Komt u wel eens in een andere Kerk dan uw eigen traditie

arend

Bericht door arend »

Oorspronkelijk gepost door marsm104
Oorspronkelijk gepost door arend
Ger. Gem. (Houten)
GKV heeft het gebouw ook wel eens gehuurd... zat je wel in de goede dienst?
Ik zit altijd in de goede dienst ;)
nee hoor, ik was daar op uitnodiging. Ik geloof dat ene ds. Van der Net voorging. 't was een bijzonder aangename dienst met een goede, warme preek. Het enige jammere was dat bij de bevestiging van ambtsdragers het formulier zo ongelooflijk werd afgeraffeld dat je het echt niet meer kon volgen. Nou ben ik niet zo'n aanbidder van formulieren, maar ik vind dat je het formuliergebed in elk geval met de nodige eerbied moet bidden.
en dan zeggen ze dat wij snel zingen... Als ik zo snel zou zingen als dat die domine bad, dan zat m'n tong nu in m'n g*t :)
Ik weet dat de vrijgemaakten die kerk ook wel eens huurden. Men (gergem) had namelijk de ervaring dat de kerkzaal daarna vol lag met pepermuntpapiertjes en dergelijke.... beetje beschamend.

[Aangepast op 13/12/04 door arend]
Unionist

Bericht door Unionist »

Was jij dat die dat artikel in Visie schreef een paar jaar geleden?

Ik vond dat een mooi artikel.
arend

Bericht door arend »

dank je! maar nee, dat artikel werd geschreven door een Baptist. Ik ben verantwoordelijk voor dit artikel.

[Aangepast op 13/12/04 door arend]
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ben een keer bij de Vergadering der Gelovigen geweest. Ik wist niet wat me overkwam. Geen voorganger/ dominee, geen liturgie. Wie een lied wil zingen roept de titel maar...
The Groom's still waiting at the altar
Marnix

Bericht door Marnix »

Ook wel een hele ervaring ja.

Ik was zondag in de Union Church van Istanbul, in de Dutch Chapel. Een bonte verzameling, een hoop bekeerde turken, verder veel amerikanen en canadezen, nederlanders, chinezen, wat afrikanen.

In Nederland shop ik niet veel maar heel af en toe zit ik wel eens in een baptistengemeente of evangelische gemeente omdat ik bij vrienden/vriendinnen uit zo'n kerk ben.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Af en toe kerk ik wel eens buiten de PKN.
GerGem ben ik al jaren niet meer geweest. Zou ik nog wel eens mee willen maken na 7 jaar. Heb zondag een internetdienst besluistert van C. Harinck. Was zo mooi!
Doopdienst van mijn zus bij de baptisten was een hele happening en ik geniet van de Open Doors dagen. Maar dat is natuurlijk geen kerkgang.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Rens

Bericht door Rens »

RK, PKN en GerGem zijn de verbanden waar ik (on)regelmatig "kerk"

Qua diepste geloofsgrond sta ik echter voluit in de RK.

Ik heb een aantal jaren écht m'n plekje proberen te vinden in de GerGem, maar ik heb het daar opgegeven.............het is niet mijn plekje op deze kerkelijke wereldbol.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ben GG, van huisuit ook. Aantal jaren thuislezer geweest.
Waar heb ik, naast de GG, zoal gekerkt?
Hervormd (PKN), chr. gereformeerd, OGG, GGiN, GGiNbv.
Ben een enkele keer in een Parousiagemeente geweest (zit collega van mij).
Verder op vakantie bij een soort kerkdienst, die uitging van Het Zoeklicht, met een dominee met een gitaar op de preekstoel. Ook weer 'ns wat anders.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Afgewezen schreef:Waar heb ik, naast de GG, zoal gekerkt?
Hervormd (PKN), chr. gereformeerd, OGG, GGiN, GGiNbv.
Gewoon alleen weleens gekerkt, of ook allemaal lid geweest?

Gekerkt heb ik ook weleens ergens: Oud Gereformeerde Gemeente, Gereformeerde Gemeente, Christelijk Gereformeerde kerk, Gereformeerde Kerk, Hervormde gemeente PKN (zowel midden-orthodox, Confessioneel als Gereformeerde Bond), Hersteld Hervormde gemeente, Vergadering van Gelovigen, Volle Evangelische Gemeente, Vrije Evangelische Gemeente, International Baptist Church, Besirca Apostolica Pentecostale, International Church (non denominational), Zoeklicht, Rooms Katholieke Kerk, verder ook weleens in het kader van "onderzoekt alle dingen" 2 genezingsdiensten bijgewoond :shock: (hoop ik niet meer te doen, 1 was van Jan Zeilstra en 1 van een Nigeriaan). En dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel wat. Nu ben ik tegenwoordig een stuk restrictiever, maar van mij kan niet gezegt worden dat ik geen diensten van buiten mijn traditie heb bezocht.
Marnix

Bericht door Marnix »

tot mijn grote droefheid zie ik in beide lijstjes de vrijgemaakte kerk niet staan. Waarom wordt die zo angstvallig gemeden? :mrgreen: Dat zal de reden zijn dat jullie maar blijven zoeken en dolen :roll: :mrgreen:
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
BJD

Bericht door BJD »

Rens schreef:RK, PKN en GerGem zijn de verbanden waar ik (on)regelmatig "kerk"

Qua diepste geloofsgrond sta ik echter voluit in de RK.

Ik heb een aantal jaren écht m'n plekje proberen te vinden in de GerGem, maar ik heb het daar opgegeven.............het is niet mijn plekje op deze kerkelijke wereldbol.
Is dit wat voor je?? :lol: :lol:
Marnix

Bericht door Marnix »

De OKK is best cool :)
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Marnix schreef:De OKK is best cool :)
Is dat de Oud-Katholieke Kerk? Wat is het verschil met de Rooms-Katholieke? Hebben ze een anderen paus?
The Groom's still waiting at the altar
Marnix

Bericht door Marnix »

Bonny schreef:
Is dat de Oud-Katholieke Kerk? Wat is het verschil met de Rooms-Katholieke? Hebben ze een anderen paus?
Ze hebben geen paus.

Ze zijn tegen Latijn in de eredienst
Ze hebben geen biecht
Ze kennen geen celibaat
Ze geloven niet in het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis (dat Maria zonder zonde zou zijn toen ze zwanger werd)
Heiligenverering doen ze niet aan, de hostie wordt ook niet als heilig gezien, de biecht is er niet zo belangrijk.

Ze hebben ook wel wat mindere kanten. Vrouwen in het ambt en inzegening van homohuwelijken... verder geen foute dingen kunnen vinden. In hun liturgie zijn ze wel redelijk conversatief, dus als je wel van de Roomse sfeer houdt maar niet van de Roomse leer.... weet je waar je moet zijn :)

Overigens hebben ze nog ruim 5000 leden over.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bonny schreef:
In aanvulling op Marnix: kijk maar eens hier: http://www.okkn.nl/?b=101
De OKK'ers die ik ken, zijn veelal mensen die het nergens konden vinden en die zich uiteindelijk hier heel goed thuis voelen.
Plaats reactie