Bekeringsgeschiedenissen -> Egodocumenten (?)
Bekeringsgeschiedenissen -> Egodocumenten (?)
Column Reformatorisch Dagblad (22 januari 2003), door ds. W. van Gorsel
Egodocumenten
Het is jaren geleden, maar het voorval is me altijd bijgebleven. Naast een ziekenhuisbed hadden we een gesprek gehad dat ik gewoontegetrouw wilde afsluiten met schriftlezing en gebed. Maar met schrik kwam ik tot de ontdekking dat ik m’n bijbeltje vergeten was. Misschien mocht ik even het exemplaar van mijn patiënte gebruiken?
De schrik was nóg groter toen zij opbiechtte dat ze geen bijbeltje had meegenomen. Ja maar, zei ik verwonderd, toen ik op de zaal kwam zat u toch te lezen? Waarop zij mij haar lectuur toonde: “De weg die de Heere gehouden heeft met…â€
Egodocumenten
Het is jaren geleden, maar het voorval is me altijd bijgebleven. Naast een ziekenhuisbed hadden we een gesprek gehad dat ik gewoontegetrouw wilde afsluiten met schriftlezing en gebed. Maar met schrik kwam ik tot de ontdekking dat ik m’n bijbeltje vergeten was. Misschien mocht ik even het exemplaar van mijn patiënte gebruiken?
De schrik was nóg groter toen zij opbiechtte dat ze geen bijbeltje had meegenomen. Ja maar, zei ik verwonderd, toen ik op de zaal kwam zat u toch te lezen? Waarop zij mij haar lectuur toonde: “De weg die de Heere gehouden heeft met…â€
Ik snap het verhaal niet helemaal, denk ik. Waar gaat die vrouw precies '" de fout" in? Omdat zij een ander boekje dan de bijbel aan het lezen was?
Over bekeringsverhalen: het is heel makkelijk een bepaald fenomeen af te doen als nieuwerwets, om het dan meteen in het verdomhoekje te stoppen. Maar ik kan me herinneren dat ik vroeger op de basisschool kerkgeschiedenis heb gehad. Ik neem aan dat de meeste mensen hier wel weten hoe Luther uiteindelijk monnik is geworden? Wie kent de woorden 'tolle. lege' niet die Augustinus hoorde?
Het mooie aan bekeringsverhalen kan zijn dat je er steun aan kan hebben. Dat ze de nadruk geven aan het persoon en niet aan God is volgens mij niet correct: het gaat er toch meestal om hoe God in het leven van de desbetreffende persoon kwam?
Maar ja, als je het feit van bekering langzaam uit de christelijke dogmatiek wilt halen (bewust of onbewust), dan is het eerste dat je moet doen toch de toegang tot bekeringsverhalen "versperren".
Over bekeringsverhalen: het is heel makkelijk een bepaald fenomeen af te doen als nieuwerwets, om het dan meteen in het verdomhoekje te stoppen. Maar ik kan me herinneren dat ik vroeger op de basisschool kerkgeschiedenis heb gehad. Ik neem aan dat de meeste mensen hier wel weten hoe Luther uiteindelijk monnik is geworden? Wie kent de woorden 'tolle. lege' niet die Augustinus hoorde?
Het mooie aan bekeringsverhalen kan zijn dat je er steun aan kan hebben. Dat ze de nadruk geven aan het persoon en niet aan God is volgens mij niet correct: het gaat er toch meestal om hoe God in het leven van de desbetreffende persoon kwam?
Maar ja, als je het feit van bekering langzaam uit de christelijke dogmatiek wilt halen (bewust of onbewust), dan is het eerste dat je moet doen toch de toegang tot bekeringsverhalen "versperren".
Ik zou wel 's willen praten met iemand die zo'n 'bekeringsgeschiedenis' aan den lijve heeft meegemaakt en er graag over vertelt. Wonderlijke gebeurtenissen, bijna-dood ervaringen, op het sterfbed gelegen, visioenen etc? Paulus, die had een bijzonder verhaal, en dat is ook in 1 hoofdstuk verteld. Verder gaan zijn brieven over de inhoud van het leven waar hij deel aan heeft gekregen, waar de gemeente heel veel aan heeft.
Mijn 'verhaal' is heel eenvoudig: In Gods kracht mocht ik - en mag ik nog iedere dag - zeggen: 'Hier ben ik, o God, om Uw wil te doen...' Heb. 10:5-7. Moge God mij helpen om dat werkelijk te doen!
Groeten, Rose.
Mijn 'verhaal' is heel eenvoudig: In Gods kracht mocht ik - en mag ik nog iedere dag - zeggen: 'Hier ben ik, o God, om Uw wil te doen...' Heb. 10:5-7. Moge God mij helpen om dat werkelijk te doen!
Groeten, Rose.
Erg negatief gesteld van ds. W. van Gorsel en als je goed leest, kun je tussen de regels door lezen dat hij de mensen beschuldigt van schijnvroomheid. Gevaarlijk hoor, er zitten er natuurlijk tussen, maar ik zou het niet zo neerschrijven.
Over je beleving, bekeringsgeschiedenis vertellen wat is daar mis mee?
Handelingen 15:
3 Zij dan, van de Gemeente uitgeleid zijnde, reisden door Fenicie en Samarie, verhalende de bekering der heidenen; en deden al den broederen grote blijdschap aan.
4 En te Jeruzalem gekomen zijnde, werden zij ontvangen van de Gemeente, en de apostelen, en de ouderlingen; en zij verkondigden, wat grote dingen God met hen gedaan had.
12 En al de menigte zweeg stil, en zij hoorden Barnabas en Paulus verhalen, wat grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen gedaan had.
Lees ook hoe Paulus zijn bekeringsgeschiedenis beschrijft in Handelingen 26 vanaf vers 12.
Verder: Is het hele Psalmenboek dat David aanleverde 'voor den opperzangmeester' geen een groot egodocument?
"Komt, hoort toe, o allen gij, die God vreest, en ik zal vertellen, wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft." (Psalm 66:16)
[Veranderd op 31/1/03 door Refojongere]
Over je beleving, bekeringsgeschiedenis vertellen wat is daar mis mee?
Handelingen 15:
3 Zij dan, van de Gemeente uitgeleid zijnde, reisden door Fenicie en Samarie, verhalende de bekering der heidenen; en deden al den broederen grote blijdschap aan.
4 En te Jeruzalem gekomen zijnde, werden zij ontvangen van de Gemeente, en de apostelen, en de ouderlingen; en zij verkondigden, wat grote dingen God met hen gedaan had.
12 En al de menigte zweeg stil, en zij hoorden Barnabas en Paulus verhalen, wat grote tekenen en wonderen God door hen onder de heidenen gedaan had.
Lees ook hoe Paulus zijn bekeringsgeschiedenis beschrijft in Handelingen 26 vanaf vers 12.
Verder: Is het hele Psalmenboek dat David aanleverde 'voor den opperzangmeester' geen een groot egodocument?
"Komt, hoort toe, o allen gij, die God vreest, en ik zal vertellen, wat Hij aan mijn ziel gedaan heeft." (Psalm 66:16)
[Veranderd op 31/1/03 door Refojongere]
Inderdaad wij mogen best vertellen wat God ons heeft doen ondervinden. Maar het gevaar is zo groot dat we in de bekering van iemand de bekeringsweg zien. Daar hebben we de Bijbel voor. Men gaat God's bijzondere weg met iemand op de weg die God met jou gaat projecteren. Daar gaat het fout. Dit is ook gevoelig voor het casino effect. Hoe bijzonderder, hoe meer aandacht het krijgt, en hoe meer men gaat denken dat het vaak voorkomt. Terwijl het de bijzondere wegen zijn.
Vaya con Dios,
parsifal
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ik lees nergens in het artikel dat deze geschiedenissen niet mogen worden gelezen!
Ik lees wel heel scherp dat er mensen zijn die zulke geschiedenissen boven Gods Woord zetten! Als je in een ziekenhuis ligt en geen Bijbel (Bron van het Leven!) heb maar wel een boekje over een bekeringsgeschiedenis dan is er iets goed mis!
Daarnaast is nog een heel groot gevaar dat men zich met de persoon in de bekeringsgeschiedenis gaat vergelijken! We moeten ons met Gods Woord vergelijken!
Conclusie: een scherp artikel waarin het pijnpunt dat regelmatig bij mensen aanwezig is wordt aangesneden! Daarnaast zijn er natuurlijk ook mensen die zulke artikelen verkeerd opvatten en gelijk al deze geschiedenissen als 'niets' zien.
Ik lees wel heel scherp dat er mensen zijn die zulke geschiedenissen boven Gods Woord zetten! Als je in een ziekenhuis ligt en geen Bijbel (Bron van het Leven!) heb maar wel een boekje over een bekeringsgeschiedenis dan is er iets goed mis!
Daarnaast is nog een heel groot gevaar dat men zich met de persoon in de bekeringsgeschiedenis gaat vergelijken! We moeten ons met Gods Woord vergelijken!
Conclusie: een scherp artikel waarin het pijnpunt dat regelmatig bij mensen aanwezig is wordt aangesneden! Daarnaast zijn er natuurlijk ook mensen die zulke artikelen verkeerd opvatten en gelijk al deze geschiedenissen als 'niets' zien.
Hoi Kridje,Origineel geplaatst door kridje
Ik lees nergens in het artikel dat deze geschiedenissen niet mogen worden gelezen!
Dat staat er inderdaad niet, maar wel wordt het fel bekritiseerd. En die mevrouw die geen bijbeltje had, maar wel zo'n boekje; ja daarin heb je gelijk dat het niet goed is.
In dit artikel wordt met het badwater, ook het kind (de beschrijving van de weg die God houdt met zondaren) weggegooid.
Hoi Kridje,Origineel geplaatst door kridje
Ik lees nergens in het artikel dat deze geschiedenissen niet mogen worden gelezen!
Dat staat er inderdaad niet, maar wel wordt het fel bekritiseerd. En die mevrouw die geen bijbeltje had, maar wel zo'n boekje; ja daarin heb je gelijk dat het niet goed is.
In dit artikel wordt met het badwater, ook het kind (de beschrijving van de weg die God houdt met zondaren) weggegooid.
Hoi Kridje,Origineel geplaatst door kridje
Ik lees nergens in het artikel dat deze geschiedenissen niet mogen worden gelezen!
Dat staat er inderdaad niet, maar wel wordt het fel bekritiseerd. En die mevrouw die geen bijbeltje had, maar wel zo'n boekje; ja daarin heb je gelijk dat het niet goed is.
In dit artikel wordt met het badwater, ook het kind (de beschrijving van de weg die God houdt met zondaren) weggegooid.
Ds. van Gorsel verbaasde zich, omdat ze Gods Woord niet bij zich had, maar wel een bekeringsgeschiedenis. Gods Woord is het voedsel van Gods kinderen. Als je geen voedsel neemt, dan ben je behoorlijk ziek. God werkt. nl. door Zijn eigen Woord en Geest.Origineel geplaatst door Quazzy
Ik snap het verhaal niet helemaal, denk ik. Waar gaat die vrouw precies '" de fout" in? Omdat zij een ander boekje dan de bijbel aan het lezen was?
Ds. van Gorsel slaat de spijker op zijn kop. Heel helder verwoord. Ik heb al teveel gezien dat mensen zich aan de "bekering" van die boekjes gingen spiegelen en dus altijd in grote onzekerheid leefden.
Staan de mooiste en beste bekeringsgeschiedenissen niet in de Bijbel zelf?
- ndonselaar
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
- Contacteer:
Mogen we dan geen bekeringsgeschiedenissen lezen? Jazeker, er staan er genoeg in Gods Woord. Dit Woord is Gods onfeilbaar Woord en geïnspireerd door Gods Geest.
Lees alleen maar wat de NGB en anderen schrijven over menselijke geschriften! Kan heel gevaarlijk zijn.
Ds. W. van Gorsel heeft op zich geen probleem met deze boeken maar hij snijdt wel hét probleem van deze boeken aan. Er is een groot verschil in deze boeken.
Soms horen we:
Hoort wat mij Gód deed ondervinden
Meestal (helaas!) horen we:
Hoort was God mÃj deed ondervinden. Dan ligt niet alleen de nadruk op 'mij' maar dan horen we bijna niet meer wat God deed.
Dat is de kwalijke kant van deze geschiedenissen.
Luister eens naar Petrus: 'En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
Kijk hier schrijft Petrus vooraf over de verheerlijking op de berg. Zeer bijzonder was deze ervaring. Zeker staat hij opgetekend in Gods Woord. Petrus laat er echter onmiddellijk door Gods Geest geleid op volgen 'maar wij hebben het profetisch Woord dat zeer vast is'. Laten we ons toch houden aan dat dierbare Woord van God want hiervan zei zelf de grootste Profeet en Leraar: 'Want dezen zijn het die van Mij getuigen'.
Lees alleen maar wat de NGB en anderen schrijven over menselijke geschriften! Kan heel gevaarlijk zijn.
Ds. W. van Gorsel heeft op zich geen probleem met deze boeken maar hij snijdt wel hét probleem van deze boeken aan. Er is een groot verschil in deze boeken.
Soms horen we:
Hoort wat mij Gód deed ondervinden
Meestal (helaas!) horen we:
Hoort was God mÃj deed ondervinden. Dan ligt niet alleen de nadruk op 'mij' maar dan horen we bijna niet meer wat God deed.
Dat is de kwalijke kant van deze geschiedenissen.
Luister eens naar Petrus: 'En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de morgenster opga in uw harten.
Kijk hier schrijft Petrus vooraf over de verheerlijking op de berg. Zeer bijzonder was deze ervaring. Zeker staat hij opgetekend in Gods Woord. Petrus laat er echter onmiddellijk door Gods Geest geleid op volgen 'maar wij hebben het profetisch Woord dat zeer vast is'. Laten we ons toch houden aan dat dierbare Woord van God want hiervan zei zelf de grootste Profeet en Leraar: 'Want dezen zijn het die van Mij getuigen'.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini