Wie is de Heere Jezus voor u?

aritha

Re: Wie is de Heere Jezus voor u?

Bericht door aritha »

DIA:hoe wordt nu de grootste vijand van vrije genade daarvoor ingewonnen?
De praktijk, de weg die God met zijn kinderen houdt...
Ik vraag altijd: Hoe gaat dat, hoe moet dat, Hoe kan dat?
En dan zijn er niet veel mensen die dan nog verder kunnen vertellen.

Hoe wordt nu de grootste vijand van vrije genade daarvoor ingewonnen?
Paulus, die zichzelf de grootste der zondaren noemde, werd geveld door een paar woorden: Saul, Saul wat vervolgt gij mij? Lydia's hart werd door de Heere geopend, zodat ze op Paulus woord ging letten.
Er staan zo veel voorbeelden in de bijbel. :livre

Hoe gaat dat? Door het Woord en de Geest
Hoe moet dat? Als Hij werkt, wie zal Hem tegenhouden?
Hoe kan dat? Omdat dat Zijn liefste werk is: Zondaren zalig maken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt. Aan de andere kant vraag ik me af of Dia de grootste vijand is van vrije genade als hij eerder schrijft dat hij Christus nodig heeft. God heeft dus al een hoop in hem gewerkt. Van nature zou hij immers zeggen dat hij Hem niet nodig heeft. Heb je je dat wel eens gerealiseerd Dia? Het is niet wachten tot Hij een keer gaat werken, Hij is al hard aan het werk. Wat dan rest is Hem erkennen als Heer en volgen, vragen om zijn Heilige Geest. En dan zal Hij die nooit weigeren. Maak het niet moeilijker dan de Bijbel het maakt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:Klopt. Aan de andere kant vraag ik me af of Dia de grootste vijand is van vrije genade als hij eerder schrijft dat hij Christus nodig heeft. God heeft dus al een hoop in hem gewerkt. Van nature zou hij immers zeggen dat hij Hem niet nodig heeft. Heb je je dat wel eens gerealiseerd Dia? Het is niet wachten tot Hij een keer gaat werken, Hij is al hard aan het werk. Wat dan rest is Hem erkennen als Heer en volgen, vragen om zijn Heilige Geest. En dan zal Hij die nooit weigeren. Maak het niet moeilijker dan de Bijbel het maakt.
Het wacht alleen nog op DIA? Tot hij wat doet?
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:Klopt. Aan de andere kant vraag ik me af of Dia de grootste vijand is van vrije genade als hij eerder schrijft dat hij Christus nodig heeft. God heeft dus al een hoop in hem gewerkt. Van nature zou hij immers zeggen dat hij Hem niet nodig heeft. Heb je je dat wel eens gerealiseerd Dia? Het is niet wachten tot Hij een keer gaat werken, Hij is al hard aan het werk. Wat dan rest is Hem erkennen als Heer en volgen, vragen om zijn Heilige Geest. En dan zal Hij die nooit weigeren. Maak het niet moeilijker dan de Bijbel het maakt.
Ik denk dat wat Marnix bedoelt (zijn stelling over "God is al in je aan het werken" even negerend), meer uit te drukken valt door:

Zo gij Zijn stem dan heden hoort,
Gelooft Zijn heil- en troostrijk woord;
Verhardt u niet, maar laat u leiden.

Verhardt u niet; neemt Zijn gena
Ootmoedig aan". "Laat Meriba,
Laat Massa u ten afschrik wezen;
Waar 'k door uw vaders ben verzocht,
Toen alles, wat Mijn almacht wrocht,
Hen niet bewoog, om Mij te vrezen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:Jolanda, ik geloof dat je het nu wel heel sterk doordrijft. Het wordt bijna iets "gnostisch" - daar kan je ook niets over godsdienst zeggen zo lang je niet zelf in het geheim deelt.
De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn, dat is waar. Maar anderzijds moeten we niet te sterke tegenstellingen gaan maken. Een persoonlijk getuigenis van iemand over Christus, zoals in het verhaal van Erasmiaan, kan ook helpen om mensen aan het denken te zetten. De Heilige Geest werkt door de middelen en vaak geleidelijk. Het is juist het kenmerk van het Nieuwe Testament dat het getuigenis over Jezus zo helder en onomwonden is. Het is misschien niet zozeer een kwestie van begrip, maar eerder van een keuze: wat doe je met wat je hoort van Hem? Besef dat ieder nee, ieder uitstel, ieder geen onvoorwaardelijk ja tot verharding leidt.
Beste Jongere, ik reageerde op DIA's reactie op de toelichting van Helma, waar zijhelder beschrijft wat haar weg is geweest. Zijn reactie is een koud: ik heb daar niets aan, ik weet nu nog niet precies wat er gebeurt is en dan is mijn reactie: nee, hoe het precies gebeurde, wat zij precies voelde en ervaarde, nee, dat kan je niet weten zonder het eerst zelf hebben meegemaakt.
Vergelijk het met een eerste kus van een geliefde. Natuurlijk kan je heel mooie beschrijvingen erover hebben of een heel technische verhaal, weten wat het echt is doe je pas als je die kus hebt ontvangen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik heb er sowieso erg veel moeite mee dat getuigenissen, zoals in dit geval Helma die op dit forum aflegt, hier bekritiseerd worden. Het is namelijk erg persoonlijk en zelf vind ik zo'n posting heel waardevol. Door het af te gaan zitten kraken, tast je iemand heel snel in zijn of haar persoon aan.

Ik stel voor, om op dergelijke (geloofs-)getuigenissen geen kritiek meer te leveren, maar in lijn met de door allen geaccepteerde belijdenisgeschriften "naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend".

Mochten er nog vragen overblijven, dan kan je via de PB contact opnemen met de betreffende forummer.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Tiberius schreef:Ik heb er sowieso erg veel moeite mee dat getuigenissen, zoals in dit geval Helma die op dit forum aflegt, hier bekritiseerd worden. Het is namelijk erg persoonlijk en zelf vind ik zo'n posting heel waardevol. Door het af te gaan zitten kraken, tast je iemand heel snel in zijn of haar persoon aan.

Ik stel voor, om op dergelijke (geloofs-)getuigenissen geen kritiek meer te leveren, maar in lijn met de door allen geaccepteerde belijdenisgeschriften "naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend".

Mochten er nog vragen overblijven, dan kan je via de PB contact opnemen met de betreffende forummer.
Precies.

Het is ons niet gegeven over harten te oordelen. Door dat te doen, tonen we de zonde van ons aan God gelijk te maken. Want alleen Hij kent de harten.

Verder staat het gelijk aan 'op de persoon spelen' - 1 maand bannetje gewenst?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Zie de reactie van Memento. En de reactie van Jezus en de apostelen op de vraag: Wat moeten we doen om behouden te worden? Het antwoord is dan niet: Niks, je kan niks doen, je moet wachten tot Hij wat doet. Als mensen er toe komen dat ze vragen: Wat moet ik doen om behouden te worden?, en die vraag komt echt niet uit onszelf, mogen we mensen oproepen tot geloof en bekering, zoals Jezus deed, en de apostelen ook deden. En we mogen doen waar onze Heiland ons ook toe opriep: Bidden om de Geest, in het vertrouwen dat Hij die zeker zal geven.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:Ik heb er sowieso erg veel moeite mee dat getuigenissen, zoals in dit geval Helma die op dit forum aflegt, hier bekritiseerd worden. Het is namelijk erg persoonlijk en zelf vind ik zo'n posting heel waardevol. Door het af te gaan zitten kraken, tast je iemand heel snel in zijn of haar persoon aan.

Precies.

Het is ons niet gegeven over harten te oordelen. Door dat te doen, tonen we de zonde van ons aan God gelijk te maken. Want alleen Hij kent de harten.

Verder staat het gelijk aan 'op de persoon spelen' - 1 maand bannetje gewenst?

Maar mogen we ook niet over het geloof van een hart oordelen? De harten die hier (gedeeltelijk) openbaar komen zijn allen redelijk gereformeerd, waardoor we misschien niet zoveel hebben om over te oordelen. Maar ik weet zeker dat als er vrijzinnig PKN harten openbaar komen dat zo ongeveer iedereen hier dan zal oordelen, en zal roepen dat het schijngeloof is...

Ik zeg niet dat we niet heel voorzichtig moeten zijn, maar echt schokkende dingen heb ik niet echt gehoord.. Maar goed, moderator beslist.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-DIA-

Bericht door -DIA- »

aritha schreef:
Hoe gaat dat? Door het Woord en de Geest
Hoe moet dat? Als Hij werkt, wie zal Hem tegenhouden?
Hoe kan dat? Omdat dat Zijn liefste werk is: Zondaren zalig maken.

1. Dat weet ik, maar daarmee weet ik nog niet veel
2. Geloof ik ook wel, maar je staat (als je jezelf een beetje kent) jezelf in de weg,
en dan bedoel ik dat niet als verontschuldiging. maar wel de praktijk.
Dan de vraag. Hoe werkt het in de praktijk?
3. Ja, dat weet ik ook allemaal wel historieel. Dat weet iedereen die
een beetje bij de Bijbel is opgevoed. maar daarmee weet je nog niks...
Kortom, hier kan ik verder niks mee... dan heb je een Filippus nodig,
waar de dominee de laatste zondagen over preekte (zie de preken van zondag)
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Fjodor

Bericht door Fjodor »

-DIA- schreef:
Dia schreef:Wie iets van Hem kent zal daar ook niet over kunen zwijgen. Die zal zeggen: "Hij is mijn ALLES", zoals
hierboven ook werd opgemerkt. Maar wat is mis is de beschrijving van Hem, HOE Hij voor hen dan
ALLES is geworden, in welke weg, kortom er wordt totaal niets van gezegd. Dat is hetgeen ik hier
mis, en dat zal nooit een onbekeerde jaloers maken...En hoe zullen wij de Weg weten zonder dat
die wordt verklaard (gepredikt)?

Maar nu mis ik nog wel hoe het gaat in de praktijk...
hoe wordt nu de grootste vijand van vrije genade daarvoor ingewonnen?
De praktijk, de weg die God met zijn kinderen houdt...
Ik vraag altijd: Hoe gaat dat, hoe moet dat, Hoe kan dat?
En dan zijn er niet veel mensen die dan nog verder kunnen vertellen.
Helaas wel de praktijk die ik ondervindt...
Eén ding weet ik: Dat ik Hem moet kennen, dat ik zonder Hem
de eeuwigheid niet kan aandoen, dat ik zonder Hem ook nooit gelukkig kan zijn...
Ook al wroeten we (als natuurlijke mensen) altijd maar weer in de zwarte grond van de
wereld...
Maar toch heb ik dan liever een levend gemis als een vermeend bezit... En daarmee
bedoel ik niet iemand te oordelen, maar ik durf het persoonlijk niet op zulke losse gronden
te bouwen...

DIA zegt dat de Weg (met een hoofdletter) verklaard moet worden, en hij doelt volgens mij op de weg (met een kleine letter). De Weg met een hoofdletter moet gepredikt en verklaard worden, niet de weg met een kleine letter. Dan is het gevaar in ieder geval heel groot dat mensen zich enkel op zichzelf richten en niet op God.

Ik zal antwoord proberen te geven op de vraag die u stelt DIA, over de weg die God met mij gegaan is om me tot Christus te brengen.
Ik heb het geloof ontvangen als een kind. Ik geloofde datgene wat me verteld werd.
Daarna werd ik ouder en ik ging vragen stellen over het geloof, en ik zocht daarin niet Gods waarheid, maar die van mezelf. Ik wilde dingen uitvogelen, dingen bewijzen, etcetera. Ik was op mezelf gericht, maar toch bezig met de dingen van de bijbel.
Ook werd ik me bewust dat ik zondigde. Erg vond ik het niet, maar ik wist het wel. Ik was hypocriet. Aan de ene kant echt bezig met de dingen van de bijbel (ik noem het bewust niet dingen van God..), en aan de andere kant deed ik niets met dat wat God zei over zonde, verlossing en bekering. Het ging bij mij om de theorie, om de buitenkant.
In een bepaalde tijd gingen er dingen veranderen. Hoe Gods Geest dat gedaan heeft weet ik niet precies, maar ik werd serieuzer. Ging me afvragen wat God nu werkelijk wilde. Wat Zijn waarheid was. Ik wist dat ik moest bidden, waarom ik het ging doen weet ik niet, maar ik ging bidden of God mij Zijn waarheid wilde geven. En zo ging het in zijn werk.
Steeds meer ging ik de noodzaak van Christus' offer in mijn leven zien. Steeds meer zie ik hoe dood ik ben en hoe levend Christus is. Ik ging zien dat mijn zonden een kloof maakten tussen God en tussen mij en dat ik die niet kon dichten. Dat ik daar elke dag Christus weer voor nodig had. Ik ging de zonde erg vinden. Ik ging God bidden of Hij Zijn wil in mijn leven wilde gaan verrichten. En ook daarvan mag ik zo nu en dan eens wat van zien.

Nu, vind u dat ik nu Gods praktijk in mijn leven heb laten zien? U wilde toch dat het jaloersmakende bevindingsverhaal verteld werd?
Zelf vind ik bovenstaand verhaald van mij niet echt jaloersmakend.. Weet u waarom niet? Het gaat over mij. Het is mijn leven, mijn situatie. Het is niet mijn verhaal dat een onbekeerde jaloers maakt. Datgene in dit verhaal wat iemand tot geloof kan brengen zijn de absolute bijbelse waarheden die erin staan (mits goed weergegeven door mij). En daar heb je dat hele verhaal over mij persoonlijk niet voor nodig. Daar heeft niemand trouwens veel aan, want God gaat met ieder mens een totaal andere weg.
Niet deze individuele weg is interessant, maar de algemene (en toch zo bijzondere) Weg, die voor iedereen geldt.

Waarom wilt u dat het daarom gaat? Waarom wilt u die nadruk op dat individuele? Daar legt de bijbel de nadruk toch niet op? De bijbel gaat het toch om datgene wat voor iedereen geldt? Zoekt den Heere terwijl Hij te vinden IS. De Heere is te vinden. Mensen kunnen u uw persoonlijke weg niet vertellen. Maar de Weg tot God wel.

Ik ben het met u eens dat er in veel kerken sprake is van een vermeend bezit. Maar dat komt mijns inziens niet omdat de persoonlijke bevinding niet recht gepredikt wordt, dan komt dat omdat het volbrachte werk van Christus niet recht gepredikt wordt. Dan gaan mensen een zelfverzonnen geloof aanhangen. En dat is inderdaad een groot probleem.

Tot slot zegt u nog iets over losse gronden. Als ik niet bouw op mijn eigen ervaringen, of ik het wel zeker weet enzo, maar als ik bouw op dat wat Christus al gedaan heeft op Golgotha, noemt u dat dan losse gronden?? Durft u dat zo te noemen? Als ik, of wie dan ook, tot de Heere roept: 'O God!, ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp', noemt u dat dan losse gronden? Is dat niet een gebroken hart? Zal de Heere zo iemand laten staan??

gr!
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Kortom, hier kan ik verder niks mee... dan heb je een Filippus nodig,
DIA, we zien je steeds maar weer reageren met "ja maar..."
Uiteindelijk zal het er niet op aankomen of we een Filippus hebben gehad, niet of we bij dominee X of bij domineee Y hebben gekerkt, niet of we Mientje Vrijdag of Billy Graham of Paul Washer of wie dan ook persoonlijk gekend hebben.
Uiteindelijk gaat het om onze persoonlijke, DIA, Hendrikus, wie dan ook, om onze persoonlijke relatie met Christus.
Hebt gij Mij lief? Ja Heere, Gij weet dat ik U lief heb.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Kortom, hier kan ik verder niks mee... dan heb je een Filippus nodig,
Uiteindelijk zal het er niet op aankomen of we een Filippus hebben gehad, niet of we bij dominee X of bij domineee Y hebben gekerkt, niet of we Mientje Vrijdag of Billy Graham of Paul Washer of wie dan ook persoonlijk gekend hebben.
Uiteindelijk gaat het om onze persoonlijke, DIA, Hendrikus, wie dan ook, om onze persoonlijke relatie met Christus.
Dat hebt gij met waarheid gesproken...
Maar... dat grote maar...
Ik kan niet tevreden zijn met een blote wetenschap...
Het is niet algemeen, toch? Algenoegzaam is wat anders!
Alles? Dierbaar en gepast? Voor Hendrikus?
Zalig zijt gij Hendrikus,
dat hebbben vlees en bloed je niet geopenbaard...
Denk maar eens na vannacht...
Spot er niet mee, mijn lieve jongen, dat kan ook...
henriët

Bericht door henriët »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
HOU NOU EENS OP!!!!!!!!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

henriët schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
HOU NOU EENS OP!!!!!!!!
Niets zeggen is een uitnemender reactie.
dit is niet echt respectvol reageren vind ik...
maar wie ben ik...
Plaats reactie