elkaar opbouwen in het geloof

Smytegelt

Re: elkaar opbouwen in het geloof

Bericht door Smytegelt »

Vrome en onvrome, zullen wij eens zeggen welke uw boezemzonden zijn? Deze.
1. Ten eerste, waar u allerdikwijlst van overtuigd zijt: dat is doorgaans uw humeurzonde.
2. Die u allerdikwijlst en zo lichtelijk omringt, Hebr. 12:1.
3. Die uw vijand u gedurig in het aangezicht werpt, en waar u mee verkeert.
4. Die u zo dikwijls verbergt, versteken en verschonen wilt.
5. Die u het minst lastig gevallen wilt hebben.
Ga, zie nu welke uw boezemzonde is, waar u mee boeleert, die uw hart en zinnen bezet, waar u zijt.
Zegt u nu: ik zou ze wel kunnen kennen, maar ik wil er niet eens naar zoeken? Dat is voor uw rekening. Zegt u: ik wil er niet aankomen, ja, ik kan ze wel weten, maar ik wil ze niet weten? En dat zal voor uw rekening wezen.

Kinderen van God, wij moeten u hetzelfde zeggen. Mijd de schijn van de zonde; mijd de gelegenheid waar u een ergerend oog zoudt krijgen, vlied ze, ga ze voorbij, stel er u tegen in het begin, het kwaad begint met een kleintje: Zie, een klein vuur, hoe groten hoop hout het aansteekt, Jak. 3:5. Geen vijand is er ontzaglijker, dan die u bepleit. Waak en bid, opdat gij niet in verzoeking komt, Matth. 26:41. Houd de wacht als u ergens gezeten zijt: uw vijand is er ook. Zeg: o God, breek de kracht van mijn verdorvenheid! Zeg niet: handel mij zachtkens; maar: al was het mijn zoon Jónathan, hij zal sterven. Breng uw verdorvenheid bij het bloed van Christus, bij uw beloften, bij de vloek van de wet, en zet ze eens tussen hemel en hel. Zou u zo met uw verdorvenheid voor God durven komen? Zou u met die leden in het oordeel durven komen? Ga, zit en sta eens bij die leden stil. Zult u niet moeten zeggen: Ach Heere, hoe ben ik vervallen? Ik heb mijn eerste liefde verlaten; ach, hoe ben ik verachterd! Dat heeft dat oog gedaan, die hand, die voet!

Wilt u zo leven, dan zult u het nog wel te boven komen en God danken. Dan kan een klein handje volk een groot leger slaan. Geliefden, elk kind Gods is als een wonderteken. De engelen in de hemel hadden geen verdorvenheid van binnen, noch verzoeking van buiten, en zij zijn gevallen. Adam had verzoeking van buiten, maar geen verdorvenheid van binnen, en hij is gevallen. Maar een kind van God heeft het allebei: verdorvenheid van binnen en verzoeking van buiten, en dikwijls kleine en zwakke genaden, en zij verliezen het niet, zij blijven staande. In Galaten 5 telt de apostel wel zeventien werken des vleses op, en dan zegt hij nog: en dergelijke, en hij telt maar zeven of acht werken des Geestes op. Ach kinderen van God, dàn zullen uw verdorvenheden eens de sterkste zijn, en dàn uw genaden.
Weet u waarom u het niet verliezen kunt? U bent in het bloed van het Lam gerekend, gewassen, geheiligd en gerechtvaardigd. Maar dat zeggen wij niet opdat u zorgeloos zoudt worden. O, die ze zo wil afkappen, al is het meer in voornemen dan in daden, die zal niet in de hel komen. De zonde en zwakheden, tegen uw wil in u overig, zullen niet hinderen, zodat God u niet in genade zou aannemen.
En gij, zondaar, wilt u het niet doen: u gaat naar de hel. Niet dat wij het graag zagen, Nee, uw dodelijke dag begeren wij niet, maar wij bidden, dat God u believe te bekeren, en u en ons te laten gaan in de hemel, tot Zijn eer, om Zijns Zoons wil. Amen.
Smytegelt

Bericht door Smytegelt »

Zie, het lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt.

De Heere Jezus is niet alleen een Lam, maar Hij is een Lam Góds.
(1) Het is van God bedacht in Zijn diepte der wijsheid. Wie is hierin Zijn raadsman geweest? Zijns eerstands is geen einde. Engelen en mensen wisten daartoe geen raad; die zouden ons zo'n Lam niets hebben kunnen beschikken. Wij zouden hebben moeten zeggen als Izak: waar is het lam ten brandoffer? God zei: Ik zal het beschikken, in de onnaspeurlijke rijkdom Mijns verstands, die geen einde heeft.
(2) God heeft dat Lam bekendgemaakt. Wij zouden lopen dolen als de blinden; geen oog had het ooit gezien, had God Hem niet geopenbaard. Het is God Die het ontdekt heeft; dit Lam is ons door God ontdekt.
(3) Ook geeft het te kennen dat God het drie eeuwen lang had beloofd, voorzegd en laten afschaduwen, dat zij dat zekerlijk mochten verwachten. Vertoeft dat Lam, verbeid Hem, want Hij zal gewisselijk komen, Hij zal niet achterblijven, Hab. 2:3.
(4) Ook geeft het te kennen dat God dat Lam aan mensen geeft. Vrouw, kendet gij de Gave Gods! zei de Zaligmaker, Joh. 4:10. Een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, Jesaja 9:5. Al de lammeren werden aan God gegeven, maar dit Lam werd van God aan de mensen gegeven, net als in Genesis 22: God zal Zichzelven een lam ten brandoffer voorzien, mijn zoon, zei Abraham tot Izak, vers 8. En de Heere gaf Abraham een lam om te offeren in de plaats van zijn zoon, vers 13. Hij is ons geworden wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking en volkomen verlossing, 1 Kor. 1:30.
(5) Dat Lam is ons niet alleen van God gegeven, maar het was zo Gode betamelijk; alle volmaaktheden Gods rusten in Hem. Wat zijn er in de zon of enig ander schepseltje al grootheden Gods te zien! Maar als u dat Lam beziet: hier ziet u de wijsheid Gods, de waarheid Gods, Zijn ontferming en trouw. Dit Lam is het, Hetwelk God verzoent met de zondaar, 2 Kor. 5:19. Dat Lam is het, Dat de zalige God in staat stelt om tot de zondaar te komen, en Dat de zondaar in staat stelt om tot God te komen.
(6) Wilt u er dan dit nog eens bij denken: dit Lam is tegelijk God Zelf! Hij is mens en God in één Persoon.

Nu, dat Lam Gods neemt de zonden der wereld weg, zegt Johannes. De zonden zijn het waar hij van spreekt, de overtredingen, de misdaden, waaraan wij allen schuldig staan, want wie van ons is er, u of ik, zonder zonden? Er zijn erfzonden en dadelijke zonden. Er zijn zonden begaan met de lippen, met het hart, in de omgang, in de godsdienst en erbuiten, in gezelschappen en alleen. Er is een schuld tot aan de hemel groot; in der eeuwigheid zullen wij hem niet verantwoorden noch wegnemen kunnen. Zij zeiden eens: Wie zal ons den steen van de deur des grafs afwentelen? Markus 16:3. Maar wie zal onze zonden wegnemen, dat zij ons niet tot nadeel zijn, opdat zij in eeuwigheid geen last op ons gemoed zijn, waardoor wij in wanhoop zouden moeten wegzinken?
- Vraag het de Joden; die wijzen u op de offeranden. Maar die zijn er niet bekwaam toe. God neemt het ene weg om het andere te stellen, zei Paulus, Hebr. 10:9.
- Vraag het de Socinianen en Remonstranten; die zeggen: God vergeeft de zonden zonder voldoening; er is geen vrede noch rechtvaardigmaking van node, zeggen die. Maar wij zeggen: u spreekt tegen het Woord. Zou de Rechter der ganse aarde geen recht doen? Gen. 18:25. Zou een vuur wel zonder branden kunnen zijn? Alzo weinig kan God zijn zonder ongenoegen over de zonden te tonen.
- Vraag het de papisten; die wijzen u nevens Jezus op enige heiligen. Maar wij zeggen met de Kerk: Wij allen zijn als een onreine, Jesaja 64:6; en met Petrus: Heere, tot wien zullen wij heengaan? Gij alleen hebt de woorden des eeuwigen levens, Joh. 6:68.
- Vraag het een gereformeerde en Johannes, wat zal hij zeggen? Dit Lam neemt de zonden weg.

Wat is dat wegnemen te zeggen?
Het wil zeggen: er is een overdracht geschied; zij zijn van ons afgenomen en op de Heere gebracht; Die heeft ze op Zich genomen om ervoor te voldoen, Die staat er voor in, in het Oude Testament door borgtocht en in het Nieuwe door voldoening; Hij neemt ze weg, Hij heeft volkomen voldaan. Het is de gelijkenis van de bok des zondoffers, die de zonden wegdroeg naar een woeste plaats. Hij was bereid om een slachtoffer te worden. Hij stierf, Hij werd overgeleverd om de zonden des volks, Hij heeft geleden en is gehoorzaam geweest tot den dood, ja, den dood des kruises, en zo zijn door de gehoorzaamheid van die Ene velen tot rechtvaardigen gesteld geworden, Rom. 4:25, Filipp. 2:8, Rom. 5:19. En toen is Hij opgenomen, en daar in Zijn voorgebed toont Hij Zijn rantsoen voor hen, als die Voorspraak bij den Vader, Die een Verzoening is voor onze zonden, 1 Joh. 2:1, 2. Zonder bloed te storten is Hij niet in de hemel gekomen. Zonder de kracht van Zijn lijden kan Hij niet zeggen: Vader, laat ze in het verderf niet nederdalen, Ik heb verzoening voor hen gevonden, Job 33:24. En zonder dat kan Hij ze vandaar niet in het hart grijpen, en ze naar de Heere doen zoeken, die tevoren zo afkerig waren.

De zonden weg te nemen is te zeggen: achter de rug te werpen. De Heere Jezus heeft voor de zonden in hun plaats betaald, en is volmaakt gehoorzaam geweest, en daar presenteert Hij Zijn rantsoen aan Zijn Vader, en Hij stelt de zondaar in zulk een staat, dat God zegt: Ik scheld u de zonden kwijt.
Maar voor wie is dat? Voor de wereld. Is dat man voor man?
Nee.
Wat dan?
Voor de uitverkorenen, de gelovigen, de Godvruchtigen die in de wereld leven. Dus voor de wereld zonder onderscheid van Jood en Griek, rijk of arm. Het is voor allen die maar tot zichzelf en uit zichzelf tot de Heere Jezus gebracht worden en voor God gaan leven. Het is voor zulken uit de wereld, die meer waard zijn dan een hele wereld. Zo er tien rechtvaardigen binnen Sódom geweest waren, God zou Sódom om hunnentwil gespaard hebben; God acht hen boven een hele wereld, Gen. 18:32.
Remonstrant, u moet niet zeggen dat een klein hoopje geen gehele wereld genaamd kan worden. Wij bewijzen het uit Lukas 2:1: De gehele wereld ging op om beschreven te worden; het was maar een hoopje uit de wereld. Zij zeiden van Christus: als wij Hem laten geworden, de gehele wereld zal Hem navolgen, Joh. 12:19.
Wat nu aangaat de spreekwijze: Die de zonde der wereld wegneemt of wegdraagt; een Remonstrant moet niet zeggen: de Heere Jezus heeft de zonden wel gedragen, maar Hij heeft ze niet weggenomen, maar dat die wegneming bestaat in 's zondaars vrije wil, of hij het aan wil nemen of niet.
Wij zeggen: de toepassing en de verwerving komt dezelfde Persoon toe; voor wie de Heere het verworven heeft, die zal Hij het ook zeker toepassen.

III. Nu het derde stuk: Zie, het Lam Gods, wat wil dat zeggen?
1. Moet u niet verwonderd staan, moet u er niet over zeggen: Hoe dierbaar is Uw goedertierenheid, o God? Psalm 36:8. Moet u niet zeggen: o Zone Gods, hoe dierbaar bent U? Alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe, Joh. 3:16. Moest Izak niet zeggen: zo lief heeft God mij gehad, Hij geeft een lam in mijn plaats, waar er geen was?
2. Zie wat een blijdschap! Moet uw hart niet opengaan? Abraham, die zag Zijn dag, en hij was erover verheugd, Joh. 8:56. De engelen zeiden: wij verkondigen u grote blijdschap, Lukas 2:10.
3. Zie het met nederigheid. Bent u er niet te gering toe, zondaar? Moet u niet zeggen: ik ben niet waard dat u tot mij zou inkomen? Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens, Lukas 5:8.
4. Zie het met liefde. Simon, Jonas zoon, hebt gij Mij lief? Zou u erop kunnen antwoorden met Petrus: ja, Heere, u weet alle dingen, u weet, dat ik U liefheb? Joh. 21:15 17. Zou u kunnen zeggen: Heere, u hebt mij het hart genomen met al Uw schone hoedanigheden?
5. Nog eens, zie dat Lam met geloof. U moet ernaar dorsten. Schiet er met uw hart naartoe, met uw belast hart. Schiet er naartoe, opdat u rust moogt hebben. Zie Hem met geloof, al zou u moeten zeggen: dan moet ik mijn rechterhand afkappen en mijn rechteroog uitsteken.
6. Ten laatste, zie de Koning in Zijn schoonheid, Jesaja 33:17. Zie Hem met de allernauwste opmerking. Hij zal zo niet lang voor uw ogen staan, Hij zal haast uit uw oog zijn.

Wel man, mochten ze zeggen, u spreekt zo, maar ik ben zulk een zondaar.
Wilt u op Hem zien, zegt hij, Hij zal uw zonden beter wegnemen dan het paaslammetje deed. Hij zal het zo doen, dat er geen gedachtenis van de zonden meer zal overblijven. Hij doet het zo, dat God zegt: Ik delg uw overtredingen uit, en Ik gedenk uw zonden niet; zij zullen gezocht, maar in eeuwigheid niet gevonden worden. En zo wil Johannes hen brengen van de schaduwen tot het lichaam, en van de valse priesters tot die ware Priester.

Toepassing

Wat zegt uw hart? Och arme, hoe weinig kennis is er van dat Lam! U zult ten Avondmaal gaan, maar kent u dit Lam wel, en dat daar Het u zo lang zo klaar gepredikt is, en zo zonder omwegen? U bent al zólang ten Avondmaal geweest: is uw oog nog wel eens op Hem gevestigd? Is uw zielsoog nog wel eens op Hem als verstorven? Kunt u wel zeggen: elke dag bent U het voorwerp van mijn overdenking en van mijn zoeken? Of ziet u de ijdelheid van de wereld aan, het begeerlijke der ogen? Och arme, wat bent u dan ongelukkig! Laat ons elk ons hart eens voor God neerleggen. Wat een flauwe, wat een zeldzame begeerten hebben wij naar dit Lam! Hoe menigeen zou zich voor het hoofd gestoten voelen als u eens in een gezelschap een gesprek over Jezus ging opheffen!
Geliefden, u moet door het geloof op Hem zien, of u zult uw eigen zonden moeten dragen. Kunt u uw eigen zonden dragen?
Ik de mijne niet. Wie zal ze anders wegdragen dan dit Lam Gods? Wilt u niet op Hem zien? Hij is een lam en geen leeuw! Hij houdt alle dagen bij u aan; als u op Hem ziet, u zult het leven vinden; er is anders geen middel om behouden te worden. Weet u een beter? Hebt u andere raad? Och arme! Het is alles ledig buiten Hem. U zult in de hel vallen, u zult troosteloos tot in eeuwigheid zijn, zo u op dit Lam niet ziet. Zou u niet graag van uw zonden verlost worden? Ik weet: ja.

U zult misschien in uw hart zeggen: dring zo niet aan, want ik heb toch geen deel aan de Heere.
Dan bent u nog ongelukkig, en u zult het blijven, als u er geen deel aan krijgt. Jezus Christus neemt de zonden weg, maar niet van allen, en zult u nu niet eens zeggen: is Hij voor mij? Ik geloof, dat u wel gelooft dat Hij niet voor mensen is die wellustig en plezierig leven en de zonden doen, maar voor die op Hem zien en Hem aannemen en zich aan Hem overgeven in het geloof.
En wilt u nader weten voor wie Hij zo een Lam is?

1. Voor die zo zegt: Hoe zal ik het maken met mijn zonden van ondankbaarheid en zorgeloosheid, met de zonden van mijn tong, hart, gedachten en daden? Dat ik een zondaar ben, dat kan ik niet ontkennen, en dat ik sterven moet, weet ik, en dat God rechtvaardig is, weet ik.
Maar heeft dat op uw hart gelegen? Bent u daarover bekommerd geweest? Bracht het een traan voor God erover uit uw ogen? Bent u arm bij uzelf? Is heel de wereld zo ledig? Wat zegt u? U wilt ten Avondmaal gaan, en hebt u daar geen ondervinding van?

2. Heeft dit Lam Gods voor uw ogen gestaan in al uw benauwdheid en in al uw plezier? Zegt u niet: U bent bij mij altijd de meeste? Als u in al uw plezier leeft, zegt u dan: dit lichamelijke kan niet redden, ik kan er geen één zonde mee afkopen? Als u uit het midden van al uw plezier kwam, viel u dan op uw knieën, en zeide u: U bent mij boven dit alles de waardigste?

3. Hebt u de zonden niet lief? Is zij u geen lekkere bete? Zegt u: dat ik verdorven ben, belijd ik; maar U bent mijn Getuige, Heere, dat ik dat rechteroog en die rechterhand zou afkappen, indien het in mijn macht stond?

4. Leeft u in die uiterste verwondering over het werk van de Drie-enige God? Zegt u: Heere, wat doet u al aan mij, en waarom doet u zó aan mij? Ik zink in verwondering en dankzegging weg. Belieft het U mij te verdoemen, ik zal het Uw gerechtigheid moeten toeschrijven; maar belieft het U mij eeuwig in Uw paleis te nemen, het zal eeuwig stof van dankzegging voor mij wezen, en ik zal moeten uitroepen: o Lam Gods, Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed, Openb. 5:9.

Uit: Keurstoffen deel 3, preek 12
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ik vind het allemaal mooiue stukken hoor!
Maar Smytegeldt, kan je ons dit op dit forum besparen. Een forum leent zich niet echt voor het lezen van hele lappen tekst. Daarmee sla je bovendien elke discussie dood. Je mag ook zelf nadenken hoor!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik weet, mijn Verlosser leeft
Lourens

Bericht door Lourens »

JolandaOudshoorn schreef:http://www.youtube.com/watch?v=Q-z7ReIA1To&NR=1
Dit keer een youtube filmpje
Heel mooi Jolanda. Hij staat in mijn favo's.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Plaats reactie