Je hebt het over in welke weg . Je stelt
Heb je het boek van Ds C Harinck gelezen "de toeleidende weg tot Christus? Is heel verhelderend!DIA schreef:Ik vraag altijd: Hoe gaat dat, hoe moet dat, Hoe kan dat?
Heb je het boek van Ds C Harinck gelezen "de toeleidende weg tot Christus? Is heel verhelderend!DIA schreef:Ik vraag altijd: Hoe gaat dat, hoe moet dat, Hoe kan dat?
Ja DIA, je komt heel oprecht over.-DIA- schreef: Ik geloof ook dat de behoudende flank zich beter hieruit kan terugtrekken.
Het wordt toch niet begrepen...
Wil een refoforum nog zin hebben, dan zouen zulke essentiele punten zeker
behandeld moeten kunnen worden.
Dat dit blijkbaar niet kan, daaruit moet ik de conclusie trekken dat ik ben
wat ik al eerder ergens heb gezegd:
Een mens in de -DIA SPORA-
Laten we dus deze discussie dus maar stoppen, het heeft verder geen zin, en ik
wens geen spelbreker te zijn. Wel hoop ik dat ik oprecht ben geweest in
wat ik gezegd heb. En in dezen heb ik mijn conciëntie niet tegen...
Ik heb zeker wel wat van ds. Harinck gelezen, en ook preken van hem gehoord.BJD schreef:@Dia,
Je hebt het over in welke weg . Je steltHeb je het boek van Ds C Harinck gelezen "de toeleidende weg tot Christus? Is heel verhelderend!DIA schreef:Ik vraag altijd: Hoe gaat dat, hoe moet dat, Hoe kan dat?
Weet je DIA, waar jij naar vraagt, dat is bevinding. Dat is niet te beschrijven, niet te verklaren. Daar kan alleen stamelend over gesproken worden, zoals Helma dat gedaan heeft. Stel eens voor dat we heel dat geheimenis tot in de puntjes zouden kunnen beschrijven, dan is het geen wonder meer. Dan is het een dode theorie, een schematische verhandeling. Dan is het leven eruit. Als je het aan mij vraagt hoe het precies gegaan is, dan moet ik ook eerlijk zeggen: ik weet het niet te beschrijven. Voor mij is ps 56:5 (berijmd) erg gaan leven. De genade die jij zo graag uitgetekend ziet, gaat alle verstand te boven. Je moet het zelf ontvangen hebben, je moet er bevindelijk van weten. Anders zal je nooit de weg weten, zal je Hem nooit recht leren kennen.-DIA- schreef:
Maar nu mis ik nog wel hoe het gaat in de praktijk...
hoe wordt nu de grootste vijand van vrije genade daarvoor ingewonnen?
De praktijk, de weg die God met zijn kinderen houdt...
Ik vraag altijd: Hoe gaat dat, hoe moet dat, Hoe kan dat?
En dan zijn er niet veel mensen die dan nog verder kunnen vertellen.
Helaas wel de praktijk die ik ondervindt...
Eén ding weet ik: Dat ik Hem moet kennen, dat ik zonder Hem
de eeuwigheid niet kan aandoen, dat ik zonder Hem ook nooit gelukkig kan zijn...
Ook al wroeten we (als natuurlijke mensen) altijd maar weer in de zwarte grond van de
wereld...
Maar toch heb ik dan liever een levend gemis als een vermeend bezit... En daarmee
bedoel ik niet iemand te oordelen, maar ik durf het persoonlijk niet op zulke losse gronden
te bouwen...
Tja, zo zouden we nog meer beschrijvingen uit de Bijbel kunnen halen, zoals Openbaring 1:13-18. Dat zal ons niet "aanspreken" als we daar nog geen bevindelijke kennis aan hebben.Erasmiaan schreef:Dat doet me denken aan het volgende voorval wat me eens verteld is.
Er kwamen Jehova's getuigen aan de deur bij een ouderling in Rotterdam. Die vroegen of hij wel naar de kerk ging, wat de ouderling bevestigend beantwoordde. Toch ontstond er even een gesprekje. Maar het bleek de Jehova's getuigen dat ze hier niet meer nodig waren. De ouderling had wel een vraag aan de Jehova's getuigen: kent u werkelijk de Heere Jezus. "Ja", zeiden ze, "natuurlijk". "Kunt u me dan eens vertellen hoe Hij er uitziet", vroeg de ouderling. Toen bleef het stil en de Jehova's getuigen moesten het antwoord schuldig blijven. "Maar" merkte er een op, "kunt ú dan vertellen hoe Hij er uitziet?" "Ja, dat kan ik" zei die ouderling, "Hij is blank en rood en draag de banier boven tienduizend. Alles wat aan Hem is, is gans begeerlijk, ja zulk Een is mijn Liefste".
En Gods gebod aan ons in de brief van Petrus dan?Erasmiaan schreef:Voor dit soort getuigenissen én de reacties daarop (die dan ook weer niet uit kunnen blijven) was ik al bang. Laten we of dit soort topics niet meer openen of de getuigenissen en de kritiek daarop komt voor lief nemen: dit heeft nu eenmaal te maken met een ander geloofsklimaat. Maar ik zie meer in het eerste.