geef dan aan hoe je het wél kan weten. Waar die absolute zaligmakende bevinding dán uit moet bestaan
Als je met Stefanus, te midden van zware verdrukking, kan zeggen: Ziet, ik zie de hemelen geopend, en den Zoon des mensen, staande ter rechter hand Gods
Wat is dat een wonder! Daar is een eeuwigheid voor nodig omdat te kunnen begrijpen...
Klopt. Maar dat is niet de absolute zaligmakende bevinding waar Fjodor naar vraagt. Die bevinding had Stefanus al voor zijn proces.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zonderling

Bericht door Zonderling »

(N.a.v. opmerkingen over dwaze maagden.)

Ik denk dat velen (ook godsdienstige mensen) onwetend zijn.
Valse gerustheid kan zeer verborgen liggen.
Het is niet wat wij in het gewone leven 'oneerlijk' noemen (al kan dit niet dienen tot verontschuldiging).
Juist DAAROM is een ontdekkende prediking zo nodig.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Marnix schreef:
Misschien niet maar ze hadden het wel kunnen weten.

Waar wil je precies naartoe Fjodor?

Ik probeer duidelijk te krijgen waarom Artistiek het normaal/bijbels/goed vindt dat er een onderscheid gemaakt wordt tussen mensen die met hun hele hart geloven dat ze het verzondigd hebben en Christus nodig hebben en mensen die kinderen van God zijn.
Want als het werkelijk geloven dat je het verzondigd hebt en dat Christus het moet doen nóg niet voldoende bevinding is dan vraag ik me heel erg af wat er dan nog meer nodig is om als kind van God aangenomen te zijn.

Daar heb ik volgens mij nog steeds geen duidelijk antwoord op gekregen.. Ik ben het eens met jouw (Marnix') antwoord op het voorbeeld van Stefanus.

En het punt met de dwaze maagden is volgens mij juist dat ze niet eerlijk met zichzelf waren en daardoor zichzelf voor de gek hielden.

Daarom ben ik het met Zonderling eens dat er ontdekkende prediking moet zijn, en dat dat nodig is, maar hoe ziet die er dan uit? Door bovenstaand onderscheid te maken?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Bert Mulder schreef:
Als ze eerlijk met zichzelf waren: JA!

Toen de discipelen vroegen 'ben ik het, Heere?', hadden ze toen ook (als ze eerlijk zouden zijn geweest) kunnen weten dat zij niet de aangekondigde verrader waren?
Plaats reactie