Afgewezen schreef:Volgens mij is er spraakverwarring tussen Tiberius en Marnix.
Voor Tiberius is verbondsautomatisme: uitgaan van een situatie waarbij je een kind van God bent; je moet alleen nog maar zorgen dat je het blijft.
Voor Marnix is verbondsautomatisme: uitgaan van een situatie waarbij je een kind van God bent, zonder dat je ernaar hoeft te leven.
Inderdaad is de toespraak in Joh. 15 gericht aan het adres van de discipelen, máár, dat zijn wij (christenen) toch allemaal? Vandaar dat ieder er belang bij heeft zich eraan te toetsen: Ook ik ben een rank in de Wijnstok Christus. Maar leef ik ernaar? Ben ik een goede rank, of zal ik uitgehouwen worden?
Dat denk ik ook. Nu krijg ik telkens het verwijt dat ik zijn postings niet zou lezen terwijl ik dat uitgebreid doe. En ik leg regelmatig uit waarom er geen sprake is van verbondsautomatisme en dan komt het toch telkens weet terug. Ik denk dat we inderdaad langs elkaar praten.
Tiberius schreef:Wat mij betreft is verbondsautomatisme: net zoals de Farizeeën geloven dat je er wel komt, wat je bent toch in het verbond ("wij zijn Abrahams zaad"); het maakt dan verder niet meer uit hoe je leeft; de wedergeboorte is niet meer nodig. Dat laatste wordt dan in theorie niet gezegd, maar in praktijk wel beoefend.
Als je dat wel gelooft maar geen vrucht draagt klopt dat inderdaad niet. Aan de andere kant hoeven we bij kinderen van gelovigen niet aan hun in Christus zijn te twijfelen. Als ze echter in de vruchttijd geen vrucht dragen blijven ze niet in Hem en Hij dan ook niet in hen. De wedergeboorte, vrucht dragen, is zeker nodig! En dan zie ik juist geen gevaar voor verbondsautomatisme in het toepassen van Johannes 15 op de hele gemeente.
Maar ik meende dat je onlangs aangaf dat de doop het bad van de wedergeboorte is? Ik ben benieuwd hoe je dat ziet.
Dat is het gevaar, dat je loopt als je de woorden van Christus uit Johannes 15 toe gaat passen op alle leden van de gemeente. Dan ga je net doen alsof er geen wedergeboorte nodig is, op basis van de gelijkenis van de wijnstok en de ranken. En inderdaad, bij de discipelen hoefde dat ook niet: zij waren immers al wedergeboren.
Zoals hierboven beschreven, die wedergeboorte is juist wel nodig als je Johannes 15 toe gaat passen. In Hem zijn is wat anders dan in Hem blijven en vrucht dragen. Maar daarmee kan je nog niet voordat je vrucht draagt zeggen: Omdat ik nog geen vrucht heb gedragen weet ik niet of ik (of onze kinderen) wel echt aan Hem geënt zijn of dat het slechts uitwendig is.
Maar goed, Afgewezen, wat heeft dat met mijn oproep te maken om eerst mijn postings te lezen alvorens te reageren?
Ik lees je postings goed en jij de mijne ook neem ik aan. Toch vallen we in een herhaling van zetten. Ik denk af en toe precies het zelfde. Lees eerst mijn reactie eens goed. Maar blijkbaar gaat er wat anders mis dan gewoon niet goed lezen en doen we dat wel maar begrijpen we elkaar niet goed.