Wie is de Heere Jezus voor u?

-DIA-

Re: Wie is de Heere Jezus voor u?

Bericht door -DIA- »

De meest verborgen Persoon in het Goddelijk Wezen...

Welgelukzalig is de mens de Hem mag leren kennen,
als Borg en Middelaar, als de Geschonkene des Vaders,
en mag eigenen op goede gronden.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
BJD

Bericht door BJD »

-DIA- schreef:De meest verborgen Persoon in het Goddelijk Wezen...
Ik hoor dat wel meer, is die betiteling wel zo Bijbels? Ik hoor het voornamelijk van hele zwaarmoedige mensen.. of heeft dat er niets mee te maken? Onderstaande vraag kwam ik van de week tegen op refoweb
vraag op refoweb schreef: Jezus als meest verborgen Persoon
In de prediking binnen de Ger. Gem. maar ook in andere kerkverbanden hoor ik vaak zeggen dat de Heere Jezus, de Tweede Persoon in het Goddelijk Wezen, de meest verborgen Persoon is. Kunt u uitleggen wat hier precies mee wordt bedoeld en wat de Bijbelse grond van deze bewering is?

Antwoord

Beste vragensteller,

Laat ik beginnen om te zeggen dat de prediking er op gericht moet zijn om de Heere Jezus te verkondigen als de enige Naam onder de hemel gegeven door Wie wij zalig moeten worden. Denk ook aan de gechiedenis van de koperen slang. De Heere Jezus zegt in Johannes 3 tegen Nicodemus: “Gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; Opdat een eigelijk die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebbe.” Dus de Heere Jezus mag in de prediking niet 'verborgen' worden maar moet juist verkondigd worden als Degene die gekomen is om te zoeken en zalig te maken dat verloren was.

Als gezegd wordt dat Hij zo verborgen is ligt dat niet aan Hem maar aan degenen naar de prediking luisteren of het Woord lezen. Het is ten diepste door ons ongeloof of vanwege ons zwakke geloof dat Hij voor ons oog verborgen is. Kijk maar bij de discipelen. Ziek ook Jesaja 53: geen gedaante nog heerlijkheid als wij Hem aanzagen.

Als de Heere door Zijn Geest in ons leven gaat werken dan is het meestal zo dat wij eerst aan onze zonde en schuld ontdekt worden en het oog voor de Heere Jezus en Zijn borgwerk nog zo gesloten kan zijn. Wij proberen dan zelf het met God in orde te maken. Maar dat mislukt keer op keer. Daardoor gaan we de noodzaak voelen om de Heere Jezus te leren kennen als onze Borg en Zaligmaker. Dat gaat bij de éen sneller als bij de ander daar is de Heere vrij in. Het is de Heilige Geest die onze ogen opent voor de Heere Jezus als Hij wordt verkondigd in de prediking als een gewillige en algenoegzame Zaligmaker. Besef bij dit alles wel dat het onze schuld is als Hij nog altijd verborgen voor ons is en dat het alleen genade is als wij Hem mogen leren kennen. Het is het liefste werk van de Heilige Geest om Hem bekend te maken en te verheerlijken in de harten van zondaren.

-DIA-

Bericht door -DIA- »

BJD schreef:
Ik hoor dat wel meer, is die betiteling wel zo Bijbels? Ik hoor het voornamelijk van hele zwaarmoedige mensen.. of heeft dat er niets mee te maken? Onderstaande vraag kwam ik van de week tegen op refoweb

Dat heeft niets met zwaarmoedige mensen te maken. Wel is waar dat de moderne mens die wel vaak
zo noemt, omdat ze het wezen der zaak niet onderkennen.
Het mag een zeldzaamheid genoemd worden als iemand met bewustheid der ziel en op goede gronden
(de gond van Gods eeuwig woord en getuigenis) Hem mag kennen en ook uitschilderen
als 'mijn Heere en mijn God'.
Ik ken echt heel weinig mensen die Hem zo kunnen uitklaren, verklaren zodat de mensen er jaloers
op worden.
Wie iets van Hem kent zal daar ook niet over kunen zwijgen. Die zal zeggen: "Hij is mijn ALLES", zoals
hierboven ook werd opgemerkt. Maar wat is mis is de beschrijving van Hem, HOE Hij voor hen dan
ALLES is geworden, in welke weg, kortom er wordt totaal niets van gezegd. Dat is hetgeen ik hier
mis, en dat zal nooit een onbekeerde jaloers maken...En hoe zullen wij de Weg weten zonder dat
die wordt verklaard (gepredikt)?

In de prediking binnen de Ger. Gem. maar ook in andere kerkverbanden hoor ik vaak zeggen dat de Heere Jezus, de Tweede Persoon in het Goddelijk Wezen, de meest verborgen Persoon is. Kunt u uitleggen wat hier precies mee wordt bedoeld en wat de Bijbelse grond van deze bewering is?

Antwoord

Beste vragensteller,

Laat ik beginnen om te zeggen dat de prediking er op gericht moet zijn om de Heere Jezus te verkondigen als de enige Naam onder de hemel gegeven door Wie wij zalig moeten worden. Denk ook aan de gechiedenis van de koperen slang. De Heere Jezus zegt in Johannes 3 tegen Nicodemus: “Gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; Opdat een eigelijk die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebbe.” Dus de Heere Jezus mag in de prediking niet 'verborgen' worden maar moet juist verkondigd worden als Degene die gekomen is om te zoeken en zalig te maken dat verloren was.

Als gezegd wordt dat Hij zo verborgen is ligt dat niet aan Hem maar aan degenen naar de prediking luisteren of het Woord lezen. Het is ten diepste door ons ongeloof of vanwege ons zwakke geloof dat Hij voor ons oog verborgen is. Kijk maar bij de discipelen. Ziek ook Jesaja 53: geen gedaante nog heerlijkheid als wij Hem aanzagen.

Als de Heere door Zijn Geest in ons leven gaat werken dan is het meestal zo dat wij eerst aan onze zonde en schuld ontdekt worden en het oog voor de Heere Jezus en Zijn borgwerk nog zo gesloten kan zijn. Wij proberen dan zelf het met God in orde te maken. Maar dat mislukt keer op keer. Daardoor gaan we de noodzaak voelen om de Heere Jezus te leren kennen als onze Borg en Zaligmaker. Dat gaat bij de éen sneller als bij de ander daar is de Heere vrij in. Het is de Heilige Geest die onze ogen opent voor de Heere Jezus als Hij wordt verkondigd in de prediking als een gewillige en algenoegzame Zaligmaker. Besef bij dit alles wel dat het onze schuld is als Hij nog altijd verborgen voor ons is en dat het alleen genade is als wij Hem mogen leren kennen. Het is het liefste werk van de Heilige Geest om Hem bekend te maken en te verheerlijken in de harten van zondaren.

Dit is meer een theoretische uitleg dan een bevindelijke. Op zo'n verhaal van woorden wordt je niet jaloers. Jij wel?

BJD

Bericht door BJD »

misschien zou je anders willen quoten, nu lijkt het net of ik dat stel..

Ik wil het namelijk niet een zeldzaamheid benoemen. Het is een schare die niemand tellen kan.

Lees over die weg een het boek van Ds C Harinck, over de toeleidende weg.
Marnix

Bericht door Marnix »

-DIA- schreef:
BJD schreef:

Dat heeft niets met zwaarmoedige mensen te maken. Wel is waar dat de moderne mens die wel vaak
zo noemt, omdat ze het wezen der zaak niet onderkennen.
Het mag een zeldzaamheid genoemd worden als iemand met bewustheid der ziel en op goede gronden
(de gond van Gods eeuwig woord en getuigenis) Hem mag kennen en ook uitschilderen
als 'mijn Heere en mijn God'.
Ik ken echt heel weinig mensen die Hem zo kunnen uitklaren, verklaren zodat de mensen er jaloers
op worden.
Wie iets van Hem kent zal daar ook niet over kunen zwijgen. Die zal zeggen: "Hij is mijn ALLES", zoals
hierboven ook werd opgemerkt. Maar wat is mis is de beschrijving van Hem, HOE Hij voor hen dan
ALLES is geworden, in welke weg, kortom er wordt totaal niets van gezegd. Dat is hetgeen ik hier
mis, en dat zal nooit een onbekeerde jaloers maken...En hoe zullen wij de Weg weten zonder dat

Antwoord

Beste vragensteller,

Dit is meer een theoretische uitleg dan een bevindelijke. Op zo'n verhaal van woorden wordt je niet jaloers. Jij wel?

Het kan dat hij verborgen blijft vanwege ongeloof. Maar dat is niet omdat Hij de meest verborgene is maar omdat mensen blind zijn. Stellen dat Jezus de meest verborgen persoon in het Goddelijk Wezen is klopt vanuit de Bijbel gezien totaal niet. Hij heeft ruim 30 jaar op deze aarde rondgelopen. Er zijn talloze ooggetuigenverslagen van wat Hij heeft gedaan en gezegd. En de hele Bijbel wijst op Hem. Hoe kunnen we dan zeggen dat Hij verborgen is?

Wat hebben we dan aan zo'n "belijdenis van ons ongeloof"? Sowieso kan je niet zeggen dat iets onzichtbaar is, alleen dat het voor jou zelf onzichtbaar. Als ik mijn ogen dicht doe en naar buiten kijk kan ik niet zeggen: Wat buiten is, is onzichtbaar. Ik kan alleen zeggen: Het is voor mij onzichtbaar omdat ik mijn ogen dicht heb.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

Dia schreef:Wie iets van Hem kent zal daar ook niet over kunen zwijgen. Die zal zeggen: "Hij is mijn ALLES", zoals
Ik had er ook meer van moeten zeggen, je hebt gelijk Dia
en ik zal het proberen

ik weet nog goed toen deze vraag zo'n 18 jaar geleden aan me werd gesteld op een braderie; Mevrouw, wat betekent Jezus voor u?
het was een plaatstelijke evangelisatiecommissie die de vraag aan de braderiegangers stelde
En ik wist niet zo goed wat ik moest zeggen...
Mijn hart ging naar Hem uit...maar ik durfde Hem niet toe te eigenen als Mijn Borg en Zaligmaker
Had wel iets van Hem mogen zien in het Woord toen ik worstelde met de vraag of ik nog zalig kon worden
Ik voelde me zo ongeschikt. Zo veel zonde en ik had er niet zoveel last van als ik zou moeten hebben.
Ik zocht naar méér zondebesef, naar dieper zelfkennis.
Eerder durfde ik niet te geloven dat het ook voor mij kon...
Toen in een preek mijn hart werd verklaard en vanuit al mijn onmogelijkheden Zijn Woord tot mij klonk..
"Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen maar zondaren tot bekering"
en zei de dominee er ten overvloede bij: Er staat niet: aan zichzelf ontdekte zondaren
Toen mocht ik zien dat er een weg was; de Weg; in Hem die gezegd heeft: Ik ben de weg.

Toch was mijn geloof niet sterk genoeg. Ik wist dat het kon, ook voor mij; maar ik durfde niet altijd te zeggen: Mijn Heere en mijn God.
Dus toen ze die vraag aan me stelden zei ik: Ik hoop dat Hij mijn Zaligmaker is.
Ze keken me bevreemd aan, zo'n antwoord hadden ze denk ik niet verwacht.
Achter hoorde ik dat ze die vraag aan mijn vader ook stelden. Meneer; wat betekent Jezus voor u? En mijn vader antwoordde hartgrondig: Álles!
En ik was zó jaloers op mijn vader. Die dát kon en mocht zeggen!

Later liet de Heere meer van Zichzelf zien. en zag ik ook meer wie ik was, ben en bleef....
Werden mijn ogen geopend voor Zijn álgenoegzaamheid.
Alles wat me aanklaagde...alles wat ik tekort kwam. Alles wat ik verzondigde, elke dag weer opnieuw.
Ik kón niet anders dan mezelf ook aanklagen. En toen mocht ik met goede Vrijdag zien dat Christus nu álles volbracht had.
Dat alles wat ik tekort kwam/kom; Hij heeft aangebracht
Dat alles wat ik verzondigde; Hij verzoende
Dat Hij de wet, die ik dagelijks met voeten trad, volmaakt had gehouden
en dat hij dat nu allemaal op mijn rekening schreef
al ishet dat mij mijn consciëntie aanklaagt, dat ik tegen al de geboden Godszwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb , en nog steeds tot alleboosheid geneigd ben , nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds ,uit louter genade mij de volkomen genoegdoening , gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent , evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, dieChristus voor mij volbracht heeft

Ik zal nooit meer vergeten de vrede en de blijdschap die toen in mijn hart daalde. De schuld weg! Het zondepak afgerold aan de voet van het kruis.
Hij mijn álles!

Afgelopen Zondag mocht ik het heilig Avondmaal vieren. En ik voelde me zo bezwaard. Alleen maar onwaardigheid van mijn kant. Schuld en zonde; elke keer weer.
Maar toch geen andere weg weten dan naar Hem! Tot wie zou ik anders heengaan?
Het bloed van Jezus Christus Gods Zoon reinigt van álle zonden.
We zongen palm 103 : 6
en het verbak mijn hart

Zo hoog Zijn troon moog' boven d' aarde wezen,
Zo groot is ook voor allen, die Hem vrezen,
De gunst, waarmee Hij hen wil gadeslaan.

Ik mocht zó geloven dat Zijn gunst/ Zijn liefde voor mij zich zó uitstrekt
Ik voelde me opgenomen in Vaders armen
Zóveel liefde
Alsof een klein kind op vaders schoot zit en vraagt: hoeveel houdt u van mij
En vader strekt zijn armen zo wijd mogelijk uit en zegt: zóveel!

Zo ver het west verwijderd is van 't oosten,
Zo ver heeft Hij, om onze ziel te troosten,
Van ons de schuld en zonden weggedaan.

En zóveel liefde van de Heere Jezus. Zo ver het west verwijderd is van t oosten
Zijn armen uitgebreid aan het kruis
Zóveel is Mijn liefde voor jou

Ik voelde me zo veilig, zo beschut, zo geliefd

Genade Gods, oneindig goot

Voor mij, die t niet verdien…

Begirjp je nu dat ik niet anders meer antwoorden kan dan met: álles!
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:
Dia schreef:Wie iets van Hem kent zal daar ook niet over kunen zwijgen. Die zal zeggen: "Hij is mijn ALLES", zoals
en ik zal het proberen

(...)

Dankjewel Helma!
Wat een herkenning vind ik in deze posting t.a.v. van wat en op welke wijze de Heere mij heeft willen onderwijzen. ik wil daarom graag -als antwoord op de topic-vraag- me bij deze post van jou aansluiten.
Laatst gewijzigd door Luther op 23 jun 2009, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Lourens

Bericht door Lourens »

Ik quote het niet maar Helma, dank je wel.

Het heeft me geraakt.
Ik sluit me er helemaal bij aan.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
judith

Bericht door judith »

Luther schreef:
helma schreef:
en ik zal het proberen

(...)

Dankjewel Helma!
Wat een herkenning vind ik in deze posting t.a.v. van wat en op welke wijze de Heere mij heeft willen onderwijzen. ik wil daarom graag -als antwoord op de topic-vraag- me bij deze post van jou aansluiten.
Ik sluit me hier ook bij aan.
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:
en ik zal het proberen

ik weet nog goed toen deze vraag zo'n 18 jaar geleden aan me werd gesteld op een braderie; Mevrouw, wat betekent Jezus voor u?
het was een plaatstelijke evangelisatiecommissie die de vraag aan de braderiegangers stelde
En ik wist niet zo goed wat ik moest zeggen...
Mijn hart ging naar Hem uit...maar ik durfde Hem niet toe te eigenen als Mijn Borg en Zaligmaker
Had wel iets van Hem mogen zien in het Woord toen ik worstelde met de vraag of ik nog zalig kon worden
Ik voelde me zo ongeschikt. Zo veel zonde en ik had er niet zoveel last van als ik zou moeten hebben.
Ik zocht naar méér zondebesef, naar dieper zelfkennis.
Eerder durfde ik niet te geloven dat het ook voor mij kon...
Toen in een preek mijn hart werd verklaard en vanuit al mijn onmogelijkheden Zijn Woord tot mij klonk..
"Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen maar zondaren tot bekering"
en zei de dominee er ten overvloede bij: Er staat niet: aan zichzelf ontdekte zondaren
Toen mocht ik zien dat er een weg was; de Weg; in Hem die gezegd heeft: Ik ben de weg.

Toch was mijn geloof niet sterk genoeg. Ik wist dat het kon, ook voor mij; maar ik durfde niet altijd te zeggen: Mijn Heere en mijn God.
Dus toen ze die vraag aan me stelden zei ik: Ik hoop dat Hij mijn Zaligmaker is.
Ze keken me bevreemd aan, zo'n antwoord hadden ze denk ik niet verwacht.
Achter hoorde ik dat ze die vraag aan mijn vader ook stelden. Meneer; wat betekent Jezus voor u? En mijn vader antwoordde hartgrondig: Álles!
En ik was zó jaloers op mijn vader. Die dát kon en mocht zeggen!

Later liet de Heere meer van Zichzelf zien. en zag ik ook meer wie ik was, ben en bleef....
Werden mijn ogen geopend voor Zijn álgenoegzaamheid.
Alles wat me aanklaagde...alles wat ik tekort kwam. Alles wat ik verzondigde, elke dag weer opnieuw.
Ik kón niet anders dan mezelf ook aanklagen. En toen mocht ik met goede Vrijdag zien dat Christus nu álles volbracht had.
Dat alles wat ik tekort kwam/kom; Hij heeft aangebracht
Dat alles wat ik verzondigde; Hij verzoende
Dat Hij de wet, die ik dagelijks met voeten trad, volmaakt had gehouden
en dat hij dat nu allemaal op mijn rekening schreef
al ishet dat mij mijn consciëntie aanklaagt, dat ik tegen al de geboden Godszwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb , en nog steeds tot alleboosheid geneigd ben , nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds ,uit louter genade mij de volkomen genoegdoening , gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent , evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht, dieChristus voor mij volbracht heeft

Ik zal nooit meer vergeten de vrede en de blijdschap die toen in mijn hart daalde. De schuld weg! Het zondepak afgerold aan de voet van het kruis.
Hij mijn álles!

Afgelopen Zondag mocht ik het heilig Avondmaal vieren. En ik voelde me zo bezwaard. Alleen maar onwaardigheid van mijn kant. Schuld en zonde; elke keer weer.
Maar toch geen andere weg weten dan naar Hem! Tot wie zou ik anders heengaan?
Het bloed van Jezus Christus Gods Zoon reinigt van álle zonden.
We zongen palm 103 : 6
en het verbak mijn hart

Zo hoog Zijn troon moog' boven d' aarde wezen,
Zo groot is ook voor allen, die Hem vrezen,
De gunst, waarmee Hij hen wil gadeslaan.

Ik mocht zó geloven dat Zijn gunst/ Zijn liefde voor mij zich zó uitstrekt
Ik voelde me opgenomen in Vaders armen
Zóveel liefde
Alsof een klein kind op vaders schoot zit en vraagt: hoeveel houdt u van mij
En vader strekt zijn armen zo wijd mogelijk uit en zegt: zóveel!

Zo ver het west verwijderd is van 't oosten,
Zo ver heeft Hij, om onze ziel te troosten,
Van ons de schuld en zonden weggedaan.

En zóveel liefde van de Heere Jezus. Zo ver het west verwijderd is van t oosten
Zijn armen uitgebreid aan het kruis
Zóveel is Mijn liefde voor jou

Ik voelde me zo veilig, zo beschut, zo geliefd

Maar nu mis ik nog wel hoe het gaat in de praktijk...
hoe wordt nu de grootste vijand van vrije genade daarvoor ingewonnen?
De praktijk, de weg die God met zijn kinderen houdt...
Ik vraag altijd: Hoe gaat dat, hoe moet dat, Hoe kan dat?
En dan zijn er niet veel mensen die dan nog verder kunnen vertellen.
Helaas wel de praktijk die ik ondervindt...
Eén ding weet ik: Dat ik Hem moet kennen, dat ik zonder Hem
de eeuwigheid niet kan aandoen, dat ik zonder Hem ook nooit gelukkig kan zijn...
Ook al wroeten we (als natuurlijke mensen) altijd maar weer in de zwarte grond van de
wereld...
Maar toch heb ik dan liever een levend gemis als een vermeend bezit... En daarmee
bedoel ik niet iemand te oordelen, maar ik durf het persoonlijk niet op zulke losse gronden
te bouwen...
Avi

Bericht door Avi »

:livre
Laatst gewijzigd door Avi op 23 jun 2009, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Voor dit soort getuigenissen én de reacties daarop (die dan ook weer niet uit kunnen blijven) was ik al bang. Laten we of dit soort topics niet meer openen of de getuigenissen en de kritiek daarop komt voor lief nemen: dit heeft nu eenmaal te maken met een ander geloofsklimaat. Maar ik zie meer in het eerste.
Marnix

Bericht door Marnix »

Dia schreef:Maar nu mis ik nog wel hoe het gaat in de praktijk...
hoe wordt nu de grootste vijand van vrije genade daarvoor ingewonnen?
De praktijk, de weg die God met zijn kinderen houdt...
Ik vraag altijd: Hoe gaat dat, hoe moet dat, Hoe kan dat?
En dan zijn er niet veel mensen die dan nog verder kunnen vertellen.
Helaas wel de praktijk die ik ondervindt...
Eén ding weet ik: Dat ik Hem moet kennen, dat ik zonder Hem
de eeuwigheid niet kan aandoen, dat ik zonder Hem ook nooit gelukkig kan zijn...
Ook al wroeten we (als natuurlijke mensen) altijd maar weer in de zwarte grond van de
wereld...
Maar toch heb ik dan liever een levend gemis als een vermeend bezit... En daarmee
bedoel ik niet iemand te oordelen, maar ik durf het persoonlijk niet op zulke losse gronden
te bouwen...
Dat voorbereidende werk is niet bij iedereen het zelfde. Daar bestaan geen handleidingen voor ofzo. Hoe dat gaat en hoe men het ervaart is nooit identiek. God gaat daarin met ieder van ons een eigen weg. Je kan het niet in een systeem passen... als ik dit meemaak dan.... we kunnen alleen op de knieen gaan en Hem er om vragen... en ons aan Hem overgeven. Niet: Wat moet ik allemaal doen, wat moet ik allemaal meemaken? Maar : Wat heeft Hij gedaan en wat doet Hij. Ons overgeven aan Christus. En dan ga je die rust, die vrede merken, dan voel je Gods Geest in je wonen en werken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:Voor dit soort getuigenissen én de reacties daarop (die dan ook weer niet uit kunnen blijven) was ik al bang. Laten we of dit soort topics niet meer openen of de getuigenissen en de kritiek daarop komt voor lief nemen: dit heeft nu eenmaal te maken met een ander geloofsklimaat. Maar ik zie meer in het eerste.
Tja, laten we vooral Gods werk niet meer noemen, niet meer daarvan getuigen.... mensen zouden er eens mee geconfronteerd worden... Ik zie meer in het tweede. Er mag alle ruimte voor zijn en dat is maar goed ook want soms kan je je mond gewoon niet houden en moet je het grote nieuws doorvertellen.

Kritische vragen, praktische vragen als gevolg van zo'n getuigenis zijn altijd welkom, daar moeten we net zo min bang voor zijn. We mogen Gods grote daden verkondigen, het aan elkaar doorvertellen en elkaar er ook mee stichten! Niet voor niets staan er in de Bijbel ook een hoop van die prachtige getuigenissen. En laten we elkaars vragen door Gods liefde gedreven, ook beantwoorden!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:Voor dit soort getuigenissen én de reacties daarop (die dan ook weer niet uit kunnen blijven) was ik al bang. Laten we of dit soort topics niet meer openen of de getuigenissen en de kritiek daarop komt voor lief nemen: dit heeft nu eenmaal te maken met een ander geloofsklimaat. Maar ik zie meer in het eerste.
Ik geloof ook dat de behoudende flank zich beter hieruit kan terugtrekken.
Het wordt toch niet begrepen...
Wil een refoforum nog zin hebben, dan zouen zulke essentiele punten zeker
behandeld moeten kunnen worden.
Dat dit blijkbaar niet kan, daaruit moet ik de conclusie trekken dat ik ben
wat ik al eerder ergens heb gezegd:

Een mens in de -DIA SPORA-

Laten we dus deze discussie dus maar stoppen, het heeft verder geen zin, en ik
wens geen spelbreker te zijn. Wel hoop ik dat ik oprecht ben geweest in
wat ik gezegd heb. En in dezen heb ik mijn conciëntie niet tegen...
Plaats reactie