Persoonlijk geloof en dogma.
Persoonlijk geloof en dogma.
Hoe verhouden dogma's en persoonlijk geloof zich tot elkaar?
Kan een kerkelijk insituut mensen binden aan dogma's, waardoor het eigen denken en persoonlijk tot geloof komen vetraagd, ontmoedigd wordt?
Staat twijfelen aan bepaalde dogma's gelijk aan heiligschennis?
Je bent bijvoorbeeld Rooms en gaat de bijbel lezen en komt tot de ontdekking, dat....
Je bent Protestant en komt er achter dat een dogma in jou kerk niet overeenkomt met wat de bijbel zegt...
Kan een kerkelijk insituut mensen binden aan dogma's, waardoor het eigen denken en persoonlijk tot geloof komen vetraagd, ontmoedigd wordt?
Staat twijfelen aan bepaalde dogma's gelijk aan heiligschennis?
Je bent bijvoorbeeld Rooms en gaat de bijbel lezen en komt tot de ontdekking, dat....
Je bent Protestant en komt er achter dat een dogma in jou kerk niet overeenkomt met wat de bijbel zegt...
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Re: Persoonlijk geloof en dogma.
Mag ik hierbij als voorzet voor deze discussie stellen dat persoonlijk geloof en dogma zich verhouden als praktijk van het persoonlijk/geestelijk leven tot de dogmatiek waarin de "theorie" (lees geestelijk leven) wordt verklaard.
Re: Persoonlijk geloof en dogma.
Soms denk ik dat bevinding de dogma overheerst in bepaalde kerken.
En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.

En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.

Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Re: Persoonlijk geloof en dogma.
Op zich is dat niet erg, want ware bevinding is door de Heilige Geest gewerkte kennis. De problemen gaan zich voordoen wanneer bevinding foutief geïnterpreteerd wordt.Avi schreef:Soms denk ik dat bevinding de dogma overheerst in bepaalde kerken.
En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.
Re: Persoonlijk geloof en dogma.
... of wanneer (specifieke) bevindingen normatief worden.Afgewezen schreef:Op zich is dat niet erg, want ware bevinding is door de Heilige Geest gewerkte kennis. De problemen gaan zich voordoen wanneer bevinding foutief geïnterpreteerd wordt.Avi schreef:Soms denk ik dat bevinding de dogma overheerst in bepaalde kerken.
En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Re: Persoonlijk geloof en dogma.
Zoals?Da Capo schreef:... of wanneer (specifieke) bevindingen normatief worden.Afgewezen schreef:Op zich is dat niet erg, want ware bevinding is door de Heilige Geest gewerkte kennis. De problemen gaan zich voordoen wanneer bevinding foutief geïnterpreteerd wordt.Avi schreef:Soms denk ik dat bevinding de dogma overheerst in bepaalde kerken.
En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.
Re: Persoonlijk geloof en dogma.
In de trent van "zo beleven al Gods kinderen dit of dat". Ik moet in dit geval altijd denken aan Bunyan. Hij gaat heel pastoraal met bevindingen om. Lees eens hoe Christen zijn doortocht door de valei des doods ervaart en hoe dit bij Christinne is. Beide beleven ze dezelfde zaken, maar de beleving/bevinding is dag en nacht verschillend.Afgewezen schreef:Zoals?Da Capo schreef:... of wanneer (specifieke) bevindingen normatief worden.Afgewezen schreef:Op zich is dat niet erg, want ware bevinding is door de Heilige Geest gewerkte kennis. De problemen gaan zich voordoen wanneer bevinding foutief geïnterpreteerd wordt.Avi schreef:Soms denk ik dat bevinding de dogma overheerst in bepaalde kerken.
En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.
De drieslag, ellende-verlossing-dankbaarheid, kennen al Gods kinderen meer of minder van, maar hoe dat beleefd wordt is heel verschillend. Brakel schrijft daar in zijn Redelijke Godsdienst ook heel mooi over (gedeelte over de roeping van de zondaar).
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
- Bert Mulder
- Berichten: 9097
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Persoonlijk geloof en dogma.
En waar ijkt men de bevinding aan?Afgewezen schreef:Op zich is dat niet erg, want ware bevinding is door de Heilige Geest gewerkte kennis. De problemen gaan zich voordoen wanneer bevinding foutief geïnterpreteerd wordt.Avi schreef:Soms denk ik dat bevinding de dogma overheerst in bepaalde kerken.
En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.
Want het wordt een probleem, als de Schrift aan de bevinding geijkt wordt, inplaats van de bevinding aan de Schrift.
Want dan krijg je die gezegdes 'maar Gods volk leert het anders'.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Persoonlijk geloof en dogma.
En stel dat Gods volk het anders leert?Bert Mulder schreef:En waar ijkt men de bevinding aan?Afgewezen schreef:Op zich is dat niet erg, want ware bevinding is door de Heilige Geest gewerkte kennis. De problemen gaan zich voordoen wanneer bevinding foutief geïnterpreteerd wordt.Avi schreef:Soms denk ik dat bevinding de dogma overheerst in bepaalde kerken.
En voor die bevinding gebruiken ze dan allerlei oude en nieuwe vaders, die ze laten buikspreken en dan komen ze weer bij een bepaalde dogma uit.
Want het wordt een probleem, als de Schrift aan de bevinding geijkt wordt, inplaats van de bevinding aan de Schrift.
Want dan krijg je die gezegdes 'maar Gods volk leert het anders'.
Dan klopt hun bevinding dus niet omdat de Bijbel er anders over spreekt?

Re: Persoonlijk geloof en dogma.
Met "anders" wordt in dit gezegde niet bedoeld "anders dan de Schrift het leert" maar "anders dan meneer/mevrouw X het zegt te hebben beleefd".Bert Mulder schreef:En waar ijkt men de bevinding aan?
Want het wordt een probleem, als de Schrift aan de bevinding geijkt wordt, inplaats van de bevinding aan de Schrift.
Want dan krijg je die gezegdes 'maar Gods volk leert het anders'.
Klopt, als de bevinding niet naar de Schrift is, werp het dan maar voor de mollen en vledermuizen.aritha schreef:En stel dat Gods volk het anders leert?
Dan klopt hun bevinding dus niet omdat de Bijbel er anders over spreekt?
Ook Gods volk moet wel eens van schadelijke wegen afgebracht worden.
Re: Persoonlijk geloof en dogma.
Precies. Gods Woord is normatief en niet onze bevindingen. God waarschuwt niet voor niets dat ons hart arglistig is...Tiberius schreef:Met "anders" wordt in dit gezegde niet bedoeld "anders dan de Schrift het leert" maar "anders dan meneer/mevrouw X het zegt te hebben beleefd".Bert Mulder schreef:En waar ijkt men de bevinding aan?
Want het wordt een probleem, als de Schrift aan de bevinding geijkt wordt, inplaats van de bevinding aan de Schrift.
Want dan krijg je die gezegdes 'maar Gods volk leert het anders'.
Klopt, als de bevinding niet naar de Schrift is, werp het dan maar voor de mollen en vledermuizen.aritha schreef:En stel dat Gods volk het anders leert?
Dan klopt hun bevinding dus niet omdat de Bijbel er anders over spreekt?
Ook Gods volk moet wel eens van schadelijke wegen afgebracht worden.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Re: Persoonlijk geloof en dogma.
OK Gods woord is normatief voor de bevinding van de gelovigen.
Neem nu de genezingsgeschiedenis van de bloedvloeiende vrouw(Mat.9....Mark.5....Luk.8)
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat deze geschiedenis bevinding in zich bergt, maar hoe haal ik daar nu schrift normatieve bevinding uit?
Neem nu de genezingsgeschiedenis van de bloedvloeiende vrouw(Mat.9....Mark.5....Luk.8)
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat deze geschiedenis bevinding in zich bergt, maar hoe haal ik daar nu schrift normatieve bevinding uit?
Re: Persoonlijk geloof en dogma.
20 (En ziet, een vrouw die twaalf jaren het bloedvloeien gehad had, komende tot Hem van achteren,27 raakte den zoom Zijns kleeds aan;
21 Want zij zeide in zichzelven: Indien ik alleenlijk Zijn kleed aanraak,28 zo zal ik gezond worden.29
22 En Jezus, Zich omkerende, en haar ziende, zeide: Wees welgemoed, dochter! uw geloof heeft u behouden. En de vrouw werd gezond van dezelve ure af.)
Ik zou zeggen dat de vrouw weet dat ze genezen moet worden. Ze weet dat ze Christus nodig heeft. Ze kan niet meer op zichzelf zien of op iets anders dan Christus, dat werkt niet (Zie Petrus die het water in zakt als hij zijn oog van Jezus afwendt).
Dat is volgens mij bij iedereen nodig. De persoon die op Christus ziet voor de gezond wording die zal behouden worden. Dat is de normatieve bevinding zou ik zeggen.
21 Want zij zeide in zichzelven: Indien ik alleenlijk Zijn kleed aanraak,28 zo zal ik gezond worden.29
22 En Jezus, Zich omkerende, en haar ziende, zeide: Wees welgemoed, dochter! uw geloof heeft u behouden. En de vrouw werd gezond van dezelve ure af.)
Ik zou zeggen dat de vrouw weet dat ze genezen moet worden. Ze weet dat ze Christus nodig heeft. Ze kan niet meer op zichzelf zien of op iets anders dan Christus, dat werkt niet (Zie Petrus die het water in zakt als hij zijn oog van Jezus afwendt).
Dat is volgens mij bij iedereen nodig. De persoon die op Christus ziet voor de gezond wording die zal behouden worden. Dat is de normatieve bevinding zou ik zeggen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Persoonlijk geloof en dogma.
Beste Fjodor,ik ben het eens met wat je in de eerste alinea van je antwoord schrijft.Fjodor schreef:20 (En ziet, een vrouw die twaalf jaren het bloedvloeien gehad had, komende tot Hem van achteren,27 raakte den zoom Zijns kleeds aan;
21 Want zij zeide in zichzelven: Indien ik alleenlijk Zijn kleed aanraak,28 zo zal ik gezond worden.29
22 En Jezus, Zich omkerende, en haar ziende, zeide: Wees welgemoed, dochter! uw geloof heeft u behouden. En de vrouw werd gezond van dezelve ure af.)
Ik zou zeggen dat de vrouw weet dat ze genezen moet worden. Ze weet dat ze Christus nodig heeft. Ze kan niet meer op zichzelf zien of op iets anders dan Christus, dat werkt niet (Zie Petrus die het water in zakt als hij zijn oog van Jezus afwendt).
Dat is volgens mij bij iedereen nodig. De persoon die op Christus ziet voor de gezond wording die zal behouden worden. Dat is de normatieve bevinding zou ik zeggen.
In de tweede alinea concludeer je dat deze bevinding bij iedereen nodig is. Zo zie ik dat ook.
Twee vragen...........Wat is voor jou "gezondwording"
...........Wat voor bevinding mag ik bijv. zien in ..."zij zeide in zichzelf".... en ......."raakte de zoom Zijns
kleed aan" ?.....
Zijn alle "onderdelen" van deze genezing , "om te zetten" in een normatieve bevinding? Of is dat niet de bedoeling?
Re: Persoonlijk geloof en dogma.
Wat ik erg mooi vond, learsi, is een pas uitgegeven boekje van Maarten Luther: 'Uw geloof heeft u behouden'. Hij behandelt daarin de geschiedenis van de tien melaatsen. En trekt soms geestelijke lessen die wij misschien niet eens zouden durven trekken. Maar wel op een hele natuurlijke en nuchtere manier, waarbij hij ook uitlegt waarom hij het zo zegt.
Al is het natuurlijk een beetje in de context geschreven (dus veel verweer tegen de R-K kerk) vond ik dit erg leerzaam, probeer het eens op de kop te tikken! Dit viel me in ieder geval vooral op: hij besteed niet teveel aandacht aan de woorden op zichzelf (dus heel letterlijk uitleggen) maar legt wel duidelijk verbanden met het geloofsleven. Dus: we kunnen leren hoe geloof werkt als we het 'bezig zien' in deze melaatsen.
Al is het natuurlijk een beetje in de context geschreven (dus veel verweer tegen de R-K kerk) vond ik dit erg leerzaam, probeer het eens op de kop te tikken! Dit viel me in ieder geval vooral op: hij besteed niet teveel aandacht aan de woorden op zichzelf (dus heel letterlijk uitleggen) maar legt wel duidelijk verbanden met het geloofsleven. Dus: we kunnen leren hoe geloof werkt als we het 'bezig zien' in deze melaatsen.