Gebedskringen

Lourens

Re: Gebedskringen (uit: Wat doen we vandaag?)

Bericht door Lourens »

Gian schreef:Misschien dat Erasmiaan kan uitleggen waarom gebedskringen niet goed zouden zijn. Ik krijg nu het idee dat het vooral een gevoelskwestie is.
Volgens mij was het niet alleen Erasmiaan. en ik was hier ook wel nieuwsgierig naar.

Overigens zijn wel een groot aantal RFérs ook druk tijdens de nacht van het gebed.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:Ik vind het nogal raar dat "prayer meetings" (gebedskringen) door mensen als Erasmiaan worden afgedaan als "evangelisch". Het is namelijk ontstaan onder de Puriteinen en de Nadere Reformatie.
Dat zei iemand anders ook al.

De gebedskring waar ik tegen wil en dank bij betrokken was kwam zeer zeker uit de Evangelische hoek. Die mensen hadden nog geen flauw benul van de Nadere Reformatie en de puriteinen. Het zij te vrezen dat dat voor meer gebedskringen geldt (waarbij ik niets zeg over de gebedskringen waar forummers aan deel nemen).
Gian schreef:Misschien dat Erasmiaan kan uitleggen waarom gebedskringen niet goed zouden zijn.
De Heere Jezus bad in het verborgene, alleen, zoals eerder aangegeven.

En, Gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en Uw vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden, zegt Gods Woord. En laten we uitkijken dat het geen vragenlijstjes voor God worden, die we afkaarten.

Verder wil ik de post van BJD noemen, we hebben al veel gebed samen, voor de gemeenschappelijke noden. De persoonlijke noden kunnen dan in de eenzaamheid voor Gods aangezicht gebracht worden.

Ik ben huiverig voor allerlei soorten gebedskringen. Dat reglement zoals Erskine voorschreef, daar zie ik wel wat in, en ik geloof dat het ook wel goed kan gaan, maar ik heb helaas zelf meegemaakt dat het niet goed ging en er ook vaker over gehoord.

De veelvuldig geciteerde tekst uit Handelingen was natuurlijk geen gebedsgroep zoals men die hier wel bedoelt. Daar geeft de tekst geen aanleiding toe, om dat te geloven.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
memento schreef:Ik vind het nogal raar dat "prayer meetings" (gebedskringen) door mensen als Erasmiaan worden afgedaan als "evangelisch". Het is namelijk ontstaan onder de Puriteinen en de Nadere Reformatie.
Dat zei iemand anders ook al.

De gebedskring waar ik tegen wil en dank bij betrokken was kwam zeer zeker uit de Evangelische hoek. Die mensen hadden nog geen flauw benul van de Nadere Reformatie en de puriteinen. Het zij te vrezen dat dat voor meer gebedskringen geldt (waarbij ik niets zeg over de gebedskringen waar forummers aan deel nemen).
Gian schreef:Misschien dat Erasmiaan kan uitleggen waarom gebedskringen niet goed zouden zijn.

En, Gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en Uw vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden, zegt Gods Woord. En laten we uitkijken dat het geen vragenlijstjes voor God worden, die we afkaarten.

Verder wil ik de post van BJD noemen, we hebben al veel gebed samen, voor de gemeenschappelijke noden. De persoonlijke noden kunnen dan in de eenzaamheid voor Gods aangezicht gebracht worden.

Ik ben huiverig voor allerlei soorten gebedskringen. Dat reglement zoals Erskine voorschreef, daar zie ik wel wat in, en ik geloof dat het ook wel goed kan gaan, maar ik heb helaas zelf meegemaakt dat het niet goed ging en er ook vaker over gehoord.

De veelvuldig geciteerde tekst uit Handelingen was natuurlijk geen gebedsgroep zoals men die hier wel bedoelt. Daar geeft de tekst geen aanleiding toe, om dat te geloven.
Gewoon een keer naar Engeland gaan, en daar (als ze je bekering kunnen overnemen, wat meestal wel een vereiste is om (al dan niet actief) deel te mogen nemen) deelnemen aan prayer meetings van een Gospel Standard of van een andere gemeente in de lijn van de Baptist Confession (= Westminster Confession met paar kleine aanpassinkjes). Dan zie je snel genoeg dat een gebedsbijeenkomst ook vandaag de dag nog zeer waardevol kan zijn.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Hoewel ik de terughoudendheid begrijp, moeten we toch wel nuchter met deze zaken omgaan en eerlijk constateren dat het weldegelijk gebeurde op goede gronden.
Ds. Pieters heeft er eens wat over geschreven :
ds. W. Pieters in Om Sions Wil schreef:
In onze tijd ontstaan er ook in ons soort gemeenten gebedskringen. Een jonge lezer vroeg mij hoe ik daar tegenaan kijk. Het is onder ons een vreemd verschijnsel. Maar in de dagen van onze oudvaders was het niet zo vreemd. Ten diepste was het mede de invulling van de gezelschappen, dat men bijeen kwam, niet alleen om samen te spreken over de dingen van God, maar ook en misschien wel vooral: om samen te bidden om de zegen van God.
U denkt misschien dat het vreemde van de hedendaagse gebedskringen is dat niet alleen een voorganger bidt, maar dat ook andere aanwezigen bidden. Dit is toch niet zo vreemd als u denkt, want in oude tijden gebeurde dat ook op de gezelschappen.
Gebedsbijeenkomsten worden in Engeland en Schotland nog regelmatig gehouden, in de kerk van de Mbuma-zending en in de Philpot-gemeenten. En ik mag eerlijk zeggen dat ik het een- en andermaal erg goed heb gehad.
Als de evangelischen dit onder ons niet hadden opgepakt, zouden we er niet zo argwanend tegenover staan. Maar helaas staan wij er nu wel argwanend tegenover, omdat gebedssamenkomsten meestal worden gehouden in evangelische kringen. Maar dit is geen reden om het goede van deze samenkomsten af te keuren. Als er maar een goede invulling aan wordt gegeven, kan het een gezegend middel zijn voor de doorwerking van Gods Koninkrijk.
Zou het zo verkeerd zijn dat jongeren of ouderen of jongeren met ouderen bijeenkomen om Gods Aangezicht te zoeken in het gebed? Om de Heere te smeken om Zijn krachtige genade? Ik dacht het niet. En zijn er een paar vrouwen die bijeenkomen, niet om gezellig koffie te drinken en nog veel minder om over allerlei onbenulligheden te kletsen, maar om de nood van kerk en volk te dragen tot voor de Troon der genade ..., zou dat niet goed zijn? Denk aan de geschiedenis van Handelingen 16: Lydia en enige vrouwen waren in de plaats waar het gebed gewoonlijk geschiedde ...
Daarom, laten we niet om wille van een eventueel misbruik het gebruik verdacht maken, maar laten we om de Geest der genade en der gebeden smeken dat Hij ons leert bidden en in ons de eerbiedige begeerte verwekt om worstelaar te zijn aan de voeten des Heeren!
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik hoor ook van veel goede kringen. Maak ze ook zelf af en toe mee. Waarbij het er heel ordelijk aan toe gaat.
Wel sprak ik pas ook een jongen die slechte ervaringen had met kringgebed, ook omdat hij een gebed mee had gemaakt waarbij iedereen mocht zeggen wat hem op dat moment te binnen schoot. Ik kan me voorstellen dat zulke slechte ervaringen mensen huiverig kunnen maken.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Wilhelm schreef:Hoewel ik de terughoudendheid begrijp, moeten we toch wel nuchter met deze zaken omgaan en eerlijk constateren dat het weldegelijk gebeurde op goede gronden.
In onze tijd ontstaan er ook in ons soort gemeenten gebedskringen. Een jonge lezer vroeg mij hoe ik daar tegenaan kijk. Het is onder ons een vreemd verschijnsel. Maar in de dagen van onze oudvaders was het niet zo vreemd. Ten diepste was het mede de invulling van de gezelschappen, dat men bijeen kwam, niet alleen om samen te spreken over de dingen van God, maar ook en misschien wel vooral: om samen te bidden om de zegen van God.
U denkt misschien dat het vreemde van de hedendaagse gebedskringen is dat niet alleen een voorganger bidt, maar dat ook andere aanwezigen bidden. Dit is toch niet zo vreemd als u denkt, want in oude tijden gebeurde dat ook op de gezelschappen.
Gebedsbijeenkomsten worden in Engeland en Schotland nog regelmatig gehouden, in de kerk van de Mbuma-zending en in de Philpot-gemeenten. En ik mag eerlijk zeggen dat ik het een- en andermaal erg goed heb gehad.
Als de evangelischen dit onder ons niet hadden opgepakt, zouden we er niet zo argwanend tegenover staan. Maar helaas staan wij er nu wel argwanend tegenover, omdat gebedssamenkomsten meestal worden gehouden in evangelische kringen. Maar dit is geen reden om het goede van deze samenkomsten af te keuren. Als er maar een goede invulling aan wordt gegeven, kan het een gezegend middel zijn voor de doorwerking van Gods Koninkrijk.
Zou het zo verkeerd zijn dat jongeren of ouderen of jongeren met ouderen bijeenkomen om Gods Aangezicht te zoeken in het gebed? Om de Heere te smeken om Zijn krachtige genade? Ik dacht het niet. En zijn er een paar vrouwen die bijeenkomen, niet om gezellig koffie te drinken en nog veel minder om over allerlei onbenulligheden te kletsen, maar om de nood van kerk en volk te dragen tot voor de Troon der genade ..., zou dat niet goed zijn? Denk aan de geschiedenis van Handelingen 16: Lydia en enige vrouwen waren in de plaats waar het gebed gewoonlijk geschiedde ...
Daarom, laten we niet om wille van een eventueel misbruik het gebruik verdacht maken, maar laten we om de Geest der genade en der gebeden smeken dat Hij ons leert bidden en in ons de eerbiedige begeerte verwekt om worstelaar te zijn aan de voeten des Heeren!
Wat een mooi stuk! Waar ik van harte achter kan staan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
JolandaOudshoorn

Jongere schreef:Ik hoor ook van veel goede kringen. Maak ze ook zelf af en toe mee. Waarbij het er heel ordelijk aan toe gaat.
Wel sprak ik pas ook een jongen die slechte ervaringen had met kringgebed, ook omdat hij een gebed mee had gemaakt waarbij iedereen mocht zeggen wat hem op dat moment te binnen schoot. Ik kan me voorstellen dat zulke slechte ervaringen mensen huiverig kunnen maken.
Belangerijk is toch ook wel die orde. Die was er vanavond ook. het rijtje af kreeg iedereen die mee wilde bidden een gebedspunt toegewezen. En zelf bidden we ook het rijtje af, of we stellen een volgorde vast. Zo leren de kinderen het bij ons op school ook. En dat heeft geleid dat we in het gezin ook af en toe een kringgebed hebben.
freek

Bericht door freek »

Het is misschien ongelooflijk, maar ik voel wel een beetje met Erasmiaan mee. Ik geloof in de kracht van het gebed, ik geloof ook in het bijbelse van gezamenlijk gebed, maar soms vraag ik me wel eens af waarom mensen zo graag in bidkringen willen zitten. Laten we eerlijk zijn: de eerste christenen waren dagelijks bijeen, het bidden vormde slechts één element van hun samenzijn. Het organiseren van bidbijeenkomsten heeft al snel iets krampachtigs. 'We moeten weer'. Volgens mij is het het meest bijbels om een gebedskring te combineren met een bijbelstudiekring. God wil antwoorden in Zijn Woord.
Mogelijk klinkt het banaal, maar het lijkt me zo vermoeiend. Iedereen komt met z'n lijstjes aanzetten, alle puntjes moeten opgesomd worden, ik weet niet... Voor mezelf zie ik bidden toch echt als iets als persoonlijks. Dan is het vaak geen mooi gebed, maar wel één waarin ik m'n hart openleg voor God. Ik kan dat niet zomaar in een groep en volgens mij hoeft dat ook niet.
henriët

Bericht door henriët »

Wilhelm schreef:Hoewel ik de terughoudendheid begrijp, moeten we toch wel nuchter met deze zaken omgaan en eerlijk constateren dat het weldegelijk gebeurde op goede gronden.
mooi om dit zo helder hier te kunnen lezen.
stemt toch tot nadenken bij mezelf..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
JolandaOudshoorn

freek schreef:Het is misschien ongelooflijk, maar ik voel wel een beetje met Erasmiaan mee. Ik geloof in de kracht van het gebed, ik geloof ook in het bijbelse van gezamenlijk gebed, maar soms vraag ik me wel eens af waarom mensen zo graag in bidkringen willen zitten. Laten we eerlijk zijn: de eerste christenen waren dagelijks bijeen, het bidden vormde slechts één element van hun samenzijn. Het organiseren van bidbijeenkomsten heeft al snel iets krampachtigs. 'We moeten weer'. Volgens mij is het het meest bijbels om een gebedskring te combineren met een bijbelstudiekring. God wil antwoorden in Zijn Woord.
Mogelijk klinkt het banaal, maar het lijkt me zo vermoeiend. Iedereen komt met z'n lijstjes aanzetten, alle puntjes moeten opgesomd worden, ik weet niet... Voor mezelf zie ik bidden toch echt als iets als persoonlijks. Dan is het vaak geen mooi gebed, maar wel één waarin ik m'n hart openleg voor God. Ik kan dat niet zomaar in een groep en volgens mij hoeft dat ook niet.
Nog een heel belangerijk punt: er moet niks. Je moet niet bidden, het moet geen mooi gebed zijn, het lijstje moet niet worden afgewerkt.
Nog een ander belangerijk punt: gezamelijk gebed mag nooit in de plaats komen van het persoonlijk gebed.
henriët

Bericht door henriët »

freek schreef:Het is misschien ongelooflijk, maar ik voel wel een beetje met Erasmiaan mee. Ik geloof in de kracht van het gebed, ik geloof ook in het bijbelse van gezamenlijk gebed, maar soms vraag ik me wel eens af waarom mensen zo graag in bidkringen willen zitten. Laten we eerlijk zijn: de eerste christenen waren dagelijks bijeen, het bidden vormde slechts één element van hun samenzijn. Het organiseren van bidbijeenkomsten heeft al snel iets krampachtigs. 'We moeten weer'. Volgens mij is het het meest bijbels om een gebedskring te combineren met een bijbelstudiekring. God wil antwoorden in Zijn Woord.
Misschien heeft het ook wel te maken met het verschil tussen man en vrouw.
en ook kan het aan karakter bidden.
Over mijn persoonlijke leven zeg maar zou ik ook niet zo snel in een groepje bidden. Maar dat kan ook groeien wellicht, dat je dat wel kunt doen.

Ik begrijp jou opzich ook wel Freek.
maar zo n stuk als ds Pieters schrijft, vind ik ook zeker het overdenken waard.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gian

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:

En, Gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en Uw vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden, zegt Gods Woord.
Kom zeg.. niet meer bij het eten gezamelijk bidden? Niet tijdens de catechisatie, kerkdienst ect?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Gian

Bericht door Gian »

Ik denk dat het goed is om onderscheid te maken tussen gebedsgroepen.

1. Er zijn open groepen waar gebeden wordt voor een stad. In Bodegraven komen mensen uit allerlei kerken bij elkaar om te bidden voor Bodegraven. Het is een prachtig initatief van de 'Vergadering van gelovigen' aldaar. Bij de boekenwinkel hangt een uitnodiging, iedereen is welkom.
2. Anderzijds is er de (wijk)kring. Christenen die elkaar geestelijk en sociaal goed kennen. Dit is mi het feitelijke Gemeente zijn, en broodnodig.

Voor beiden geld, waar 2 of 3 in Mijn Naam bij elkaar zijn zal Ik in het midden zijn.

Ergens begrijp ik wel wat het probleem voor velen is. Waar is het echte eensgezinde samenzijn? Daar waar we één van ziel, en één van geest zijn? Waarom durven we onze zonden en/of anderen problemen niet in het licht te breng en te delen met medechristenen? Daar is de Gemeente voor!
Bidden is een onderdeel van het Gemeente zijn, net als het zonden belijden, aanbidden en lofprijzen, Sacramenten ect.
Als we dit niet gewend zijn, begrijp ik de moeite die men heeft. Dat zegt nog niet dat het niet goed is. Veel zaken worden afgekeurd, enkel vanwege het feit dat men het niet gewend is. Wat een boer niet kent dat eet hij niet. Is daarom het voedsel niet goed? Veel mensen eten geen vis, is vis dan geen goed voedsel? Integendeel!

Of moeten we eenzaam met onze eigen (boezem)zonden blijven tobben, zonder dat we erover praten met broeders en zusters? Moeten we ons schamen voor onze zwakheden?
In Christus zijn we één Lichaam, ik geloof zelf dat het een plaats is waar we ons nergens voor hoeven schamen, en waar we elkaar juist vinden in onze zwakheden.
Onszelf kwetsbaar opstellen in de Gemeente is ons vreemd. Waarom? Wat hebben we te verliezen? In veel verbanden speelt men een onderhand een wedstrijdje nederig zijn, heeft men de mond vol van 'onze zonden' maar ondertussen weet men van elkaar niet wat die zonden zijn. Hoe kan ik voor mijn broeder bidden als ik niet weet wat zijn zwakheden zijn?

En als er dan sprake is van gebedskringen, en we er moeite mee hebben, laten we de ander dan meerder achten als onszelf, en het op zn minst respecteren.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Tja, maar ik neem niet aan dat kennis van de Nadere Reformatie en de Puriteinen geen voorwaarde is om samen te bidden ;)
Dat is niet helemaal waar. Hij riep mensen daartoe op als reactie op het gedrag van Farizeeen die met het bidden te koop liepen. Maar Hij bad niet alleen in het verborgene maar ook gewoon bij een maaltijd enzo. In Johannes 17 is zelfs een heel gebed van Hem opgeschreven.

Overigens heb ik het idee dat het in die tijd niet heel gewoon was om samen te bidden. Je ziet dit gebeuren in Handelingen, als de Geest is gekomen... en er gemeenten ontstaan die alles delen. En alles is dan niet alleen maar alle materiele zaken.
En laten we uitkijken dat het geen vragenlijstjes voor God worden, die we afkaarten.
Helemaal mee eens. Gods grootheid moet ik in het gebed centraal staan. Bidden is in de eerste plaats Aanbidden, lofprijzen. Daarna komen de noden van onze naasten en als laatste onze eigen vragen.
Klopt, maar het kan heel fijn zijn voor mensen als er dan ook voor elkaar wordt gebeden, voor die persoonlijke noden die niet allemaal in de kerkdiensten aan de orde komen, voor dingen die mensen misschien makkelijker delen in een kleine groep etc.

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar waarom die gebedsgroep volgens jou zo verkeerd was en of dat een gevoelskwestie, iets wat je totaal niet gewend bent en daarom veremd vindt of dat het op Bijbelse gronden niet goed is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
refo

Bericht door refo »

Ds Clements preekte eens in het Engels voor Canadese gasten. Hij haald toen een anekdote aan van het zendingsveld. Eén van de gemeenteleden had een brief geschreven aan een instantie met een verzoek en verzocht hem om deze brief mede te ondesteunen. Hij las de brief eens: vol taalfouten en sommige zinnen waren onbegrijpelijk. Hij nam papier en pen en heeft al vragende: 'wat staat hier en wat bedoel je daar', een nieuwe brief gemaakt. Met die brief kwam het gemeentelid tot de instantie.

Het voorbeeld was tekenend voor het werk van de Geest. De geest bidt mee en als wij verkeerd bidden dan brengt Hij het zo tot God dat Deze het gebed kan aanzien. Vanuit ons GG-nestje is het makkelijk praten dat die gebedskringen helemaal fout zijn. Dan heeft de Geest meer werk dan bij de volmaakte GG-gebeden. Maar God hoort geen verschil.

Evangelische gebeden zijn wat directer. Wij zijn gewend om met veel omhaal van woorden naar God te gaan. Alsof Hij niet weet hoe Zijn maaksel is.

Een evangelisch kind komt het huis binnen en vraagt: 'mag ik een snoepie?'.
Een GG-kind komt binnen en vraagt: O moeder gij, die mij onder het hart gedragen hebt, die altijd voor ons zorgt, voor wie geen moeite te veel is. Toen ik zojuist speelde was u al voor eten aan het zorgen. Ik weet dat ik er een uur geleden ook al een gekregen heb, maar toch, gedachtig aan uw goedheid vraag ik weer: mag ik alstublieft een snoepje?
Wat is er nu natuurlijker in een goede verhouding tussen moeder en kind?
Akkoord, de eerste moet nog wat opgevoed worden, maar alles wat het tweede kind ZEGT zit besloten in de vraag van het eerste kind. Het klinkt onbeleefder, maar moeder kent het kind. En dat weet het ook.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie