De oude mens in Romeinen 6:5, 6

TheKeimpe
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 mar 2002, 17:34

De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door TheKeimpe »

Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...
Zonder hart doet het hoofd ook niets
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door PvS »

.
Laatst gewijzigd door PvS op 11 aug 2009, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door jvdg »

Ik zou zeggen, lees naast de teksten ook de kanttekeningen (met de tekstverwijzingen):


13 Alzo noemt hij de aangeboren blindheid en verdorvenheid des mensen, die wij van den eersten mens erven, die hij elders ook vlees noemt, gesteld tegen den nieuwen mens, die bestaat in kennis, heiligheid en rechtvaardigheid, Ef. 4:22. Kol. 3:9

f Gal. 2:20; 5:24. Filipp. 3:10. 1 Petr. 4:1, 2.

14 Dewijl Christus onze zonden aan het kruis op Zich geladen heeft, niet alleen om die te verzoenen, maar ook om dezelve teniet te doen, gelijk volgt. Zie ook Hebr. 9:14, 26, 28.

15 Dat is, de gehele massa of samenvoeging van deze verdorvenheid, dewelke is als een onzuiver lichaam, dat vele onzuivere leden heeft, Kol. 2:11; 3:5.

16 Dit lichaam der zonde is wel van Christus geheel tenietgedaan, zoveel Zijn verdiensten aangaat, en is ook door Zijn Geest in de wedergeborenen de kracht van heersen benomen, vss. 12, 14, maar moet allengskens meer en meer in ons vernietigd worden door denzelven Geest, met nadere toe-eigening van den dood van Christus, gelijk Paulus daartoe de wedergeborenen vermaant, Rom. 8:13; 12:2. Ef. 4:22. Kol. 3:9, totdat dezelve in ons namaals geheel zal vernietigd worden, Hebr. 4:10.
17 Namelijk gelijk wij deden voor onze wedergeboorte. Zie van dezen dienst der zonde nadere verklaring vss. 16, 17, 18, 19.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door -DIA- »

jvdg schreef:Ik zou zeggen, lees naast de teksten ook de kanttekeningen (met de tekstverwijzingen):


13 Alzo noemt hij de aangeboren blindheid en verdorvenheid des mensen, die wij van den eersten mens erven, die hij elders ook vlees noemt, gesteld tegen den nieuwen mens, die bestaat in kennis, heiligheid en rechtvaardigheid, Ef. 4:22. Kol. 3:9

f Gal. 2:20; 5:24. Filipp. 3:10. 1 Petr. 4:1, 2.

14 Dewijl Christus onze zonden aan het kruis op Zich geladen heeft, niet alleen om die te verzoenen, maar ook om dezelve teniet te doen, gelijk volgt. Zie ook Hebr. 9:14, 26, 28.

15 Dat is, de gehele massa of samenvoeging van deze verdorvenheid, dewelke is als een onzuiver lichaam, dat vele onzuivere leden heeft, Kol. 2:11; 3:5.

16 Dit lichaam der zonde is wel van Christus geheel tenietgedaan, zoveel Zijn verdiensten aangaat, en is ook door Zijn Geest in de wedergeborenen de kracht van heersen benomen, vss. 12, 14, maar moet allengskens meer en meer in ons vernietigd worden door denzelven Geest, met nadere toe-eigening van den dood van Christus, gelijk Paulus daartoe de wedergeborenen vermaant, Rom. 8:13; 12:2. Ef. 4:22. Kol. 3:9, totdat dezelve in ons namaals geheel zal vernietigd worden, Hebr. 4:10.
17 Namelijk gelijk wij deden voor onze wedergeboorte. Zie van dezen dienst der zonde nadere verklaring vss. 16, 17, 18, 19.
De nieuwe mens is een nieuwe schepping. Wat uit het vlees geboren is, is vlees, wat uit de Geest geboren is is Geest... Toch?
In de wedergeboorte wordt de mens een tweemens. De oude mens blijft tot de laatste snik, maar de nieuwe mens, die in de wedergeboorte werd geboren blijft eeuwig.
De oude- en nieuwe mens zullen ook altijd in strijd met elkaar blijven, zodat Paulus ook zegt: Ik ellendig mens... en het goede dat ik wil dat doe ik niet...
Het is niet anders als de strijd tussen het oude en het nieuwe deel... Het oude deel kan geen goed doen, en het nieuwe deel wil naar de wet Gods leven... vandaar de strijd, op leven en dood... die een onwedergeborene niet kent...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Da Capo
Berichten: 444
Lid geworden op: 05 okt 2006, 09:56

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Da Capo »

TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...
Als iemand gekruisigd is, is die persoon niet direct gestorven. Daar gaat een heel lijdensproces aan vooraf.
Hoe minder van den Sabbat in de week, hoe meer van de week in den Sabbat. (I. Ambrosius)
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door aritha »

TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...
Bij oude mens moet je niet denken aan een zondig gedeelte van ons bestaan, maar aan het oude, door de zonde beheerste zondaarsbestaan op zich.
Daarin delen we van huis uit allemaal.
Maar wanneer we gewassen zijn door Zijn bloed vergroeien we met Hem. De doop is daarvan het teken. Geïndentificeerd met Hem zodat Zijn dood onze dood is. En daarom zijn we: 'lijk' voor de zonde.
Paulus zegt: Houdt het erop... Merkt uzelf in Christus aan. Hier is dus een christelijk zelfbeoordeleing, die er wezen mag.
Als we voor de spiegel van ons oude ik staan, moeten we altijd weer constateren, dat we er toegetakeld uitzien. Maar als we onszelf mogen beoordelen in het aangezicht, in de spiegel van Christus, dan is er verrukking: Goddank, er is voorgoed een streep door mijn doodsschuldig verleden komen te staan. ( C d B)
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door DWW »

Da Capo schreef:
TheKeimpe schreef:Regelmatig hoor je opmerkingen als: een wedergeborene is een tweemens, hij/zij heeft nog last van de oude mens etc.

Het gaat mij met name om die "oude mens".

Want Paulus schrijft in Romeinen 6:5,6

5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;
6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen.

De oude mens IS gekruisigd, het lichaam der zonde WORDE te niet gedaan.

Met andere woorden: als ik dit lees zoals ik het er in eerste instantie zie staan, dan kan de wedergeborene geen last meer hebben van de oude mens, want die IS gekruisigd. Wel is er een lichaam der zonde waar hij last van kan hebben, want dat is nog niet te niet gedaan.

Maar als dit nu werkelijk zo ligt, wat moet ik dan met al die preken waarin het wel over de oude mens gaat, als ware hij nog steeds levend?

Kan iemand mij verder helpen?

PS. Ik ben geen erg actieve refoforummer, dus verwacht van mij geen snelle reacties...
Als iemand gekruisigd is, is die persoon niet direct gestorven. Daar gaat een heel lijdensproces aan vooraf.
Het spijt me Da Capo, maar wat je hier schrijft is on-Bijbels. Zijn lijdensweg, ook aan het kruis, zag niet op de tijdsduur van Zijn lijden en sterven aan het kruis, maar wees te meer op het wegdragen van de vloek. Waarom werd Christus dan niet doodgestenigd of onthoofd. Namelijk, omdat dat géén vloekdood was. Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt, Gal. 3:13.

Toen Paulus terstond de Christus begon te preken, was hij alrede de geestelijke kruis- en vloekdood met Hem gestorven. Daarna begon pas zijn stervende leven. Een mens moet dus eerst geestelijk gestorven met Hem zijn, één plant zijn in zijn dood, wil hij ook één plant zijn in Zijn opstanding ten leve. Achter de dood ligt pas het leven. Toen de verloren zoon was teruggekeerd, en in het stof ging bij z'n vader, belijdende dat hij niet meer waardig was zijn zoon genaamd te worden, deed zijn vader hem een nieuw kleed aan, deed hem een ring om, en riep het uit : "Weest blijde met mij, want deze mijn zoon was dood en is wederlevend geworden." Geestlijk overgezet betekent dit, dat de mens dood is gevallen is de zonden en misdaden voor God, waardoor de mens het beeld kwijt was geraakt van zijn hemelse Schepper. Eenmaal berouw gekregen hebbende, in het stof gelegen hebbende voor God, middels een ONHOUDBARE nood, met die kostelijke belijdenis, gaat de zondaar voor God verloren als in een oogwenk, en valt in de armen van Christus middels de beloften van het Evangelie. Dat is nu dat beste en nieuwe Kleed. Dat duurt dus niet zo lang, als dat jij het hier ons wil voorhouden. Het lijdensproces wat jij hier noemt, alvorens de zondaar de kruis- en vloekdood is gestorven, ziet dus eigenlijk meer op de geestelijke ontdekking, c.q. ontgronding, gewerkt door de H. Geest middels de geestelijke bediening der wet ten dode.
Laatst gewijzigd door DWW op 17 jun 2009, 21:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Marnix »

"Dood voor de zonde" betekent niet dat we geen zonde meer doen. Het betekent dat we door het offer van Jezus Christus niet meer onder de vloek van de zonde zijn. Het nieuwe leven houdt in dat we strijden tegen de zonde en in dienst van Hem leven. (Rom 6:13) Als we toch zondigen hebben we een voorspraak bij de Vader, Jezus Christus die de verzoening van onze zonden is. (1 Joh: 1-2)

Voor wie in Hem zijn is er dus geen veroordeling meer (Rom 8:1). Hij heeft de wet vervuld (Rom 8:3-4) waardoor wij niet meer onder de wet zijn maar onder de genade (Rom 6:14)

De angel van de dood is de zonde, en de zonde ontleent haar macht aan de wet. (1 kor 15:56)

24 Hij heeft in zijn lichaam onze zonden het kruishout op gedragen, opdat wij, dood voor de zonde, rechtvaardig zouden leven. Door zijn striemen bent u genezen. 25 Eens dwaalde u als schapen, nu bent u teruggekeerd naar hem die de herder is, naar hem die uw ziel behoedt. (1 Pet 2)

We zijn dus dood voor de zonde en de wet en dat moet je zien in de context van de vrucht van de zonde en de wet zoals uitgewerkt in Romeinen 7:

5 Toen we ons nog lieten leiden door onze eigen wil, werd ons bestaan beheerst door zondige hartstochten die de wet in ons opriep en droeg het alleen vrucht voor de dood. 6 We waren aan de wet geketend, maar nu zijn we bevrijd; we zijn dood voor de wet, zodat we niet meer de oude orde van de wet dienen, maar de nieuwe orde van de Geest.

En even daarvoor heeft Paulus het over de vrucht van het nieuwe leven met en door Jezus Christus:

4 Zo bent ook u, broeders en zusters, dood voor de wet dankzij de dood van Christus en behoort u nu een ander toe: hem die uit de dood is opgewekt. Ons leven moet vrucht dragen voor God.

En voor wie in Hem is, is dus geen veroordeling meer.

Kortom:

- We doen nog wel zonde maar worden niet meer door de wet veroordeeld. Het nieuwe leven houdt niet in dat we telkens weer worden veroordeeld en vervolgens weer vrijgesproken worden en kinderen van God mogen worden. We worden niet meer veroordeeld. We zijn vrijgesproken. We zijn kinderen van God. De strijd tussen oude en nieuwe mens is niet te vergelijken met een bloem waar je de blaadjes een voor een van afplukt en daarbij zegt: Geen kind van God, wel kind van God, geen kind van God, wel kind van God, onder het oordeel, vrijgesproken, onder het oordeel, vrijgesproken.

- De zonde leidde tot allerlei hartstochten en andere verkeerde zaken, de vloek van de wet wordt zichtbaar in zinloosheid, eten, drinken, vrolijk zijn en sterven, in ruzie, onenigheid, egoisme enzovoorts in dit leven en de veroordeling na het leven. Wie in Hem zijn, zijn niet meer onder de vloek van de wet. Ze hebben niet alleen toekomstperspectief gekregen, hun leven nu heeft ook zin, doel gekregen.

Onze oude mens is met Hem gekruisigd en wij zijn, ook al zijn we nog zondig, dood voor de zonde omdat we levend zijn gemaakt door en met Hem.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Jongere »

DWW schreef:Het spijt me Da Capo, maar wat je hier schrijft is on-Bijbels. Zijn lijdensweg, ook aan het kruis, zag niet op de tijdsduur van Zijn lijden en sterven aan het kruis, maar wees te meer op het wegdragen van de vloek. Waarom werd Christus dan niet doodgestenigd of onthoofd. Wel, omdat géén vloekdood was. Christus heeft ons verlost van den vloek der wet, een vloek geworden zijnde voor ons; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die aan het hout hangt, Gal. 3:13.

Toen Paulus terstond de Christus begon te preken, was hij alrede de geestelijke kruis- en vloekdood met Hem gestorven. Daarna begon pas zijn stervende leven. Een mens moet dus eerst geestelijk gestorven met Hem zijn, één plant zijn in zijn dood, wil hij ook één plant zijn in Zijn opstanding ten leve. Achter de dood ligt pas het leven. Toen de verloren zoon was teruggekeerd, en in het stof ging bij z'n vader, belijdende dat hij niet meer waardig was zijn zoon genaamd te worden, deed zijn vader hem een nieuw kleed aan, deed hem een ring om, en riep het uit : "Weest blijde met mij, want deze mijn zoon was dood en is wederlevend geworden." Geestlijk overgezet betekent dit, dat de mens dood is gevallen is de zonden en misdaden voor God, waardoor de mens het beeld kwijt was geraakt van zijn hemelse Schepper. Eenmaal berouw gekregen hebbende, in het stof gelegen hebbende voor God, middels een ONHOUDBARE nood, met die kostelijke belijdenis, gaat de zondaar voor God verloren als in een oogwenk, en valt in de armen van Christus middels de beloften van het Evangelie. Dat is nu dat beste en nieuwe Kleed. Dat duurt dus niet zo lang, als dat jij het hier ons wil voorhouden. Het lijdensproces wat jij hier noemt, alvorens de zondaar de kruis- en vloekdood is gestorven, ziet dus eigenlijk meer op de geestelijke ontdekking, c.q. ontgronding, gewerkt door de H. Geest middels de geestelijke bediening der wet ten dode.
Nee hoor, wat Da Capo zegt ziet op de heiligmaking. Zoals ook die tekst waar hij op wijst ziet op de heiligmaking. Maar het is wel eens vaker op het forum gezet dat jij dat door elkaar haalt. Je kunt niet iedere tekst die een bepaalde klank heeft gebruiken om je mening aan op te hangen.
Smytegelt
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:03

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Smytegelt »

Jongere schreef:Nee hoor, wat Da Capo zegt ziet op de heiligmaking. Zoals ook die tekst waar hij op wijst ziet op de heiligmaking. Maar het is wel eens vaker op het forum gezet dat jij dat door elkaar haalt. Je kunt niet iedere tekst die een bepaalde klank heeft gebruiken om je mening aan op te hangen.
Juist gesproken! Zie het gedeelte in het onderwerp over de rechtvaardiging waarin Boston dat zo klaar beschrijft. Hier komen we aan de wortel van de misvatting van DWW. Hij verwart de verzekering in het stuk der heiligmaking met de rechtvaardiging en wedergeboorte in engere zin.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door DWW »

Smytegelt schreef:
Jongere schreef:Nee hoor, wat Da Capo zegt ziet op de heiligmaking. Zoals ook die tekst waar hij op wijst ziet op de heiligmaking. Maar het is wel eens vaker op het forum gezet dat jij dat door elkaar haalt. Je kunt niet iedere tekst die een bepaalde klank heeft gebruiken om je mening aan op te hangen.
Juist gesproken! Zie het gedeelte in het onderwerp over de rechtvaardiging waarin Boston dat zo klaar beschrijft. Hier komen we aan de wortel van de misvatting van DWW. Hij verwart de verzekering in het stuk der heiligmaking met de rechtvaardiging en wedergeboorte in engere zin.
Dat heb je vierkant mis, Smytegelt. Lees m'n onderstaande zelfgeschreven artikel dan maar eens :

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... eloofs.pdf
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Smytegelt
Berichten: 139
Lid geworden op: 14 mei 2009, 10:03

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Smytegelt »

DWW schreef: Dat heb je vierkant mis, Smytegelt. Lees m'n onderstaande zelfgeschreven artikel dan maar eens :

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... eloofs.pdf
Zegt u eens heel eerlijk hier open en bloot: Gaat Rom. 6:6 over de rechtvaardigmaking of over de heiligmaking. Dan weten we hoe reformatorisch uw schrijven is en of uw kritiek op vele geroepen knechten des Heeren gegrond is op de leer der vaderen of dat u met eigen waarheden komt die onze vaderen niet kenden. U moet niet van twee walletjes willen eten.
Of u bekent dat de nadere reformatie en veel puriteinen dwaalden in hun kenmerkenprediking om de staat der genade, te weten rechtvaardig te zijn voor God, op te maken, of u zult moeten volhouden dat het sterven aan de wet als bevindelijk stuk betrekking heeft op de rechtvaardiging en niet op de heiligmaking, zijnde de opwas in de genade en kennis van Christus.
Een tussenweg bestaat niet!
Och, zie toch dat u bang bent voor het ontbreken van een bevindelijke ellendekennis maar dat uw oplossing niet deugt! Ik wil uw angst delen en uw beweegreden voor welgemeend en zuiver houden, maar niet uw theologische alternatief. Dat is niet in lijn met onze geachte vaderen.
Laatst gewijzigd door Smytegelt op 16 jun 2009, 14:48, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gajus
Berichten: 61
Lid geworden op: 13 jan 2009, 23:16

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Gajus »

Calvijn zegt het volgende:De oude mens begint oud te zijn, als hij door de begonnen wedergeboorte mettertijd
teniet wordt. Deze oude mens is aan het kruis van Christus gehecht , omdat hij door zijn kracht gedood wordt.
Opdat wij niet meer de zonde dienen. Hiermede bewijst hij het einde van de verderving van het lichaam der zonde. Waaruit volgt, dat wij zo lang wij Adams kinderen, en niet anders dan mensen zijn,aan de zonde onderworpen zijn, dat wij niet anders kunnen dan zondigen ; en dat degenen, die in Christus geplant zijn, van deze ellendige nood verlost worden, niet dat wij direct geen zonde meer doen, maar opdat wij eindelijk in den strijd de overwinning hebben.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Grace »

Gajus schreef:Calvijn zegt het volgende:De oude mens begint oud te zijn, als hij door de begonnen wedergeboorte mettertijd
teniet wordt. Deze oude mens is aan het kruis van Christus gehecht , omdat hij door zijn kracht gedood wordt.
Opdat wij niet meer de zonde dienen. Hiermede bewijst hij het einde van de verderving van het lichaam der zonde. Waaruit volgt, dat wij zo lang wij Adams kinderen, en niet anders dan mensen zijn,aan de zonde onderworpen zijn, dat wij niet anders kunnen dan zondigen ; en dat degenen, die in Christus geplant zijn, van deze ellendige nood verlost worden, niet dat wij direct geen zonde meer doen, maar opdat wij eindelijk in den strijd de overwinning hebben.
Ik neem aan dat dit uit zijn bijbelcommentaar komt?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De oude mens in Romeinen 6:5, 6

Bericht door Luther »

Gajus schreef:Calvijn zegt het volgende:De oude mens begint oud te zijn, als hij door de begonnen wedergeboorte mettertijd
teniet wordt. Deze oude mens is aan het kruis van Christus gehecht , omdat hij door zijn kracht gedood wordt.
Opdat wij niet meer de zonde dienen. Hiermede bewijst hij het einde van de verderving van het lichaam der zonde. Waaruit volgt, dat wij zo lang wij Adams kinderen, en niet anders dan mensen zijn,aan de zonde onderworpen zijn, dat wij niet anders kunnen dan zondigen ; en dat degenen, die in Christus geplant zijn, van deze ellendige nood verlost worden, niet dat wij direct geen zonde meer doen, maar opdat wij eindelijk in den strijd de overwinning hebben.
Mooi!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie