Ben je binnen of hang je erbij?

MarthaMartha

Re: Ben je binnen of hang je erbij?

Bericht door MarthaMartha »

aritha schreef:
Tiberius schreef:Je vergeet er nog één: "Je bent toch niet op doperse wijze in het vliegtuig gekomen?"

@ Es: En nog even de link met een bepaald kerkverband leggen.

Deze twee reacties snap ik niet.
:oO
dat is maar beter ook, ze zijn erg flauw

sommige mensen zijn door anderen in een hokje gestopt en kunnen geen goed meer doen, zelfs al doen ze goed.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
refo

Bericht door refo »

MarthaMartha schreef:
aritha schreef:
Tiberius schreef:Je vergeet er nog één: "Je bent toch niet op doperse wijze in het vliegtuig gekomen?"

@ Es: En nog even de link met een bepaald kerkverband leggen.

Deze twee reacties snap ik niet.
:oO
dat is maar beter ook, ze zijn erg flauw

sommige mensen zijn door anderen in een hokje gestopt en kunnen geen goed meer doen, zelfs al doen ze goed.
Klopt.
Maar die was ik inderdaad vergeten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
esthervanbuuren

Bericht door esthervanbuuren »

nou ik vind het een mooi vergelijk, ja ook al zecht Jezus er is altijd plaats, ook dan kan je er een beetje bijhangen en dat kan niet de bedoeling zijn.

ik vind het een mooie, maar dat komt denkik omdat ik ook een gergem gehalte heb.

Groeten esther.
we blijven bedelaars dat is waar
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:
Kleine kinderen mogen niet automatisch gratis meevliegen? ;)
Moeten ouderen dan betalen?
Nee want ze kunnen op geen enkele manier betalen. Ze maken juist de kosten van de vliegticket elke dag hoger.

;)

Jezus betaalde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Kortom: het hele voorbeeld slaat nergens op. Er zijn voldoende vliegtuigen.
(Kunnen we nu een discussie starten dat alle vliegtuigen van nature leeg teruggaan)
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Want we hebben allen van nature vliegangst. En die willen we niet overwinnen. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
esthervanbuuren

Bericht door esthervanbuuren »

Marnix schreef:Want we hebben allen van nature vliegangst. En die willen we niet overwinnen. :)

en velen zeiden, Heer Heer hebben wij niet in uw naar geprofeteerd?
en Jezus zeide, ga weg van mij ik heb u niet gekend.

die hingen er ook maar een beetje bij.
alleen niet omdat het vliegtuig vol was.

groet esther.
we blijven bedelaars dat is waar
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. Het voorbeeld is maar een beperkt voorbeeld en moeten we niet op alles gaan toepassen.
artistiek

Bericht door artistiek »

Marnix schreef:Het voorbeeld is maar een beperkt voorbeeld en moeten we niet op alles gaan toepassen.
Inderdaad en als ik heel eerlijk ben vind ik dit een beetje een onsamenhangend topic geworden waarin mijns inziens steeds meer onstichtelijke vergeestelijkingen worden verzonnen...
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt, hoewel dat met een knipoog gebeurt ;)
jvdg

Bericht door jvdg »

Een RF-speldje (als dat zou bestaan) voor diegene die dit topic een functionele draai kan geven, in plaats van vergezochte vergelijkingen te zoeken.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

jvdg schreef:Een RF-speldje (als dat zou bestaan) voor diegene die dit topic een functionele draai kan geven, in plaats van vergezochte vergelijkingen te zoeken.
Een poging, jvdg...

In Johannes 15 wordt gesproken over de wijnstok en de ranken. Citaat uit een preek die ik onlangs hoorde over Johannes 15:2:
"Alle rank die in Mij geen vrucht draagt...; gemeente, wie zijn dat, die ranken die in de wijnstok Christus zijn? Dat bent u, allemaal! In de Doop bent u in de wijnstok Christus ingeënt. En op uw leven ligt maar één eis: Vruchten dragen! En als u geen vruchten voortbrengt, wordt u uitgehouwen en in het vuur geworpen."

Een andere predikant (van hetzelfde kerkverband ;) ) formuleert het echter zo: "Door de Doop hebben we wel een verbondsmatige verbinding met Christus, maar feitelijk zijn we toch niet in Hem ingeënt."

De vraag: Is het gevaar niet zo dat bij de tweede formulering, de Doop weinig meer inhoudt. Je bent dan nog maar een rank, die er slechts bij hangt? Of is de tweede formulering juist het meest Bijbels?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Je moet de doop onderschatten (uit gewoonte) noch overschatten (of bijgelovigheid), Luther.
De eerste uitspraak is een dwaalleer (de doop stort geen genade uit, zoals de roomsen leren); de tweede komt overeen met het doopformulier.

De doop geeft aan dat we in Christus geheiligd zijn (apart gezet), maar tevens bidden we dan of God ons door Zijn Geest in Christus wil inlijven.

Ik hoop niet, dat dat het kerkverband is waar je gewoonlijk kerkt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Je moet de doop onderschatten (uit gewoonte) noch overschatten (of bijgelovigheid), Luther.
De eerste uitspraak is een dwaalleer (de doop stort geen genade uit, zoals de roomsen leren); de tweede komt overeen met het doopformulier.

De doop geeft aan dat we in Christus geheiligd zijn (apart gezet), maar tevens bidden we dan of God ons door Zijn Geest in Christus wil inlijven.

Ik hoop niet, dat dat het kerkverband is waar je gewoonlijk kerkt.
Oké Tib, maar hoe kun je dan als rank uitgeworpen worden? Dat kan alleen maar als je ooit rank geweest bent.
Wie echter geen vrucht draagt, geeft er blijk van geen levende rank te zijn (en nooit te zijn geweest). Toch is het opvallend dat Jezus dat Zélf zo niet benoemt, maar alleen wijst op het belang van vruchtdragen (Joh. 15).
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Luther schreef:
jvdg schreef:Een RF-speldje (als dat zou bestaan) voor diegene die dit topic een functionele draai kan geven, in plaats van vergezochte vergelijkingen te zoeken.
Een poging, jvdg...

In Johannes 15 wordt gesproken over de wijnstok en de ranken. Citaat uit een preek die ik onlangs hoorde over Johannes 15:2:
"Alle rank die in Mij geen vrucht draagt...; gemeente, wie zijn dat, die ranken die in de wijnstok Christus zijn? Dat bent u, allemaal! In de Doop bent u in de wijnstok Christus ingeënt. En op uw leven ligt maar één eis: Vruchten dragen! En als u geen vruchten voortbrengt, wordt u uitgehouwen en in het vuur geworpen."

Een andere predikant (van hetzelfde kerkverband ;) ) formuleert het echter zo: "Door de Doop hebben we wel een verbondsmatige verbinding met Christus, maar feitelijk zijn we toch niet in Hem ingeënt."

De vraag: Is het gevaar niet zo dat bij de tweede formulering, de Doop weinig meer inhoudt. Je bent dan nog maar een rank, die er slechts bij hangt? Of is de tweede formulering juist het meest Bijbels?
Beide uitspraken komen uit "mijn" kerkverband.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie