Ben je binnen of hang je erbij?

Afgewezen

Re: Ben je binnen of hang je erbij?

Bericht door Afgewezen »

Volgens mij is er spraakverwarring tussen Tiberius en Marnix. ;)
Voor Tiberius is verbondsautomatisme: uitgaan van een situatie waarbij je een kind van God bent; je moet alleen nog maar zorgen dat je het blijft.
Voor Marnix is verbondsautomatisme: uitgaan van een situatie waarbij je een kind van God bent, zonder dat je ernaar hoeft te leven.

Inderdaad is de toespraak in Joh. 15 gericht aan het adres van de discipelen, máár, dat zijn wij (christenen) toch allemaal? Vandaar dat ieder er belang bij heeft zich eraan te toetsen: Ook ik ben een rank in de Wijnstok Christus. Maar leef ik ernaar? Ben ik een goede rank, of zal ik uitgehouwen worden?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat mij betreft is verbondsautomatisme: net zoals de Farizeeën geloven dat je er wel komt, wat je bent toch in het verbond ("wij zijn Abrahams zaad"); het maakt dan verder niet meer uit hoe je leeft; de wedergeboorte is niet meer nodig. Dat laatste wordt dan in theorie niet gezegd, maar in praktijk wel beoefend.

Dat is het gevaar, dat je loopt als je de woorden van Christus uit Johannes 15 toe gaat passen op alle leden van de gemeente. Dan ga je net doen alsof er geen wedergeboorte nodig is, op basis van de gelijkenis van de wijnstok en de ranken. En inderdaad, bij de discipelen hoefde dat ook niet: zij waren immers al wedergeboren.

Maar goed, Afgewezen, wat heeft dat met mijn oproep te maken om eerst mijn postings te lezen alvorens te reageren?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Wat mij betreft is verbondsautomatisme: net zoals de Farizeeën geloven dat je er wel komt, wat je bent toch in het verbond ("wij zijn Abrahams zaad"); het maakt dan verder niet meer uit hoe je leeft; de wedergeboorte is niet meer nodig. Dat laatste wordt dan in theorie niet gezegd, maar in praktijk wel beoefend.

Dat is het gevaar, dat je loopt als je de woorden van Christus uit Johannes 15 toe gaat passen op alle leden van de gemeente. Dan ga je net doen alsof er geen wedergeboorte nodig is, op basis van de gelijkenis van de wijnstok en de ranken. En inderdaad, bij de discipelen hoefde dat ook niet: zij waren immers al wedergeboren.

Maar goed, Afgewezen, wat heeft dat met mijn oproep te maken om eerst mijn postings te lezen alvorens te reageren?
Jullie praten langs elkaar heen, omdat Marnix zich niet herkent in wat jij verbondsautomatisme noemt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:Wat mij betreft is verbondsautomatisme: net zoals de Farizeeën geloven dat je er wel komt, wat je bent toch in het verbond ("wij zijn Abrahams zaad"); het maakt dan verder niet meer uit hoe je leeft; de wedergeboorte is niet meer nodig. Dat laatste wordt dan in theorie niet gezegd, maar in praktijk wel beoefend.

Jullie praten langs elkaar heen, omdat Marnix zich niet herkent in wat jij verbondsautomatisme noemt.
Ok. Dan zal het nu helder zijn.
Overigens hoeft hij zichzelf er niet in te herkennen, liever niet zelfs. Ik wijs alleen maar op het mogelijke gevaar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:Volgens mij is er spraakverwarring tussen Tiberius en Marnix. ;)
Voor Tiberius is verbondsautomatisme: uitgaan van een situatie waarbij je een kind van God bent; je moet alleen nog maar zorgen dat je het blijft.
Voor Marnix is verbondsautomatisme: uitgaan van een situatie waarbij je een kind van God bent, zonder dat je ernaar hoeft te leven.

Inderdaad is de toespraak in Joh. 15 gericht aan het adres van de discipelen, máár, dat zijn wij (christenen) toch allemaal? Vandaar dat ieder er belang bij heeft zich eraan te toetsen: Ook ik ben een rank in de Wijnstok Christus. Maar leef ik ernaar? Ben ik een goede rank, of zal ik uitgehouwen worden?
Dat denk ik ook. Nu krijg ik telkens het verwijt dat ik zijn postings niet zou lezen terwijl ik dat uitgebreid doe. En ik leg regelmatig uit waarom er geen sprake is van verbondsautomatisme en dan komt het toch telkens weet terug. Ik denk dat we inderdaad langs elkaar praten.
Als je dat wel gelooft maar geen vrucht draagt klopt dat inderdaad niet. Aan de andere kant hoeven we bij kinderen van gelovigen niet aan hun in Christus zijn te twijfelen. Als ze echter in de vruchttijd geen vrucht dragen blijven ze niet in Hem en Hij dan ook niet in hen. De wedergeboorte, vrucht dragen, is zeker nodig! En dan zie ik juist geen gevaar voor verbondsautomatisme in het toepassen van Johannes 15 op de hele gemeente.

Maar ik meende dat je onlangs aangaf dat de doop het bad van de wedergeboorte is? Ik ben benieuwd hoe je dat ziet.
Zoals hierboven beschreven, die wedergeboorte is juist wel nodig als je Johannes 15 toe gaat passen. In Hem zijn is wat anders dan in Hem blijven en vrucht dragen. Maar daarmee kan je nog niet voordat je vrucht draagt zeggen: Omdat ik nog geen vrucht heb gedragen weet ik niet of ik (of onze kinderen) wel echt aan Hem geënt zijn of dat het slechts uitwendig is.
Ik lees je postings goed en jij de mijne ook neem ik aan. Toch vallen we in een herhaling van zetten. Ik denk af en toe precies het zelfde. Lees eerst mijn reactie eens goed. Maar blijkbaar gaat er wat anders mis dan gewoon niet goed lezen en doen we dat wel maar begrijpen we elkaar niet goed.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Maar ik meende dat je onlangs aangaf dat de doop het bad van de wedergeboorte is? Ik ben benieuwd hoe je dat ziet.
Ik kan me dat niet zo herinneren, maar het antwoord daarop geeft de catechismus:
God spreekt alzo niet zonder grote oorzaak; namelijk niet alleen om ons daarmede te leren, dat, gelijk de onzuiverheid des lichaams door het water, alzo ook onze zonden door het bloed en den Geest van Jezus Christus weggenomen worden, maar veelmeer, omdat Hij ons door dit Goddelijk pand en waarteken wil verzekeren dat wij zo waarachtiglijk van onze zonden geestelijk gewassen zijn, als wij uitwendig met het water gewassen worden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:Zoals hierboven beschreven, die wedergeboorte is juist wel nodig als je Johannes 15 toe gaat passen.
Hoe lees je dat dan in Johannes 15?
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Maar ik meende dat je onlangs aangaf dat de doop het bad van de wedergeboorte is? Ik ben benieuwd hoe je dat ziet.
Ik kan me dat niet zo herinneren, maar het antwoord daarop geeft de catechismus:
God spreekt alzo niet zonder grote oorzaak; namelijk niet alleen om ons daarmede te leren, dat, gelijk de onzuiverheid des lichaams door het water, alzo ook onze zonden door het bloed en den Geest van Jezus Christus weggenomen worden, maar veelmeer, omdat Hij ons door dit Goddelijk pand en waarteken wil verzekeren dat wij zo waarachtiglijk van onze zonden geestelijk gewassen zijn, als wij uitwendig met het water gewassen worden.
Zit daar geen verbondsautomatisme als valkuil in? Hier lees ik dat wie gedoopt is, de zonde is weggenomen en dat Hij door het teken wil verzekeren dat wij waarachtig van onze zonden gewassen zijn. :)

Wat je andere vraag betreft, ik dacht daat ik dat aangegeven had. "In Hem zijn" is nog niet "In Hem blijven en vrucht dragen". Jezus noemt belofte (jullie zijn in mij) en eis: Blijf in mij, zodat je vrucht draagt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:
Moeten we natuurlijk wel zo lezen, dat met 'ons' bedoeld word wij die Zijn kinderen zijn. Dus ook, niet de gelovigen en hun zaad hoofd voor hoofd, maar de kinderen der belofte worden voor het zaad gerekend.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Zit daar geen verbondsautomatisme als valkuil in? Hier lees ik dat wie gedoopt is, de zonde is weggenomen en dat Hij door het teken wil verzekeren dat wij waarachtig van onze zonden gewassen zijn. :)
Dat is juist het mooie van de Catechismus: die is evenwichtig alle kanten op.
In dezelfde zondag wordt namelijk eerst gevraagd:
Is dan het uiterlijk waterbad de afwassing der zonden zelve?
Antw. Neen het; want alleen het bloed van Jezus Christus en de Heilige Geest reinigt ons van alle zonden.

Marnix schreef:Wat je andere vraag betreft, ik dacht daat ik dat aangegeven had. "In Hem zijn" is nog niet "In Hem blijven en vrucht dragen". Jezus noemt belofte (jullie zijn in mij) en eis: Blijf in mij, zodat je vrucht draagt.
Dat is de heiligmaking; ik vroeg naar de (noodzaak tot) wedergeboorte.
Marnix

Bericht door Marnix »

Volgens mij kun je heiligmaking en wedergeboorte niet loskoppelen. In Johannes 3 wordt wedergeboorte direct gekoppeld aan het werk van de Geest. Vrucht dragen, de vrucht van de Geest, het nieuwe leven door de Geest kan niet loskoppelen van wedergeboorte. Kortom, we zijn aan de Wijnstok geënt en moeten in Hem blijven en dan dragen we, wedergeboren door de Geest, vrucht. Wedergeboorte en vrucht dragen, heiliging, als gevolg daarvan.

Tegen de Roomse dwaling dat het waterbad, of het nou aan volwassenen of kinderen bediend wordt, zelf kracht zou hebben zelf geen kracht heeft, gaan zowel de HC als de NGB helder in, en dat onderschrijf ik van harte!
Plaats reactie