Is het dat hetzelfde als het heilige beven van de oude Johannes?

Lees even terug, Erasmiaan, dat heb ik vorige week al gedaan, en ook heb ik Calvijn er bij gehaald.Erasmiaan schreef:Niemand heeft nog de kanttekening aangehaald, hierbij:
24) den schrik des Heeren,
Dat is, dit schrikkelijk en vreeslijk oordeel des Heeren, waardoor wij zorgvuldig moeten zijn, om voor Hem altijd oprecht te wandelen.
Tjoh, jij bent echt een kei in exegese. Het kennen van de schrik des Heeren is nog heel wat anders dan bang zijn of angst hebben voor de Heere. Want ook de kanttekeningen spreken niet over angst.artistiek schreef:Ik ben benieuwd of Marnix nu nog ontkent dat geloof en 'angst voor het oordeel' samen kunnen gaanErasmiaan schreef:Niemand heeft nog de kanttekening aangehaald, hierbij:
Dat is, dit schrikkelijk en vreeslijk oordeel des Heeren, waardoor wij zorgvuldig moeten zijn, om voor Hem altijd oprecht te wandelen.
Inderdaad freek!freek schreef:Tjoh, jij bent echt een kei in exegese. Het kennen van de schrik des Heeren is nog heel wat anders dan bang zijn of angst hebben voor de Heere. Want ook de kanttekeningen spreken niet over angst.artistiek schreef:Ik ben benieuwd of Marnix nu nog ontkent dat geloof en 'angst voor het oordeel' samen kunnen gaanErasmiaan schreef:Niemand heeft nog de kanttekening aangehaald, hierbij:
freek schreef:Misschien is dit nog wel de meest evenwichtige uitleg. Paulus was zich bewust van de ernst van het oordeel en vanuit dat besef bewoog hij de mensen tot het geloof.Erasmiaan schreef:Niemand heeft nog de kanttekening aangehaald, hierbij:
Jahoor. Bovenstaande ontkent namelijk helemaal niet wat ik al zei. Paulus zegt: We hebben niet ontvangen, een geest van slavernij, waardoor wij opnieuw in angst zouden leven, maar we hebben ontvangen, de geest van het zoonschap waardoor wij roepen: Abba, Vader. Dat we het oordeel kennen wil nog niet zeggen dat we er zelf onder zijn of onszelf er onder moeten plaatsen, integendeel. We zijn er van vrijgesproken. En dat vraagt zoals de kanttekenaren ook zeggen zorgvuldigheid!artistiek schreef:Ik ben benieuwd of Marnix nu nog ontkent dat geloof en 'angst voor het oordeel' samen kunnen gaanErasmiaan schreef:Niemand heeft nog de kanttekening aangehaald, hierbij:
Freek, met je eens of niet: dit soort kwalificaties zijn niet stichtend, eerder haatdragend.Freek schreef:Tjoh, jij bent echt een kei in exegese.
Beetje prikkelend misschien.Erasmiaan schreef:Freek, met je eens of niet: dit soort kwalificaties zijn niet stichtend, eerder haatdragend.Freek schreef:Tjoh, jij bent echt een kei in exegese.
Nee, Erasmiaan, misschien inderdaad niet stichtend maar zeker niet haatdragend. Eerder een tikkeltje cynisch, maar dat ben je van me gewend.Erasmiaan schreef:Freek, met je eens of niet: dit soort kwalificaties zijn niet stichtend, eerder haatdragend.Freek schreef:Tjoh, jij bent echt een kei in exegese.
Natuurlijk niet. De inhoud van het Evangelie is toch gewoon dat je.... ja, wat eigenlijk?esthervanbuuren schreef:zou lidia bv de schrik des Heeren gekent hebben?
Zo uit mijn hoofd staat het er niet.
groet esther.
Dan ben je het dus met me eens, dat de levendmaking voorop komt, en dan pas de zondekennis...PvS schreef:DE GEESTELIJKE KENNIS DER WET
-Die kennis komt niet zomaar voort uit de letter van de Heilige Schrift, of uit het eigen verstand en het vleselijke oordeel van de mens, maar ze is een bijzondere werking van God de Heilige Geest. Het is het werk van de Heilige Geest aan een mens zijn zonden en ellende te ontdekken en bekend te maken. De Geest alléén overtuigt van zonden, Johannes 16:8, en dit doet Hij door middel van het Woord.
Antinomianen leren toch echt iets heeeeeel anders!PvS schreef:-Er is een categorie mensen, die men Antinomianen of wetbestrijders noemt. Die groepering ontstond in het begin van de Reformatie. Zij vonden zo’n grote droefheid en zo’n leedwezen over de zonden in de bekering geheel en al onnodig, zelfs als er sprake was van grote zonden.
Zij wilden niet dat men over de zonden zou treuren, maar dat men direct zijn toevlucht tot Christus zou nemen als men gezondigd had, om dan met blijdschap te geloven, dat Hij voor de zonden voldaan heeft.
Uit mijn hart gegrepen!Refo schreef:Hoe dit in zijn werk gaat, kunnen de gelovigen in dit leven niet volledig begrijpen1. Intussen vinden zij rust in de wetenschap en ervaring, dat zij door deze genade van God van harte geloven en hun Verlosser liefhebben2