memento schreef:Als je dat niet meer ziet, mis je óf de ogen om te zien, óf zit je in een gemeente waar God niet meer werkt.
-DIA- schreef:
De kerkenraad had afgelopen week vergaderd, en uitgekeken of de kerkenraad kon uitgebreid worden.
Maar er was niemand meer te vinden die het ambt zou kunnen vervullen. Dat is idd een zeer ernstige toestand. Dat mag ons wel te denken geven,
want dat is niet niets.
Albion schreef:Omdat dat je plicht is, want je weet niet of je gebed verhoord zal worden of niet... Vergeef ons onze schulden...
Als je bidt besluit jij toch ook je gebed met het woord amen.
Het is waar en zeker dat Hij mijn gebed verhoort, nog zekerder dan ik dit in mijn hart voel!
Dus alle gebeden worden verhoord? Want elk gebed eindigt met amen.
Als ik aan het eind van de middag bidt (samen met mijn leerlingen) en vraagt of ze behouden thuis mogen komen
dan is dat niet altijd zeker, (pas meegemaakt). Ik geloof dus niet dat elk gebed wordt verhoord.
Boven onze wensen (b.v. van behouden thuiskomst), hoe goed ook, moet altijd staan: maar Uw wil geschiede! De Heere weet altijd beter wat goed voor ons is, hoe onbegrijpelijk ook soms.
memento schreef:Is het benauwend stil? Ik ken daar wel voorbeelden van. Soms grote gemeenten, maar weinig wordt gehoord over Gods werk.
Maar ik ken ook andere voorbeelden. Ook gewoon in Nederland. Gemeenten waar God werkt. Onder oud, maar ook onder jong. En wat is nu heerlijker, dan een puber, die midden in de branding en verleidingen van het leven staat, te horen over Gods werk in zijn/haar ziel. Ja, als je dat hoort, durf je niet meer te spreken over donkerheid. Gods werk zit m niet het bijzondere, in het ontvangen van visioenen etc, maar in het eenvoudige werk van Hem in mensenharten onder de rechte bediening van Zijn woord. En dat Gods woord kracht doet, mag ik elke zondag zien. Als Gods Geest daartoe de ogen opent.
Wie zoiets zegt, en geloof me, het is echt niet hard bedoeld, maar die slaap als in het opperste van een mast.
Mensen, geloof het toch, het is zo aardedonker, en de oordelen Gods hangen zo laag over de wereld. We mochten wel sidderen en beven.
Ik hoorde net een preek van wijlen ds. E.Venema. Een tijdwoord. Maar ds. Venema beefde, bij het zien van de ontwikkelingen van deze tijd. (1991) Het is geen praatje, dit is zulke ernst, en het oordeel is dat het oordeel niet onderkent wordt...
maar zie je het dan niet. wat de mens voor leven, groei en zegen houdt, dat daar een onuitsprekelijke vloek in kan liggen? Ik moest denken aan de woorden: Maak het hart van dit volk vet, sluit hun ogen opdat zij niet zien... Het is Gods Woord, dat klemt op mijn hart.
Het kan ook zijn dat je in een kerk zit waar de kandelaar weggenomen wordt DIA! Want als je ziet dat de Heere zegt in de brief aan de gemeente van Laodicea, zou het terecht zijn. Toch?
Het kan ook zijn dat het in de ene kerk aardedonker is, terwijl in de andere kerk het Licht helder schijnt en velen tot dat Licht worden geleid. Wie zal het zeggen?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Avi schreef:Het kan ook zijn dat je in een kerk zit waar de kandelaar weggenomen wordt DIA!
Nee, dat kan niet, want de kandelaar is de gemeente.
Volgens ds. Moerkerken is de kandelaar 'Gods kinderen'. Dan kan de rest van het kerkelijk leven gewoon nog doordraaien. Zie zijn bijdrage aan het jubileumboek 100 jaar GG.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Openbaring 1:20b: en de zeven kandelaren, die gij gezien hebt, zijn de zeven Gemeenten.
Kanttekening 15 bij Openbaring 2: Dat is, uw gemeente, gelijk hiervoor Openb. 1:20 is verklaard. Waaruit blijkt dat ook de gemeente in dezelfde verslapping was vervallen, die Christus door dit dreigement tot haar eersten ijver wil verwekken. Want hoewel Christus' gemeente nimmer vergaat, Matth. 16:18, zo wordt zij nochtans wel van de ene plaats genomen, en op een andere geplant, gelik Christus den Joden dreigt, Matth. 21:43.
Avi schreef:Het kan ook zijn dat je in een kerk zit waar de kandelaar weggenomen wordt DIA!
Nee, dat kan niet, want de kandelaar is de gemeente.
Het zijn plaatselijke gemeenten en die kunnen verdwijnen. Denk maar aan de gemeenten waar het in Openbaring over gaat. Wat is daar nog van over? Zoals er al staat, de gemeente van Christus vergaat niet maar kan wel op de ene plaats verdwijnen en op de andere plaats ontstaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."