-DIA- schreef:Ik zal je in 5 punten antwoorden, één punt per alinea: de 5 artikelen tegen de… Je kent ze toch wel?
DIA, in een ander topic had je gevraagd: Vertel me hoe ik anders moet reageren. Ik heb toen de suggestie gedaan om meer vragend en minder stellend aan een discussie deel te nemen. Lees je posting waar Hendrikus op regageerde, nog eens rustig door en stel je voor dat die post gezegd werd over jouw eigen predikant. Dan begrijp je hoe vervelend het overkomt, denk ik.
-DIA- schreef:1. Het is geen DENKsysteem... Dat willen velen er wel in zien. Maar wat ik zeg is overeenkomstig de Heilige Schrift. Als ik daar dwaal, dat kan, vertel het me dan, astublieft...
Ja, je dwaalt, broeder! Lees nog eens mee hoe je het formuleert: "
Natuurlijk is het wel waar, dat is zo duidelijk als 1x1 2 is, dat een onbekeerde dominee NOOIT OF TE NIMMER een bevindelijke preek kan doen." Ik lees namelijk in de Bijbel niet over een 'bevindelijke preek'. Ja, 't is misschien een beetje flauw, maar zo is het wel. Bevinding is niet een onderdeel dat je naast de tekstuitleg in een preek moet "stoppen". Bevinding is als de geur van versgebakken brood (citaat ds. A. Moerkerken) die vanuit de tekstuitleg en exegese (zeer belangrijk!) opkomt. Prof. A. de Reuver heeft eens gezegd: Als je heel goed exegetiseert, hoef je niet eens bevinding erbij te slepen, dan IS die bevinding er! Bevinding moet niet gepreekt worden. Het Evangelie moet geproclameerd worden! En dat zal leiden tot bevinding. En in een onderdeel van de preek mag best eens genoemd worden, hoe het dan kan zijn in UW of JOUW leven. (Dus niet:
ze dit..... en
ze dat....)
Je zit wel vast in een systeem, al is het alleen maar dit systeem: Dat je eerst zeker moet weten of een preek overeenkomt met wat jij geleerd hebt. En dat je je afvraagt of je wel de bevindelijke gangen hoort, zoals je die van jongs af gehoord hebt, en dat je eventueel dan pas zelf gaat luisteren.
Maar ga nu eens eenvoudig na wat de Heere met een tekst tot jou te zeggen heeft. Dat kan zelfs in een dienst waarin je je niet helemaal thuisvoellt. Dan gaat altijd nog het Woord open. Overdenk dat en bemediteer dat. (Tip ds. C.G. Vreugdenhil op een SRB-avond)
-DIA- schreef:2. Ben jij nu in de onder de Waarheid opgevoed, en weet, gij deze dingen niet? Wat een onbekeerde dominee is hoeven we niet over te oordelen, maar als het leven er onder wegkwijnt, dan zegt het wel wat...
Oei, oei, oei, dat is een heel gevaarlijke stelling. Want ik ken genoeg voorbeelden van ware kinderen van God die juist wegkwijnden onder een preek die jij zeer rechtzinnig en bevindelijk zou noemen. Ik wil hier geen namen noemen.
Bovendien, wat is dat: als het leven eronder weg kwijnt? Dat kan ook weleesn goed zijn, als kinderen van God alleen willen horen wat je denkt te moeten horen. Dat is het goed om eens helemaal opgeschud te worden en zodanig weg te kwijnen in eigen denkkaders, dat je even niets meer overhoudt. Dan kan het leven weleens van een heel andere kant komen, dan je verwacht had.
-DIA- schreef:3. Zo drukken we dat niet uit, maar eigenlijk is het wel waar... Nee niet de mens die zal oordelen, dat niet. Mensen kunnen zich altijd vergissen... Gelukkig is Hij Die oordeelt rechtvaardig... Ander citaat van jou: Veel dominees strooien maar wat met zware en/of ouderwetse termen en lijken zo wel wat te zijn... Waar het levende volk doorheenprikt.
Nee, zo drukken we dat NIET uit! Gods volk moet niet luisteren of de dominee wel rechtzinnig en bevindelijk genoeg is, maar of de Heere nog een Woord heeft voor de ziel.
Bovendien: de preek moet onze ziel ontmaskeren en ons hart, waarover geschreven wordt: Arglistig is het hart, meer dan enig ding. Ja, ja, ook na ontvangen genade!
Lees nog eens over hoe veroordelend je bent. In een PB heb je weleens namen genoemd van predikanten en wat je nu zegt komt daarmee overeen. Ik vind dat zeer vedrietig, want luister je dan wel echt naar het Woord? Ook na ontvangen genade is het nodig dat het bedje goed opgeschud wordt; dan o.a. door een preek die even een andere insteek kiest dan gebruikelijk, of met een inhoud die niet is verwoord met het bekende taalveld.
-DIA- schreef:4. Nee... inderdaad... Hoeft ook niet.. dat gaat vanzelf... Als je leeft, heb heb je eten nodig, zo ook het levende volk. Krijgt het stenen voor brood, dan (ver)oordeelt het niet, maar het bevindt de leegte... En komt er honger naar het Woord, of ze gaan een kwijnend bestaan leven...
Zie mijn antwoorden op 2 en 3.
-DIA- schreef:5. Ja dat meen ik... Ik weet ook dat God in andere culturen niet de VORM hoeft te gebruiken die we HIER gewend zijn. Maar als ze hun Borg zullen leren verwachten is er een groot wonder gebeurd. Dan hebben ze het gemis van die Borg leren kennen, dus ze hebben Goddelijke ontdekking gehad. En dat geloof ik van harte, want als er geen Kerk meer was als hier in Nederland zou het wel heel erg zijn... Nogmaals... Hoe hardhorend is een mens... Het gaat nooit om de stijl, maar of het wáár is...
Ja en leg die uitspraak eens naast je laatste vijf postings in dit topic.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)